Nestenseiler Startet 7.Oktober Link til dette innlegget Startet 7.Oktober Har vært på baatplassen i flere år som tilskuer. Aldri hatt noe å bidra med eller å si av betydning. Jeg har en mindre seilbåt på 26 fot. Kjøpt i 2018. Hadde da lite seilerfaring. Den gangen seilte båten ihvertfall. Treg syns jeg alltid den har vært, men husker jeg krysset opp elva der jeg bor. Så, husker ikke helt når, men den begynte å bli vrang. Tung å baute, den brukte lang tid og mistet fart. Verre og verre har den blitt. Nå får jeg den ikke opp mot vinden i det hele tatt. Den oppfører den seg som om det satt et korallrev under skroget og den ikke hadde vært oppe siden 2018. Det har den. Senest i fjor høst. Var under med våtdrakt og maske for 3 uker siden og skrapet den ren. Hjelper ikke. Ikke krenger den nesten lenger heller. Skal den flytte seg må det blåse omtrent storm. Selv for motor er den et blylodd å flytte. Og inn mot kai må jeg dra på skikkelig på gassen som var det et tog jeg skulle stoppe. Alt jeg har vært borti i mitt liv har en forklaring. En ekspert så på riggen og sa at den var helt grei, ingen feil der. Litt gamle seil, men ikke så ille. En som kikket på båten under ved opptak i fjor nikket og sa:»regatta kvalitet på den jobben der» om hvor glatt og fin den var. Allikevel kom det en kar i en kano med to hjemmelagde pinner i kryss med plastikk på og seilte fletta av meg rett etterpå…. En Colin Archer på over 40 fot og kun fokk oppe dro fra meg som hadde storseil og genoa. Tilhører ikke noe seilforening. Så hvor begynner en einstøing jakten på løsningen da? Tenkte på å kontakte Andreas «stoler du på fysikken» Wahl. Alt er jo fysikk på en seilbåt, og på min stemmer den overhodet ikke…….. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Steihy Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Det er vel såpass velkjent fysikk at det nærmest er umulig at det ikke funker når seil, rigg, ror og skrog er ok. Like tung for motor tilsier vel at rigg og seil kommer litt ned på sjekklista. Har du fulgt med vannlinjen om den ligger tyngre i sjøen? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Roger jo Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Nestenseiler skrev for 6 timer siden: og den ikke hadde vært oppe siden 2018. Høres ut som den er vasstrukken. få veid den. Ligger den på vannet nå? I følge nett, veier den Cirka 2 350 kg til 2 400 kg. Hvor mange kilo er løsvekt ombord? Den burde hvert pakket inn og kjørt en byggtørker der noen mnd Ikke bra å ta den på land hvis den er vastrokken og frosten kommer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober 7 hours ago, Nestenseiler said: Alt er jo fysikk på en seilbåt, Ja, det er det. Jeg har jo tatt noen vekttall med fysikk. Det at båten er treg å stoppe betyr nesten nødvendigvis at den er tung (alternativt at det er noe galt med propellen). Det at båten ikke krenger betyr nesten nødvendigvis lavt, stabilt tyngdepunkt. En plastbåt skal jo normalt ikke trekke vann. Er det mange år siden den var på land sist? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Roger jo skrev 57 minutter siden: Høres ut som den er vasstrukken. få veid den. Hvor skulle dette vannet befinnse seg? Et glassfiberskrog har rett og slett ikke mulighet til å trekke til seg mer en noen få titalls kg vann. Det har ikke noe sted å gjøre av seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Med mindre det faktisk ligger og skvalper? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober subwoofer skrev 3 minutter siden: Med mindre det faktisk ligger og skvalper? Ja, men det pleier man jo å merke rimelig greit... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober 4 minutes ago, subwoofer said: Med mindre det faktisk ligger og skvalper Da ville båten ha krenget relativt mye Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
subwoofer Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober index skrev Just now: Ja, men det pleier man jo å merke rimelig greit... Nekter ikke for det... Men ser man ikke etter ser man jo heller ikke at det er der, med mindre det er så mye at du blir våt på beina. Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Båten har som de fleste andre som ligger i elva/brakkvann her vært oppe en vinter annethvert år. Siden jeg kjøpte. Veid på lokal marina var den litt tyngre enn sine oppgitte kilo. Uten at han sa noe mer spesifikt. Vannlinjen er helt nydelig. Jeg var i kontakt med en profesjonell som kikket på båten. Han sa at seiler ikke den båten bra tror jeg du må kontakte Lilly Bendris fra åndenes makt. Det er ingenting her som er galt. Men han var for travel til å bli med å seile. Jeg har hundrevis av videoer av at båten nekter å flytte seg stort uansett hvor mye det blåser. Jeg er ingen ekspert i seiling, men vokste nå opp på seilbåt hele min barndom om somrene. At jeg kanskje var litt tregere enn andre ville jeg kunne leve med, men den er mellom tre og fire ganger tregere enn alt jeg har møtt. Har f.eks. prøvd mange ganger å ta en kveldstur rundt en av øyene her på et par nautiske og ender alltid opp med å starte motoren utpå natta i frustrasjon over at den omtrent ikke flytter seg….. Det er som å flytte på et blylodd med et lommetørkle. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
tobixen Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober 50 minutes ago, index said: Hvor skulle dette vannet befinnse seg? Et glassfiberskrog har rett og slett ikke mulighet til å trekke til seg mer en noen få titalls kg Jeg vet ikke hva som er tilfellet her, men noen båter har jo balsakjerne Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
subwoofer Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Det var vel ikke vanlig på 70- og tidlig 80-tall? Ifølge wikipedia ble Albin 78 produsert 1978-84. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Du bør få med deg en brukanes god regattaseiler som vet hva man skal dra i og slippe på for å få fart i båten for seil. Om du kjøpte båten i 2018 og ikke har byttet seil så er vel seilene like gamle som båten. Om de er utblåste og ikke lar seg trimme så går det ikke fortere jo mer det blåser, det går bare mer sidelengs og krenger mer. Hvis båten er ren under, og du seiler i 1 knop og andre i fire knop så er det enten seilene og / eller seileren som har problemer. Men det hjelper jo ikke når du kjører motor. Og når vi ikke vet hvilken elv du ligger i så er det vel å melde seg inn i nærmeste seilforening, det foregår mye nyttig i seilforeninger, og du treffer masse seilere... Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Nestenseiler skrev 6 minutter siden: Båten Kunne du beskrevet båten litt mer presist? Jeg antar at det er en Albin 78? Hvordan ser seilene ut? Kan du poste et bilde av hvordan du setter seilene på ulike kurser? Du har beskrevet at den er treig, men ikke sagt noe om hva du gjør av manøvre og trim for å få båten til å gå. Det er ikke sikkert at det er båten det er noe gærnt med. Kanskje kan trim eller styring gjøre at Cirrusen din går bedre Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Nestenseiler skrev 16 minutter siden: [...]Jeg har hundrevis av videoer av at båten nekter å flytte seg stort uansett hvor mye det blåser. [...] Da tror jeg det er lurt om du legger ut et lite utvalg av disse videoene ;-) Den kan gjøre det lettere å feilsøke. Gjerne også et bilde eller to av hvordan båten ligger i vannet. Det at båten krenger lite selv om det blåser mye og at den også er tung å stoppe styrker teorien om veldig mye vekt ombord. Har du testet å legge alt av griller, hermetikk og annet "stæsj" du måtte ha samlet ombord gjennom årene på land og se om båten da glir litt lettere? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
SveinHa Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober At båten er blitt treg både for motor og seil høres jo ut til å ha med vekt å gjøre og det skulle du lett se på vannlinjen. Om vi antar at båten i seg selv er rimelig ok så tenker jeg: Motor: Får du opp normalt turtall? Slik det var i 2018/motorens max turtall? Hvis ikke så må motorinstallasjonen sjekkes, f,eks skifte dieselfilter og slikt. Kan det være giret som slurer? Rene mekaniske gir som Hurth kan ikke slure og er det et slikt så hører du at det slår i gir som en påhengs. Seil: Det å seile er ikke noen stor heksekunst men der er noen svært få prinsipper som må skjønnes. Det vanskelige med seiling er å få ut de siste tidels knop under alle forhold og dette betyr ingenting for hobbyseileren. En god start kan være å lese litt om seiling f.eks. i boken "Dette er seiling". Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
fredriksen Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Hmmmm...... Jeg er motorbåtmann og har ikke seilbåt. Men de ganger jeg har seilt en god venns seilbåt, så ser jeg ofte på knopmåleren når jeg justerer seilene. Du skriver at det går seint etc, men hvilken hastighet har du for seil? Hva med turtall på motor og knophastigheten da? Ellers så vil jeg tro at det kan være lurt å få med seg en erfaren seiler og la han prøve å slå din målte hastighet... :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Du bør vel endre tittel så den blir i henhold til forumreglene. Ellers vil vel denne som jo er en spennende tråd blir stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Lazyjack skrev 1 time siden: en spennende tråd Det hender det kommer tråder som skaper mye engasjement, og som man nesten skulle tro at ble laget av noen nettopp av den grunn.. Ut i fra hvor ille TS beskriver problemet, så høres det ut som han slipper dreggen og heiser seilene opp ned før han setter i gang Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Maika skrev On 7.10.2025 at 13.33: Det hender det kommer tråder som skaper mye engasjement, og som man nesten skulle tro at ble laget av noen nettopp av den grunn.. Ut i fra hvor ille TS beskriver problemet, så høres det ut som han slipper dreggen og heiser seilene opp ned før han setter i gang Eller om han har vært utsatt for det gamle knepet med å feste et lite grantre under båten med toppen fremover. Det gjør underverker på både seil og manøvreringsegenskaper 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Jeg ser på nettet at den blir beskrevet som rask, romslig og rimelig. Så det kan nok fort være juletreet som henger under der ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Ja, eller setter strikk rundt foldepropellen for å få oppmerksomhet….. Regner med kommentaren om Lilly Bendris setter ting i perspektiv. Men komikeren som sa det finner alltid på unnskyldninger for ikke å bli med å seile. Han lever av seiling. Jeg kan godt legge ut bilder når jeg finner ut av det i løpet av dagen. Jeg har fullspilet, løsfotet storseil med to rev og mulighet for cunningham, kick og akterstags strammer. Storseilet har ikke løygang, men fast feste i dørk i cockpit. Taper litt mulighet for justering der. Men flere som har det. Bla, Maxi 95. Ellers har jeg tre forskjellige forseil. To 110% fokk, en genoa. Seiler etter lus og bus i forseilet. Tre dobbelte oppetter forliket. Og selvfølgelig bruker jeg knopmåler….. Det artige er at det er verdens letteste ting å si noe morsomt om det….. Men uansett hvor jeg har vært har folk hatt all verdens unnskyldninger for ikke å bli med å seile. Som om alle visste noe jeg ikke vet. Det er som om noen har klart å selge meg en stålkontainer med mast forkledd som en albin 78. I tillegg hadde tilfeldigvis seilmagasinet en test der de strødde salt i sårene ved å skryte båttypen opp i skyene. Samt et svensk blad kåret det til verdens beste bruktbåtkjøp. Som ikke det var nok kjøpte Bror Onne en lik og laget en «dummies» serie i seiling. Alle gode ting er tre sa Stein. forstår meget godt prinsippene for seiling. Det rare er den totale lokale og nasjonale vegringen mot å bli med og testseile, evt korrigere hva jeg gjør feil. På lens burde de fleste klare å gli greit fremover med hele seil og lite erfaring. Jeg blir parkert. Vi snakker ikke om en båt som seiler dårlig. Den vil ikke hverken hit eller dit. Skulle til Sverige med jentungen og vi startet fra Langesund på morraen, kjørte motor og var fremme utpå natta. Vurderte å kalle båten Tor-Tur. Men litt usmakelig nå kanskje………. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Fullt turtall på motor ja. Satt inn ny craftsman cm2.16 i 2014. Propell og alt stemmer etter utveksling og motor på båttype. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
enslagsgjest Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Det må da være noen her på forumet i Grenlandsområdet som kan bli med på seiltur? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grønnskollingen Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Har du noen faktiske tall? Altså hvor mange knop gjør båten på fullt turtall? 2 knop, 3 knop, 6 knop? Når du prøver å krysse - hvor høyt seiler du opp mot vinden? 45 grader? 20 grader? Hvor høy hastighet har du på båten når du forsøker å gå over stag? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.