Jump to content

Albin 78, dårlig fart og tar dårlig høyde


Nestenseiler

Recommended Posts

Har vært på baatplassen i flere år som tilskuer. Aldri hatt noe å bidra med eller å si av betydning. Jeg har en mindre seilbåt på 26 fot. Kjøpt i 2018. Hadde da lite seilerfaring. Den gangen seilte båten ihvertfall. Treg syns jeg alltid den har vært, men husker jeg krysset opp elva der jeg bor. Så, husker ikke helt når, men den begynte å bli vrang. Tung å baute, den brukte lang tid og mistet fart. Verre og verre har den blitt. Nå får jeg den ikke opp mot vinden i det hele tatt. Den oppfører den seg som om det satt et korallrev under skroget og den ikke hadde vært oppe siden 2018. Det har den. Senest i fjor høst. Var under med våtdrakt og maske for 3 uker siden og skrapet den ren. Hjelper ikke. Ikke krenger den nesten lenger heller. Skal den flytte seg må det blåse omtrent storm. Selv for motor er den et blylodd å flytte. Og inn mot kai må jeg dra på skikkelig på gassen som var det et tog jeg skulle stoppe. Alt jeg har vært borti i mitt liv har en forklaring. En ekspert så på riggen og sa at den var helt grei, ingen feil der. Litt gamle seil, men ikke så ille. En som kikket på båten under ved opptak i fjor nikket og sa:»regatta kvalitet på den jobben der» om hvor glatt og fin den var. Allikevel kom det en kar i en kano med to hjemmelagde pinner i kryss med plastikk på og seilte fletta av meg rett etterpå…. En Colin Archer på over 40 fot og kun fokk oppe dro fra meg som hadde storseil og genoa. Tilhører ikke noe seilforening. Så hvor begynner en einstøing jakten på løsningen da? Tenkte på å kontakte Andreas «stoler du på fysikken» Wahl. Alt er jo fysikk på en seilbåt, og på min stemmer den overhodet ikke……..

Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald.

Link to post
Nestenseiler skrev for 6 timer siden:

og den ikke hadde vært oppe siden 2018.

 

Høres ut som den er vasstrukken. få veid den.

Ligger den på vannet nå?

I følge nett, veier den Cirka 2 350 kg til 2 400 kg.

Hvor mange kilo er løsvekt ombord?

Den burde hvert pakket inn  og kjørt en byggtørker der noen mnd

Ikke bra å  ta den på land hvis den er  vastrokken og frosten kommer.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
7 hours ago, Nestenseiler said:

Alt er jo fysikk på en seilbåt,

 

Ja, det er det.  Jeg har jo tatt noen vekttall med fysikk.  Det at båten er treg å stoppe betyr nesten nødvendigvis at den er tung (alternativt at det er noe galt med propellen).  Det at båten ikke krenger betyr nesten nødvendigvis lavt, stabilt tyngdepunkt.  En plastbåt skal jo normalt ikke trekke vann.  Er det mange år siden den var på land sist?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Roger jo skrev 57 minutter siden:

Høres ut som den er vasstrukken. få veid den.

 

Hvor skulle dette vannet befinnse seg? Et glassfiberskrog har rett og slett ikke mulighet til å trekke til seg mer en noen få titalls kg vann. Det har ikke noe sted å gjøre av seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Båten har som de fleste andre som ligger i elva/brakkvann her vært oppe en vinter annethvert år. Siden jeg kjøpte. Veid på lokal marina var den litt tyngre enn sine oppgitte kilo. Uten at han sa noe mer spesifikt. Vannlinjen er helt nydelig. Jeg var i kontakt med en profesjonell som kikket på båten. Han sa at seiler ikke den båten bra tror jeg du må kontakte Lilly Bendris fra åndenes makt. Det er ingenting her som er galt. Men han var for travel til å bli med å seile. Jeg har hundrevis av videoer av at båten nekter å flytte seg stort uansett hvor mye det blåser. Jeg er ingen ekspert i seiling, men vokste nå opp på seilbåt hele min barndom om somrene. At jeg kanskje var litt tregere enn andre ville jeg kunne leve med, men den er mellom tre og fire ganger tregere enn alt jeg har møtt. Har f.eks. prøvd mange ganger å ta en kveldstur rundt en av øyene her på et par nautiske og ender alltid opp med å starte motoren utpå natta i frustrasjon over at den omtrent ikke flytter seg….. Det er som å flytte på et blylodd med et lommetørkle.

Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald.

Link to post

Du bør få med deg en brukanes god regattaseiler som vet hva man skal dra i og slippe på for å få fart i båten for seil.

Om du kjøpte båten i 2018 og ikke har byttet seil så er vel seilene like gamle som båten. Om de er utblåste og ikke lar seg trimme så går det ikke fortere jo mer det blåser, det går bare mer sidelengs og krenger mer.

 Hvis båten er ren under, og du seiler i 1 knop og andre i fire knop så er det enten seilene og / eller seileren som har problemer.

 

Men det hjelper jo ikke når du kjører motor.

Og når vi ikke vet hvilken elv du ligger i så er det vel å melde seg inn i nærmeste seilforening, det foregår mye nyttig i seilforeninger, og du treffer masse seilere...

 

Link to post
Nestenseiler skrev 6 minutter siden:

Båten

 

Kunne du beskrevet båten litt mer presist? Jeg antar at det er en Albin 78?

 

Hvordan ser seilene ut? Kan du poste et bilde av hvordan du setter seilene på ulike kurser?

Du har beskrevet at den er treig, men ikke sagt noe om hva du gjør av manøvre og trim for å få båten til å gå. 

Det er ikke sikkert at det er båten det er noe gærnt med. Kanskje kan trim eller styring gjøre at Cirrusen din går bedre

Link to post
Nestenseiler skrev 16 minutter siden:

[...]Jeg har hundrevis av videoer av at båten nekter å flytte seg stort uansett hvor mye det blåser. [...]

Da tror jeg det er lurt om du legger ut et lite utvalg av disse videoene ;-)  Den kan gjøre det lettere å feilsøke.  Gjerne også et bilde eller to av hvordan båten ligger i vannet.  Det at båten krenger lite selv om det blåser mye og at den også er tung å stoppe styrker teorien om veldig mye vekt ombord.  Har du testet å legge alt av griller, hermetikk og annet "stæsj" du måtte ha samlet ombord gjennom årene på land og se om båten da glir litt lettere?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

At båten er blitt treg både for motor og seil høres jo ut til å ha med vekt å gjøre og det skulle du lett se på vannlinjen.

 

Om vi antar at båten i seg selv er rimelig ok så tenker jeg:

  • Motor: Får du opp normalt turtall? Slik det var i 2018/motorens max turtall? Hvis ikke så må motorinstallasjonen sjekkes, f,eks skifte dieselfilter og slikt. Kan det være giret som slurer? Rene mekaniske gir som Hurth kan ikke slure og er det et slikt så hører du at det slår i gir som en påhengs.
  • Seil: Det å seile er ikke noen stor heksekunst men der er noen svært få prinsipper som må skjønnes. Det vanskelige med seiling er å få ut de siste tidels knop under alle forhold og dette betyr ingenting for hobbyseileren. En god start kan være å lese litt om seiling f.eks. i boken "Dette er seiling".
Link to post

Hmmmm...... Jeg er motorbåtmann og har ikke seilbåt. Men de ganger jeg har seilt en god venns seilbåt, så ser jeg ofte på knopmåleren når jeg justerer seilene. Du skriver at det går seint etc, men hvilken hastighet har du for seil? Hva med turtall på motor og knophastigheten da?

 

Ellers så vil jeg tro at det kan være lurt å få med seg en erfaren seiler og la han prøve å slå din målte hastighet...

 

:-) steinar

Link to post
Lazyjack skrev 1 time siden:

en spennende tråd

Det hender det kommer tråder som skaper mye engasjement, og som man nesten skulle tro at ble laget av noen nettopp av den grunn..

Ut i fra hvor ille TS beskriver problemet, så høres det ut som han slipper dreggen og heiser seilene opp ned før han setter i gang :fniser:

Link to post
Maika skrev On 7.10.2025 at 13.33:

Det hender det kommer tråder som skaper mye engasjement, og som man nesten skulle tro at ble laget av noen nettopp av den grunn..

Ut i fra hvor ille TS beskriver problemet, så høres det ut som han slipper dreggen og heiser seilene opp ned før han setter i gang :fniser:

Eller om han har vært utsatt for det gamle knepet med å feste et lite grantre under båten med toppen fremover. Det gjør underverker på både seil og manøvreringsegenskaper 🤣

Link to post

Ja, eller setter strikk rundt foldepropellen for å få oppmerksomhet….. Regner med kommentaren om Lilly Bendris setter ting i perspektiv. Men komikeren som sa det finner alltid på unnskyldninger for ikke å bli med å seile. Han lever av seiling. Jeg kan godt legge ut bilder når jeg finner ut av det i løpet av dagen. Jeg har fullspilet, løsfotet storseil med to rev og mulighet for cunningham, kick og akterstags strammer. Storseilet har ikke løygang, men fast feste i dørk i cockpit. Taper litt mulighet for justering der. Men flere som har det. Bla, Maxi 95. Ellers har jeg tre forskjellige forseil. To 110% fokk, en genoa. Seiler etter lus og bus i forseilet. Tre dobbelte oppetter forliket. Og selvfølgelig bruker jeg knopmåler…..

   Det artige er at det er verdens letteste ting å si noe morsomt om det….. Men uansett hvor jeg har vært har folk hatt all verdens unnskyldninger for ikke å bli med å seile. Som om alle visste noe jeg ikke vet. Det er som om noen har klart å selge meg en stålkontainer med mast forkledd som en albin 78. I tillegg hadde tilfeldigvis seilmagasinet en test der de strødde salt i sårene ved å skryte båttypen opp i skyene. Samt et svensk blad kåret det til verdens beste bruktbåtkjøp. Som ikke det var nok kjøpte Bror Onne en lik og laget en «dummies» serie i seiling. Alle gode ting er tre sa Stein. forstår meget godt prinsippene for seiling. Det rare er den totale lokale og nasjonale vegringen mot å bli med og testseile, evt korrigere hva jeg gjør feil. På lens burde de fleste klare å gli greit fremover med hele seil og lite erfaring. Jeg blir parkert. Vi snakker ikke om en båt som seiler dårlig. Den vil ikke hverken hit eller dit. Skulle til Sverige med jentungen og vi startet fra Langesund på morraen, kjørte motor og var fremme utpå natta. Vurderte å kalle båten Tor-Tur. Men litt usmakelig nå kanskje……….

Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald.

Link to post

Fullt turtall på motor ja. Satt inn ny craftsman cm2.16 i 2014. Propell og alt stemmer etter utveksling og motor på båttype. 

Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...