Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Jeg vil si at den tar omtrent ikke høyde i det hele tatt, mindre enn halvparten av det vanlige på 45 grader. Jeg avanserer omtrent ikke for hver gang jeg krysser. Det jeg vinner taper jeg i avdrift. Fart for motor som er tre ganger så stor som originalt er rett over fem knop på full spiker på dørgende stille vann. Minste vind eller strøm i mot så taper jeg stort. Dette er motsatt av det båten er kjent for. Den er kjent som en rask lettvindsbåt med god høyde. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Indy Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Dette er polartabellen for en annen Albin Cirrus. Det bør gi en pekepinn på hva du burde oppnå noe i nærheten av. Hastighetene på lens er med spinnaker, som du kanskje ikke har eller bruker. Vindvinklene er sann vind (TWA). Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Jeg har ikke spinnaker. Aldri seilt det heller. Den tabellen der var vanskelig for meg å få noe ut av. Om ikke bortimot uleselig. Forholder meg stort sett til vind i meter per sekund. Vinkler for meg er omtrentlig etter øye og det historikken viser på plotteren eller hva jeg ser på draftet. Skjønte det var knop etter vinkel i vindstyrke. Men sier meg heller lite. Er nok noen nivå under det der jeg enda. Jeg har vindmåler som jeg bruker og knopmåler. Allikevel er det opplevd hastighet som er moro. Å føle at du får igjen det du burde etter vindforholdene. Er mer der jeg enda. Min båt har vel etter lys tabellen som jeg syns var grei 1.03. Det burde bety rundt 5knop fart i fem m/s på rundbane om ikke jeg tar feil………. Det er ikke jeg i nærheten av en gang. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Erik Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Nestenseiler skrev for 13 timer siden: Treg syns jeg alltid den har vært, men husker jeg krysset opp elva der jeg bor. Er vannføringen i elva endret ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Skiensvassdraget går Fra Nordsjø via Skien ned forbi Porsgrunn og Frier ut Brevikstrømmen og ender i Rognsfjorden. Hvis det var det du mente. Var på sommeren uten altfor mye strøm den gang. Etter snøsmeltingen. Legge til at jeg har sluttet å seile på så trange plasser i sesong siden, det stort sett bare er å være i veien for alle andre uten grunn. Skulle jeg fått noe fart på båten burde jeg hatt en v8’er. Opp strømmen er det bare så vidt jeg avanserer for motor…… Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
enslagsgjest Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Jeg ser på ett av bildene dine at du kan godt stramme storseilfallet en del mer. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Indy Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober 5 m/s er omtrent 10 knop. Hva er den høyeste hastigheten du klarer å oppnå for seil i 5 m/s, med vinden for tvers? Det bør være over 5 knop. Du sier du har vindmåler, viser ikke den også vinkel? Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Løst deksel(gummiflapp) rundt seildrevet ? Når jeg hadde Hanse løsnet dette hvert år når det ble brukt kontaktlim - Tec7 løste problemet. Hva med mastetrim - bruk av akterstag strammer ? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Nestenseiler skrev 26 minutter siden: Jeg har ikke spinnaker. Aldri seilt det heller. Den tabellen der var vanskelig for meg å få noe ut av. Om ikke bortimot uleselig. Forholder meg stort sett til vind i meter per sekund. [...] Konvertering mellom knop og m/s er ikke så vanskelig. For alle praktiske formål er vind i m/s nøyaktig halvparten av vind i knop. Dvs.: 20 knop = 10 m/s. Hastighetene i tabellen er endrer seg heller ikke så mye fra celle til celle, så med litt avrundinger og forenklinger kan vi konkludere med at du bør kunne oppnå 4-5 knop når det blåser "lite" på en passe skarp slør, 5-6 knop i "fin vind" eller lett bris på en ikke altfor skarp slør og kanskje se 7-tallet på knopmåleren i frisk bris på fortsatt ikke altfor skarp slør. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Nestenseiler Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Gummien sitter der den skal med tec-7. storseilet har en tendens til å måtte etterstrammes. Clamcleat’n glepper desverre ofte. Teori er greit nok det, men ute på fjorden er det sjelden jeg opplever 5m/s særlig lenge. Det er kastevinder, retningsskifte og strøm i vannet rundt holmer som innvirker like mye. Vi kan spekulere i litt dårlig pusset propell, litt lite twist i seilet eller for mye bus. En tanke mer lent over i lo kanskje. Stramme akterlikslinen. Men alle disse tingene er det som gir det lille ekstra. Jeg er ikke der. Båten er som en stålkonteiner som er butt foran uten kjøl. Lastet med bly og en svær v8’er. Altså, de gamle jektene på 30 fot med råseil og lastet med tørrfisk og ved 1/6 opp på masta gjorde god nok fart oppover kysten. De var breie, flate og butte. Jeg kommer omtrent ikke av flekken. Det tar en dag å seile ut Langesund fra Stathelle. 6km! Og det er den veien strømmen går. Det er nesten så jeg er tilbake på Stathelle på kvelden hvis det blåser sørfra og jeg krysser utover. Det er ikke de små tingene her. Ikke om vi samler dem engang. Jeg kjenner folk som aldri har seilt. Setter seg i en båt og den gjør grei fart. Jeg seiler ved siden av mange og gjør det samme som dem. De fyker avsted. Jeg står nesten stille. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Code0 Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Nestenseiler skrev for 1 time siden: Fart for motor som er tre ganger så stor som originalt er rett over fem knop på full spiker på dørgende stille vann. Les hva chat gpt sier om maks skrogfart for Albin cirrus. Ikke -planende båt har en maksimal skrogfart. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Nestenseiler skrev for 17 timer siden: [...]Fart for motor som er tre ganger så stor som originalt er rett over fem knop på full spiker på dørgende stille vann. [...] Satt denne motoren i da du kjøpte båten, eller er det noe du har fått satt inn mens den har vært i ditt eie? En motor som er tre ganger så stor som originalt er nok også endel tyngre enn originalmotoren. Motoren sitter typisk under cockpitdørken, altså et stykke bak. Ekstra vekt her kan være veldig uheldig for farten, særlig hvis du i tillegg har mye vekt i stuverommene under cockpitbenkene i form av f.eks. dregger, ankerkjetting etc. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Originalt satt det en sjøsyk svenske i motorommet:) En grønn Volvo penta md5b på 7,5 hester. Der var vel halve motoren sin vekt svinghjul. Et imponerende lite beist egentlig. Så kostet eieren før meg på den en ny motor. Den er på hele to cylindre og 0,6 liters volum. Men veier under 100 kilo. Omtrent det samme som svensken. Jeg har hatt lyst å gjøre som mange bilprodusenter, sette på elektronisk eksoslyd. Så det brølte i en v8 med strake rør og vannkjølt eksos hver gang jeg startet i en eller annen havn og putret ut for å lete etter vind. Det ville vært hysterisk. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
finnarne Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Er det rett akterspeil på båten, ligger deler av akterspeilet under vann ? Da sleper du med deg "halve fjorden" når du seiler eller går for motor. Når en seiler optimist, så lærer en at en skal sitte mitt i båten, så slipper båten vannet mye lettere. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
hanto1 Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Kan det være ugunstig gearutveksling/ propell om samme seildrev er brukt? Det er jo stor forskjell i turtallsområde mellom MD5 & Craftsman 16 Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Den har vel det som heter positivt akterspeil med sleperor. Den er «hevet» i hekken slik at når den ligger i vannet uten å være i bevegelse så er akterspeilet ikke i kontakt med vann. Men har sett at på full gass for motor så graver den seg litt ned og får vann opp på akterspeilet et lite stykke. Men det er bare akkurat på full omtrent. Seiler jeg så ligger jeg stort sett litt på skrå og har ikke sett noe til det. Som en skrev så har den skrogfart på litt rundt 6,5 knop. Det minnes jeg at jeg oppnådde ganske lett i selv lett vind i tidligere dager. Nå er det en drøm langt borte. I min iver første året seilte jeg alene over til Sverige i høststormen 2018 og husker å registrere over 11 knop på vei ned en bølgedal i medvind. På surf. Husker også et lengre parti innenfor fyret i Langesund mellom gjeterøya og salen hvor jeg hadde over 8 et lengre strekk på omtrent platt lens. Tror ikke den graver seg ned da altså…. Men ikke sikker. Girutvekslingen var et lite prosjekt i seg selv. Der er 110s drevet jeg har delt i to typer mener jeg , før og etter ett visst produksjonsnummer jeg ikke husker. Det ene er 1,6 og det andre er 2,1 i utveksling hvis jeg husker feil, noe jeg sikkert gjør:). Jeg har 2,1. Ihvertfall hadde jeg 14x8 propell på den gangen. Ringte rundt over alt og syns det var rart at jeg skulle bruke samme propell som det md5b brukte. Ingen kunne svare noe fornuftig på det i det hele tatt. Ble sendt fra forhandler til forhandler som ikke visste hva de skulle svare. Øst, vest, nord og sør. Endte ihvertfall opp med å kjøpe to blader på 14x11 av en politimann i Grimstad som hadde byttet på sin Ballad. Og det husker jeg fordi jeg ringte kammeret og spurte om «denne» jobbet der. I frykt for å få to murstein i posten for 4000kr. Det gav meg litt mer skyv på lavt turtall. Og jeg fikk utnyttet hele registeret litt bedre. Turtallet stopper på 3600 nå, som det skal. Og mot slutten av sesongen pleier jeg merke at jeg får mindre fart og to-tre hundre mindre i turtall. Det var tre uker siden denne sesongen og da kjørte jeg den på lang grund sandbunn på lavvan til den sto på kjølen og tok på drakt og maske og skrapet den ren ned til bunnen av kjølen. Har aldri seilt optimist. Men hadde ei vg jolle med både seil, årer og motor å velge imellom i min barndom. På slep etter foreldrene mine sin Maxi 95. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Lars Hansen Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Dersom alt du sier stemmer, så er nok en tur med dykkermaska det eneste som gir deg svar. Må være ett eller annet du sleper på som bremser farta på båten. Er den ikke begrodd under, så sleper du på en teine eller noe annet som bremser. Bør ikke tenke tanken en gang på slitte seil osv, det har ikke sååå stor betydning. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Slitte seil kan ha stor betydning - da mine forrige seil var totalt utslitte og jeg skulle til Skagen endte jeg opp i København, det var rett og slett ikke mulig å gå mot vinden. Nye seil utgjorde veldig stor forskjell (og nå er disse seilene allerede i ferd med å bli godt slitt - det har blitt mye seiling og mye hardt vær de siste par-tre årene). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Har tenkt tanken at jeg sleper på noe. At jeg er slepemannen……. Har hatt både ankerline og teiner i propellen. Rett utenfor Strømstad i et sund der i 13 m/s vind. Pang! Motoren stoppet. Vi dreiv inn mot land. Fikk ikke kjørt. Heiv opp forseglet og gikk akkurat klar et skjær. Jentungen hylte og jeg banna ... Vi to alene. De teinene var så tunge at vi omtrent ikke flyttet oss. Fikk tak med skjelvende hender og båtshaken i et tau bak, skar til noe røyk og fikk litt mer fart . Var redd for sleperoret mitt også. Så inne i ei vik fikk jeg dregget og dykket under. Skar opp ei blåse og masse tau. Bakket på mitt eget dreggtau i perleporten. Fikk hjelp til å bli dradd inn. Tok noen trøstedrammer på kvelden og våknet av at båten lå helt på skeiva. Lavvann og kjølen sto på. Ellers har jeg klart meg bra bortsett fra at jeg smalt på for full musikk inn på Svenner. Bråstopp så jeg gikk på trynet i cockpit. Nye seil vs gamle var etter det en som driver med det mellom 3-5% forskjell for min båt. Da snakker vi gamle vs nye, ikke utblåste. Så forskjellen er mulig en 1.plass eller garantert et stykke ned på lista i en regatta. Jeg vet ikke, men han som sa det lever av å seile og selge seilutstyr. For turseiling burde det ikke ha all verden å si. Jeg tar en langhelg. Vi, et mannskap på tre. En tobeint og to firebeinte reiser ut på eventyr og tokt i området kragerø-Svenner. Om noen har lyst å prøve selv og bli med på en «sneiltur» så er de hjertelig velkommen ombord. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
J-Å Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Hvis båten har blitt mye tyngre, så bør du se det på vannlinjen. Kanskje sammenligne med gamle bilder eller andre båter. Uansett så burde den båten komme opp i 6 knop for motor, Hvis den ikke gjør det, og motor har fullt turtall så er det for liten propell i forhold til giringen. Her er litt mer tall (alle hastigheter i knop, både vind og båtfart) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober tobixen skrev for 4 timer siden: Slitte seil kan ha stor betydning - da mine forrige seil var totalt utslitte og jeg skulle til Skagen endte jeg opp i København, det var rett og slett ikke mulig å gå mot vinden. Nye seil utgjorde veldig stor forskjell (og nå er disse seilene allerede i ferd med å bli godt slitt - det har blitt mye seiling og mye hardt vær de siste par-tre årene). Har en del å si, men ikke så mye som beskrives her. J-Å skrev 1 time siden: Hvis båten har blitt mye tyngre, så bør du se det på vannlinjen. Kanskje sammenligne med gamle bilder eller andre båter. Uansett så burde den båten komme opp i 6 knop for motor, Hvis den ikke gjør det, og motor har fullt turtall så er det for liten propell i forhold til giringen. Her er litt mer tall (alle hastigheter i knop, både vind og båtfart) Ny flytter jo båten seg verken for seil eller motor, så da er det neppe propellen som er årsaken... Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Trådstarter har såvidt jeg har sett bare kommet med subjektive vurderinger av at båten er "kjempetreig" eller "tre ganger så treig som de andre båtene". Den eneste faktiske hastigheten han har opplyst om i denne tråden er at han klarer 5 knop på "bånn pinne". Hvordan den farten er målt vites ikke. Det er jo litt snodig å bare oppnå 5 knop, men det finnes mer plausible forklaringer enn at han drar på en teine/juletre/kokain gjennom en hel sesong. Alle de andre hastighetene som nevnes er ting han erindrer fra tidligere tider. Resten er "følelser av treighet". Hver gang jeg kjører av motorveien føles 50 sonen som å stå stille.... Kult med historien om han politimannen i Grimstad med foldepropellen, men hva er hastigheten du oppnår (ikke følelsen - den faktiske hastigheten) ved en gitt vindstyrke, og med hvilken vinkel? Det vil kunne se noe ut som: 2 knop ved frisk bris på skarp slør. Da blir det mye lettere å finne ut om det er båten eller seiltrimmen som er problemet. Jeg tror ikke noe på at båten kan være så vasstrukken eller tungt lastet at den er "dobbelt så treig" uten at trådstarter står med vann til anklene. For å slenge ut en hypotese selv: Jeg tror trådstarter skjøter inn seilene for mye og ikke lar båten komme opp i fart. Kjølen blir stående å streke, mister løftet og dreper all fart. Det vil også forklare hvorfor han ikke lenger klarer å baute. At han også føler at det går kjempetreigt på lens kan forklares med at de aller fleste turbåter føles kjempetreige på lens på grunn av den relative vindhastigheten. At man akkrediterer den manglende hastigheten til at det er noe gærnt med båten er helt naturlig, men som trådstarter har utførlig beskrevet, er båten helt glatt under og har ok seil. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober 55 minutes ago, Lars Hansen said: Ny flytter jo båten seg verken for seil eller motor, så da er det neppe propellen som er årsaken... 49 minutes ago, Grønnskollingen said: Trådstarter har såvidt jeg har sett bare kommet med subjektive vurderinger av at båten er "kjempetreig" eller "tre ganger så treig som de andre båtene". Jeg tenkte det samme. Båten flytter på seg, bare saktere enn hva trådstarter forventer. Noen som kan seiling og/eller har kjennskap til båtturen burde virkelig bli med på en tur. (Jeg har dessverre ikke anledning - og ikke kjenner jeg båttypen, og jeg har svært lite kunnskap og erfaringer unntatt å seile min egen båt). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Lars Hansen skrev 1 time siden: Ny flytter jo båten seg verken for seil eller motor, så da er det neppe propellen som er årsaken... Med en såpass stor motor kan godt båten ha holdt 6 knop med betydelig mindre enn full effekt på motoren. Siden båten da er opp mot skrogfart vil den ikke gå noe særlig fortere om effekten økes. Men i motvind eller annet som skaper motstand kan det være stor forskjell. Denne motoren burde kunne drive to slike båter med 5 knop. Hvis dette er verifisert med GPS, så er det noe alvorlig galt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.