Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Verifisert i form av at plotter og gps på telefon viser samme. Ikke feil forventninger til fart. Det er som å få en smultring til å trille på høykant. Sammenligner med andre med lignende båter. utenfor Nevlunghavn nå. Seilt en time fra Langesund uten å passere Nevlunghavn. Bare dupper av gårde nesten uten fremdrift….. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Grønnskollingen Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Fortsatt ingen kvantifiserbare verdier. Jeg gir meg her. Lykke til med arbeidet for å finne feilen med båten! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Forseilet ditt er helt feil skjøtet, det ser ut for meg som det går nesten rett ned i dekk Tenk deg en forlengelse av skjøtet innover i seilet. Denne tenkte linja bør dele vinkelen mellom akterlik og underlik omtrent i to. Slik det ser ut på bildet går skjøtet altfor bratt nedover og det gir liten kraft i forseilet. Jeg ser ikke så mye av storseilet men du må passe på at ikke underliket er for stramt untatt på skarp kryss. Du må også stramme storseil fallet, masteliket henger jo som underbuksa på en gammel gubbe👎 Er masteliket for langt så du ikke får strammet det nok? Men disse tingene jeg har nevnt har nok liten effekt på fart for motor.... Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober For å si det på en annen måte. Jeg tar en uke ferie neste uke og er villig til å komme til den som mener den kan få båten til ikke å gi de hjerteinfarkt av kjedsomhet og irritasjon under de til enhver tid gitte omstendigheter. Det er som å sette hjulene på tvers på bilen og prøve å komme fremover. Hvis noen tror jeg ikke har lest det minste om seiltrim og har den minste forståelse for hvordan seiling foregår og en båt bør se ut så ok. Jeg er født og oppvokst ved og med vannet. Det kan kvantifiseres og fantaseres i det uendelige. Jeg lever ikke i fantasien eller teorien men i virkeligheten. som skrevet, clamcleat’n glipper fort. Hvor er skjøtet på forseglet feil? Hvilket bilde? Høres ut som jeg har det på feil side av båten liksom. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Steihy Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Grønnskollingen skrev for 1 time siden: Fortsatt ingen kvantifiserbare verdier. Enig, tall og målinger er fint. En realist sa til meg: "If you can't measure it - find a way!" Men vi får vel gi TS såpass kred at vi tar han på alvor når han beskriver en markant forverring i hans tid med båten. Det er jo ganske tydelig at han er båtvant. Beskrivelsen er så spesiell at jeg ble nysgjerrig fra start, og følger med på diskusjonen. Enten er dette noe det blir veldig interessant å lære om - eller så driver TS og troller oss. Lazyjack skrev 7 minutter siden: Men disse tingene jeg har nevnt har nok liten effekt på fart for motor. Ikke sant? Det henger ikke på greip. Kødder du med oss, Nestenseiler? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Det ville jo nærmest være å drite ut seg selv:) Det faller vel litt på sin egen urimelighet. I fare for å fremstå som en idiot også. Så er det i tillegg mitt hode som er i giljotinen her. Skjønner ikke helt på hvilken måte eller hvorfor noen skulle tulle om noe slikt. Det ville i tilfelle være en god måte å bli ledd av etterpå og ikke bli tatt seriøst. Verdier og tall mangler sikkert fordi jeg seiler 100% av tiden alene. Har med to rastløse bikkjer og mangler autopilot og fremdrift. En båt i fart i bølger er lett å jobbe i en som går sakte er nesten umulig i oppholde seg i. Alt slenger og blafrer. Fra seil til ror og inventar. Dessuten spiller det liten rolle om det står 6kt på plotteren om du bruker en time på 3 nautiske mil i rett linje……. Det er det jeg mener med opplevd hastighet og fremdrift. Står det i stil til de rundt deg og strekningen du tilbakelegger. Eller forteller tallene om en historie som ikke finnes. Hvordan vet du at tommestokken er én meter hvis ikke du har en å sammenligne med. Og alt du bygger blir mindre enn alle andres selv om du alltid måler og alt stemmer etter din stokk. Gjør det deg til en dårlig snekker? Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Steihy Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Ok, da er det avklart. Ser med spenning fram til videre feilsøking og svar. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Tre karer pleide å dele en pizza og ta noen øl hver fredag. Hver gang gikk herr Brun hjem først. Herr Rød og Herr Blå ble sittende litt lenger. De levde i fordragelighet de tre kameratene. Så etter noe år, en kveld etter Herr Brun har gått sier Herr Blå til sin venn: «Jeg har alltid likt Herr Brun. Han er en fabelaktig kar å prate med». Herr Rød kunne ikke vært mer enig. «Skål for vår venn Herr Brun» sa Herr Rød og hevet glasset. Før vi skåler er det en liten ting jeg må si sa Herr Blå , og kremtet stille. Det er lite, men det har i lengre tid irritert meg hvor hol og frempå Herr Brun egentlig er…. Jasså sa Herr Rød, nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det jeg mener sa Herr Blå er at hver fredag ender vi opp med at det er to stykker pizza igjen på brettet. Du vil aldri ha, og da kaster Herr Brun seg over det beste stykket, kantstykket sa Herr Blå. Ja, der ser du sa Herr Rød, for jeg har alltid tenkt at Herr Brun var en god venn og fortet seg og tok det dårligste stykket. Slik at det beste stykket skulle bli igjen til hans gode venn Herr Blå. Fordi for meg er det midtstykket som er best sa Herr Rød. Det er det som har mest ost, kjøtt og saus. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Og det er nå jeg begynner å lure på TS og denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Beklager hvis det var upassende å prøve å være morsom. Var ment som et humoristisk punktum for dagen fra meg. Ikke noen som helst baktanker. Hvis jeg tråkket i baret på noen måte så var det uten å vite hva eller hvordan. Det var tema et par poster opp om jeg tullet med tråden. Dette var et forsøk på å vise at det som oppfattes ikke alltid er slik. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Kallethekid Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Nestenseiler skrev for 2 timer siden: Det ville jo nærmest være å drite ut seg selv:) Det faller vel litt på sin egen urimelighet. I fare for å fremstå som en idiot også. Så er det i tillegg mitt hode som er i giljotinen her. Skjønner ikke helt på hvilken måte eller hvorfor noen skulle tulle om noe slikt. Det ville i tilfelle være en god måte å bli ledd av etterpå og ikke bli tatt seriøst. Verdier og tall mangler sikkert fordi jeg seiler 100% av tiden alene. Har med to rastløse bikkjer og mangler autopilot og fremdrift. En båt i fart i bølger er lett å jobbe i en som går sakte er nesten umulig i oppholde seg i. Alt slenger og blafrer. Fra seil til ror og inventar. Dessuten spiller det liten rolle om det står 6kt på plotteren om du bruker en time på 3 nautiske mil i rett linje……. Det er det jeg mener med opplevd hastighet og fremdrift. Står det i stil til de rundt deg og strekningen du tilbakelegger. Eller forteller tallene om en historie som ikke finnes. Hvordan vet du at tommestokken er én meter hvis ikke du har en å sammenligne med. Og alt du bygger blir mindre enn alle andres selv om du alltid måler og alt stemmer etter din stokk. Gjør det deg til en dårlig snekker? På båtplassen er det mange flinke folk med masse kunnskap, men vi trenger noen tall for å kunne hjelpe deg. Jeg seilte lenge en RJ85 som er en smal pen skjærgårdskrysser og følte jeg seilte raskt. Etter det har jeg hatt en Maxi 95 som føltes treig, men tallenes fakta sa at den seilte like bra, hvis ikke bedre en min gamle båt. Nå seiler jeg en Omega 36 som i sin tid var en rask båt, båten min har OK seil og jeg er ofte enig i at dette er en rask seilbåt, men det skjer at jeg føler ting går veldig tregt Hvis du tviler på at en meter på tommestokken er en meter hvis du ikke kan sammenligne med andre gir hele tråden mer mening. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev for 9 timer siden: Jeg tar en uke ferie neste uke og er villig til å komme til den som mener den kan få båten til ikke å gi de hjerteinfarkt av kjedsomhet og irritasjon under de til enhver tid gitte omstendigheter. Tviler på at noen hverken kan eller vil love deg dette😉 Derimot tilbys det jo seilkurs, kanskje du kunne fått en instruktør med deg ombord på din båt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev for 9 timer siden: Dessuten spiller det liten rolle om det står 6kt på plotteren om du bruker en time på 3 nautiske mil i rett linje……. Det du sier der er rett og slett en umulighet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 42 minutes ago, index said: Det du sier der er rett og slett en umulighet Dette skyldes russisk GPS-spoofing Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober tobixen skrev 1 minutt siden: Dette skyldes russisk GPS-spoofing Ja. Eller Trumpisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev for 14 timer siden: Verifisert i form av at plotter og gps på telefon viser samme. Ikke feil forventninger til fart. Det er som å få en smultring til å trille på høykant. Sammenligner med andre med lignende båter. utenfor Nevlunghavn nå. Seilt en time fra Langesund uten å passere Nevlunghavn. Bare dupper av gårde nesten uten fremdrift….. Ser ut som du har dratt seilet for langt ut på uthalet. Reagerte på det på et annet bilde og, men glemte å kommentere det. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Nestenseiler Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Jeg tviler på at noen som helst vil bli med i min båt. Har prøvd å betale noen. Det er jo interessant. Jeg, en ukjent nobody fra ingensteds som ingen vet hvem er, og ingen vil…….. Det er ihvertfall en konstant som må taes med i ligningen. Tror løsningen ligger i hvordan man ser ting. Det er ofte det man ikke ser som er problemet. Det man ser er lett å gjøre noe med……. Men hvem ser hva og hva gjør de med det. Uthalet……..:) simsalabim sa tryllekunstneren og dro opp ingenting fra hatten. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Framtia Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Ville tatt kontakt med noen i Brevik seilforening, kanskje de klarer å finne noen som kan være med deg ut en tur? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
enslagsgjest Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Du får utfordre @Kanalkapteinen til en regatta, mot hans Draco Summerwind. Han hører vel til i samme område. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
finnarne Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev for 2 timer siden: Jeg tviler på at noen som helst vil bli med i min båt. Har prøvd å betale noen. Det er jo interessant. Jeg, en ukjent nobody fra ingensteds som ingen vet hvem er, og ingen vil…….. Det er ihvertfall en konstant som må taes med i ligningen. Tror løsningen ligger i hvordan man ser ting. Det er ofte det man ikke ser som er problemet. Det man ser er lett å gjøre noe med……. Men hvem ser hva og hva gjør de med det. Uthalet……..:) simsalabim sa tryllekunstneren og dro opp ingenting fra hatten. Tror det var ment på min kommentar. Uthalet, det er det som drar seilet ut på bommen. For meg ser det stramt ut på minst 2 bilder. Da får du et veldig flatt seil, og veldig lite kraft ut av seilet. Det ser ut til at det på en måte ligger litt "dobbel" lang med bommen, det er en brett omtrent rett over bommen, som indikerer at underliket er stramt. Ser også du har tredd revelina litt feil, men det er av mindre interesse akkurat nå. Men uthal og reveline forklarer selvfølgelig ikke hvorfor du ikke får skrogfart for motor Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
J-Å Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Grovtrimming av seil er ikke noen heksekunst. Begynn med vinden omtrent tvers. Slipp ut til seilet begynner å blafre, og skjøt inn litt. Se til at fokkeskjøtet peker mot midten av forstaget. Når du ikke hsr løygang bruker du kick til å trimme bommen opp og ned. Storseilet skal ha litt twist, men ikke så mye at toppen "mister vinden". For fintrimming trenger du lus. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev On 7.10.2025 at 14.13: [...] Skulle til Sverige med jentungen og vi startet fra Langesund på morraen, kjørte motor og var fremme utpå natta. Vurderte å kalle båten Tor-Tur. Men litt usmakelig nå kanskje………. Når på morgenen startet du og når på natten var du fremme? Såvidt jeg kan se er det 50 - 60 Nm over. Med en fart på 5 knop, som burde være OK marsjfart for motor litt utpå sesongen med en 26-foter med kanskje litt groe på propellen og andre steder, burde du ha vært fremme en gang mellom 18:00 og 20:00 hvis du startet i 8-tiden om morgenen. Men dette forutsetter at du ikke har for mye motstrøm. Det går tilfeldigvis en ganske kraftig havstrøm nordover langs Svenskekysten. Denne svinger vestover ett sted mellom Koster og Hvaler, litt avhengig av vind og vær de foregående dagene, og fortsetter sørvestover utaskjærs langs Sørlandet når den kommer over til vår side av dammen. Det er med andre ord sannsynlig at du får denne strømmen rett i "fleisen" når du drar i rett linje fra Langesund til f.eks. Strømstad, og denne strømmen kan komme opp i 2 knop. Da er du nede i 3 knop over grunnen, og en tur som skulle tatt 10 timer tar nå nesten 17 timer, og da er du ikke fremme før 01:00 om natten. En båt som over årene kan ha blitt litt overlesset og har fått utblåste seil vil føles død og tung. Jeg tipper gamle seil, mye "stæsh" ombord og motstrøm kan forklare mange av opplevelsene dine. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
tobixen Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Jeg minnes en regattaseilende kollega som anbefalte meg å kjøpe minst mulig anker, da man vil miste mye fart på å ha mye tyngde i baugen (båten jeg hadde da var en god del lettere enn dagens båt). Personlig prioriterer jeg å sove trygt og komfortabelt fremfor å vinne noen brøkdeler av en knops fart. Forventningsavklaring er kanskje viktig. Jeg er ikke flink til å seile. Tidvis går det sakte og tidvis går det fort, uten at jeg helt skjønner hvorfor - men det er vel mye bølger og havstrømmer som utgjør forskjellen. Jeg er vant med å bli forbiseilt, og tar det med stor ro - jeg er turseiler, ikke regattaseiler. Jeg er fornøyd dersom jeg får en effektiv snittfart (avstand mellom A og B dividert med tidsbruk) på 4.5 knop. Jeg er fornøyd dersom jeg kommer meg 100 nautiske mil avgårde ila 24 timers seilas. Tidvis har jeg snittfart på 7 knop over en lengre strekning, det er bonus, da bare krysser jeg fingrene for at farta vedvarer samt at jeg ikke må reve seil. Om jeg tror at seilet kunne vært trimmet bedre så er mottoet "don't jinx it". Er det motvind og jeg må krysse, så er det klart at effektiv snittfart blir svært mye lavere. I motvind og motstrøm er marginene mellom å komme seg relativt raskt frem og å kanskje ikke komme seg fremover i det hele tatt små. Mye vind over tid medfører at man i tillegg til vinden også må sloss mot bølger og en vinddrevet overflatestrøm. Avdrift er også en faktor. 45 graders vinkel mot vinden (og i min båt må jeg over 50 grader for å få utnyttet vinden godt) betyr ikke at båten går 45 grader fremover. Godt utstyr, god seilgarderobe og godt mannskap har mye å si. Jeg har prøvd å ikke være i veien for et par regattaer i den siste tiden, og det var bemerkelsesverdig at mens et mer eller mindre samlet felt hadde passert siste rundingsbøye og var på vei tilbake, så var det et par båter som seilte i det jeg vil kalle "normal" fart og bare hadde kommet halvparten så langt. Bosporus var stengt for skipstrafikk pga regatta da jeg seilte opp der. Det var høyst bemerkelsesverdig, svak medvind og jeg opplevde forholdene som "trolig ikke nok vind til å komme seg opp mot strømmen for seil" (og siden det generelt ikke er lov å seile i Bosporus brukte jeg motor uansett) - men disse regattabåtene fosset frem! (med unntak de to båtene bakerst i feltet) Krenging er jo også en ting som ble nevnt. Jeg har mye bly i kjølen. Av og til når jeg er ute i "nesten vindstille vær" ser jeg seilbåter på sjøen som krenger voldsomt. Alt i alt, følelsen og forventningene til fart kan være svært subjektive, og som alminnelig turseiler kan man ikke forvente å gjøre regattafart Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nestenseiler Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Mye bra her! Mange gode råd. Uthalet skal jeg se på. Bruker å slakke det i lite vind ihvertfall på slør og lens. I dag seilte jeg fra Nevlunghavn til Stavern. Startet kl13 i 11 m/s og kom frem kl15 med stiv kuling siste timen. Kyststien Helgeroa Stavern er 15km så burde jo være kortere enn det. 7,5 nautiskeish. Så…… Om sommmeren er det E18 over dammen til Strømstad. Da sammenligner jeg mer med båter jeg burde holde følge med. De parkerer meg. De blir borte. For motor eller seil. Det er nesten ikke vits egentlig å mene noe om det uten å ha vært med for å si det rett ut. En godt bevart hemmelighet pleier å være nettop det, godt bevart. Og mange vil jobbe for at ikke den skal røpes. Jeg stiller meg åpen med både båt og det som er. Det som er rart er den unisone vegringen mot å gjøre noe annet enn å mene noe. Om du hadde fylt båten med vann så kanskje, men da hadde vannlinje vært deretter. Alt er i skjønneste orden. Det er liksom som at i en annen dimensjon finns en annen båt som er noe helt annet og at jeg får egenskapene dens. Ei murbalje med ei lita mast eller en stålkonteiner med hullete seil. Ingenting stemmer overens med beskrivelsen av Albin 78. Raus,rask og rimelig er kjip, treg og uvillig. Litt som hvis du kjøper et Ferrari karosseri i plast og setter på et boble karosseri. Det ser ut som, men er ikke. Uansett hvor mye du tråkker på gassen så sitter det allikevel en 1.3 liters motor på 60 hester der og like lite skjer. Det hjelper ikke uansett hvem som kommer å trykker på gassen. Eller hva noen foreslår, for det er ikke en Ferrari…… Men jeg er jo så blåst at jeg tror jeg skal vinne regatta med gamle seil og uten medlemskap i seilforening eller papirer. Jeg er så blåst jeg at jeg forventer å komme først til Strømstad uansett. Jeg er så blåst at jeg står med vann til knea i båten, med et juletre under og hullete seil og tror jeg har en vinnerbåt. Jeg er så blåst at slår du opp på det i ordboka så er det bilde av meg. Jeg er så blåst at hadde du solgt meg en bæsj og sagt at det var en biff så hadde jeg trodd deg. Jeg har aldri vært i veien for en regatta, men et par regattaer med utøvere har vært i veien for meg. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
index Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev 14 minutter siden: Uansett hvor mye du tråkker på gassen så sitter det allikevel en 1.3 liters motor på 60 hester der og like lite skjer. VW 1300 hadde 40 hk, eierne den gang hadde vært overlykkelige over å ha 60. Jeg vil nok tro at båten din føles tregere enn den egentlig er. Litt som når jeg er på tur med snekka, alle suser forbi og når jeg kommer fram så er alle plasser opptatt. Hemmeligheten er å starte tidligere på dagen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.