Code0 Svart Søndag 19:29 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:29 På noen seilbåter er det dagtank som fylles fra de store tankene. Da kan man utnytte dieselen til siste dråpe. Om pumpa suger luft over til dagtanken luftes det bort i dagtanken. Dagtanken er gjerne høy og smal, med utløp i bunn. Hadde det vært noe å vurdere når du allikevel skal modifisere. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Søndag 20:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:03 Dersom man skal fylle fra kanner underveis, er dette et absolutt must: Null søl, og man kan fylle selv om båten gynger i bølgene. Et par jokk i slangen, så går resten av seg selv. Er avhengig av fall ned mot tank. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/dieselpumper/hevertslange-008181/ Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
LAKA Svart Søndag 21:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:01 Du er tøff som legger ut på den slik tur med denne båten. Jeg er ofte i området med stor båt i jobben og har sett raske værforandringer, stygge bølger og generelt utfordrende forhold selv sommerstid. Jeg regner med enten har eller skal investere i en solid pakke sikkerhetsutstyr inkludert skikkelig flåte og redningsdrakter. Spennende prosjekt som jeg gjerne skulle gjort selv, men da med en solid havseiler :) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Søndag 21:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 21:12 enslagsgjest skrev for 21 timer siden: Det blir sikkert en knalltur. Tom Rør skrev for 21 timer siden: Det var en real tur Jeg har selv drømt om en nesten tilsvarende tur, men jeg tror ikke det blir noe av dessverre. Jeg følger spent med, og ønsker dere all lykke, og håper dere får gjennomført Chilli Solbris skrev for 21 timer siden: Det blir litt av en tur! Særdeles spennende! Håper virkelig at dere får gjennomført!😃😃😃 Gunga Din skrev for 20 timer siden: Spennende….. alphaman skrev for 12 timer siden: Høres ut som en drømme tur lykketil Bellil skrev for 10 timer siden: Bare å si WOW!!! Dette må jeg følge med på selv om jeg neppe kommer til å få til noe tilsvarende Kom jo ikke til Skagen en gang og det fordi rederinnen ikke ville. sap_2000 skrev for 11 timer siden: det var en sommertur lit utenom det vanlige. Spennende og interesant. Hulda skrev for 10 timer siden: , nå øker prestasjonspresset :-) Tom Rør skrev for 3 timer siden: Spennende område med voksen tidevannsforskjell og til tider kraftig strøm. Hvis været er kompis, vil dette kunne bli en knalltur Ask skrev for 2 timer siden: Det er ein kul tur du planlegg! Eg synest 5-6 veker er litt i minste laget til ein slik tur. For nokre år sidan segla eg Bergen- Færøyane t/r, og brukte tre veker på turen. Det hadde vore kjekt å hatt lengre tid. Dersom du "berre" har 5-6 veker er det kanskje greitt å droppa Færøyane? Ja, tru jeg er spent på turen! Håper på greit vær så det går å gjennomføre. Vi drar i juli så er teoretisk bra rmessig, men for oss som har opplevd noen somre med bare vind og bølger så er det jo usikkeet selvsagt. Endel bølger tåler vi, men det er langt over så må vurdere nøye. Ville blitt en skikkelig opplevelse å ta med seg. Lange strekk og langt utpå havet tidvis her ja. Strøm og tidevann kan være interessant. Jeg leser at Færøyene har egen app for lokalt bølger og strøm i området bla fordi det er såpass spesielt. Stående bølger og diverse som skjer når vindbølger treffer høyvann/lavvann på vei inn og ut. 5-6 uker er ikke lenge, skulle gjerne hatt mer. Men 5 uker er det vi har hatt på de to andre langturene og det gikk fint. Blir opplevelsesferie og ikke slappeav ferie. Slappe av får vi gjøre når vi kommer hjem igjen! Håper på masse innspill og tips fra dere fremover, masse å tenke på! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Søndag 21:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 21:23 enslagsgjest skrev for 22 timer siden: Har du flåte, drivanker og nødpeilesender? LAKA skrev 15 minutter siden: Jeg regner med enten har eller skal investere i en solid pakke sikkerhetsutstyr inkludert skikkelig flåte og redningsdrakter. Jeg har drivanker, tenkte jeg burde gjøre det klart. Leste vel et sted at det burde gjøres fiks ferdig montert så bare å slippe ut ved behov? Nødpeilesender, Garmin inReach 2 mini med Iridium abonnement. Flåte har jeg ikke. Vi lurte på om det var noe jeg kunne leie/låne av noen som ikke trengte det denne sesongen mot å evnt kjøpe ny om den ble brukt. Er det et reelt valg? Redningsdrakter, kanskje. Har etpar tørrdrakter. Vet ikke hva vanntemp er i Nordsjøen sommerstid? Hva ville jeg trenge som minimum/anbefalt? Nødraketter etc må kjøpes inn, de har utgått på dato de jeg har. Hva burde jeg kjøpe inn? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 21:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:59 Vanntempen uti der ligger vel rundt 10- til 14 grader året rundt. Hulda kjøpte utrangerte offshore helikopterdrakter for mange år siden. De holder brukeren relativt tørr og varm i timesvis. Spesielt om man er kledd i ull på kroppen. I de senere (20) årene har det kommet drakter med visir slik at ansiktet blir beskyttet mot sjøsprøyt. Så med slik drakt påmontert varsling, er man nokså sikker. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Mandag 07:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:05 Dette kan bli en helt fantastisk fin og spennende tur, men også et rent helvete om du er uheldig å få masse dårlig vær. Det er nesten garantert at det skjer i løpet av en sånn tur. Jeg ville heller tatt turen i en sjark eller vestlandsbåt med lukket styrhus, og litt kjøl med tyngde i bunn. Det kan være masse skrot og søppel i sjøen også, men trenger jo ikke være tryggere uten drerv så klart! Rekkevidde på motorbåt er jo noe av det viktigste på en sånn tur med motorbåt. og den strekningen du har regnet ut blir gjerne litt lengre og forbruket økes av strøm og vær i forhold til teorien. men om du har erfaring på sjøen så kjenner du jo til dette. Sikkerhetsmessig er jeg mest betenkt på en sånn tur med kryssing av så mange utfordrende strekk/farvann. Har tjenestegjort i marinen og mange ganger tenkt både på Finnmarkskysten og andre havstrekk at her kunne jeg ikke tenkt meg å vært i en liten lystbåt på 30-50 fot! må si jeg hadde følt meg særdeles utrygg i dårlig vær med en sånn kalesjebåt. Skulle hatt redningsflåte og overlevingsdrakter i nærheten til en hver tid ved en sånn seilas. Men jeg skjønner tanken med en sånn ekspidisjon med egen skute i vill grisgrent natur! Er været fint kan det bli en opplevelse langt utenfor det vanlige. Mannskap bør være sjøsterke for jeg rekner med den Bavariaen har stivt skrog. Håper du får planlagt dette sikkelig og det blir gjennomført altså!! kommer til å bli tidenes reiseskildring på Båtplassen og selv for meg veldig interessant å lese om, som liker å se land i horisonten gjennom styrhusvinduet! Lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Rolf Svart Mandag 08:08 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:08 Ang Caledonian canal. Ikke helt ferskt men kanskje allikevel noe å hente; @Divemastersin skildring er uansett leseverdig: https://baatplassen.no/i/topic/13961-mot-caledonian-canal/ Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Gabi Svart Mandag 14:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:12 @-morten- Bra tanker og innspill dette! Du har mye rett i det som du skriver selvsagt. Sjelden noen skriver at den beste båten i tung motsjø i sakte fart er en planende båt! Og at sjøen kan bli stor over der, ja helt sikkert. Derfor drar vi på sommer med størst sjans for greie værvindu. Og vi må forberede oss godt for turen. Så tenker jeg at det er etpar forhold å vurdere, det er hva båten tåler og hva mannskap tåler. Båten er kategori B, inntil 4m signifikant bølgehøyde. Teknisk i god stand, lensepumper er dimensjonert godt og virker, vannalarm, radar osv. Skal gåes igjennom alt teknisk så er dobbelt sikker. Neste er mannskap. Her har vi endel erfaring fra lange turer før 2022 og 2024, med endel sjø og vandt til å planlegge værvindu. Kona er fra Nord-Norge, så når jeg sier at "oj, nå er det store bølger" så svarer hun at "dette er da ikke store bølger". Reisesyketabletter eller lignende tas med. Bytte om å kjøre hver annen time elns. At det kan bli ubehagelig utpå er vi klar over og at det er langt over, det er det. Derfor starter vi ikke en overfart hvis det er meldt dårlig vær. At det kan komme dårligere vær og mer bølger enn meldt må man regne med men tenker at det skal vi tåle. Med planende båt er også potensiell fartstid over vesentlig kortere enn saktegående båter i greit vær med tilhørende mindre sjanser for værendringer underveis. Bordet ved setene oppe tas ned og da har vi god og oversiktlig plass til redningsflåte, grab-bag, overlevelsesdrakter, mat og drikke etc. Jeg tenker også at vi skal ha en lett-hjelm for å ta på hodet om vi skal ned i byssa eller holde på med noe nede, for da er sjansen størst for å skalle hodet i noe hardt. Vi har også stor fleksibilitet ift turen. Kommer vi "bare" til Shetland før feks været slår seg vrang så får vi vente den av og dra tilbake ved greit vær. Samme for Færøyene, kommer vi dit men meldt dårlig vær nærmeste 2-4 uker får vi vurdere å ta fly tilbake til Norge og retur senere. Det viktigste er at vi må være forberedt på alt og være fleksible. Ja, fly og div kan koste mer penger men om det er dette som skal til for en sikker tur så blir det slik. Blir turen 14 dager på Shetland og 14 dager på Færøyene så blir det uansett en vellykket tur! Kanskje det blir Shetland-Orkenøyene-Shetland istedet osv. Uansett blir det spennende! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Mandag 14:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:29 LAKA skrev for 17 timer siden: Du er tøff som legger ut på den slik tur med denne båten. Jeg er ofte i området med stor båt i jobben og har sett raske værforandringer, stygge bølger og generelt utfordrende forhold selv sommerstid. Jeg regner med enten har eller skal investere i en solid pakke sikkerhetsutstyr inkludert skikkelig flåte og redningsdrakter. Spennende prosjekt som jeg gjerne skulle gjort selv, men da med en solid havseiler :) Ja, takker! Skrev litt om dette i forrige post, og sikkerhetsutstyr skal være med👍 En solid havseiler hadde selvsagt vært tingen. Eller en Flemming eller en av de andre solide trawlerne! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Mandag 14:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:33 Hulda skrev for 16 timer siden: Vanntempen uti der ligger vel rundt 10- til 14 grader året rundt. Hulda kjøpte utrangerte offshore helikopterdrakter for mange år siden Takk for info. Tipper de helikopterdraktene var av særs god kvalitet og holdbare selv lenge etter utrangert-dato. Vi må se på hva som vi bør kjøpe, er ikke sikker på hvilket nivå prismessig eller kvalitetsmessig vi bør legge oss på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 14:51 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:51 Når jeg ser på de draktene vi kjøpte, kontra de vi brukte offshore, kan jeg ikke se hvorfor de ble tatt ut at service. Lurer på om jeg betalte under 2000 for to drakter. De skal vel holde liv i en kropp i minst fem timer i null grader vann. For lenge siden var sertifisering av offshore personell langt mer rigid enn senere. Og vi lå og plasket blant isflakene syd for Bastø nokså lenge før helikopteret tok av fra Rygge og kom og plukket oss opp. Det skulle være realisme. Alle overlevde uten varige skader. Dette med skader offshore.. Avsporing... Statoil/Equinor. Der man hevder at det som fremkommer nå er noe nytt og uakseptabelt. Men slik har det vært siden 80-tallet. Jobbet for Statoil i en 10-års-periode. Utkall uten kontrakt, to dager eller tre uker, ukjent. Neste utkall, ukjent, om i det hele tatt. Skader, tupp i ræva og rett på land. Offshore har jeg blitt skadd tre ganger, 1: to uker på sykehus, 2: avrevet blodåre, 3 knekt tann. Alle Statoil, som programmessig ikke tok ansvar. Jeg har jobbet for Shell, Elf, BP osv, aldri ulykker, nesten alltid real behandling. Elf var ikke helt ren i travet til tider. Slaveforhold hos Statoil/Equinor tror jeg er en gammel og innarbeidet holdning. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 15:14 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:14 Gabi skrev 58 minutter siden: @-morten- Bra tanker og innspill dette! Du har mye rett i det som du skriver selvsagt. Sjelden noen skriver at den beste båten i tung motsjø i sakte fart er en planende båt! Og at sjøen kan bli stor over der, ja helt sikkert. Derfor drar vi på sommer med størst sjans for greie værvindu. Og vi må forberede oss godt for turen. Så tenker jeg at det er etpar forhold å vurdere, det er hva båten tåler og hva mannskap tåler. Båten er kategori B, inntil 4m signifikant bølgehøyde. Teknisk i god stand, lensepumper er dimensjonert godt og virker, vannalarm, radar osv. Skal gåes igjennom alt teknisk så er dobbelt sikker. Neste er mannskap. Her har vi endel erfaring fra lange turer før 2022 og 2024, med endel sjø og vandt til å planlegge værvindu. Kona er fra Nord-Norge, så når jeg sier at "oj, nå er det store bølger" så svarer hun at "dette er da ikke store bølger". Reisesyketabletter eller lignende tas med. Bytte om å kjøre hver annen time elns. At det kan bli ubehagelig utpå er vi klar over og at det er langt over, det er det. Derfor starter vi ikke en overfart hvis det er meldt dårlig vær. At det kan komme dårligere vær og mer bølger enn meldt må man regne med men tenker at det skal vi tåle. Med planende båt er også potensiell fartstid over vesentlig kortere enn saktegående båter i greit vær med tilhørende mindre sjanser for værendringer underveis. Bordet ved setene oppe tas ned og da har vi god og oversiktlig plass til redningsflåte, grab-bag, overlevelsesdrakter, mat og drikke etc. Jeg tenker også at vi skal ha en lett-hjelm for å ta på hodet om vi skal ned i byssa eller holde på med noe nede, for da er sjansen størst for å skalle hodet i noe hardt. Vi har også stor fleksibilitet ift turen. Kommer vi "bare" til Shetland før feks været slår seg vrang så får vi vente den av og dra tilbake ved greit vær. Samme for Færøyene, kommer vi dit men meldt dårlig vær nærmeste 2-4 uker får vi vurdere å ta fly tilbake til Norge og retur senere. Det viktigste er at vi må være forberedt på alt og være fleksible. Ja, fly og div kan koste mer penger men om det er dette som skal til for en sikker tur så blir det slik. Blir turen 14 dager på Shetland og 14 dager på Færøyene så blir det uansett en vellykket tur! Kanskje det blir Shetland-Orkenøyene-Shetland istedet osv. Uansett blir det spennende! Dette har du tenkt nøye og godt gjennom! Tror dere kommer til å være veldig godt forberedt! Uansett hva dere kjøper av drakter eller flåter så må dere ha hver deres PLB (personlig nødpeilesender). Den er med meg på tur over alt! Jeg sier bare god tur! Gleder meg til å være med!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart Mandag 15:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:37 @Gabi, at du og dere er tøffe, er mildt sagt! Har prøvd å følge tråden din, mulig det er nevnt, og jeg mener å ha sett at Bavaria 35 Sport har drev? Kan du gjøre oss en tjeneste, å tappe av en liten oljeprøve før avreise, og etter at du legger til kai etter denne fantastiske turen? Interessant å se om nærmest kontinuerlig drift såpass langt vil slite merkbart. Ingen grunn til å tro det, men oljeanalyser kan vise ting. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
-morten- Svart Mandag 15:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:38 43 minutes ago, Hulda said: Når jeg ser på de draktene vi kjøpte, kontra de vi brukte offshore, kan jeg ikke se hvorfor de ble tatt ut at service. Lurer på om jeg betalte under 2000 for to drakter. De skal vel holde liv i en kropp i minst fem timer i null grader vann. I marinen brukte vi Nordkapp drakter, og under kursing var jeg i sjøen i Nordnorge midt på vinteren i to timer. var ikke kaldt i det heletatt, men glidelåsene var ikke 100% tette, så de er viktig å sjekke om man kjøper brukte. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gabi Svart Mandag 15:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 15:52 @HekriTakker! Jepp, her er det drev og to stk! Nye dph-E1. Jeg har montert såkalte drevkjølere på begge som etter reklamen skal motvirke at øvre girhus blir for varmt. Men jeg har ingen temperaturmåler, er vel bare på de nye dpi-drevene som har dette. Om sjø tillater, ser jeg for meg 1 time i plan og 10 min drevpause, dvs sakke av til 7 knop I 10 min for å kjøle ned olje og øvre girhus. Gjenta til fremme. Kan hende jeg strekker det til 2 timer i plan før pause. Ved 200nm i antatt typisk 20knop fart pga bølger ved noenlunde greit vær blir det 10 timer kjøring pluss 1,5 time med 7 knops kjøring. Og så sakte ved avgang og når vi nærmer oss så tipper ca 13 timer totalt i noenlunde greit vær. Desto mer i dårligere vær. Jeg har forlenget badeplattform så litt vanskelig tror jeg å få tatt av en klunk olje før og etter? Klart at hadde vært kjekt å se på om olja viste tegn til noe innhold av jernspon eller annet. Litt mindre styrete er evnt om å ta en oljeprøve på slutten av året. Olja er ny av året uansett så da vil i såfall hele sesongen bli vurdert under ett. Skal tenke på det, hva som kan gjøres! Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Mandag 16:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:09 Eg har 2 stk SOLAS IMMERSION SUIT SEA ARTIC dressar som du kan få dersom da skulle vera av interisant.dei er vakuum pakka ikkje brukt Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Mandag 17:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:46 Gabi skrev for 3 timer siden: Vi har også stor fleksibilitet ift turen. Kommer vi "bare" til Shetland før feks været slår seg vrang så får vi vente den av og dra tilbake ved greit vær. Samme for Færøyene, kommer vi dit men meldt dårlig vær nærmeste 2-4 uker får vi vurdere å ta fly tilbake til Norge og retur senere. Det viktigste er at vi må være forberedt på alt og være fleksible. Ja, fly og div kan koste mer penger men om det er dette som skal til for en sikker tur så blir det slik. Blir turen 14 dager på Shetland og 14 dager på Færøyene så blir det uansett en vellykket tur! Kanskje det blir Shetland-Orkenøyene-Shetland istedet osv. Fornuftig! Skal man absolutt få med seg hele turen, koste hva det koste vil, blir det fort stress og ubehag om været blir dårlig. Da er det bedre å ha hele turen som plan A, deler av turen som plan B og kanskje bare Shetland som plan C. Så blir man ikke skuffet. De fleste som er på langtur har "ubegrenset" med tid til å vente ut dårlig vær, men med tidspress og tett program øker sjansen for å ta risikable vurderinger. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gabi Svart Mandag 20:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:16 S/Y Emma skrev On 2.11.2025 at 21.03: Dersom man skal fylle fra kanner underveis, er dette et absolutt must: Null søl, og man kan fylle selv om båten gynger i bølgene. Et par jokk i slangen, så går resten av seg selv. Er avhengig av fall ned mot tank. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/dieselpumper/hevertslange-008181/ Ser veldig kjekk ut og veldig low-tech. På tilbakemeldingene der det ut til at mange synes den er helt topp og mange synes den er helt bånn. Hvordan bruker du den? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Mandag 20:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:19 S/Y Emma skrev On 2.11.2025 at 21.03: Dersom man skal fylle fra kanner underveis, er dette et absolutt must: Null søl, og man kan fylle selv om båten gynger i bølgene. Et par jokk i slangen, så går resten av seg selv. Er avhengig av fall ned mot tank. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/dieselpumper/hevertslange-008181/ Hei. Eg brukar ein slange eg kappa av ein påhengsmotortank. Altså ein slange med blæra. Den har funka fint i 20 år, og slangen er mykje brukt. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Mandag 20:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:20 Gabi skrev 3 minutter siden: Ser veldig kjekk ut og veldig low-tech. På tilbakemeldingene der det ut til at mange synes den er helt topp og mange synes den er helt bånn. Hvordan bruker du den? Det er bare å stappe enden med messing og glasskule ned i kannen, gi den noen rykk for å sette i gang heverten, så passe på at den får suge tom kannen uten å suge luft. Så også at den har fått mange dårlige tilbakemeldinger, noe jeg ikke helt forstår. Jeg mistenker at de aller fleste dårlige erfaringene handler om brukerfeil ved at de ikke forstår konseptet. Jeg bruker en slik slange hver gang jeg fyller fra kanner, noe jeg gjør ofte om vinteren når jeg skal ha diesel til varmeren. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gabi Svart Mandag 20:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:25 S/Y Emma skrev 2 minutter siden: gi den noen rykk for å sette i gang heverten Rykke litt opp og ned mao? Da strømmer sikkert diesel litt opp i slangen når den er på vei ned igjen, så lukker kula så det ikke kommer luft til og gjentas til diesel strømmer som hevert? Ask skrev 4 minutter siden: Eg brukar ein slange eg kappa av ein påhengsmotortank. Altså ein slange med blæra. Den har funka fint i 20 år, og slangen er mykje brukt. Pumper du med blæra til det begynner å strømme som hevert? Jeg har en slik slange med blære hjemme fra tidligere båt så hadde gått an å prøve en dag. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Mandag 20:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:28 Gabi skrev 2 minutter siden: Rykke litt opp og ned mao? Da strømmer sikkert diesel litt opp i slangen når den er på vei ned igjen, så lukker kula så det ikke kommer luft til og gjentas til diesel strømmer som hevert? Korrekt. Glasskula fungerer som en tilbakeslagsventil. Jeg laget faktisk en liten video av en slik (liknende) slange i bruk for 11 år siden: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gabi Svart Mandag 20:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:53 Det så ganske enkelt ut. Fin video, illustrerer praksis godt. Når jeg får ekstratanken jeg har bestilt om ikke lenge kan jeg prøvemontere den og så se om hvor jeg kan sette en 20 liters kanne ved siden av og litt over for å få høyde. Det jeg har tenkt per nå, hvis jeg går for å ha med ekstratanker i tillegg, er at jeg setter på en stengeventil på Ø38 tankpåfyllingsstussen, så monterer en halvmeter elns med Ø38 slange oppå der. Når jeg skal fylle over med denne slangen kan jeg åpne ventilen, sette slangen nedi og da vil den stå stødig og med en halvmeter slange er det også stor sjanse for at det ikke skvalper ut der ved påfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Mandag 21:12 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:12 Hva med å ta med en slik liten laser temperaturmåler som man bruker til pizzaovner etc. kostar ikke mange hundrelappene. Kan det funke på drevet underveis, samt åpne motorromsluka og måle på de samme plassene for å se om noe begynner å gå varmt av pumper, drev, turboer etc? Hvis du har en fast rutine med 7knop hver time, så kan det kanskje passe å ta en runde med lasermåleren og loggboka. Tegn en sirkel på målepunktet slik at du måler på samme sted hver gang. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.