Lazyjack Startet Mandag 16:46 Link til dette innlegget Startet Mandag 16:46 Jeg skal montere en Yanmar 28 hk (3GM30F) på et glassfiber fundament med 45 mm tykk eik bedding boltet på toppen med gjennomgående bolter. For feste av motor labbene til eikeplankene vil jeg bruke franske treskruer da det ikke er mulig å komme til under.. Så til spørsmålet: Jeg lærte/hørte en gang at ved bruk av franske treskruer skulle det først forbores et stykke ned med bor tilsvarende kjerne diameteren til skruene. Deretter skulle skruene bankes ned og så skrues siste biten. Eller kanskje bare bankes et stykke ned og så skrues. Dette er jo eik så det vil jo kanskje kunne sprekke om det ikke forbores hele lengden. Jeg synes det er en litt pussig fremgangsmåte og lurer på om andre kjenner til denne måten å gjøre det på? Kanskje jeg bare har drømt det hele 😌 Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Mandag 17:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:25 Forbore lik eller litt mindre enn stammen. Er de del gjenget, bore øvre del nesten like stor som stammen. Ville brukt syrefaste skruer i eik, gode skiver, gjerne låseskive også. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Mandag 21:23 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:23 Alle gamle tresnekker har vel stort sett bedding i eik, og de jeg har vært borte i har motorbolter i bronse med gjenger for treverk i ene enden, og maskingjenger i andre enden. Ville ikke skrudd galvaniserte franske treskruer i eik som motorfeste. Tror garvesyra i Eik tar galvaniseringen etter hvert, og da er det kort prosess med svartstålet under. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vidar F.H. Svart Mandag 21:31 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:31 @Honduras har helt rett her - syrefast stål er eneste gode løsningen. Om dette hadde vært i et tørt miljø, hadde det ikke vært et problem. Det hadde blitt litt svart farge på eika, og ferdig med det. For øvrig kan reaksjonen mellom garvesyra og jern utnyttes på en stilig måte - såkalt "ebonizing", der man får f.eks. eik til å framstå som ibenholt ved å bruke kjemi. En oppløsning av stålull i eddik pensles på eik, og treverket endrer farge til kullsort helt ned på molekylært nivå. Reaksjonen er umiddelbar, men den dype, sorte fargen tar noen minutter å utvikle helt ettersom oppløsningen må trenge helt inn i cellene. Her er en video der jeg bruker prosessen: https://youtu.be/9K6tATpsUV4?si=ESYnwvax3R_K42OA Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Kaptein Blåtann Svart Mandag 21:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:59 Bare gode råd over her, men ingen som reagerer på det med å banke ned skruene? Da river du i stykker treverket skruen skal sette seg fast i. Franske skruer i syrefast er vanligvis skarpere i gjengene enn de galvaniserte, så det holder med litt press på skruene for at de skal entre treverket på en god måte. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 22:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:29 Vil tro rådet om å banke skruen ned i starten kan ha sammenheng med å feste en plank fast til en annen, og at man da ved å banke gjennom det første laget prøver unngå at gjengene får ta tak i det ytterste bordet. Dermed fås trekkraft ned mot det underste laget og man klarer trekke det ytterste helt inntil det underste. Litt som å forbore med større diameter i øverste plank slik at gjengene (eller stammen, for delgjengede skruer) spinner der, men får grep i det underste laget, bare en simplere variant, gjerne der man ikke tar seg bryet med å borre med to dimensjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 23:01 Link til dette innlegget Svart Mandag 23:01 Lazyjack skrev for 6 timer siden: Så til spørsmålet: Jeg lærte/hørte en gang at ved bruk av franske treskruer skulle det først forbores et stykke ned med bor tilsvarende kjerne diameteren til skruene. Deretter skulle skruene bankes ned og så skrues siste biten. Eller kanskje bare bankes et stykke ned og så skrues. Forboring er viktig, men hvilken diameter du skal forbore med avhenger av flere faktorer. I eik tror jeg ikke at jeg ville forboret med mindre bor enn lillediameteren på skruen, ellers tror jeg kanskje presset blir for hard. Jeg pleier å prøve meg fram på noen biter først. Gjør det samme når jeg skal forbore for å skru karosseriskruer i glassfiberlaminat. Jeg pleier stort sett å forbore like dypt som skruen er lang. Dersom skruen har et langt rettparti med full diameter, borer jeg klaringshull til den delen av skruen. Det med å slå skruen ned er sikkert bare for å få den til å entre slik at man kan skru videre med skralle eller muttertrekker. Her om dagen skulle jeg skru fast noen beslag i ei brygge med galvaniserte franske treskruer. Skruene var 10mm utvendig på gjengene. Husker ikke i farta hvilken diameter jeg forboret med, men boret var uansett ikke like langt som skruene (som var hhv. 100 og 120), tror jeg boret med 6,5. Boret var omtrent lik lillediameteren på skruen. Men en av skruene røyk faktisk tvert av før den var helt ned. Den situasjonen vil du ikke ha når du monterer motorfester i beddingen! I eik vil det være ekstra hardt å dra ned skruene, og vær obs på at syrefaste skruer ofte har lav strekkfasthet pga. det lave karboninnholdet i stålet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart Tirsdag 06:15 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:15 Bankingen er kun for at skruen skal få feste når du begynner å skru. Standard prosedyre med franske treskruer. Du skal ikke knuse fibrene, kun gi grep med et par kakk med hammeren og så skru. Jeg tenker at varmgalvaniserte bolter er helt OK, det er det som alltid har blitt brukt før. Syrefast knekker litt for lett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart Tirsdag 07:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:35 Lazyjack skrev for 14 timer siden: Jeg skal montere en Yanmar 28 hk (3GM30F) på et glassfiber fundament med 45 mm tykk eik bedding boltet på toppen med gjennomgående bolter. For feste av motor labbene til eikeplankene vil jeg bruke franske treskruer da det ikke er mulig å komme til under.. det finnes ett alternativ til franskskru ! i min båt sitter labbene med syrefaste kombiskruer ! (Kan ha flere ulike navn disse…skruestift bla) finnes i A4 og har tregjenge i ene enden og maskin i andre ofte har tregjengen mindre stigning enn fransk skruen, hvilket kan vare en fordel (da jeg skiftet motor, så hadde den nye motorn mindre avstand mellom labbene, så vi skrudde av de gamle motorfestene, skrudde på 4 små metallplater (15*30cm) i den originale motorbedden, løfte ned nye motorn og markerte de nye hullen i metallplatene så jeg slapp å støpe ny motorbedd.) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 09:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:29 Gunga Din skrev for 1 time siden: det finnes ett alternativ til franskskru ! i min båt sitter labbene med syrefaste kombiskruer ! (Kan ha flere ulike navn disse…skruestift bla) finnes i A4 og har tregjenge i ene enden og maskin i andre ofte har tregjengen mindre stigning enn fransk skruen, hvilket kan vare en fordel (da jeg skiftet motor, så hadde den nye motorn mindre avstand mellom labbene, så vi skrudde av de gamle motorfestene, skrudde på 4 små metallplater (15*30cm) i den originale motorbedden, løfte ned nye motorn og markerte de nye hullen i metallplatene så jeg slapp å støpe ny motorbedd.) Takk for tips men dette passer ikke hos meg. Motoren sitter innunder cockpit så den må skyves på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 09:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:59 Sånne var det vi brukte før i tiden: Men en fransk treskrue gjør samme nytten. Motoren skal normalt sitte på fundamentet, ikke henge opp/ned. I hvert fall ikke så lenge av gangen. Det er ikke all verden som skal til når motoren får jenket seg til på et fundament av treverk. Der skruen over kom fra, var en fundament av furu, der det hadde sittet en semidiesel med et par hundre kg svinghjul. Vi måkk'e gå helt av skaftet heller. Slik ser bakre fester til Hulda ut: Og der har den sittet siden minst 2013. Og dette er ikke en 3GM. Dette er en GM 6.2, minst dobbelt så stor :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Tirsdag 10:27 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:27 Gjengestang eller gjennomgående bolt med mutter på baksiden fraråder jeg. Har forsøkt og oppdaget at eik krymper og sveller mye ved fuktighet. Muttere som var godt tiltrukket måtte ettertrekkes senere - flere ganger. Franske treskruer eller kombinasjonsskruer er det som fungerte for meg. Endte opp med franske trekruer og forborring når jeg monterte en VP D2-55 på fundament av eik. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart Tirsdag 10:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:35 Nå er det ingen som har foreslått gjennomgående bolter i eik, eller furu eller noe annet treverk. Det går på franske treskruer. Fóringene mine er av forskalingsfinnér. Og har verken krypet hit eller dit siden det ble montert. Eik er forøvrig et av de treslagene som 'går' mest. Men eik er råtebestandig og sterkt. Den gangen jeg plukket ut deler av furufundamentet som skruen avbildet over satt i, var treverket som 'spekekjøtt' etter at semidieselen hadde impregnert det med solar og motorolje i en femti års tid. Ikke fnugg av råte. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 10:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:43 Hulda skrev 45 minutter siden: Der skruen over kom fra, var en fundament av furu, der det hadde sittet en semidiesel med et par hundre kg svinghjul. Vi måkk'e gå helt av skaftet heller. Endel semidiesler hadde gjennomgående fundamentbolter til utsiden av skroget. Jeg husker spesielt en båt som sank fordi motoren "raste ut". Eieren visste ikke hvordan en slik utrasing skulle håndteres. Boltene ble slitt av og falt ut. Lazyjack skrev 1 time siden: Takk for tips men dette passer ikke hos meg. Motoren sitter innunder cockpit så den må skyves på plass. Det er vel en mulighet å bruke kombiskruer, og skru disse i etter at motoren er på plass, vha to sammenspente muttere. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 11:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:33 J-Å skrev 53 minutter siden: Endel semidiesler hadde gjennomgående fundamentbolter til utsiden av skroget. Jeg husker spesielt en båt som sank fordi motoren "raste ut". Eieren visste ikke hvordan en slik utrasing skulle håndteres. Boltene ble slitt av og falt ut. Det er vel en mulighet å bruke kombiskruer, og skru disse i etter at motoren er på plass, vha to sammenspente muttere. Da har du ikke sett "motorrommet" mitt. Trangt som fy og en må være slangemenneske for bare å bytte filtre og peile olje. For alt annet må motoren fram en meter og inn i salongen 😫 Bildet viser den gamle motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Tirsdag 11:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:39 Jens_P skrev 1 time siden: Gjengestang eller gjennomgående bolt med mutter på baksiden fraråder jeg. Har forsøkt og oppdaget at eik krymper og sveller mye ved fuktighet. Ja og nei. Det kommer an på hvordan trestykket er kappet. Kvartskur av eik vil endre dimensjon langt mindre enn rein flatskur. Kvartskur: årringene står 90 grader på overflata, flatskur: årringene går på tvers av veden (typisk på terrassebord). Her er mer info om temaet enn dere trenger: How to: wood movement | Fagerjord.org Men jeg er enig i at gjennomgående skruer i treverk er en nokså dårlig ide her. Et unntak: om man legger eikeklossen med veden vertikalt, altså at gjengestanga går på langs av "kubben". Treverk endrer i praksis ikke dimensjon i lengderetningen - kun ca. 0,1-0,2%. Problemet med dette er enkelt forklart: hvilken vei står kubben på huggestabben? En slik løsning garanterer bare 1 ting: motorfestet kløyves før heller enn siden. Når det gjelder skruer og å banke de ned: skru først inn en galvanisert skrue av samme størrelse som den syrefaste, men ikke dra den til. Bare skru den helt inn. Fjern skruen og sett inn syrefast. Da risikerer man ikke at noe knekker og man påkaller draugen m/svigermor. Dette trikset gjelder for øvrig også messingskruer med flatspor... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Hulda Svart Tirsdag 11:49 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:49 @J-Å, det med de lange boltene gjennom fundamentet og til utsiden av skroget var standard greie. Alle hadde det slik. I tillegg var det, for dem som hadde det slik, gjennomgående bolter fra kjølsvinet, gjennom bunnstokkene og kjølplanken. Dette var gjerne rundjern som var gjenget i begge ender. Bruk av gjengestenger var bannlyst da vannet kunne krabbe langs gjengene og inn i båten. Ballastkjøler ble festet etter samme prinsippet. Enda en avsporing fra Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 14:50 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:50 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Da har du ikke sett "motorrommet" mitt. Trangt som fy og en må være slangemenneske for bare å bytte filtre og peile olje. Har du ingenting å gå på i høyden? Slik at du evt. kan skli motoren inn på midlertidige trelister, som gjør at motorfestene sklir inn over ferdig monterte bolter. Deretter trekke listene ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 18:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:56 J-Å skrev for 4 timer siden: Har du ingenting å gå på i høyden? Slik at du evt. kan skli motoren inn på midlertidige trelister, som gjør at motorfestene sklir inn over ferdig monterte bolter. Deretter trekke listene ut. Jeg har knappe 10 cm å gå på i høyden. Faste bolter vil gjøre det umulig skli ta motoren ut og inn , noe som kan bli aktuelt ved reparasjoner pga den trange plassen Men jeg må uansett skli motoren på plass for å rette den inn og markere hvor boltene til motorfestene skal stå. Da tenker jeg det er like greit å borre og skru ned de franske treskruene med en gang. Forøvrig takker jeg for engasjementet👍 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Tirsdag 19:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:23 Grejjer du å borre da motorn er på plass ? kunne du gjort en mal, en jigg å borret hullen innen, så er ju mye vunnet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 21:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:31 Gunga Din skrev for 2 timer siden: Grejjer du å borre da motorn er på plass ? kunne du gjort en mal, en jigg å borret hullen innen, så er ju mye vunnet ! Jeg må nok mest sannsynlig sette motor på plass og merke hvor boltene skal stå. Deretter dra motoren frem i salongen, forborre og dra den tilbake på plass for fastskruing. Den veier 130 kg. så det er litt tungt for en gubbe på 71. Takk til @Vidar F.H. for tipset om å først skru ned en galvanisert variant av skruen. Når det gjelder "eikestokkene" jeg trodde jeg hadde fått tak i så viste det seg at de heller er fra en type frukttre(!) Jeg har stjålet dem fra et gammelt nedlagt sagbruk her i Horten så jeg kan ikke godt klage på dem. De er imidlertid seinvokste og tunge så jeg antar at de gjør nytten. Jeg lakket dem så de ikke skal suge til seg olje og diesel og bidra til mer båtlukt. Hullene som er boret er for gjennomgående bolter for feste til glassfiberfundamentet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.