tom Cognac Startet Onsdag 09:54 Link til dette innlegget Startet Onsdag 09:54 Jeg vet ikke om emnetittelen her er helt korrekt, men jeg prøver meg. Jeg har kjøpt 2 stk vinduspussermotorer https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/vindusvisker/viskermotor-12-v-2000021274 til båten min. I går fikk jeg fantastisk god hjelp til å montere div. elektrisk + å montere og koble vinduspussermotorene av Tom Inge. Alt fungerer helt perfekt - takker Tom Inge Den styrbord motoren står riktig vei ("kladden" der hvor akslingen sitter er flat på toppen og buet i bunnen - se bildet, jeg mener at buen skal være ned ) den bakre, blanke plata til å skru skruer gjennom peker da mot midten av båten. Babord motor må monteres opp/ned i forhold til den på styrbord side og da kommer den i konflikt med alu-rammen til vinduet og motoren må i såfall fores litt ut. Finnes det en måte å "snu/bygge om" motoren slik at den passer mer korrekt? Har jeg greid å forklare problemet på en grei måte? Takker for tips. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart Onsdag 21:46 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:46 Hvorfor må babord motor monteres "feil" vei? Det vanlige er vel å montere de likt på begge sider. Her fra en NB800, som naturligvis er litt bredere over skuldrene: Det ser jo naturligvis ikke helt "posh" ut, men da kan man jo sy pute under armene. Her fra en NB 750 (man kan jo spørre seg hvorfor jeg sitter på et større bildebibliotek av disse båtmodellene, men det er en anna sak..): Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart Onsdag 22:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:37 Vidar F.H. skrev 44 minutter siden: Hvorfor må babord motor monteres "feil" vei? Her ser du et bilde fra før jeg begynte restaureringen. Her ser du at motorene sitter i nedre, ytterste del av vinduet. Den nymonterte motoren på styrbord side sitter akkurat som på bildet. Hvis jeg skal montere den nye motoren på babord side som den gamle var montert vil den ta i alu-rammen. Jeg kan selvfølgelig bore nytt hull til akslingen, men jeg hadde håpt å få slippe det. Men takker for sp.målet ditt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart Onsdag 22:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:46 Vidar F.H. skrev 58 minutter siden: man kan jo spørre seg hvorfor jeg sitter på et større bildebibliotek av disse båtmodellene, men det er en anna sak..) - regner med at du enten er BLODFAN av NB båtene (som er veldig gode vestlandsbåter ) eller så har du vært ansatt ved NB verftet - tipper jeg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart Onsdag 22:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:49 Skjønner. Er det nok å lage til en ny brakett (blank stål)? Det ser jo ut som om akslingen står i sentrum. I verste fall, kan du fore ut litt? En bit tjukk skjærfjøl eller noe avkapp av delrin (plasttype som brukes mye av de som sysler med fresing og dreiing i metall for prototype eller slitedeler). Enkel å bearbeide. det er jo litt kjipt at det ikke følger med en brakett som er politisk nøytral. men: det er ikke utenkelig at du finner noe hos Maritim. Biltema og Maritim kan noen ganger ha samme produkt.. husker pentrypunpen og stålvasken jeg satte i Rana’en. Jeg bestilte punpa fra Maritim, men det var jo nøyaktig samme varen som lå i hylla på Biltema. Til en lavere pris. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Vidar F.H. Svart Onsdag 22:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:58 tom Cognac skrev 5 minutter siden: - regner med at du enten er BLODFAN av NB båtene (som er veldig gode vestlandsbåter ) eller så har du vært ansatt ved NB verftet - tipper jeg det er drømmebåten, det. :) Hvis finansene tillater det, blir det en sånn. Hvis ikke, får jeg slå meg til ro med et godt alternativ som er mer smakelig økonomisk. :) Og det selv om vindusviskerne ikke spiller på lag! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
index Svart Torsdag 06:55 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:55 De motorene du har kjøpt ser ikke ut til å være ombyggbare. Så da må du enten file til litt eller lage en foring rundt akslingen. Om buen går opp eller ned er det vel strengt tatt bare du selv som ser;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart Torsdag 08:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:36 Vidar F.H. skrev for 9 timer siden: det er drømmebåten, det. :) Hvis finansene tillater det, blir det en sånn. Hvis ikke, får jeg slå meg til ro med et godt alternativ som er mer smakelig økonomisk. :) NB båtene startet jo med at de kjøpte formene til NordVest 740 (https://testguide.batmagasinet.no/langturbat/bakveggbat/nord-west-740/den-forste,-moderne-vestlandsbaten/2937) ved Haramsøy, de gjorde om litt og kalte og den 750 - også en flott båt (som også NordVest båtene var/er - også etter svensk oppkjøp og som dessverre "omkom" i brann på Orust tror jeg det var) NB lagde også båten NB 840 som de markedsførte som bransjens største 28 foter https://www.finn.no/mobility/item/391232151?srsltid=AfmBOoobdHkL7qS9PTQRjWMMnqXixQKHuhxG60p4QK5YsY0h5jyDgiOi Hva med også å vurdere båter fra https://www.viknes.no/om-oss/ De lager også MYE bra Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart Torsdag 08:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:42 index skrev for 1 time siden: De motorene du har kjøpt ser ikke ut til å være ombyggbare. Så da må du enten file til litt eller lage en foring rundt akslingen. Om buen går opp eller ned er det vel strengt tatt bare du selv som ser;-) Takker for tips, jeg ender nok opp med å fore litt ut tenker jeg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart Torsdag 18:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:44 Tittet litt nøyere på bildet fra den alternative kjerringa di - med mindre OCD'en din får hikke, KAN du montere den ene motoren litt på skrå nedover. Men ideelt sett bør du vel kanskje levere den i retur og finne en "reversibel" variant. tom Cognac skrev for 9 timer siden: NB båtene startet jo med at de kjøpte formene til NordVest 740 (https://testguide.batmagasinet.no/langturbat/bakveggbat/nord-west-740/den-forste,-moderne-vestlandsbaten/2937) ved Haramsøy, de gjorde om litt og kalte og den 750 - også en flott båt (som også NordVest båtene var/er - også etter svensk oppkjøp og som dessverre "omkom" i brann på Orust tror jeg det var) NB lagde også båten NB 840 som de markedsførte som bransjens største 28 foter https://www.finn.no/mobility/item/391232151?srsltid=AfmBOoobdHkL7qS9PTQRjWMMnqXixQKHuhxG60p4QK5YsY0h5jyDgiOi Hva med også å vurdere båter fra https://www.viknes.no/om-oss/ De lager også MYE bra Jeg har tittet til øyet ble stort og vått, men det koker egentlig ned til det brutale faktum: finansiering. Båt konkurrerer med bil nr. 2, nytt kjøkken, drømmen om drivhus og ganske mye annet som skal inngå i totalen som er livet. Så jeg HÅPER at jeg kan bruke rundt 300.000 på båt og "bli ferdig med det", men jeg holder muligheten åpen for at jeg må ta et mellomsteg. I år har jeg sett 2-3 Hansvik 21 Combi til 130-150 tusen, og det er et godt kompromiss. Så får heller grombåten komme seinere, om det blir der jeg lander. Interessant nok har jeg også konkludert med at NB750 trolig er rette båten for meg. NB800 går også, men har vesentlig mindre dekk. 750 klarer seg med mindre motor -> lavere forbruk, på bekostning av noen knop. Men må man ha det travelt alltid? Noe større kjøl er uaktuell. Behovet er ikke der, og jeg skal tross alt ta meg av dyret aleina. Antall kvadrat gelcoat som skal stelles gir omvendt proporsjonal motivasjonsfaktor. Båtpuss er kjekt - en stund... Men nå sporer jeg av tråden din her. Det var vindusviskere som var tematikken - i en båt som bærer preg av at eieren hører hjemme på sjøen. En inspirasjon og en motivasjonsdriver for oss alle! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Rune.f Svart Torsdag 19:18 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:18 Litt off topic, men ser her pusserarmer med 2"armer", vil disse følge fasongen/buet rute bedre for å unngå klappring/lyd fra pusserne ? Har ikke funnet pussere som går lydløst når de snur på ruta :( irriterende lyd. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart Torsdag 19:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:38 Vidar F.H. skrev 53 minutter siden: Men nå sporer jeg av tråden din her. det er bare å spore av - jeg er ikke hårsår sånn sett Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
pipe Svart Lørdag 11:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:17 Rune.f skrev On 13.11.2025 at 20.18: Har ikke funnet pussere som går lydløst når de snur på ruta :( irriterende lyd. Det er vel prisen å betale når alle skal ha billigst mulig dritt i fra kina så er det nettopp det som er å få kjøpt. Jeg har kjøpt krokfeste overgang som jeg har festet på kina pusserearmene så det i vertfall er mulig å ha ett lyd løst pusserblad av god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.