Jump to content

Presenning fra Biltema - erfaringer

Komodo

Recommended Posts

Hei alle!

Det er opplagstid, og i år må jeg ha ny presenning til Viksunden. Båten er 9m lang, så jeg tenker presenningen må være 10m slik at jeg får snøret litt inn bak båten (glemte å måle lengden på den gamle ...)

Den forrige presenningen var en PE presenning i medium vekt/kvalitet. Denne gangen vurderer jeg en tyngre PVC presenning. Ser at det er kjempeforskjell på prisene på presenninger fra Flak og Biltema, så jeg tenker BT denne gang. 

Men de har faktisk hele fire forskjellige varianter i denne klassen. Lurer derfor på om noen har erfaring med hva som er forskjell på disse. Den grønne på 650g har jeg flere av i små størrelser, men har ikke brukt den på båt. Den grønne på 600g ser ut fra bildene glattere ut. Det er en fordel i forhold til is og snø. Umiddelbart heller jeg kanskje mot den som er hvit/blå på 600g. Noen med erfaringer?

650g grønn

600g grønn

650g hvit/blå

600g hvit/blå

Komodo skrev 1 time siden:

650g grønn

Fikk denne 650g grønn  og båt 25 fot, preseningen er i bruk på 5-6 året  Myk og fin.

Har ikke hvert problen med snø og A  telt.

Laget telt 3 m til møne og rørbøy  60 °  79-8510 for å jobbe ombord, har kledd det med  byggplast med tanke på snø (skli lett av)l og festet byggeplasten til preseningen nede med Presenningsklemme, Art.nr. 14-2039 (biltema) tålte "Amy"

Ikke flat i endene 
image.png.72f61541881989b773266e54ec8312f5.png

.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev On 20.11.2025 at 13.04:

Fikk denne 650g grønn  og båt 25 fot er i bruk på 5-6 året  

Har brukt den samme, altså dyreste variant fra Biltema.
Den er laget av lerretsduk dekket med tynt lag PVC som ser ut som om det er er sprøytet på og har ru overflate.
O.B.WIIK presenninger er duken innstøpt i PVC på begge sider og har glatt overflate.

Naglene på Biltema er presset på mens O.B.WIIK er støpt inn. Biltema naglene er av aluminium og så myke at de blir deformerte og løsner.
Biltema-presenningen hadde noen skarpe bretter, så nesten ut som om den var brettet sammen før PVC'en var skikkelig størknet. Her revnet den delvis. Etter 8 år var presenningen kassabel.

02062014583.jpg

02062014585.jpg

02062014595.jpg

02062014597.jpg

02062014598.jpg

02062014600.jpg

Brukte selv en blå/hvit presenning fra BT de 2 første årene jeg hadde båten. Husker ikke om det var 600 eller 650 gr. Den fungerte helt fint for meg. Jeg dro den fram og tilbake hver gang jeg skulle jobbe ombord. Etter hvert gikk det opp for meg at det ville være lettere å jobbe ombord hvis båten sto i et garasjetelt (Dancover). Men erfaringen jeg har med den blå/hvite presenningen fra BT er bare positiv. Jeg la den på med den hvite siden ut for at det ikke skulle bli så varmt i båten(???), derimot ble det veldig mørkt under presenningen.

image.png.ee18b05acdaa8f8cb4025b4eac62a528.png

Så snudde jeg presenningen. 

image.png.2dfab3dd090e1c0a7fe14769dd271e34.png

jeg tørker ut på land....!

Hei, og takk for alle tilbakemeldinger! En ekstra takk til @Ingar som har tatt seg bryet med detaljerte bilder og beskrivelser.

Jeg har som nevnt flere av disse grønne 650g presenningene fra BT, og er vel sånn medium fornøyd med dem. Tenker at det er billige presenninger, og at man ikke kan regne med å få "OB Wiik-kvalitet" for den prisen. Ankepunktet mitt på disse er at de ikke ser ut til å være særlig UV-bestandige.

Det jeg imidlertid er mest interesssert i er om noen har erfaring med flere enn en av disse fire kvalitetene som BT nå har i sortimentet sitt. Den grønne ru kjenner jeg.

Hei, jeg anbefaler de med gummiarmerte maljer. Eksempel : https://www.marineshop.no/1852m/147093/47251-1852m-presenning-pvc-450-g-m2-6x10-meter-blå

Maljene er med 1 meters avstand. Jeg er så lei av ringer som revner duken. Jeg har I tillegg pressa på maljer i mellom, så jeg har feste på hver 1/2-meter. Kun strikk/stropp der, ellers faste stramme tau i de gummiarmerte. 

Jeg ligger på vannet i vinter og dekker kun over flyen, så har bare en 7 x 5 meter, men denne er den beste jeg har hatt til nå. Lett er den også (relativt)

Schanty skrev 35 minutter siden:

Jeg bruker BT sin formsydde båtpresenning, og er nå på tredje året med den, fortsatt er den like hel og pen.

Men den er litt tung å jobbe med, men kan anbefales.

https://www.biltema.no/batutstyr/opplag/batpresenning/formsydd-batpresenning-7-x-12-m-2000060458

Den bruker jeg også. Virker dønn solid, men er som du skriver, ganske tung. Det er vel en viss sammenheng …. BD059F5C-8741-479D-9A0B-5D7B27397BE0.jpeg.8821fd8e5d3e8a1efd3f289a330db789.jpeg

Worry II skrev for 2 timer siden:

Hei, jeg anbefaler de med gummiarmerte maljer. Eksempel : https://www.marineshop.no/1852m/147093/47251-1852m-presenning-pvc-450-g-m2-6x10-meter-blå

Det der er den fra Flak på 450g. Den er dyrere enn de fra Biltema på 600 og 650g, så da blir spørsmålet om den er verd prisen. Men jeg ser at Marineshop i alle fall har lagt seg godt under katalogprisen til Flak.

Jeg ville valgt PE pressening hvis jeg skulle kjøpt en ny nå.

Jeg skjøter 3 presseninger via maljer. PE pressening er nok 13år, 10m lang (8-10m bred), skikkelig tung(tykkeste fra maritim), stiv i kulda og tung å legge på, men ser nesten ikke slitt ut. 

Neste er også en 10m, tykkeste pvc fra Maritim, smidigere å legge på og mykere i kulden, men skikkelig slitt etter bare 6år. 

Siste i bauen er også pvc, men er nyere. 

Så min erfaring er at PE ligger som støpt på båten og ser ut til å nesten vare evig, men er stiv å legge på.

PVC er mye mykere, og dermed lettere å legge på. Derimot slites den hurtigere og ligger ikke like stabilt på båten.

Synes ikke dene har falmet  noe vidre og vet at denne har oversommret to ganger  og har sol hele dagen når det er sol siste året var i fjor.. rettelse den har jo stått på i år også da blir det 3 sommere

Mulig det er bedre kvalitet i de senere ¨år?? Den vil sikkere variere fra en levreandør til en annen.

Den streken  nedover er limskjøten.

image.png.7fac573ea04bd4ebdf0a56c638de617a.png

Det mangler et par maljer da en forsøkte å dra preseningen 2m tilbake i en høststorm,men ingen anned skade  skjedde.

Den kan virkr litt ru men med telt  har det ikke  hvert noen problem med snø etter det jeg har sett.

De biltama klypene er bra Art.nr. 14-2039  Regner med at byggeplasten gjør at snøen sklir lett av.

image.png.3b37f3fe4c7edb3804fc6c9de015b91c.png

Schanty skrev for 14 timer siden:

Jeg bruker BT sin formsydde båtpresenning, og er nå på tredje året med den, fortsatt er den like hel og pen.

Men den er litt tung å jobbe med, men kan anbefales.

https://www.biltema.no/batutstyr/opplag/batpresenning/formsydd-batpresenning-7-x-12-m-2000060458

Min erfaring med den var at den smuldret opp og ble sprø etter 4 år.

Komodo skrev for 15 timer siden:

Det der er den fra Flak på 450g. Den er dyrere enn de fra Biltema på 600 og 650g, så da blir spørsmålet om den er verd prisen. Men jeg ser at Marineshop i alle fall har lagt seg godt under katalogprisen til Flak.

Hvis du deler det ut på antall år så blir kanskje prisen den samme uansett, utifra hva vi har sett i denne tråden er biltema presenningen ok men varer vesentlig kortere enn en ob wiik presenning. Min ob wiik er 15 år og ikke mye slitt. 

Ikke lett å bli klok på dette her. Det er nok flere faktorer som påvirker hvor lenge presenningen holder, det viktigste er vel hvor vindutsatt det er der båten ligger. 

Vurderer å kjøpe samme presenning som jeg har hatt, den koster bare 1049,- hos Båtbua i Fredrikstad. Det er en 250g presenning, og dermed under halve vekta å håndtere i forhold til de tykke fra BT. Dette er en medium/lett presenning, men den gamle har faktisk holdt i påfallende mange år. Fritt etter hukommelsen så tror jeg kun jeg har brukt opp denne ene presenningen siden vi kjøpte båten i 2006. Men det skal sies at båten har ligget uten presenning minst et par-tre av de årene. 

Komodo skrev 41 minutter siden:

Vurderer å kjøpe samme presenning som jeg har hatt, den koster bare 1049,- hos Båtbua i Fredrikstad.

Denne holder i  mange år hvis en bruker biltemaklypene 14-2039   og bretterpreseningen dobbel og legger inn en bit

av de lange fyrstikkene i bokta på preseningen så klypa stopper mot lfyrstykken når en trekker til klypa da sparer en de ubrukelige mantlene.

Ut fra slik preseningen min ser ut i dag  forventer jeg at den holder minst i 10 år og det blir da ca kr 230 i året.

Roger jo skrev 18 minutter siden:

Denne holder i  mange år hvis en bruker biltemaklypene 14-2039

Hei Roger!  Jeg har drøssevis av slike klyper, bla den du nevner der. Jeg henger opp spylervæskekanner med frostvæske tett i tett på begge sider for å holde presenningen stram og unngå blafring. Mange av maljene på den gamle presennignen røk av, kanskje de fleste faktisk, men med slike klyper har det gått helt greit allikevel. Tror jeg går for samme presenning en gang til. 

Har en lang nok lagringsplass er best metoden å rulle den sammen så blir det ingen bretter .

Er en alene kan en rulle en 650g presening fra hver side inn til mitten  sette på noen muleband og dra enden  opp og legge en rull på hver side at  mønerøret stroppe den fast i hele lengden  og så rulle den ut på hver side.

Vi investerte i tung, solid og dyr presenning første året med den båten vi har nå, men slet oss helt ut med å få den over båten. 

Har derfor gått over til lettere som den blå fra BT som må byttes hvert andre/tredje år, men da får vi den greit på. 

Tenker derfor vekt er et moment i tillegg til pris og kvalitet.

Hilsen

Lurvetass

Jeg hadde før en tung og solid presenning til tresnekka. Da den måtte fases ut etter mange år (presenningen, altså) kjøpte jeg i fjor den billigste fra BT for å slippe strevet med den tunge og stive gamle duken. Biltema sin fungerte bra første vinteren (i Oslo) og gjør nytten nå igjen. Selv om jeg kanskje må kjøpe ny neste (?) år blir det en billig, lettvint og praktisk løsning. Største problemet var dårli feste for maljene pga. tynn og svak duk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...