Tor Arild Startet 1.Desember Link til dette innlegget Startet 1.Desember Må tilstå at dette IKKE er det nye bordet til båten min. Skulle gjerne hatt plass til et slikt bord ombord... Men tillater meg å forsøke å komme med et trerelatert spørsmål siden det er så mange her inne som har så mye kunnskap. Jeg har tenkt å endre farge på dette gamle Eikbordet som jeg tror har vært lakket en gang i tiden. Ønsker å gjøre dette Matt sort, for så å legge en glassplate over bordplaten når ferdig. Har tenkt å grundig slipe ned når våren kommer og jeg kan jobbe i garasjen, og deretter er det mange uavklarte momenter for meg som er mest bevandret innen plastens verden: Tenkte å slipe for deretter å avfette med Aceton og tilsist bruke en mørk beis. Er jeg på bærtur? Om noen kan belyse hva som er rett å gjøre eller om jeg bør tenke en annen retning, så er jeg veldig takknemlig til tross for at dette ikke er rent båtfaglig. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember Link til dette innlegget Svart 1.Desember Avfetting bortkastet. Slip, vannbeis, tørk, slip, beis. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 1.Desember Link til dette innlegget Svart 1.Desember Synd å legge glassplate på et eikebord da. Du kan jo nate fasene mellom planken for å gjøre det lettere å tørke bort matrester om det er tanken...... Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 1.Desember Link til dette innlegget Svart 1.Desember Skal du ha det sort, kan du jo ebonisere det. Først slipe, så ebonisere, så kan du olje det. Avfetting er 100% unødvendig. Jeg ville ikke lakkert det igjen, for så fort du får brudd av lakkfilmen vil det trekke inn vann og du får misfarging. Olje er enkelt - påfør olje på våren etter en vask og tørk. Ebonisering, ja - hva er nå det? Det kan du lese om på bloggen min; her er også en video: The Christmas Market products | Fagerjord.org | Page 3 Full beskrivelse av prosessen: Ebonizing oak | Fagerjord.org Fordelen her er at behandlingen ALDRI vil blekes av solen. Oppstår en skade, kan du bare gjenta behandlingen lokalt og det blir like fint. Skulle du angre deg, stikker ikke behandlingen særlig dypt. Det blir 100% kullsort etter at du påfører olje. Før det kan du oppleve litt blåskjær, og helst litt rustfarge på overflaten. Men som sagt: olje på, så blir det sortere enn samvittigheta til namsmannen! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Tor Arild Svart 1.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember Tusen takk alle sammen - her var det mye bra. Står mellom beising og det jeg aldri har hørt noe om, ebonisering. Skal lese meg opp :) Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 1.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember Takk for link @Vidar F.H.. Dette så skikkelig interessant ut! Har ikke tenkt å gjøre noe med bordet før det begynner å bli oppholdstemperatur i garasjen, men tenker jeg skal få skaffet noen biter eikeplank på kystkulturmuseet og prøve litt før varmen slår til og jeg kan ta bordet ut. Med plankebit(ene) så blir det sliping om lakk, så påføre din "mirakelmikstur", la det tørke og så olje. Har du også noen oljer du vil fremholde foran andre? Som sagt, en total novise med tre foruten sliping og lakking av tredetaljer. Har du @Hakkannen forsøkt deg på ebonisering? Igjen, takk for godt råd! Legger ut bilder her når jeg har fått tak i emner og forsøkt :) Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 1.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember @Big Horn Jeg var på besøk hos noen som hadde et svært gammelt bord, som også var litt ujevnt som dette. De hadde lagt på en glassplate etter å ha renset bordet for eldre olje og lakk. Synes det så veldig fint ut, nesten som en liten kunstinstallasjon under glasset. Trengte heller ikke være redd for søl av mat eller verre, flytende skvett av melk, brus eller vin. Skal være et hverdagsbord hos oss med mat, drikke, arbeide og alle saker som skjer i dagliglivet hos oss og jeg orker ikke gå rundt å være hysterisk om noen skumper et glass eller det drypper litt saus o.l Kommer til å prøve på en prøvebit først uansett og se, men smaken er jo subjektiv. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Tor Arild skrev for 3 timer siden: Har du @Hakkannen forsøkt deg på ebonisering? Ja, det er en effektiv og rimelig teknikk, spesielt virksom på eik (siden eik inneholder garvesyre)😊 Ebonisering er fin om du ønsker tilnærmet helt svart, som det blir om du lar løsningen få virke litt. Ønsker du ikke helt svart, men bare å mørkne eika, er gjerne en form for beis en bedre løsning. Selv bruker jeg gjerne Herdins ekte beis, pulverbasert fargeekte fargestoff som løses opp i kokende vann, eventuelt iblandet en slant rødsprit for jevnere resultat. Kommer i flere farger, også svart med graderinger mot lysere, gjerne mørkebrune varianter. Kan enkelt tynnes ut for mildere innfarging, eventuelt påføres i flere omganger for kraftigere farge (noe som gjør at jeg liker akkurat denne beisen godt, den er veldig enkel å trikse og mikse litt med, og den er i tillegg kompatibel med de fleste overflatebehandlinger). For å beskytte treet videre har jeg fått litt sansen for Osmo Topoil (her i silkematt utførelse). En form for herdende hardvoksolje. Et strøk med denne, tørke av overskytende og repetere enda et strøk dagen etter (tørke av overskytende da også) gir en silkematt finish som ikke dekker over trestrukturen slik som lakk. Relativt slitesterk, og lukter ikke sterkt i dagevis, slik som enkelte andre oljer kan gjøre. Finnes også i andre varianter, men selv har jeg fått best resultater med olja i linken. Bildekilde Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember 11 hours ago, Tor Arild said: @Big Horn Jeg var på besøk hos noen som hadde et svært gammelt bord, som også var litt ujevnt som dette. De hadde lagt på en glassplate etter å ha renset bordet for eldre olje og lakk. Synes det så veldig fint ut, nesten som en liten kunstinstallasjon under glasset. Trengte heller ikke være redd for søl av mat eller verre, flytende skvett av melk, brus eller vin. Skal være et hverdagsbord hos oss med mat, drikke, arbeide og alle saker som skjer i dagliglivet hos oss og jeg orker ikke gå rundt å være hysterisk om noen skumper et glass eller det drypper litt saus o.l Kommer til å prøve på en prøvebit først uansett og se, men smaken er jo subjektiv. Mvh Tor Arild Skal ikke prøve å "omvende" deg, men her er et par ting å ta med i vurderingen: - En slik bordplate av massiv plank er ikke nødvendigvis så flat som den ser ut som, og dette kan endre seg i takt med sesongene og luftfuktigheten. Hvis du legger en glassplate på dette kan du ende opp med en glassplate som ikke ligger stabilt, og som slipper silikonfugen langs kantene (som jeg antar du må ha for at søl ikke skal krype mellom bordtoppen og glasset). Mulig du derfor må skimse opp glasset på strategiske punkter langs kantene. - Fikk laget et tilsvarende bord for 25 år siden, og den eneste behandlingen bordplaten fikk var matolje påført i overflod i flere uker helt til jeg så at oljen begynte å trekke helt igjennom de 40mm tykke bordene. Blir ingen flekker eller skjolder av hverken drikke eller mat. Skrubber det som regel med grønnsåpe hvert år før jul får å få tilbake den matte finishen. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Om du skal ha glassplate på toppen, bør du sørge for at det er lufting mellom plata og treverket. Hvis ikke vil du garantert få trøbbel med fuktmerker og slikt. Du kan løse det ved å legge på transparente møbelknotter. Å begynne med noe silikon-klin ville jeg droppet, muligens med unntak av et par plasser for å "låse" glassplata litt. Osmo top oil er veldig bra, men jeg har ikke erfaring med hvordan den blir når det kommer fukt på - altså fukt som blir liggende. Her bør du teste litt ut. Alternativt kan du bare bruke vaselinolje, valnøttolje eller kokt linolje. Jeg holder en knapp på vaselinolja; enkel å påføre, tørker raskt og er billig. Kjøpes hos Biltema og kan brukes på båten og! :) Et strøk om våren hvert år, så burde du være ganske trygg. Saus godt inn, vent 5 minutt, tørk av overskytende. Ferdig. Da bør det meste "perle av". Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Vidar F.H. Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember @Tor Arild Om du ikke får tak i 0000 stålull til sløydbruk, kan du bruke vanlig stålull - men da må du vaske den for å få vekk oljerester. Du trenger ikke store biten, men husk å bruke 35% eddik. 7% er for svakt. Det går heller ikke med så fryktelig mye, så på det bordet burde en halv liter være RIKELIG. 1-2dl er sikkert nok. Putt oppi en halv fyrstikkeske stålull, stikk hull i lokket så det ikke bygger opp trykk og sett på hylla en ukes tid. Rør rundt en gang i løpet av uka. Så er det klart. Fungerer på alle tresorter som har garvesyre. Du kan også tilføre garvesyre ved å påføre ukristelig sterk svart te (4 røde frukter er personlig favoritt, den lukter godt attpå) i flere omganger før eddiken kommer. Da kan du ebonisere tresorter som ikke inneholder garvesyre, men resultatet blir ikke like kullsort. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
ivar Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Vidar F.H. skrev 1 time siden: Osmo top oil er veldig bra, men jeg har ikke erfaring med hvordan den blir når det kommer fukt på - altså fukt som blir liggende. Her bør du teste litt ut Et av våre lokale spise- og skjenkesteder har bord bygd opp av 2" plank, behandlet med Osmo hardvoksolje. Denne ser ut til å tåle daglig bruk og søl temmelig godt. Og iallefall langt bedre enn lakken som ble brukt tidligere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vidar F.H. Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember ivar skrev 1 time siden: Et av våre lokale spise- og skjenkesteder har bord bygd opp av 2" plank, behandlet med Osmo hardvoksolje. Denne ser ut til å tåle daglig bruk og søl temmelig godt. Og iallefall langt bedre enn lakken som ble brukt tidligere Ja, lakk bør unngås utendørs! :D Jeg må gjøre en test med Osmo utendørs. Det høres veldig spennende ut! Jeg laget en benk i massiv eik for noen år siden, og behandlet med Jotun Benar UVR - men den blei ganske orange. Trolig farget av forhenværende POTUS (Trump). Osmo vil nok gi et bedre resultat. The live edge oak slab garden bench part II | Fagerjord.org Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
ivar Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Dette var innendørs, men lakken fikk nå gjennomgå likevel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Vidar F.H. skrev 47 minutter siden: Jeg må gjøre en test med Osmo utendørs. Har laget noen skjærefjøler (endevedsfjøler og langvedsfjøler) satt inn med Osmo Topoil (den jeg linket til over), disse har tålt belastning fra vasking og våt mat godt. Så lenge fjølene har blitt brukt tørt har behandlingen vart i flere år, mens for fjølene som har fått mekanisk og fuktig slitasje har jeg tatt dem inn på "service" hos meg med ny oljebehandling når det trengs, og eventuelt en aldri så liten oppfriskning av finishen i tillegg, ved behov. Hvordan hardvoksolja fungerer utendørs i vekselvis UV-eksponering og styrtregn over tid tør jeg ikke svare på. For Benar UVR sin del er denne tilsatt en form for gyllent fargefilter, så ja, den gjør de fleste treslag gylne i fargen Utmerket bestandighet mot UV-påvirkning og generelt vær da. Husker Båtmagasinet hadde en langtidstest for en del år tilbake der de sendte høvlede fjøler av furu, eik, teak og mahogni plassert frampå dekk på et frakteskip som gikk over Atlanteren noen turer. De sammenlignet da flere herdende oljer og lakker, for å se hvem som tålte belastningen best. Benar utklasset de fleste konkurrentene, for de fleste treslagene, uten å krakelere, flasse eller slippe inn fuktighet. Bakdelen med Benar er at den tar lang tid å tørke skikkelig (kan oppleves seig i overflaten en stund etter påføring) og den er myk/fleksibel, noe som gjør den lite motstandsdyktig mot mekanisk slitasje. Ypperlig på tre som skal stå utendørs der man ikke driver og gnikker for mye på overflaten da. Selvsagt forutsatt godt forarbeid og tilstrekkelig antall strøk. Ville nok heller brukt Osmo Topoil på et eikebord som skal stå innendørs enn Benar, spesielt på grunn av at den siste er såpass myk og tåler lite gnikk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.