Jump to content

Isolering av båt for vinterbruk. Er det praktisk mulig?


Shore

Recommended Posts

Har etterhvert fått mange gode tips vedr. valg av båt. Noen av dem dreier seg om tildels eldre modeller, og da dukker jo spørsmål om isolasjon opp. Noen har enkeltlaminat over og under vannlinjen og vil vel gi mye kondens og en båt som er vanskelig å holde varm. Andre har sandwichlaminat i dekk og er noe bedre isolert. Uansett, er det noen som har erfaring med dette? Er det i det hele tatt praktisk gjennomførbart å etterisolere et båtskrog på vettug måte? Er det mulig innen rimelighetens grenser og fjerne noe av innredningen? Hva skal man i så fall helst bruke til isolasjon? Skal denne i så fall ligge helt inntil skroget?

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har isolert båt. skrogsidene har en slags isolasjon pålimt, med polstring utenpå. Isolasjonen er nokså dyr. Skal du ha noe billig tror jeg du kan få noe lignende som "liggeunderlag" på byggevareforretninger.

 

Selv om båten er isolert er det nokså stort varmetap fra vinduene, ønsker meg dobble vinduer på sikt,..

 

Hvilken båt har du?

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke noe isolasjon. Jeg og mange andre bor i båt med kun enkeltlaminat i skroget året rundt. Her inne er det 23 grader nå og 4 blå ute, har på en 1000W panelovn og en 800W vifte. Hvis man har en brukbar varmer, så er det ikke noe problem å holde temperaturen uten landstrøm. Båten er ikke tildekket og det er ikke antydning til kondens ombord, faktisk er det litt i tørreste laget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har isolert båt. skrogsidene har en slags isolasjon pålimt, med polstring utenpå. Isolasjonen er nokså dyr. Skal du ha noe billig tror jeg du kan få noe lignende som "liggeunderlag" på byggevareforretninger.

 

Selv om båten er isolert er det nokså stort varmetap fra vinduene, ønsker meg dobble vinduer på sikt,..

 

Hvilken båt har du?

Har ikke kjøpt ennå. Dette er noen av spørsmålene som skal klargjøres først. :smiley:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke noe isolasjon. Jeg og mange andre bor i båt med kun enkeltlaminat i skroget året rundt. Her inne er det 23 grader nå og 4 blå ute, har på en 1000W panelovn og en 800W vifte. Hvis man har en brukbar varmer, så er det ikke noe problem å holde temperaturen uten landstrøm. Båten er ikke tildekket og det er ikke antydning til kondens ombord, faktisk er det litt i tørreste laget.

Er det enkeltlaminat i dekket også? Hva om du er på tur, bruker du webasto e.l? Uansett er det vel ingen uting å isolere hvis det er praktisk mulig.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Båten må ha en god ovn, som trekker luft ut og varmer inne. En ny diselfyrt refleks står i den 25 år gamle Viksund 880 Frontier MB Rattatta. Den ligger i Bodø og brukes som pendlerhybel. Der er det varmt som en god sommerdag i salongen, selv da austavindsstormen Narve kom med 10 speik i orkankastene her før forrige helg. Og den dagligte værtypen er stiv og sterk fra sørvest og bøtter ned regn i jevne byger. Nix problem med varmen.

 

Problemet er fukt. Kahytten har fått revet tak og vegger mot salongen fordi den var innelukket og sirkulasjonstett uten vifte, og umulig å lufte tørr. Alle vinduer må være tette. Det er de ikke hos meg. Og jeg har gjennomføringer for pullpit som også tar inn vann og gir fukt bak skaien i skrogsidene. Men med refleksen tørker jeg tørt også det på noen timer. Vinduene dogger aldri med fyr i refleksen. Et praktmøbel den ovnen. Vinterisolering er unødvendig med god varme og fyr med trekk som gir avtrekk og tørk. Skroget bør være tett. Men jeg sover med to luker oppe om natta. Og jevn lunk på ovnen. Bare lekkert.

 

Neste vinter skal alle vinduer og dekksgjennomføringer være tette. Da kommer gamle Rattatta til å bli en regelrett prakthybel. Lun, varm og trivelig, luftig, hjemlig og snill mot en borteboer på nesten femti. Uten revmatisme.

Link to post
Share on other sites

Båten må ha en god ovn, som trekker luft ut og varmer inne. En ny diselfyrt refleks står i den 25 år gamle Viksund 880 Frontier MB Rattatta. Den ligger i Bodø og brukes som pendlerhybel. Der er det varmt som en god sommerdag i salongen, selv da austavindsstormen Narve kom med 10 speik i orkankastene her før forrige helg. Og den dagligte værtypen er stiv og sterk fra sørvest og bøtter ned regn i jevne byger. Nix problem med varmen.

 

Problemet er fukt. Kahytten har fått revet tak og vegger mot salongen fordi den var innelukket og sirkulasjonstett uten vifte, og umulig å lufte tørr. Alle vinduer må være tette. Det er de ikke hos meg. Og jeg har gjennomføringer for pullpit som også tar inn vann og gir fukt bak skaien i skrogsidene. Men med refleksen tørker jeg tørt også det på noen timer. Vinduene dogger aldri med fyr i refleksen. Et praktmøbel den ovnen. Vinterisolering er unødvendig med god varme og fyr med trekk som gir avtrekk og tørk. Skroget bør være tett. Men jeg sover med to luker oppe om natta. Og jevn lunk på ovnen. Bare lekkert.

 

Neste vinter skal alle vinduer og dekksgjennomføringer være tette. Da kommer gamle Rattatta til å bli en regelrett prakthybel. Lun, varm og trivelig, luftig, hjemlig og snill mot en borteboer på nesten femti. Uten revmatisme.

Høres riktig ut det med luft ut og da er sikkert oljebrenner en fin ting, har faktisk stående en selv som jeg har tenkt å montere i min fremtidige båt. Du sier du har revet tak og vegger for å få luftsirkulasjon og tørke i kahytt men hva om den hadde vært bedre isolert, hadde du kanskje sluppet det?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Neppe. Det var trangt og lufttett der inne. Luka måtte være oppe for at det i det hele tatt skulle være levelig der. Og det går ikke ALLE netter i Bodø.

 

Andre arkitektoniske hensyn talte også for rivning av kahyttskottet. Det ble en mye rommeligere, luftigere og triveligere båt etter et jeg gjorde det. Enda lettere holde varmen ble det merkelig nok også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har isolert båt. skrogsidene har en slags isolasjon pålimt, med polstring utenpå. Isolasjonen er nokså dyr. Skal du ha noe billig tror jeg du kan få noe lignende som "liggeunderlag" på byggevareforretninger.

 

Selv om båten er isolert er det nokså stort varmetap fra vinduene, ønsker meg dobble vinduer på sikt,..

 

Hvilken båt har du?

 

Dette er vår første vinter i lukket, isolert båt. Astor er isolert med det som nevnes "lik liggeunderlag som kan rulles sammen". Tørt og fint og lett å holde varmen i minusgrader. Det trekker noe fra vinduene. Dette løses ved å feste overtrekk utvendig. Det trekker noe fra vindskjermen under fart i minusgrader, men ikke så ille at man bør gjøre noe med det.

 

Båtliver har fått en ny dimensjon sett i våre øyne med en lukket, isolert båt.

 

 

Mvh Astor på "lukket avdeling".


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og jeg har gjennomføringer for pullpit som også tar inn vann og gir fukt bak skaien i skrogsidene.

jeg hadde samme problemet i forpiggen, det ble ganske vått i polstringen og isolasjonen. Nesten håpløst å tørke bort, helt til jeg kom på å skjære bort 2 sm av polstring og isolasjon nederst mit innerlineren. Da kan vannet renne ut og tørke. Ser nesten tørt ut nå.

 

og det gjør vel ingenting om de 2 siste cm er uisolert?

Link to post
Share on other sites

Her kan du se hvordan båten min blir isolert. Det er 50 mm plater som limes mot skroget med skum. Det er viktig at det blir helt tett mot skroget, slik at kabinluften ikke kommer til skroget. Det er viktig for å unngå kondens i isolasjonen.

 

Innvendig vil isolasjonen bli dekket met et ekstra lag damptett folie og deretter tynne finerplater. Båten er fremdeles under bygging og forventes sjøsatt i løpet av våren/forsommeren.

 

Jeg vil også ha dobbeltglass i vinduene. Det ble litt dyrt og har lang leveringstid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvilken type skum er dette? Vet du eventuelt hva dette kalles i norge, og hvor det er å få tak i?

Skummet hter Polyisocyanurate. Her har du flere opplysninger. Det er viktig at stoffet har lukkete celler (så det ikke kan trekke vann) og er brannhemmende. Dette var da det stoffet som ble anbefalt av leverandøren.

 

Som du vil se av bildene mine, bruker vi 50 mm tykke plater som bygges inn i flytende skum mellom avstandsprofiler som gir skruefeste for innvendig kledning med finer og lister.

 

Jeg tror dette er et ganske vanlig skum som du sikkert får tak i i Norge også. Har en følelse av at dette er et vanlig materiale for isolasjon i industri og bygg. Kanskje det er noen på baatplassen som kan mer om dette?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...