Jump to content

Metallsylinder funnet i fjæra- hva kan dette være?

arnbr0

Recommended Posts

Janoho skrev 54 minutter siden:

Jeg vet ikke. Men merking tyder kanskje på et Titanium rør til ulik bruk, varmeveksler, kondensator. https://gsalloy.com/no/product/astm-b338-titanium-and-titanium-alloy-tube/ merking gjort for hånd.

Ja. Merkingen kan tyde på det. Jeg funderte på om det var noe slags instrument som var designet for å gå inn i rør, ev. inspeksjon. Synes jeg ser noe slitasje på de utvendige "vingene"

Dette seg jo ut til å være en slags instrumentkapsel som har blitt bygd i forholdvis få eksemplarer. Slik som utformingen er så kan det neppe dreie seg om noe som har vært en del av en varmeveksler. Merking og sammenføyning tyder på industriell eller profesjonell tilvirkning, men i liten skala.

Ttitan har disse egenskapene, lett ca som aluminium, sterkt, ca som stål, tåler høye temperaturer, korrosjonsbestandig. Ganske kostbart. Den som har framtilt gjenstanden har stilt forholdvis store krav og prukt litt penger på framstillingen.

Da kan man jo tenke på en eller annen type instrumentkapsel, for eksempel i fra en satelitt, fra luftfart, fra oljeindustrien, fra havbruk, fra skipsfart, fra militær anvendelse, fra værballong, måling av havstrømmer eller noe som er knyttet opp mot miljø eller naturvitenskap. Det ser jo på den annen side ikke ut som at den inneholder noen antenne eller nos slikt, slik at den kan gi i fra seg radiosignaler. 

Hvis man kjenner litt på vekten, og finner ut i hvilken grad denne "dingsen" synker eller flyter eller er fyllt opp med innhold, eller om den er nærmest tom, så vet man jo litt mer.

Litt mer får man jo vite ved å åpne den, men dingsen kan jo også ineholde et sprenglegme, selv om det kanskje ikke er videre sannsynlig.   

Jeg  var også inne på tanken om at denne kunne inneholde noe helseskadelig. Metallsylinderen var helt lukket og det var ikke mulig å åpne den, som jeg kunne se. Ingen antenne eller antennefeste, men det kan jo være at den hadde en innvendig antenne. Sylinderen var  ganske lett, så den var ikke massiv og jeg antar at  den kunne flyte på vannet og at den derfor hadde havnet i fjæra på Bjerkholmen. 

1 hour ago, arnbr0 said:

Jeg  var også inne på tanken om at denne kunne inneholde noe helseskadelig. Metallsylinderen var helt lukket og det var ikke mulig å åpne den, som jeg kunne se. Ingen antenne eller antennefeste, men det kan jo være at den hadde en innvendig antenne. Sylinderen var  ganske lett, så den var ikke massiv og jeg antar at  den kunne flyte på vannet og at den derfor hadde havnet i fjæra på Bjerkholmen. 

Tja, vet ikke om innvendig antenne ville virket så godt inne i en metallbeholder og i sjø, men det kan vel kanskje tenkes. Hvis den er ganske stor, men lett, så kan vel dette være med på å sannsynlggjøre værballong, men ikke sattelitt. (?!) Kartlegging av hvastrømmer eller annen naturvitenskap er vel en mulighet. Finnene tyder vel på at den har ligget inne i et rør, men ikke at disse finnene skal virke aerodynamisk eller i forhold til vann. Til det er de for små. Skulle "dingsen" kunne ha noe med oljeindustri, havbruksnæring eller maritimt redningsutstyr å gjøre? Eller millitært? Hvis den er norsk, så skulle det jo eventuelt kanskje være noen her på forum som har sett en slik "dings" tidligere. 

Jeg forsøkte å sende et bilde opp til Google AI, men da kom den fram med en referanse til denne diskusjonstråden og de teoriene som vi har her i denne tråden. 

Skulle det for eksempel kunne være noe slikt:

https://snl.no/sonarbøye

(Men her er vel prinsippet at den skal senkes ned under havoverflaten ,,)

Morsomt å spekulere.. :

Vinger både fremme, på midten og bak tyder på at den skal rett frem? 

Størrelsen på dem, tyder på at dette skal skje i vann? Eller i luft hvis den går forferdelig fort? 

Avrundet foran og bak tyder tyder forsåvidt på fart.. 

Ingen festepunkter eller fremdrift tyder på at den må ha hjelp til fremdrift. 

Dersom titan.. Hva kan være inni, som ikke blir blokkert av veggene? 

🧐

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev for 3 timer siden:

Morsomt å spekulere.. :

Størrelsen på dem, tyder på at dette skal skje i vann? Eller i luft hvis den går forferdelig fort? 

Avrundet foran og bak tyder tyder forsåvidt på fart.. 

Ingen festepunkter eller fremdrift tyder på at den må ha hjelp til fremdrift.

Aner ikke hva dette er, men hiver meg på spekuleringen :smiler:

Vingene kan jo være for å styre den, men de ser merkverdig primitive ut til det synes jeg. De er små, og kun festet med et sveisenest på hver side. Videre har den ikke noe feste for å bli trekt gjennom vannet, og jeg ser ikke helt hvordan den skal ha egen fremdrift. 

Kuede endebunner kan jo være for å redusere motstand i vann eller luft som du sier, men jeg tror heller at den er laget slik fordi det er en trykkbeholder. Tipper da at "vingene" ikke er for å styre, men for å holde en viss avstand inne i en annen beholder eller et rør. 

Understreker at dette kun er vill tipping :fniser: 

chrisrik skrev for 3 timer siden:

Morsomt å spekulere.. :

Ja, det blir jo litt spekulering inntil noen vet hva det er. Sylinderen var ikke til å åpne og finnene må ha en funksjon. Eks. avstand til veggene i et rør. Hvis det var noe inne sylinderen som kan ha en funksjon som må jo dette korrespondere med det utenfor med en sender eller transponder.  Eks. blåses igjennom et rør for å finne brekkasje eller stopp. 

En flottør inne i et litt større rør som betjener en ventil eller bryter når den kommer opp eller ned til et visst nivå? De små finnene kan tyde på det, om de ikke var der kan det "klistre" seg litt til det større røret og ikke gi nøyaktig nok tilbakemelding av nivå.

Kan nok tenke meg det siste til arnbr0. Det underlige er at sylingeren er laget av gruppe 2 titan med påsveiste vinger. Dingsen er i utgangspunktet en kostbar greie som er sertifisert.

Det er så forferdelig lenge siden. Men det ble sendt 'plugger' gjennom prosessrørene for å holde de rene innvendig. Både ute på platformene internt og mellom platformene og land. Dette var store greier. 

1 hour ago, Hulda said:

Men det ble sendt 'plugger' gjennom prosessrørene for å holde de rene innvendig.

Der tenker jeg at vi har svaret. Da skal vel "dingsen" også være ganske tom innvendig.

Gikk i sin tid gjennom prosess og rørskjema med ansatte i oljeindustrien (Ekofisk og Phillips Petrolem, tror jeg). Jeg kan huske at det var noen "rare greier" på disse rørene. Jeg spurte så hva dette var. Svaret var at vi sender reseplugger gjennom disse rørledningene. Her legger vi dem inn og her tar vi dem ut.

Jeg har aldri sett en slik plugg, i virkleigheten, men husker hvordan de forklarte hvordan de la inn og lot dem passere gjennom rørene og så tok ut pluggene for å rense rørene. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det er så forferdelig lenge siden. Men det ble sendt 'plugger' gjennom prosessrørene for å holde de rene innvendig. Både ute på platformene internt og mellom platformene og land. Dette var store greier. 

Tenker du på en «pig» ? Kan ikke se at den dingsen her har noen rensende effekt om den blir sendt igjen ett rør

Vår venn AI sier dette:

ASTM International B338 is the ASTM International standard specification for seamless and welded titanium and titanium alloy tubes used in Shaanxi Shew-E Steel Pipe Co., Ltd condensers, evaporators, and heat exchangers, covering various grades from commercially pure titanium (like Grade 2) to high-strength alloys, ensuring high corrosion resistance for demanding chemical, marine, and power generation applications. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

1 minute ago, Hekri said:

Vår venn AI sier dette:

Ja, det var jo starten på diskusjonen, men det kan vel se ut som at anvendelsen for denne er en annen. "Pig" teorien er kanskje en mulighet, hvis "dingsen" har blitt brukt til andre formål enn i norsjøen, for eksempel til å rense opp rør ombord i skip eller prosessanlegg. På den annen side: De finnene som finnes på siden av enheten ser ikke ut til å være laget særlig robuste, slik at de kan tåle slitasje over tid. "Spilnkelheten" tyder vel egentlig på engangsbruk?!

Hulda skrev for 4 timer siden:

Dingsen er i utgangspunktet en kostbar greie som er sertifisert.

Hekri skrev for 1 time siden:

ASTM International B338 is the ASTM International standard specification for seamless and welded titanium and titanium alloy tubes used in Shaanxi Shew-E Steel Pipe Co., Ltd condensers, evaporators, and heat exchangers, covering various grades from commercially pure titanium (like Grade 2) to high-strength alloys, ensuring high corrosion resistance for demanding chemical, marine, and power generation applications.

Mange velfunderte tanker om hva metallsylinderen er for noe. Det fremstår også for meg, som om dette er for påkostet og spesielt til bare å være en "piperenser". Kan det være en ide å høre med  fyr og merkevesenet om den kan ha noen tilknytning til Deres tekniske installasjoner

SveinHa skrev for 5 timer siden:

En flottør inne i et litt større rør som betjener en ventil eller bryter når den kommer opp eller ned til et visst nivå? De små finnene kan tyde på det, om de ikke var der kan det "klistre" seg litt til det større røret og ikke gi nøyaktig nok tilbakemelding av nivå.

Jeg holder en knapp på denne teorien, altså en flottør. Det er også i tråd med hva jeg skrev i forrige innlegg, bortsett fra at jeg går bort fra trykkbeholderteorien. Det er jo ingen steder å fylle på trykk... Men rett og slett en dum flottør, laget i en legering som skal tåle sjøvann over tid. 

"Piperenserteorien" har jeg ikke tro på. Til det er de små styrefinnene feil utformet, i tillegg til at de kun så vidt er nestet fast. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...