Jump to content

Kart over den svenske vestkysten


Mouche

Recommended Posts

Håper at det blir seiltur nedover den svenske vestkysten til sommeren. Har sett/lest et sted på Baatplassen, eller et annet sted, at det er en svenske som på privaten har laget detaljerte kart som gir en mulighet til å komme inn til steder man aldri hadde drømt om på basis av de vanlige kartene.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Kanskje har noen gode forslag til litt bortgjemte steder man kan roe seg ned en natt eller så, uten å ligge rett i melkeruta?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hej Mouche!

 

er det en internett/hemsida du sett ?

 

de enda jag vet er SXK skisser! + några enstaka personer som gjort några skisser över

enstaka naturhamnar, men oftast er dessa med i SXK pärmar!

 

finns oxo en del böcker som har skisser, men det er likadant med dessa att dom er med i

SXK pärmar!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

De skissene (seilingsdybdene) du er på jakt etter finner du i boka "3 vackor i Båhuslan" Som Gunga sier er det Svenske Kryssarklubben (SXK) som utgir boka, men den selges flere steder her i landet. Nautisk Forlag har den, og jeg mener ogå å ha sett den hos Maritim eller Sea-Sea.

Anbefales hvis du er på jakt etter gode uthavner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke annet enn imponeres av den raske respons man får på ethvert spørsmål og uansett tid på døgnet! Ringer det en alarmbjelle hos alle på Baatplassen hver gang det kommer et inlegg eller startes en ny tråd?

Spøk til side; flott med informasjon og innspill, men bare å fortsette for kysten er lang og mulighetene mange!

Var inne på Maringuiden.se og der er det en del å finne.

 

Til Gunga Din; Tror ikke det var SXK, men ikke sikker. Har du hjemmesideaddressen dit lett tilgjengelig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De skissene (seilingsdybdene) du er på jakt etter finner du i boka "3 vackor i Båhuslan" Som Gunga sier er det Svenske Kryssarklubben (SXK) som utgir boka, men den selges flere steder her i landet. Nautisk Forlag har den, og jeg mener ogå å ha sett den hos Maritim eller Sea-Sea.

Anbefales hvis du er på jakt etter gode uthavner.

Takk! Har jo både Sea-Sea og Maritim i nærheten så da er det vel bare å proklamere dette til en farsdag og sette seg i bilen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei thor og Suzuki.

 

Snakker dere om det samme kartet? Mitt kart som heter "Kosters Södra Skärgård" utgitt Av Nautiska Publikationer i målestokk 1:15000 med blå dybdekurve for 0 - 3 meter, er på 42 x 60 cm. Det er meget detaljert og for meg absolutt håndterlig, samme størrelse som de svenske båtsportkartene mine.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei thor og Suzuki.

 

Snakker dere om det samme kartet? Mitt kart som heter "Kosters Södra Skärgård" utgitt Av Nautiska Publikationer i målestokk 1:15000 med blå dybdekurve for 0 - 3 meter, er på 42 x 60 cm. Det er meget detaljert og for meg absolutt håndterlig, samme størrelse som de svenske båtsportkartene mine.

 

Lars H.

 

Om vi snakker om det samme kartet ? Tror det. Kartet jeg snakker om er mye større enn en plakat og handtegnet. Det viser sikre leder å gå rundt Syd Koster og er sikkert ypperlig bortsett fra størrelsen. Skal undersøke i avdelingen for båtutstyr i garasjen-jeg er 99% sikker på at det er der enda. Kartet er ikke beregnet for å navigeres i det er mere som et oversikts kart. Det er ingen copyright på det såvidt jeg vet heller.

Link to post
Share on other sites

Kartet som Thor og Suzuki refererar til (tror jag!)

 

er ett handritat kart som kom til före kriget......er så detaljerat att det beslagtogs under

kriget av myndigheterna, för att inte hamna i Tyskarnas händer, men han som ritade det

fikk tilbaks det efter kriget o fortsatte sitt arbete... (efter vad jag hört!)

kartet har en mängd enslinjer (frimärken) hur man kan styra.

 

detta kartet uppdaterades av några studenter på 80-talet så det finns en lite nyare versjon.

 

båda dessa äldre kart er storlek A1

 

det er ikke detsamma som Nautiska Publikationers kart, men jag tror att NP's kart bygger på dessa

lite äldre utgåvor.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lars H., Thor, Gunga Din; jeg har begge to. Det jeg snakker om, som er bra, er det du får kjøpt i Sverige. Det andre, som er håndtegnet, har jeg bare en kopi av. Det er gammalt, og litt skummelt da det viser flere merker, lykter og fyr som ikke er korrekte lengre.

Det er heller ikke GPS kalibrert, og er innmari digert og ufjampelig i fasongen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Håper at det blir seiltur nedover den svenske vestkysten til sommeren. Har sett/lest et sted på Baatplassen, eller et annet sted, at det er en svenske som på privaten har laget detaljerte kart som gir en mulighet til å komme inn til steder man aldri hadde drømt om på basis av de vanlige kartene.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Kanskje har noen gode forslag til litt bortgjemte steder man kan roe seg ned en natt eller så, uten å ligge rett i melkeruta?

Dersom du bruker PC kan det være greit å vite at Den svenske krysserklubben har gitt ut CD med flyfoto over et stort antall naturhavner. Denne CD'en kan integreres med Det levende sjøkart for Sverige slik at du ser hvor havnene er i forhold til kartet.

Link to post
Share on other sites

Har sett/lest et sted på Baatplassen, eller et annet sted, at det er en svenske som på privaten har laget detaljerte kart som gir en mulighet til å komme inn til steder man aldri hadde drømt om på basis av de vanlige kartene.

Lars Granath fikk omtale i Båtnytt 8.8.2005 for detaljkartene han lager på grunnlag av sattelittbilder og egne målinger. Fikk en bok "Skanör - Strømstad" med disse detaljkartene til jul. Ser bra ut, men vi får se til sommeren.

 

Mer informasjon om bokserien og kartene kan finnes på Nautiska Magasinet.

Link to post
Share on other sites

Lars Granath fikk omtale i Båtnytt 8.8.2005 for detaljkartene han lager på grunnlag av sattelittbilder og egne målinger. Fikk en bok "Skanör - Strømstad" med disse detaljkartene til jul. Ser bra ut, men vi får se til sommeren.

 

Mer informasjon om bokserien og kartene kan finnes på Nautiska Magasinet.

Tror du har funnet hva jeg har sett/lest og leter etter. Takk for hjelpen!

 

Men hva med å fortsette denne tråden og utveksle forslag til gode havner på den svenske vestkysten? Eller vil dere helst ha disse for dere selv? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men hva med å fortsette denne tråden og utveksle forslag til gode havner på den svenske vestkysten? Eller vil dere helst ha disse for dere selv?

Sjøliv har man ikke for seg selv, men deler gledene med andre. I utgangspunktet er den svenske vestkysten, og særlig Bohuslen svært rik på naturhavner. Jeg har forstått dine innlegg slik at det er naturhavnene som frister.

 

Jeg synes det er et utrolig stort utvalg å velge blant. Da jeg for 10 år siden ble glad i Vestkysten meldte jeg meg inn i den svenske kryssarklubben - SXK. Jeg tror det er vedens største båtklubb. Jeg har aldri angret på den innmeldelsen. Du får kjøpt mange maritime oppslagsberk til fordelaktig pris. Jeg kjøpte umiddelbart Vestkystens Naturhamnar, som blir gitt ut av Vestkystkretsen til SXK. Den består av et stort antall flyfoto fra naturhamner som i tillegg beskriver havnetilløp. Fotoene er av svært god kvalitet og viser undervannsskjær, fortøyningsbolter, søppeldunker o.a. Jeg får hvert år oppdaterte havnebeskrivelser som går inn i ringpermen.

 

De samme bildene foreligger også på CD som kan integreres i Det levende sjøkart.

 

Jeg har hatt forkjærlighet for to områder, det ene er syd-Koster og det andre er Vederøyene like utenfor Fjellbacka. Det er enormt mange flotte naturhavner i området utenfor Fjellbacka, men i denne omgang konsentrerer jeg meg om Vederøyene.

 

Det er en utrolig opplevelse å stå på toppen av Storø - som har det karakteristiske utkikkstårnet - og se solnedgangen med sola rullende langs horisonten. Det er flere steder å ankre opp på Storø, bare pass på at du ikke går inn i fugle- og selskydds områdene. Det er et lite maritimt museum i en av bygningene som viser forskningsaktiviteten som drives fra Tjernø. Det er også bøker som omtaler det tidligere livet på los-øya.

 

Anbefaler deg å reise dit før det blir for kommersialisert. Noen steder må du betale havneavgift, men det er mange steder du ikke trenger å betale.

 

Kan komme tilbake med flere innspill senere.

 

Lykke til med planleggingen.

Link to post
Share on other sites

Sjøliv har man ikke for seg selv, men deler gledene med andre. ............

 

Jeg synes det er et utrolig stort utvalg å velge blant. Da jeg for 10 år siden ble glad i Vestkysten meldte jeg meg inn i den svenske kryssarklubben - SXK. ............

helt enig....delar mer enn gärna med mig om bra naturhavner

 

om vi alla ligger i Gluppöbassängen så kan det bli lite små-trångt, det er bedre att vi sprider ut oss!

 

 

roaldbj gör alldeles utmärkt reklam för SXK her finns mer o lese SXK

 

 

en del av Bohuslän som jag gillar er området kring Nordströmmarna.

fina Naturhamnar på vestsidan Tjörn er Altarholmen o Skaboholmen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget gjelder ikke kart over vestkysten - men noe som stimulerer planer om en tur på vestkysten.

 

Har nettopp kjøpt Tore Hagmans Vestkyst Från Nidingen till Koster,

bokforlaget Max Strøm, utgitt 2005.

 

Boken inneholder hovedsakelig bilder i stort format over 295 sider.

 

En ting er at fotografen Tore Hagman er utrolig dyktig, noe annet er at man nesten opplever å være tilbake på Vestkysten når man ser bildene.

 

Det er godt å ha tid til å glede seg til båtsesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...