Jump to content

Plassering av diesel luftvarmer og bensin strømaggregat!!


Audifil

Recommended Posts

Det lille problemet er selv om man har bygget et nytt motorrom så står fremdeles bensintanken og motoren (i aggregatet) i samme rom og er fremdeles i strid med forskriften.

Den overså jeg! Men helt enig.

 

Noen som kjøpe et ubrukt 2kW bensinaggregat :lol:

Jeg får se om jeg kan investere i en Fischer Panda, Whisper eller lignende :cryin:

Dette var ikke med i budsjettet!

Link to post
Share on other sites

Noen som kjøpe et ubrukt 2kW bensinaggregat :lol:

Jeg får se om jeg kan investere i en Fischer Panda, Whisper eller lignende :cryin:

Dette var ikke med i budsjettet!

Diskusjonen har så vidt vært nevnt tidligere, og etter min mening kan det være et brukbart alternativ å bygge om bensinaggregatet til gassdrift. De fleste har allerede gass i båten, og dermed er problemet langt enklere å løse. Det er ikke uproblematisk å få dette sikkert heller, men det er nok billigere enn bensin.
Link to post
Share on other sites

Aut nedstenging av dieselmotorer fekk eg grei beskjed om at ikke var et krav. Kravet var aut brannslokking i motor rom.

Det er ikke krav til automatisk nedstenging, men det er krav til varsling slik at manuel nedstenging kan gjøres.

 

Vel, fritidsbåtforskriften er helt klar på dette punktet. Bensin skal oppbevares i tanker som er isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder. Jeg vil tro at forsikringsselskapet ikke blir særlig begeistret om de finner at en Honda EU10 med integrert tank er spent fast i motorrommet.

Hva med generatorer beregnet på båt? Min er ikke ettermontert men fulgte med båten.

 

Fint hvis noen kan dokumentere ulike krav, hvis en har bensinaggregat i motorrommet.

 

Men 50 -70 grader i motorrommet? Hvem i all verden klarer å få opp en slik temperatur? På motorblokka ja kanskje, men......

Automatiske brannsystemer (fireboy) utløses ved 79 grader så det bør ikke bli så varmt :smiley:
Link to post
Share on other sites

Gjorde et enkelt regnestykke:

 

Bensinaggregat Kipor KGE200Ti = 5000kr

Bensinpris = 11kr/l

Forbruk full effekt (1.6kW) = 1l/h

Antatt levetid = 1000h (??)

Dersom man da ikke regner med rentetap og prisstigning blir kWh prisen:

10kr/kWh

 

Marine Diesel aggregat = 50000kr (og da kjøper man på billigsalg!)

Dieselpris = 6,5kr/l

Forbruk full effekt (2.4kW) = 0,8l/h (med Faryman 15W motor, mye brukt)

Antatt levetid = 5000h (??)

Dersom man da ikke regner med rentetap og prisstigning blir kWh prisen:

6,33kr/kWh

 

Så dersom man klarer investeringen så bør man satse på dieselgenerator. Nå har jeg ikke regnet med ekstra dieselforbruk siden det medfører kanskje 60kg mer vekt ombord for dieselaggreagat. Men så har jeg heller ikke tatt med installasjon, og en "lovlig/sikker" installasjon av bensinaggregat kan fort koste noen tusen ekstra.

 

Jeg har heller ikke peiling på levetid, men bare gjettet. Vedlikeholdskostnader er også muligens litt høyere for diesel varianten. Men kom gjerne med kommentarer! Muligens at dette innlegget skulle vært en annen plass...

 

Så jeg får begynne å spare, og heller bruke Kiporen til andre ting...

Link to post
Share on other sites

Marine Diesel aggregat = 50000kr (og da kjøper man på billigsalg!)

Tja, Paguro 3000 (ikke kompaktmodellen) koster ca kr 63.000 med MVA. Den bruker forøvrig 0.35 l/kW/h. For å komme ned i Worse-vekt på 60 kg må du ha kompakt-modellen som koster nærmere kr 70.000 med MVA.
Link to post
Share on other sites

Tok helt av denne tråden:-)

 

Men det var da ville priser på dieseaggregat, de selger nå et 3kw diesel aggregat(Kipor) på Mekk til 2495,- på kampanje. Koble dette til dieselfilterhuset på motoren og føre eksosen ut så har man spart 67505,-...

 

Om det blir noe mer godskjent er en annen sak...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Tok helt av denne tråden:-)

 

Men det var da ville priser på dieseaggregat, de selger nå et 3kw diesel aggregat(Kipor) på Mekk til 2495,- på kampanje. Koble dette til dieselfilterhuset på motoren og føre eksosen ut så har man spart 67505,-...

 

Om det blir noe mer godskjent er en annen sak...

Det er jo enorme forskjeller på disse bærbare og marineutgavene da.

De bærbare trenger ikke forklares men på de andre har en kjølevannsinntak, eksos-/kjølevanns gjennomføring i hekken, lyddemper og ellers en ganske vanlig motor (3 sylindere holder).

Denne går gjerne med 1500 omdreininger og er ganske stillegående, nabobåten vil ikke klage med andre ord.

Link to post
Share on other sites

Er nok STORE forskjeller ja, men saken er om Ola Nordmann har behovet for et aggregat til 70 lapper.. Det var mine tanker!!

 

En isolert kasse rundt, eksosen ut, luft inn og bruk av motorens drivstoff system så er man kommet langt, og ikke minst billig blir det.

 

Men for de fleste holder det nok med et lite innpakket bensin "nødsaggregat". Tror nok ikke at jeg kommer til å sette det i motorrommet etter det folk sier her, så det for holde med 440ah til forbruk og Kipor på plattformen til nød:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

En isolert kasse rundt, eksosen ut, luft inn og bruk av motorens drivstoff system så er man kommet langt, og ikke minst billig blir det.

Joda, bortsett fra at med et luftkjølt aggregat blir det enten stor kasse eller stor lyd. Setter du en luftkjølt motor av denne størrelsen i båtens motorrom kan du få et og annet problem. :rolleyes:

 

Hvor populært det er å fyre opp en generator beregnet på byggeplasser i tide og utide mens du ligger i en uthavn avhenger selvsagt av naboene. :nono: :discuss::boxing::headbang:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne går gjerne med 1500 omdreininger og er ganske stillegående, nabobåten vil ikke klage med andre ord.

De minste dieselgeneratorene går med 3000rpm. Er det noen som vet hvor mye dette betyr for støyen? Det betyr i allefall at man må har bedre plass i maskinrommet. Fordi 1500rpm har dårligere ytelse pr. kg og ccm.

Link to post
Share on other sites

Alikavel er 67505,- MYE pæng... De som har behov for et dyrt marineaggregat er vel de som har båter fra +- 60 fot og har et AC annlegg, tørketrommel, vaskemaskin, micro, fryser osv og må ha et aggregat som nærmest går permanent..

 

Men det er helt klart det beste valget..

 

Tenkte på en ting ang eksos enten det er aggregat eller varmeapparat.. Har lest at noen kobler seg på eksosen til motoren istedenfor å lage eget utløp. Hvordan blir dette når man da starter opp maskinen? Er det ikke fare for at eksosen(og evt kjølevann) fra motoren går rett i aggr eller varmeapp? Trenger man da en slags ventil eller noe?

 

Dette hadde jo fjernet vesentlig med støy iom at de fleste har eksospotte eller utløp under vann...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

De minste dieselgeneratorene går med 3000rpm. Er det noen som vet hvor mye dette betyr for støyen? Det betyr i allefall at man må har bedre plass i maskinrommet. Fordi 1500rpm har dårligere ytelse pr. kg og ccm.

 

Jeg har den minste Mase-generatoren (IS2500, 1,7 kW). Plenty nok til mine behov; kaffe, lading, og støvsuger. Den har en en-sylindret luftkjølt Yanmar dieselmotor, på størrelse omtrent med en gressklippermotor :lol: ; pakket inn i en liten grønn lyddempende kasse. For kjølingen er det en vann-til-luft varmeveksler som kjøler både motordelen og generatordelen. Generatoren er plassert i maskinrommet, omtrent rett under førerstolen, foran SB motor. Yanmar'en snurrer med 3000 rpm, eksosen går i eget system med utløp i hekken men uten lyddemping annet enn vannkjølingen. Det lille man hører akterut er plasking fra kjølevannet og lite mer. Inne hører man at den snurrer, og kjenner det også, på vibrasjonene. Men det er ikke plagsomt, i alle fall ikke når den kjøres i kortere perioder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har den minste Mase-generatoren (IS2500, 1,7 kW). Plenty nok til mine behov; kaffe, lading, og støvsuger. Den har en en-sylindret luftkjølt Yanmar dieselmotor, på størrelse omtrent med en gressklippermotor :lol: ; pakket inn i en liten grønn lyddempende kasse. For kjølingen er det en vann-til-luft varmeveksler som kjøler både motordelen og generatordelen. Generatoren er plassert i maskinrommet, omtrent rett under førerstolen, foran SB motor. Yanmar'en snurrer med 3000 rpm, eksosen går i eget system med utløp i hekken men uten lyddemping annet enn vannkjølingen. Det lille man hører akterut er plasking fra kjølevannet og lite mer. Inne hører man at den snurrer, og kjenner det også, på vibrasjonene. Men det er ikke plagsomt, i alle fall ikke når den kjøres i kortere perioder.

Må ned å ha en inspeskjon på den en dag :smash:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...