ovelaur Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Det lille problemet er selv om man har bygget et nytt motorrom så står fremdeles bensintanken og motoren (i aggregatet) i samme rom og er fremdeles i strid med forskriften. Den overså jeg! Men helt enig. Noen som kjøpe et ubrukt 2kW bensinaggregat Jeg får se om jeg kan investere i en Fischer Panda, Whisper eller lignende Dette var ikke med i budsjettet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Noen som kjøpe et ubrukt 2kW bensinaggregat Jeg får se om jeg kan investere i en Fischer Panda, Whisper eller lignende Dette var ikke med i budsjettet! Diskusjonen har så vidt vært nevnt tidligere, og etter min mening kan det være et brukbart alternativ å bygge om bensinaggregatet til gassdrift. De fleste har allerede gass i båten, og dermed er problemet langt enklere å løse. Det er ikke uproblematisk å få dette sikkert heller, men det er nok billigere enn bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Aut nedstenging av dieselmotorer fekk eg grei beskjed om at ikke var et krav. Kravet var aut brannslokking i motor rom.Det er ikke krav til automatisk nedstenging, men det er krav til varsling slik at manuel nedstenging kan gjøres. Vel, fritidsbåtforskriften er helt klar på dette punktet. Bensin skal oppbevares i tanker som er isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder. Jeg vil tro at forsikringsselskapet ikke blir særlig begeistret om de finner at en Honda EU10 med integrert tank er spent fast i motorrommet. Hva med generatorer beregnet på båt? Min er ikke ettermontert men fulgte med båten. Fint hvis noen kan dokumentere ulike krav, hvis en har bensinaggregat i motorrommet. Men 50 -70 grader i motorrommet? Hvem i all verden klarer å få opp en slik temperatur? På motorblokka ja kanskje, men...... Automatiske brannsystemer (fireboy) utløses ved 79 grader så det bør ikke bli så varmt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Hva med generatorer beregnet på båt? Min er ikke ettermontert men fulgte med båten. Installasjonen av den må uansett tilfredsstille alle krav når båten skal CE-merkes. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Installasjonen av den må uansett tilfredsstille alle krav når båten skal CE-merkes.Båten er ce-merket... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Bare lurer litt her, båter som har gummibåt med seg, hvor oppbevarer dere bensintank/påhengs? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Bensintanken/kannene står under åpen benk i cockpiten (som er drenert) og påhengsen henger på akterpulpiten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Påhengeren henger på jollen, tanken i stuverom på akterdekket. Like ved siden av gassflasken ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Bare lurer litt her, båter som har gummibåt med seg, hvor oppbevarer dere bensintank/påhengs?Gummibåten drives av to årer som utgjør en svært begrenset brann- og eksplosjonsfare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Gummibåten drives av to årer som utgjør en svært begrenset brann- og eksplosjonsfare. Genialt, kansje jeg bør vurdere en generator med sveiv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ovelaur Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Gjorde et enkelt regnestykke: Bensinaggregat Kipor KGE200Ti = 5000kr Bensinpris = 11kr/l Forbruk full effekt (1.6kW) = 1l/h Antatt levetid = 1000h (??) Dersom man da ikke regner med rentetap og prisstigning blir kWh prisen: 10kr/kWh Marine Diesel aggregat = 50000kr (og da kjøper man på billigsalg!) Dieselpris = 6,5kr/l Forbruk full effekt (2.4kW) = 0,8l/h (med Faryman 15W motor, mye brukt) Antatt levetid = 5000h (??) Dersom man da ikke regner med rentetap og prisstigning blir kWh prisen: 6,33kr/kWh Så dersom man klarer investeringen så bør man satse på dieselgenerator. Nå har jeg ikke regnet med ekstra dieselforbruk siden det medfører kanskje 60kg mer vekt ombord for dieselaggreagat. Men så har jeg heller ikke tatt med installasjon, og en "lovlig/sikker" installasjon av bensinaggregat kan fort koste noen tusen ekstra. Jeg har heller ikke peiling på levetid, men bare gjettet. Vedlikeholdskostnader er også muligens litt høyere for diesel varianten. Men kom gjerne med kommentarer! Muligens at dette innlegget skulle vært en annen plass... Så jeg får begynne å spare, og heller bruke Kiporen til andre ting... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MS Victoria Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Siden dette handler om kr og øre bør du også ta med den kostnaden du påfører båt regnskapet ved å drasse rundt på 100 kg ekstra til dieselgeneratoren. Etter menge timer blir dette en del penger og. ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 De minste diesel-aggregatene veier om lag 60 kg. Hva betyr det i en båt på 6-10 tonn? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Marine Diesel aggregat = 50000kr (og da kjøper man på billigsalg!)Tja, Paguro 3000 (ikke kompaktmodellen) koster ca kr 63.000 med MVA. Den bruker forøvrig 0.35 l/kW/h. For å komme ned i Worse-vekt på 60 kg må du ha kompakt-modellen som koster nærmere kr 70.000 med MVA. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audifil Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Tok helt av denne tråden:-) Men det var da ville priser på dieseaggregat, de selger nå et 3kw diesel aggregat(Kipor) på Mekk til 2495,- på kampanje. Koble dette til dieselfilterhuset på motoren og føre eksosen ut så har man spart 67505,-... Om det blir noe mer godskjent er en annen sak... Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Tok helt av denne tråden:-) Men det var da ville priser på dieseaggregat, de selger nå et 3kw diesel aggregat(Kipor) på Mekk til 2495,- på kampanje. Koble dette til dieselfilterhuset på motoren og føre eksosen ut så har man spart 67505,-... Om det blir noe mer godskjent er en annen sak... Det er jo enorme forskjeller på disse bærbare og marineutgavene da.De bærbare trenger ikke forklares men på de andre har en kjølevannsinntak, eksos-/kjølevanns gjennomføring i hekken, lyddemper og ellers en ganske vanlig motor (3 sylindere holder). Denne går gjerne med 1500 omdreininger og er ganske stillegående, nabobåten vil ikke klage med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audifil Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Er nok STORE forskjeller ja, men saken er om Ola Nordmann har behovet for et aggregat til 70 lapper.. Det var mine tanker!! En isolert kasse rundt, eksosen ut, luft inn og bruk av motorens drivstoff system så er man kommet langt, og ikke minst billig blir det. Men for de fleste holder det nok med et lite innpakket bensin "nødsaggregat". Tror nok ikke at jeg kommer til å sette det i motorrommet etter det folk sier her, så det for holde med 440ah til forbruk og Kipor på plattformen til nød:-) Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 (redigert) En isolert kasse rundt, eksosen ut, luft inn og bruk av motorens drivstoff system så er man kommet langt, og ikke minst billig blir det.Joda, bortsett fra at med et luftkjølt aggregat blir det enten stor kasse eller stor lyd. Setter du en luftkjølt motor av denne størrelsen i båtens motorrom kan du få et og annet problem. Hvor populært det er å fyre opp en generator beregnet på byggeplasser i tide og utide mens du ligger i en uthavn avhenger selvsagt av naboene. :nono: Redigert 1.Februar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ovelaur Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Denne går gjerne med 1500 omdreininger og er ganske stillegående, nabobåten vil ikke klage med andre ord. De minste dieselgeneratorene går med 3000rpm. Er det noen som vet hvor mye dette betyr for støyen? Det betyr i allefall at man må har bedre plass i maskinrommet. Fordi 1500rpm har dårligere ytelse pr. kg og ccm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audifil Svart 2.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Alikavel er 67505,- MYE pæng... De som har behov for et dyrt marineaggregat er vel de som har båter fra +- 60 fot og har et AC annlegg, tørketrommel, vaskemaskin, micro, fryser osv og må ha et aggregat som nærmest går permanent.. Men det er helt klart det beste valget.. Tenkte på en ting ang eksos enten det er aggregat eller varmeapparat.. Har lest at noen kobler seg på eksosen til motoren istedenfor å lage eget utløp. Hvordan blir dette når man da starter opp maskinen? Er det ikke fare for at eksosen(og evt kjølevann) fra motoren går rett i aggr eller varmeapp? Trenger man da en slags ventil eller noe? Dette hadde jo fjernet vesentlig med støy iom at de fleste har eksospotte eller utløp under vann... Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 De minste dieselgeneratorene går med 3000rpm. Er det noen som vet hvor mye dette betyr for støyen? Det betyr i allefall at man må har bedre plass i maskinrommet. Fordi 1500rpm har dårligere ytelse pr. kg og ccm.1500 for bensin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Nabobåten (Princess) har 2 stk diesel, hvert på 22,5kw, nesten totalt lydløst, men så er jo båten en tanke større en min då Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 De minste dieselgeneratorene går med 3000rpm. Er det noen som vet hvor mye dette betyr for støyen? Det betyr i allefall at man må har bedre plass i maskinrommet. Fordi 1500rpm har dårligere ytelse pr. kg og ccm. Jeg har den minste Mase-generatoren (IS2500, 1,7 kW). Plenty nok til mine behov; kaffe, lading, og støvsuger. Den har en en-sylindret luftkjølt Yanmar dieselmotor, på størrelse omtrent med en gressklippermotor ; pakket inn i en liten grønn lyddempende kasse. For kjølingen er det en vann-til-luft varmeveksler som kjøler både motordelen og generatordelen. Generatoren er plassert i maskinrommet, omtrent rett under førerstolen, foran SB motor. Yanmar'en snurrer med 3000 rpm, eksosen går i eget system med utløp i hekken men uten lyddemping annet enn vannkjølingen. Det lille man hører akterut er plasking fra kjølevannet og lite mer. Inne hører man at den snurrer, og kjenner det også, på vibrasjonene. Men det er ikke plagsomt, i alle fall ikke når den kjøres i kortere perioder. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Jeg har den minste Mase-generatoren (IS2500, 1,7 kW). Plenty nok til mine behov; kaffe, lading, og støvsuger. Den har en en-sylindret luftkjølt Yanmar dieselmotor, på størrelse omtrent med en gressklippermotor ; pakket inn i en liten grønn lyddempende kasse. For kjølingen er det en vann-til-luft varmeveksler som kjøler både motordelen og generatordelen. Generatoren er plassert i maskinrommet, omtrent rett under førerstolen, foran SB motor. Yanmar'en snurrer med 3000 rpm, eksosen går i eget system med utløp i hekken men uten lyddemping annet enn vannkjølingen. Det lille man hører akterut er plasking fra kjølevannet og lite mer. Inne hører man at den snurrer, og kjenner det også, på vibrasjonene. Men det er ikke plagsomt, i alle fall ikke når den kjøres i kortere perioder.Må ned å ha en inspeskjon på den en dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Må ned å ha en inspeskjon på den en dag Det er bare å komme, det!! IM med mob nr er avsendt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.