Jump to content

Plassering av diesel luftvarmer og bensin strømaggregat!!


Audifil

Recommended Posts

Hei,

 

Burde det være noe problem å montere en luftvarmer i motor rommet? Det er jo et lukket system og den produserer ikke akkurat mer varme enn maskinene når de går? Passer veldig godt i min båt og montere det der med tanke på tilgang til friskluft, utblåsing rundt i båten, plass, strøm og tilgang til diesel.

 

Hvordan er det med et benisn aggregat, litt være kanskje?? Eller?

 

Motor rommet er jo isolert og, så det passer jo supert!

 

Hva mener folket?

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Dieselvarmer i motorrom går alldeles utmerket, og er jo den beste plasseringen også. Lett å kontrollere og lett å komme til for rep/vedlikehold.

 

Bensinaggregat i motorrommet går veldig bra det også, men du bør jo ha god nok plass til det da. Utluftingen av motorrommet er gjennomgående god nok, og det er det viktigste her. Så lenge man kontrollerer og vedlikeholder jevnlig slanger, klemmer, rør og slangeforbindelser er dette helt uproblematisk. Dette gjelder jo uansett hvor aggregatet står.

 

95 %, ja kanskje 99 % av alle som har slike aggregat har det jo nettopp i motorrommet.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ikke....men klart det kan ha jo sine fordeler å ha det montert, uansett Men et slikt aggregat er jo ikke noen stor risikofaktor egentlig.

 

Med automatisk slukkeanlegg har du jo kontroll på både motor, dieselvarmer og bensinaggregat. Monterer du et slukkeanlegg med føler også for gass/propan, så er du rimelig godt dekket.

 

Et normalt godt og bevisst ettersyn og vedlikehold gjør jo nytten sin det også...

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Burde det være noe problem å montere en luftvarmer i motor rommet? Det er jo et lukket system og den produserer ikke akkurat mer varme enn maskinene når de går? Passer veldig godt i min båt og montere det der med tanke på tilgang til friskluft, utblåsing rundt i båten, plass, strøm og tilgang til diesel.

 

Hvordan er det med et benisn aggregat, litt være kanskje?? Eller?

 

Motor rommet er jo isolert og, så det passer jo supert!

 

Hva mener folket?

Flere leverandører av dieselvarmer for luft og vannbåren varme opplyser at disse er egnet for montering i motorrom (Ebersprecher og Webasto)

 

Jeg ville ikke ta risiko på bensinaggregat i motorrom, men ha det utendørs på badeplattform, som nevnt av annet medlem.

Link to post
Share on other sites

Monte'r selger 2,2 kW diesel aggregat med selvstarter til 5990.- såkalt Norgesaggregat.

Det burde gå fint å demontere det ifra ramma og tanken, og da tar det ikke store plassen i motor rommet. Betjenings panelet med startnøkkel og kabelstokk kan også flyttes.

Kanskje noe å tenke på istedet for bensin aggregat ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt de maa graa klarer å fremkalle for øieblikket, er det en del krav av den strenge sorten til bensinaggregater i nye båter/båter som skal CE-merkes. Bl. a. ventilasjon, tanktype, plassering av tank, slanger, you-name-it. Selv om dette ikke gjelder for en båt som er tatt i bruk, kan det jo være en viss fornuft i å ta det i betraktning.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan heller ikke se noe problem med å montere bensinaggregatet i motor rommet, man har jo maskiner der fra før av, noen med bensin og noen har diesel. Så lenge man fører eksosen ut bør det jo ikke være noe større fare enn med vilken som helst annen maskin.

 

Vil tro et dieselaggregat støyer en del for mye, men kan jo pakke det inn i en egen kasse i motor rommet også.

 

Eberen skal hvertfall ned til maskinene:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Kan heller ikke se noe problem med å montere bensinaggregatet i motor rommet, man har jo maskiner der fra før av, noen med bensin og noen har diesel.

Som Worse påpeker er det langt strengere krav for et motorrom hvor det er bensin enn et med kun diesel. Selv om heller ikke jeg tror det ikke påvirker CE-merkingen om noen ettermonterer et bensinaggregat i et mottorrom som er godkjent for diesel så kan det godt hende forsikringsselskapet ditt vil ha et ord med i laget dersom noe går galt. :sad: Bensin i motorrom krever vifte og slukkesystem og annet som driver prisen litt opp om man skal gjøre det ordentlig.

 

Et alternativ for dem som ikke har budsjett til dieselaggregat er å bygge om bensinaggregat til gass, men heller ikke dette er det noen god idé å plassere i motorrom.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Selv om heller ikke jeg tror det ikke påvirker CE-merkingen om noen ettermonterer et bensinaggregat i et mottorrom som er godkjent for diesel så kan det godt hende forsikringsselskapet ditt vil ha et ord med i laget dersom noe går galt. :sad: ...

Og, saken blir enda mer problematisk om ikke bensinagregatet er konstruert for innendørs montasje med eksosgjennomføring til det fri. Husk på at det fort kan bli 50-70 grader i motorrommet etter at båtmotoren er skrudd av. Da blir det godt med trykk i en liten bensintank! Ville vært forsiktig med dette.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt ned et Honda EU10 bensinaggregat i motorrommet, og spent det fast med en reim som er skrudd fast. Siden Hondaen har både eksos og luftutslipp på samme stedet, har de også laget en slags muffe som kan settes over dette uttaket. Røret i enden av muffa passer perfekt til Flexit rør som brukes fra kjøkkenvifter i hus, og et slikt rør har jeg lagt fra muffa og opp til luftinntaket til motorrommet. Har så skrudd på en metallarm på stoppbryteren og festet en snor i denne som er strukket opp til cocpit.

 

Oppstartsprosedyre: ned i motorrom og dra i gang snurra, dra av ventilasjonrøret fra toalettet slik at do-vifta suger fra motorrommet i stedet :lol: , og så opp og stenge motorromsluka. Så koble om laderens 220V stikkontakt til skjøteledning fra aggregatet. Slår så på do-vifta, og sitter rolig med en kald øl oge venter en time eller to til batteriene har fått nok til en natt til. Nesten lydløst, og all eksos blåses ut av luftinntaket til motorrommet.

 

Nedstenging: Drar i snora - aggregatet stopper. Slår av do-vifta (og husker å koble røret på igjen i motorrommet før noen skal gjøre "forretninger".)

 

Reodor patent - javel, men billigere enn dieselaggregat de få gangene jeg trenger å forsyne meg selv med egenprodusert strøm.

Link to post
Share on other sites

Som Worse påpeker er det langt strengere krav for et mottorrom hvor det er bensin enn et med kun diesel. Selv om heller ikke jeg tror det ikke påvirker CE-merkingen om noen ettermonterer et bensinaggregat i et mottorrom som er godkjent for diesel så kan det godt hende forsikringsselskapet ditt vil ha et ord med i laget dersom noe går galt. :sad: Bensin i mottorrom krever vifte og slukkesystem og annet som driver prisen litt opp om man skal gjøre det ordentlig.

 

Et alternativ for dem som ikke har budsjett til dieselaggregat er å bygge om bensinaggregat til gass, men heller ikke dette er det noen god idé å plassere i mottorrom.

Skal en ta frem krav som er annerledes ved ce merking på bansin kontra diesel må det bli automatisk nedstenging av motorer når man har diesel, motorrommet bør ha lufting uansett mener nå jeg, og absolutt om en oppbevarer bensin der.

Selv skal jeg ha diesel dyr i kjelleren men jeg fjerner nå ikke bensin generatoren for det!

Link to post
Share on other sites

Skal en ta frem krav som er annerledes ved ce merking på bansin kontra diesel må det bli automatisk nedstenging av motorer når man har diesel, motorrommet bør ha lufting uansett mener nå jeg, og absolutt om en oppbevarer bensin der.

Selv skal jeg ha diesel dyr i kjelleren men jeg fjerner nå ikke bensin generatoren for det!

Aut nedstenging av dieselmotorer fekk eg grei beskjed om at ikke var et krav. Kravet var aut brannslokking i motor rom.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Og, saken blir enda mer problematisk om ikke bensinagregatet er konstruert for innendørs montasje med eksosgjennomføring til det fri. Husk på at det fort kan bli 50-70 grader i motorrommet etter at båtmotoren er skrudd av. Da blir det godt med trykk i en liten bensintank! Ville vært forsiktig med dette.

Vel, fritidsbåtforskriften er helt klar på dette punktet. Bensin skal oppbevares i tanker som er isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder. Jeg vil tro at forsikringsselskapet ikke blir særlig begeistret om de finner at en Honda EU10 med integrert tank er spent fast i motorrommet. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, fritidsbåtforskriften er helt klar på dette punktet. Bensin skal oppbevares i tanker som er isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder. Jeg vil tro at forsikringsselskapet ikke blir særlig begeistret om de finner at en Honda EU10 med integrert tank er spent fast i mottorrommet.

Kan noen bistå med den konkrete henvisningen til fritidsbåtforskriften. Får ny båt i mai/juni og greit å være oppdatert.

Link to post
Share on other sites

... den konkrete henvisningen ...

 

Nå får jeg understreke at grunnen til at jeg trakk fram denne er at det ikke er utenkelig at et forsikringsselskap vil henge seg opp i slike modifikasjoner eller installasjoner som det å montere et bensindrevet strømaggregat med integrert tank i et motorrom, eller en bensinmotor i et motorrom som kun er utrustet for diesel. Et forsikringsselskap kan for den saks skyld gjerne lage strengere regler. Jeg har heller ikke tenkt å liste opp en fullstendig liste over alle lover og regler på dette området.

 

Hva slags idioti en båteier har lov til å finne på med sin egen båt har jeg ingen formening om, men jeg tror jeg ville vært forsiktig med å selge en båt dersom det er gjort endringer som er i strid med reglene for CE-merkingen.

 

Hva slags vurdering forsikringsselskapene gjør dersom en båt hvor eieren har montert bensintank i motorrommet går i lufta og tar med seg en halv brygge og nabobåter i samme smellen har jeg heller ingen formening om, men jeg tviler på at vedkommende blir årets mest populære medlem i båtforeningen sin.

Link to post
Share on other sites

Har også en EU20 kopi (Kipor) bensin aggregat. Har nylig kjøpt denne. Er også veldig skeptisk til å bruke den i motorrommet. Men har likevel gjort meg følgende tanker:

 

1: Motorrom har allerede montert brannslukningsutstyr som løser ut ved varme.

 

2: Motorrom har allerede montert gnistfrie vifter på begge sider som suger fra et lavt punkt i rommet.

 

3: Montering av nødstopp oppe i cockpit er en smal sak.

 

Men selv om jeg ikke har sett forskriftene, så tror jeg også at de er strenge. Selv så oppbevarer jeg bensintanken til lettbåten oppe på dekk eller badeplatform. De jeg kanskje kunne tenke meg vedrørende bensinaggregatbruk i motorrom er:

 

Å oppbevare bensin oppe som før, og fylle en liter når man skal lade batteriene. Deretter la aggregatet gå helt til det stopper av bensinmangel. Nå er det slik at det likevel blir bensindamp igjen i tanken og forgasseren. Det er faktisk denne som er eksplosiv. Så da var ikke det så lurt likevel...

 

Men hva dersom man da bygger et lukket rom inne i motorrommet (noe jeg har plass til). Man isolerer dette rommet så med tanke på både brann og støy. Ut fra dette rommet (eller kassen) fører man eksosen i egen egnet eksosslange. Man legger opp to luftslanger, en inn og en ut. På denne monterer man en 12V vifte som starter automatisk når aggregatet går, men også når hovedmaskinene går (lar seg ordne med relelogikk). Luft både inn og ut fører man til utsiden av båten (gjerne nye gjennomføringer). Hvor mye luft som trengs kan man beregne ut fra slagvolum og turtall. Og viften og kanaldiameter kan da finnes avhengig av lengde.

 

Muligens mitt forslag ikke er "godkjent", men jeg tror at dersom man dokumenterer det man gjør med både datablader, beregninger og fotografier, så vil en brann som oppstår andre plasser i båten enn i denne kassen ikke medføre vanskelighet fra forsikringsselskapet. Og det viktigste er vel uansett at man er trygg på installasjonen. Og et løst bensinaggregat syns jeg ikke er en god løsning, men det går sikkert bra i 99% av tilfellene det også.

 

For meg er en Fischer Panda diesel på 3.5kW både for dyrt og tungt. Får jeg en gang råd til større båt vil jeg vurdere det, men foreløpig håper jeg at bensin gjør nytten for å holde strøm på batteriene mine!

 

Jeg også er interessert i ordlyden i forskriftene om noen haren link eller lignende!

Link to post
Share on other sites

Fint hvis noen kan dokumentere ulike krav, hvis en har bensinaggregat i motorrommet.

 

Men 50 -70 grader i motorrommet? Hvem i all verden klarer å få opp en slik temperatur? På motorblokka ja kanskje, men......

 

Når det gjelder ettermontering av bensinaggregat i motorrom på dieseldrevet båt skal jeg avvente klare synspunkter inntil jeg har lest forskriftene fra 2004

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldrens?...41220-1820.html

 

Jeg har i flere år hatt kontinuerlig temperaturovertvåking av temperaturen i motorrommet på en Scand Atlantic med 6 LYA STE 340 Hk motor. Vanligvis ligger temperaturen i motorrommet under kjøring 20 - 25 grader over utetemperaturen - dette opplyses fra Yanmar Norge å være normalt. Etter stopp av motor stiger gjerne temperaturen ytterligere 10 - 15 grader og kan derfor rask komme opp i 50 grader i selve motorrommet. Selv om et eventuelt bensinaggregat ikke går i denne fasen, er likevel temperaturen som angitt. Men dette er i en Scand Atlantic uten motorvifter, men med rimelig bra lufttilførsel.

 

Jeg er forøvrig av den oppfatning at man skal være ytterst forsiktig med å oppbevare bensin ombord i båten. Bensin til påhengsmåtor forsøker jeg å oppbevare i RIB'en i små kvanta.

Link to post
Share on other sites

Fant dette:

 

5.2.2. Drivstofftanker

Tanker, ledninger og slanger for drivstoff skal være fastgjort og atskilt fra eller beskyttet mot enhver vesentlig varmekilde. Valg av tankmateriale og produksjonsmåte skal stå i forhold til tankenes kapasitet og drivstofftypen. Alle rom der det er plassert tanker, skal være ventilert.

Bensin skal oppbevares i tanker som ikke er del av skroget og som er:

a) isolert fra motorrommet og alle andre antenningskilder, og

b) atskilt fra oppholdsområder om bord.

Diesel kan oppbevares i tanker som er en del av skroget.

 

5.6.2. Brannslokkingsutstyr

Fartøy skal ha brannslokkingsutstyr i samsvar med risikoen for brann, eller være ledsaget av en anvisning som angir plassering og kapasitet av slikt utstyr. Fartøy må ikke tas i bruk før nødvendig brannslukkingsutstyr er på plass. Avlukker for bensinmotorer skal være sikret med et brannslokkingssystem som gjør det unødvendig å åpne avlukkene ved brann. Håndslokkingsapparater skal være festet på lett tilgjengelige steder, og ett av dem skal være plassert slik at det lett kan nås fra fartøyets styreplass.

 

Min løsning tilfredstiller 5.2.2 så lenge man bygger en egen kasse/rom til Honda'en.

 

Man bør muligens montere egen brannslukker for denne kassen i henhold til 5.6.2. Selv om motorrommet har egen kasse til aggregatet, så vil en lokal brann i aggregatet ikke kune slukkes før kassen har brent opp. Mitt forslag er da å montere brannspjeld og fjernutløst lite CO2-apparat med dyse inne i kassen. En varmeføler i tillegg til manuell utløser skal da stenge spjeldene og løse ut slokkeutstyret. Det koster sikkert ikke så mye. Og man er da på den sikre siden. Men noen som kan forskriften vil sikkert kunne svare på dette.

Link to post
Share on other sites

Men hva dersom man da bygger et lukket rom inne i motorrommet (noe jeg har plass til).

Det lille problemet er selv om man har bygget et nytt motorrom så står fremdeles bensintanken og motoren (i aggregatet) i samme rom og er fremdeles i strid med forskriften. Dersom båten din ikke har bensinmotor kommer du ikke utenom å bygge en ny bensintank og koble denne på aggregatet. Det nye motorrommet ditt må også ha branslukkingssystem. Det er ikke noen stor heksekunst å snekre sammen dette, men jeg ville nok regnet på kostnaden en gang til og sammenlignet med sikrere alternativer.

 

Folk kan selvsagt argumentere med at det er så liten bensintank på aggregatet, men da har jeg en mistanke om at det da er mennesker ikke har praktisk erfaring med bensin og bensindamp på avveie. :eek:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...