Jump to content

Plassering av diesel luftvarmer og bensin strømaggregat!!


Audifil

Recommended Posts

Marine aggregater kan man som med så mye annet finne i det store utland, se feks:

her, her og her

 

Brukt eller nytt? kvalitet? - ikke vet jeg.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Fint hvis noen kan dokumentere ulike krav, hvis en har bensinaggregat i motorrommet.

 

Men 50 -70 grader i motorrommet? Hvem i all verden klarer å få opp en slik temperatur? På motorblokka ja kanskje, men......

I to tidligere båter, Summer Family og Nordwest 900, har jeg hatt termometer for å holde litt kontroll med temperaturen. Den høyeste temperaturen oppstår, som også en annen har påpekt, etter at motoren er skrudd av. Da forsvinner luftgjennomstrømmingen generert at motoren selv og evt. mekaniske vifter.

 

Temperaturen i motorrommet på disse båtene steg fortvekk over 20 grader etter at motoren var skrudd av. Summer'n hadde rundt 50 grader ved kjøring og NW ca. 35-40. Således er min påstand korrekt.

 

At min nåværende båt har langt lavere temperatur, skyldes primært et maskinrom som er trukket helt ut til skutesiden i 3 retninger, har en grunnflate på 6m2 og har stoooore luftspalter. 50-70 grader er således ikke gjeldende for alle båter.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Klarer ikke å slippe tak i dette med bensinaggregat ombord.

 

Min båt har godkjent automatisk brannslokking i motorrom siden den er fra 2005.

Det er også 2 stk gnistfrie vifter med manuell kjøring for å suge ut luft fra maskinrom.

 

Dersom jeg fester et Kipor bensinaggregat i maskinrommet forsvarlig og bygger en kasse med plass til en liten bensintank (type påhengs) med slanger/rør som ligger forsvarlig fra varmekilder. Denne kassen isoleres med brannisolasjon, og gis ekstern utlufting til fri luft, men også med egen gnistfri vifte ut. Dersom denne viften starter automatisk når minst en motor går, vil tankrommet få god utlufting. Dette tankrommet (eller kassen), kan det bygges i maskinrommet (f.eks. et av aktre hjørner)? Jeg kobler da selvsagt bort den innebydge tanken på Kipor, og bruker slange/rør fra flyttbar påhengstank i egen kasse/rom.

 

Vil dette da kunne godkjennes i henhold til forskrifter?

Link to post
Share on other sites

Klarer ikke å slippe tak i dette med bensinaggregat ombord.

 

Min båt har godkjent automatisk brannslokking i motorrom siden den er fra 2005.

Det er også 2 stk gnistfrie vifter med manuell kjøring for å suge ut luft fra maskinrom.

 

Dersom jeg fester et Kipor bensinaggregat i maskinrommet forsvarlig og bygger en kasse med plass til en liten bensintank (type påhengs) med slanger/rør som ligger forsvarlig fra varmekilder. Denne kassen isoleres med brannisolasjon, og gis ekstern utlufting til fri luft, men også med egen gnistfri vifte ut. Dersom denne viften starter automatisk når minst en motor går, vil tankrommet få god utlufting. Dette tankrommet (eller kassen), kan det bygges i maskinrommet (f.eks. et av aktre hjørner)? Jeg kobler da selvsagt bort den innebydge tanken på Kipor, og bruker slange/rør fra flyttbar påhengstank i egen kasse/rom.

 

Vil dette da kunne godkjennes i henhold til forskrifter?

Skal du bygge den inn bør du har ekstra brannslukning her, og da blir vel muligens temperaturen høy der? Eller bygger du kun banesintank inn? Ellers vil jeg kommentere viftestyringen, skal du oppbevare bensin i maskinrommet må du lufte godt FØR du starter motorene.

Godkjent blir sikkert aldri med ett slikt aggregat der nede...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du bygge den inn bør du har ekstra brannslukning her, og da blir vel muligens temperaturen høy der? Eller bygger du kun banesintank inn? Ellers vil jeg kommentere viftestyringen, skal du oppbevare bensin i maskinrommet må du lufte godt FØR du starter motorene.

Godkjent blir sikkert aldri med ett slikt aggregat der nede...

1. Jeg ville foretatt en grundig gjennomgang av punkt 5.2.2. FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. før jeg anbringer bensin i noen som helst form inne i fritidsbåten.

 

2. Dernest ville jeg ha forhørt meg med mitt forsikringsselskap og bedt om en skriftlig godkjenning på plassering av bensinaggregat slik dere drøfter.

 

3. Det er for sent etter en ulykke å argumentere for instalasjonen.

Link to post
Share on other sites

1. Jeg ville foretatt en grundig gjennomgang av punkt 5.2.2. FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. før jeg anbringer bensin i noen som helst form inne i fritidsbåten.

 

2. Dernest ville jeg ha forhørt meg med mitt forsikringsselskap og bedt om en skriftlig godkjenning på plassering av bensinaggregat slik dere drøfter.

 

3. Det er for sent etter en ulykke å argumentere for instalasjonen.

Nå skal ikke jeg argumentere for å plassere ett slik apparat nede i kjelleren, men om en likevel velger å gjøre det så er det bedre å vite noe enn ingenting.

 

Jeg har tidligere etterlyst opplysninger om bruk av orginal monterte bensinaggregater i båter hvor fremdriftsmaskinene er byttet til diesler. Men der har ikke det vert mye respons hverken med forskrifter eller tekniske forslag. Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Skal du bygge den inn bør du har ekstra brannslukning her, og da blir vel muligens temperaturen høy der? Eller bygger du kun banesintank inn? Ellers vil jeg kommentere viftestyringen, skal du oppbevare bensin i maskinrommet må du lufte godt FØR du starter motorene.

I mitt forslag tenkte jeg på å la aggregatet stå sammen med de andre maskinene, altså i maskinrommet. Så da bygger jeg bensintanken inn med egen lufting. Og bensintanken blir en liten påhengstank.

 

Men jeg tror også at dette blir vanskelig/umulig å få godkjent. Så alternativene blir da:

 

1: Ta med Kipor'en og oppbevare den i maskinrommet uten en dråpe bensin (kjører den alltid tom for bensin ved bruk). Da er aggregatet bare en piece med hardware. Aggregatet hentes opp og settes på land/platformen ved behov og kjøres så tomt for bensin.

 

2: Kjøpe dieselgenerator til 50-55000. Spørsmålet blir i dette tilfellet hvor mye man kan regne med å måtte skrive at generatoren ved evt salg av båten. Men jeg har fått 2-3 "gode" vintertilbud her.

 

3. Kjøpe flere forbruksbatteri for å holde lenger. Men da mister jeg muligheten til varmt vann og å bruke den elektriske komfyren (kombinert sprit/220V). Dette alternativet kan suppleres med en stor inverter og montering av en 120A dynamo med ekstern regulator. Likevel så er dette for liten belastning på motor til at det er "sunnt" å kjøre den slik. Og det blir jo endel støy av 160hk på. Men jeg måtte hatt gire den slik at jeg får utjevning av ladekurven ved 1500rpm på motor. Men selv dette alternativet koster ca. 15000kr. Og da er ikke unødig slitasje på motorer tatt med.

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror også at dette blir vanskelig/umulig å få godkjent. Så alternativene blir da:

 

1: Ta med Kipor'en og oppbevare den i maskinrommet uten en dråpe bensin (kjører den alltid tom for bensin ved bruk). Da er aggregatet bare en piece med hardware. Aggregatet hentes opp og settes på land/platformen ved behov og kjøres så tomt for bensin.

 

2: Kjøpe dieselgenerator til 50-55000. Spørsmålet blir i dette tilfellet hvor mye man kan regne med å måtte skrive at generatoren ved evt salg av båten. Men jeg har fått 2-3 "gode" vintertilbud her.

 

3. Kjøpe flere forbruksbatteri for å holde lenger. Men da mister jeg muligheten til varmt vann og å bruke den elektriske komfyren (kombinert sprit/220V). Dette alternativet kan suppleres med en stor inverter og montering av en 120A dynamo med ekstern regulator. Likevel så er dette for liten belastning på motor til at det er "sunnt" å kjøre den slik. Og det blir jo endel støy av 160hk på. Men jeg måtte hatt gire den slik at jeg får utjevning av ladekurven ved 1500rpm på motor. Men selv dette alternativet koster ca. 15000kr. Og da er ikke unødig slitasje på motorer tatt med.

Disse tre alternativene har jeg også sett for meg.

 

Jeg har noen korte merknader til alternativene:

 

Ad.1 Foruten at det kan være noe styr med å hente opp aggregatet vil det utendørs representere noe støy selv med lange skjøteledninger. Min erfaring er at andre båtfolk uten slike aggregat ikke har noe særlig til overs for denne støyen.

 

Ad.2 Dette er både et kostnadsspørsmål, vektspørsmål og plasspørsmål. Båten blir nok lettere omsettelig med et dieselaggregat, men tvilsomt om man får igjen hele investeringen. Jeg har sammenlignet prisen på fabrikkmontert og egenmonterte dieselaggregat og mitt inntrykk er at fabrikkmontert gjerne koster i størrelsesorden 2 - 3 ganger mer enn egenmontert. Det viktigsme momentet må vel være den komfort man selv har mens man selv (eller banken) eier båten. Det må være fint å unngå å passe på ungene når de er i kjøleskapet og alltid ha varmt vann til dusjing og vasking.

 

Ad. 3. Batteribank er en nødvendighet. Det vil alltid bli en avveiing hvor stor denne skal være. Dersom man som en tommelfingerregel kan ta ut 50 % av kapasiteten og vekten er omlag 250 g pr Ah vil også batterier fort representere både plass, vekt og penger. Jeg synes det noen ganger har vært sørgelig å måtte forlate uthavner for å lade opp batteriene - forbrukssiden er 3 x 165 A Freedom. Selv om jeg har 80 A generator og laderegulator tar det en god tur å lade forbrukssiden - for ikke å nevne alt arbeidet med å forlate en god uthavn i strålende vær.

Link to post
Share on other sites

Det viktigsme momentet må vel være den komfort man selv har mens man selv (eller banken) eier båten. Det må være fint å unngå å passe på ungene når de er i kjøleskapet og alltid ha varmt vann til dusjing og vasking.

Jeg hår råd, det er bare snakk om prioritering, ma.o. noe annet blir nedprioritert. Jeg har også tenkt tanken om varmt vann til dusjing og oppvask. Men er det lurt da? I dag klarer jeg 3 døgn i utehavn (2 voksne + 1 barn) uten opplading av batteriene (men da er jeg stygg med batteriene!). Da er septiken nesten full (80 liter kapasitet) og vi har nesten ikke vann igjen (180 liter kapasitet). Så summen av dette blir at jeg uansett må "flytte" på båten for å skaffe meg ferskvann og tømme driteren. Og da kan man kanskje like godt legge seg i gjestehavn en natt og to slik at mor får vasket klær og dusjet sin smekre kropp i mynt-dusj.

 

Nå oppdaget jeg faktisk at jeg konkluderte med at jeg har for liten båt til å ha bruk for generator. Så da kan jeg like godt vente til at jeg evt. har en båt som har kapasitet nok til flere døgn i uthavn. Man skal ha plass til vann, kloakk, fersk-mat i tillegg til energi (strøm). Og i utehavn så gjør det egentlig ikke noe å lage mat på grillen slik vi gjorde mye i fjor. Og det kommer nå snart en ny og bedre sprit som soter mindre til kokeapparatet.

 

Så da blir det 60000kr å bruke på noe annet (muligens en ny dynamo, vi får se). Og så drasser jeg med mitt støyende Kina-aggregat som jeg foreslår uten bensin på tanken (maskinrommet er da bare oppbevaringsplass). Og så kan jeg heller dra opp aggregatet i skogen med 50m skjøteledning og tilby nabobåten å låne strøm dersom behov :-)

Link to post
Share on other sites

Hva med 220vac generator tilkoblet hovedmotor?

 

Noen som har kommentarer til bensindrevet generator (fastmontert/saltvannskjølt) i motorrom hvor det står dieselmaskiner?

220V til hovedmotorern fungere jo helt fint det, men det var vel litt av hensikten å ikke bruke hovedmotoren til strømproduksjon... eller har jeg misforstått... Da kan man jo bare benytte den dynamnoen man alt har der og velskerett om en trenger 220V

 

Et bensin aggregat er et besin aggregat. Da kreves det aut. brannslukking eller mulighet for slukking uten å lukke opp luker...

 

Jeg er ikke så sikker på en mobil bærbar innstallasjon faller inn under disse reglene for aut. slukking i direktivene, har ikke satt meg godt nok inn i det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et bensin aggregat er et besin aggregat. Da kreves det aut. brannslukking eller mulighet for slukking uten å lukke opp luker...

Båten min har automatisk brannslukning, den har også bensingenerator som skal tas i bruk. Men spørsmålet er hvordan jeg best mulig kan løse dette da jeg må få bensin fra en annen tank.
Link to post
Share on other sites

Du er heldig.

 

Skulle ønske jeg kommer til å få tilgang på så mye penger gjennom diskusjon på båtplassen.

Det var kanskje litt feil måte å uttrykke seg på. Men når jeg kjøpte båten lånte jeg litt ekstra i banken, så en eventuell omprioritering kan selvsagt også være å betale 60000kr ned på lånet :confused: Men det er ikke gøy, selv om et kraftig rentehopp kan bli vankseligere da :diving:

 

Uansett, som du ser så "sparte" jeg 60000kr fordi jeg hadde egentlig tenkt (nesten bestemt meg) å kjøpe generator på messen i Bergen i morgen. Men etter litt diskusjon her på forumet fant jeg ut at den investeringen ikke kan forsvares med at man da kan være lenger i uthavn og alltid ha varmt vann (og det var min grunngiving til konsernsjefen hjemme :lol::lol::lol: ). Men uten plass til nok vann eller dritt i septiken, kan jeg ikke ligge så lenge uansett. Men med et ekstra batteri skal jeg klare 4 netter, og det har jeg ihvertfall råd til (det er faktisk bare en ombygging siden jeg i dag har 2 motorstarterbatteri). Da får jeg 3*140Ah på forbruket, og jeg har et 55Ah UPS-batteri (som jeg har liggende) jeg skal bruke til TV adskilt bryter/skillediode. Da kan jeg også se værmeldingen hver dag uten å tenkte på batterikapasiteten til kjøleskapene.

 

Om det blir noe dynamo, så blir det uansett ikke i år tror jeg. Skal heller plage nabobåtene en veldig sjelden gang med Kina motor på land. :sailing::sailing: Men da bare når batterimonitoren viser under faregrensen på 30%.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...