Jump to content

Takk for meg


Ship of fools

Recommended Posts

Etter å ha vært fast leser på Båtplassen(BP) i litt over 2 år, og aktiv i en drøy uke (litt for aktiv i følge noen), har jeg funnet ut at dette forumet ikke har plass til folk som meg, som kommer her og har feil meninger. Det som kanskje gjør dette forumet uegnet for enkelte diskusjoner, er at det er en fast gjeng her, som har vært her veldig lenge, og som etter hvert har blitt ”venner”.

Det i seg selv er jo egentlig bare hyggelig, men som en plass for å diskutere meninger som krasjer litt, fungerer det ikke. Da kommer støtteerklæringene fra vennene, uten argumenter eller nye poenger, men de er selvsagt ”helt enig” med sin forulempede kamerat.

Jeg mener bestemt at Skipper Worse har rett, når han etterlyser litt takhøyde.

Man kan selvsagt være uenig i måten det diskuteres på, at noen synes jeg har vært ufin og tatt person istedenfor sak, men man blir engasjert, og for sterk engasjement kan føre til at man kan bli litt usakelig. Grunnen til at det ble litt heftig diskusjon i Windy/Bavaria tråden, er at jeg synes noen har fått lov til å kjøre sitt litt umodne ego-kjør litt for lenge, og alt for langt, uten at noen har forsøkt å "dytte litt" tilbake. Mottatte IM’er tyder på at jeg ikke har vært alene om den oppfattelsen, og at det er bra at noen tar fighten…

Ellers er det personene bak navn som Skipper Worse, Astor (herlig å følge Nord Westen fra vestlandet, og hjem til Hurum), Walter_S, OLPI, Sydvesten, Ingar, og Andreas som har gjort dette til en hyggelig og til tider avhengighetsskapende syssel. (kona har til tider trodd at jeg har en elskerinne på BP :smiley: ).

Jeg trekker meg med dette ut av BP, litt trist, men kanskje veldig bra for vennskapet og kosen her. Kanskje BP skulle skifte navn til "Kosebåtklubben" eller bare ”Båtklubben”?

Jeg avslutter mitt siste innlegg med noen kloke ord fra reglene her på BP, som jeg tror spesielt noen har godt av å lese en gang til:

 

Når det "tar av".

En diskusjon kan "ta av", og da ser det ut som deltagerne krangler eller kverulerer. Det er ofte ikke tilfelle.

De som diskuterer er ivrige og engasjerte, men det er slett ikke sikkert at de krangler, selv om det ser slik ut.

Hvis du ikke selv er part i diskusjonen så la være å kommentere.

Det er ingen grunn til å engasjere seg i en het debatt hvis du ikke har noe (konstruktivt) å tilføre debatten.

Selv om du kan skrive innlegg, så må du ikke.

 

Kommentarer som "Hei, kan dere la dette ligge nå?", "Dette blir for dumt", e.l. fra utenforstående hører ikke hjemme her.

La dem holde på, og hvis du misliker utvikingen så la heller vær å les tråden.

 

Blir du provosert av noen/noe så ikke kast deg over tastaturet. Forsøk å roe ned og tenk gjennom hva du vil skrive.

Alt for mange slike "ta av" diskusjoner kommer av at noen poster når de er provosert.

Link to post
Share on other sites

Uff da. "Et skip med dumminger" burde vi da funnet plass til her?

 

Har egentlig ikke fått med meg hva dette grunnet ut i, men siden du jo er her, uten å være aktiv, så håper jeg du snart forsøker deg igjen. Aktive medlemmer kan bidra med mye mer enn passive, og dine kunnskaper er sikkert verdsatt av flere av oss her inne.

 

Velkommen igjen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei ship of fools :flag: Jeg er også relativt ny her på forumet , og har lest en del tråder tilbake i tid . Jeg kan forsikre deg om at det ikke bare er her på båtplassen det kan synes som om at " de gamle er eldst og vet best " og at noen medlemmer som nærmest har vært med fra starten synes å innvolvere seg mere enn andre .

 

Noen kommer da virkelig med kunnskap og gode erfariger , og deler sine kunnskaper og ditto erfaringer på en fremragende måte , mens,.... andre bare er inne i tråden med en kommentar/ slengbemerkning , gjerne bare med ett ord eller to ,kunne virke som om formålet nærmest bare er for å " sanke " innlegg til striper på klaffen .

Disse synes jeg får vente med å kommentere tråden til de har noe å bidra med av relevante opplysninger .

Men egentlig synes jeg ikke problemet er så stort .

 

Ellers er det jo bare å holde seg borte fra en tråd som begynner å utarte , eller der noen skal begynne å kverulere . Men i forhold til poenget ditt , så er det likedan på andre forum ,...vi får leve med det . Håper at du forblir på forumet for alle har vel noe å bidra med selv om en ikke er

" ekspert" i ett og alt. Erfaringer en gjør seg har en fantastisk verdi på et slikt forum , og jeg ønsker å få ta del i disse om jeg skulle ha et behov for det . Så ,...vær snill ,....fortsett som medlem :flag:

 

Mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Jeg er også en nykommer på dette forumet og har en viss forståelse for hva du skriver, men jeg synes du overreagerer!

Jeg er vant til en god diskusjon, en god fight om du vil, og trives med det, men forutsetningen er jo at man har respekt for menneskere rett til å mene noe, men det er ikke det samme som at man må ha respekt for de meninger som ytres!

Dette har blitt diskutert heftig på radio og TV de siste dager og da var det bilder av Muhammed som var problemet (uten sammenligning forøvrig), men prinsippet er det samme. Respekt for menneskers rett til å være (ikke være) religiøse, men ikke "forpliktet" til å respektere dennes religion!

Det sies at det er to ting man ikke skal diskutere i sosial omgang; politikk og religion, hadde aldri tenkt at båt og båtliv skulle bli tredje punkt på lista!

 

Ja, helt klart at det er tendenser til litt koseklubb her for en del, men "so what"? Her er det tydeligvis mange som har skravlet mye i flere år, mange har møttes til julebord og båttreff og da får man jo et personlig forhold. Jeg forventer IKKE å ha det etter å ha deltatt på dette forum et par måneder og skrevet litt inlegg - sånn er det bare.

 

Det beste man kan gjøre for å få ut litt gruff er å ta en skitur! I dag var det nydelig vær, brukbart føre og humøret er blitt bra! :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært fast leser på Båtplassen(BP) i litt over 2 år, og aktiv i en drøy uke (litt for aktiv i følge noen), har jeg funnet ut at dette forumet ikke har plass til folk som meg, som kommer her og har feil meninger.

Norge er kjent for å tolerere meningsmangfoldet - håper du snart føler forpliktelsen til å medvirke og på den måten stimulere til fortsatt mangfold. For at båtplassen skal fremstå som et kvalifisert og uavhengig meningsforum håper jeg at du snart er tilbake. For egen deg ønsker jeg deg velkommen.

Link to post
Share on other sites

det var da voldsomt til reaksjon etter en uke. Beklager at jeg ikke har lagt merke til deg før nå, men jeg er jo ikke av de ivrigste da...Jeg har skumlest litt tilbake, du har jo gått ganske tøft ut i de få trådene du har engasjert deg i, forstår jeg.

 

Å kalle medlemmer for sitat: "fjott" er det pent?

 

Dine meninger om hvor uegnet seilbåt er for et godt båtliv, er jeg selvfølgelig ikke enig.

Det er mye jeg ikke skjønner meg på med motorbåt, men jeg respekterer da at andre mener noe annet.

 

mvh

 

Barsk II :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det er mange med deg "skip of fools" som har tatt opp dette med "koseklubb" eller "koseprat", med overdrevenhet og overdreven bruk av "kopimaskinen" bare for å plante "enig" i sitt innlegg. Noen må sogar kopiere mange bilder for å kunne sitere et eller annet........

 

I et slikt flott forum som dette, som i utgangspunktet er ment å være til for alle båtinteresserte (tror jeg da....), skal en være litt varsom med å bli for "privat" eller for kameratslig.......tror jeg. Jeg syns "narrenes skip" reagerer slik mange andre har gjort men går dog enda lenger, i og med at han trekker seg helt ut. Syns det er synd at du føler det slik, men forstår reaksjonen din. Den er mer ment som en markering mot de "veletablerte".....Man kan fort bli "behandlet" som den nye gutten i klassen eller i nabolaget......av enkelte.

 

Tenk deg om en gang til, så går det nok over til beste for både deg og oss andre her inne. Veldig mange av oss har en elskerinne på nettet, og min kone lurer også på hva jeg driver med her jeg sitter med pc'n i fanget og taster i vei.

 

Det vil alltid være slik, at ikke alle er like flinke til å følge selv bare endel av de gitte retningslinjene for hvordan en bør "opptre" her inne......men tross alt er jo dette et alldeles utmerket tiltak, både for deg og for oss andre. Forumet trenger både deg og alle de andre.....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Ship of fools

Har skummet gjennom tråden og skjønner litt av reaksjonen din.

Det er vanlig at en outsider ikke får komme med i ulveflokken. Især hvis de er eplekjekke og starter kjennskapet med småbiting. Spesielt misliker de mest etablerte ulvene slik atferd og opptrer ofte felles for å markere overfor utfordreren. Det kan virke litt patetisk for utenforstående. Men det blir også fort patetisk når ungkvelpene er så såre at de stikker halen mellom bena etter bare litt glefsing. Derfor er det fint at modne ulver som Skipper Wolf viser at ungkvelper kan få flere sjanser. Kvelpene velger sjøl ut fra de alternatvene de får.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker mangfold på baatplassen, det er dèt som gjør forumet unikt. Her er plass for alle "trosretninger" (les båt-typer), og alle har meninger som skal respekteres. At enkelte tar feil av og til, bør eventuelt påpekes uten noen form for trakassering eller lignende.

 

Nå er det slik at jeg "er blind", i den grad jeg ikke klarer å se koseklubbrelasjonene her. Jeg vet dette er tatt opp enkelte ganger tidligere, men klarer fortsatt ikke å se det. Kanskje fordi man ikke offentlig ønsker å "trekke ned noen", kanskje noen da kan sende det på IM til meg? Jeg må bare innrømme at jeg er fryktelig nysgjerrig.

 

Kjølen nevner dette med striper i avataren. Jeg har tidligere reagert negativt på det. Jeg for min del skulle gjerne like å slette/fjerne alt som har med antall innlegg på person samt striper.

 

Man gjør feil fra tid til annen. Jeg gjør også det. Selvsagt beklager jeg isåfall det. Men jeg vet ikke om jeg gjør feil, dersom jeg ikke gjøres oppmerksom på det. Derfor er min henstilling til alle om at man gjør meg oppmerksom på dette. Slik bør det også være generelt for alle. Om man ikke vil gjøre det "offentlig", send gjerne IM.

 

Når det gjelder anonymiteten bak disse nickene som vi har, er nok dette med på at veldig mange gjerne går krassere/offensivt ut i diskusjoner. Synd. Som dere ser i min avatar, skjuler jeg ikke mye. Jeg ser absolutt ingen vits i det. Jeg har det nemlig slik at slik jeg er i det daglige, er jeg også "på nett". Jeg personlig kunne derfor tenke meg noe mer åpenhet om hvem som egentlig sitter i den andre enden og skriver. MEN, jeg har samtidig respekt og forståelse for at mange ikke ønsker akkurat det.

 

Som jeg skrev innledningsvis, jeg ønsker mangfold. Mao håper jeg på flest mulig medlemmer, som representerer flest mulig bakgrunn, som igjen fører til varierte meninger etc.

 

Det jeg savner i første innlegget i denne tråd, er forslag til tiltak for å gjøre baatplassen til et bedre sted å være? Noen som kan bidra med noe ????

 

Husk derfor alle sammen, forumet skal være åpent for alle som ønsker å være med, samt alles meninger/erfaringer, all den tid man følger forumets etiketteregler og dermed handler i respekt for hverandre.

Link to post
Share on other sites

Dette var sørgelige greier, jeg har lest dine innlegg med den største fornøyelse og ofte gapskrattet over dine skarpsindige konklusjoner.

Du har sterke meninger som du ikke er redd for å hevde, skriver godt og har en fin humoristisk vri.

Håper du snarest vil revurdere din "avgang" og gjenoppta debatten snøggast råd, baatplassen trenger aktive medlemmer også av ditt kaliber.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Dette var sørgelige greier, jeg har lest dine innlegg med den største fornøyelse og ofte gapskrattet over dine skarpsindige konklusjoner.

Du har sterke meninger som du ikke er redd for å hevde, skriver godt og har en fin humoristisk vri.

Håper du snarest vil revurdere din "avgang" og gjenoppta debatten snøggast råd, baatplassen trenger aktive medlemmer også av ditt kaliber.

 

:yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg her nok sovet i timen siden jeg ikke har fått med meg Windy +++ diskusjonen. Ikke alle diskusjoner jeg er innom. Av overskriften luker jeg ut de som jeg ikke tror er av noen stor interesse for meg.

Nå har jeg imidlertid lest om Windy og alt det andre i nevnte tråd.

 

Kan ikke skjønne hva grunnen er til at du skal si "takk for deg" når jeg leser den. Eter mitt skjønn er det en litt heftig diskusjon, men litt krass tone. Krass tone er vel etter det jeg kan lese noe du selv la litt opp til. At det er uenighet i en diskusjon er jo et poeng for at det i hele tatt er en diskusjon. Ellers er det kanskje bare "prat", men det må man jo også kunne ha på baatplassen.

Du har jo flere meningsfeller i nevnte tråd så du kan ikke føle deg helt alene.

Nei, forsett gjerne for meg som medlem på forumet. Skriv hva du mener og vær gjerne aktiv.

Husk imidlertid på en ting: ha din egen mening, men ikke misjoner den i den hensikt å overbesvise alle andre at du har rett. Jeg fikk dette rådet på et lederskapskurs for mange år siden. Jeg hadde nok en tendens til å stå på at det jeg mente om saken var 100% riktig. Det man da gjør er å bli blind for at andre kanskje er nærmere "sannheten". Jeg håper og tror jeg har blitt litt bedre.

Hvis du føler at det jeg skriver ikke kan gjelde deg så se bort fra det.

 

Min konklusjon:

 

Jeg vil gjerne ha deg her og tror du kan bidra med mange gode innlegg. At vi alle prøver å holde en høflig tone selv om vi blir opphisset tror jeg er best.

At du kan få motbør, særlig hvis du er veldig provoserende må du regne med. Den som er med på leken får tåle steken.

 

Jeg har værtr medelm en stund, men ville uansett aldri jatte med og ikke si i fra når jeg er uenig. Bare så det er sagt.

 

Lykke til videre i eller utenfor forumet, det er opp til deg.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det - den gir oss tro, håp og kjærlighet i forhold til den kommende båtsesongen.

Jo. men den er for lang når folk blir sure og sinte for lite og ingenting.

Det handler om adrenalin. Det er positivt i starten, men når det ikke blir noen utløsning blander det seg med testosteronet og lager en jæ... agressiv miks.

Link to post
Share on other sites

Til Ship of fools

 

Du må ikkje slutte berre på grunn av nokon "gamle grinebitarar". Du venner deg til det. Og etter kvart så får du meir og meir respekt. Eg vart nesten kasta ut første veke pga kverulering og urelevante kommentarar. (kva no det måtte bety :wink: ) Men no føler eg at eg er ein del av "familien" slik som alle andre. Så ikkje gje opp, berre vent så vil til og med "gamlingane" respektere deg :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Til Ship of fools

 

Du må ikkje slutte berre på grunn av nokon "gamle grinebitarar". Du venner deg til det. Og etter kvart så får du meir og meir respekt. Eg vart nesten kasta ut første veke pga kverulering og urelevante kommentarar. (kva no det måtte bety :wink: ) Men no føler eg at eg er ein del av "familien" slik som alle andre. Så ikkje gje opp, berre vent så vil til og med "gamlingane" respektere deg :flag:

 

 

Godt skrevet, Sinten! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til Ship of fools

 

Du må ikkje slutte berre på grunn av nokon "gamle grinebitarar". Du venner deg til det. Og etter kvart så får du meir og meir respekt. Eg vart nesten kasta ut første veke pga kverulering og urelevante kommentarar. (kva no det måtte bety :wink: ) Men no føler eg at eg er ein del av "familien" slik som alle andre. Så ikkje gje opp, berre vent så vil til og med "gamlingane" respektere deg :flag:

:cheers::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ship of fools

 

 

Har lest gjennom innleggene dine på Windy tråden. Sure oppstøt fra ende til annen. Du må da ha et problem eller to...

 

At siden her har en del koseprat og ikke minst verdensmestre er så, men en grad av dannelse har de da. Selv om de kan kritisere i hytt og henningsvær og kanskje også er mer opptatt av hva "dritt" andre har anskaffet seg og forherligelse av sitt eget.

 

At du nå gir deg her på siden sier jeg takk og amen til.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest et par av innleggene dine: ,

 

Hvor sikker er egentlig jolla??? For meg blir det bare helt feil å tro at jolla redder livet ditt når moderskipet må takke for seg (jeg snakker da ikke om brann i rolig vær) i dårlig vær. Kjerring og unger i en 10-12 fots jolle i kuling....., hvor lenge går det bra tro? For meg er det KUN redningsflåte som gjelder...

Du er en mann helt i min gate :yesnod: De som tilbyr kona og barna en 10 fots jolle når moderskipet forliser, kan like så godt bli med skuta ned...

Bilbelte i bilen, redningsflåte i båten!

Har sev vært om bord i 10 fot jolle "Til og med hjemmelagt" med tre voksne mennesker i vindstyrke opptil 26 på vestlandet i ca 6 timer, og grunnen til at eg lever er vel den jolla. Men etter din mening skulle jeg bare holdt meg ombord!. Det er helt tydlig med dine meninger at ditt båtliv burde stort sett innebærer en tur ut til sjøfartsmuseet.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Mulig jeg tar feil "Ships of fools", men jeg har oppfattet dette som et forum hvor vi deler erfaringer, framfor et forum hvor vi diskuterer. Eks. Når jeg i sommer ba om folk her på Båtplassen til å være tilgjengelige om "ny båten" skulle konke på vei fra Sarpsborg til Oslo, fikk jeg nær 10 svar, og hadde ruta dekka med folk som kunne hjelpe meg om motoren stoppa. Det er jeg evig takknemelig for.

:drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...