Jump to content

Tenker jeg rett ved utregning av knop/avstand og tid?


Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Om alt går min vei, skal jeg hente min nyinnkjøpte båt i Trondheim til våren :) Ettersom biltransport til Bergen koster den nette sum av 17.000 og båttransport 10.000, tenkte jeg og svigers, at vi skulle kjøre båten hjem... Så var det dette med avstander, tid og fart som skal regnes ut da... :) Er ingen "reser" i dette, men har jeg rett i følgende:

 

Avstand sjøveien fra Trondheim til Bergen er ca 330 nautiske mil. Båten marsjer i ca 27 til 29 knop, så la oss da si 25 knop. 330 / 25 = 13,2 timer?

En nautisk mil er 1820 km, er det slik å forstå at kjører du 1 knop i en time, har du tilbakelagt 1 nautisk sjømil? I så fall er regnestykket mitt rett, men det høres så lite ut at det bare tar 13,2 timer.

Eller er det 13,2 x 100 / 60 = 22 timer?

 

Båten bruker ca 35 liter i timen ved 25 knop. Lurer da selvfølgelig hvor mye disel det går til Bergen....

 

Noen som kan hjelpe meg her?

 

Stor hilsen fra Hansa :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En nautisk mil er 1820 km ...

En nautisk mil et 1852 meter. :wink:

 

Tja, du sier ikke noe om hva slags båt det er og dermed er det vanskelig å si hva slags rute du bør velge. Været spiller selvsagt også en rolle, men et snitt på 25 knop på korteste rute fra Bergen til er nok i tøffeste laget dersom det ikke er et skip du har kjøpt. For å visualisere den korte ruten kan du jo ta en titt på Dataloy.

Link to post
Share on other sites

...er det slik å forstå at kjører du 1 knop i en time, har du tilbakelagt 1 nautisk sjømil?

Jepp, det er rett

 

Forøvrig er jeg enig med Sjøtummel i at 25knops snittart er for de fleste "normal-fritidsfartøyer" muligens er i drøyeste laget.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten bruker ca 35 liter i timen ved 25 knop. Lurer da selvfølgelig hvor mye disel det går til Bergen....

Kan du opplyse noe mer om båtstørrelse, tyngde på båt og motorstørrelse.

 

I utgangspunktet tyder diselforbruk på 35 l/time som lite for en båt som marsjer i 25 knop. Båtstørrelse og motorkraft har foruten virkning på drivstofforbruk også noe betydning for valg av rute. Det er alltid fristende å planlegge godt vær på turen, men virkeligheten kan være ganske tøff. Det kan være slitsomt å kjøre nyanskaffet båt så langt på kort tid, så jeg ville nok i utgangspunktet - selv med din fart - lagt opp med 3 dagsetapper.

Link to post
Share on other sites

1 nautisk mil er 1852 m, men en sjømil kan du x med 4 = 7408 m

 

Dette bare for ikke å blande nautisk mil og sjømil.

 

Teoretisk kan du gå strekningen på 12-13 timer. Men værfenomener som stømforhold og vind etc. forstyrrer gjerne tidsplanene.....så beregn 16-18 timer. Jeg regner med at du ikke går i ett.......og må du ut og inn av havner også. Du bruker kanskje 500 liter på turen, eller i underkant av det...så da må du inn og bunkre også. Må du gå litt innaskjærs også, så må du ofte ned i hastighet enkelte steder.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, du sier ikke noe om hva slags båt det er og dermed er det vanskelig å si hva slags rute du bør velge. Været spiller selvsagt også en rolle, men et snitt på 25 knop på korteste rute fra Bergen til er nok i tøffeste laget dersom det ikke er et skip du har kjøpt. For å visualisere den korte ruten kan du jo ta en titt på Dataloy.

 

Høres ut som et interessant program Sjøtummel, men fikk ikke Dataloy til å virke. Må man være medlem eller innlogget? Kan du fortelle mer om dette programmet? :flag:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg tok omtrent samme turen for et drøyt år siden. Det kan du lese om her eller her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et interessant program Sjøtummel, men fikk ikke Dataloy til å virke. Må man være medlem eller innlogget? Kan du fortelle mer om dette programmet? :flag:

beklager, jeg burde nevnt at det er et kommersielt system hvor det kun er gratis adgang om kvelden. Klikk på valget "Free access" og les: Free access between 19:00 and 00:00 GMT

 

Resten av døgnet markerer den havnene du har skrevet inn når du klikker på "Calculate", men den beregner ikke ruten uten at du er innlogget som bruker. (Neders på skjermen ser du en liten feilmelding som ber deg om å logge inn, eller forsøke igjen på kveldstid.)

 

Vær oppmerksom på at rutene den tegner opp er egnet for skip, men disse rutene egner seg ikke nødvendigvis for mindre båter. (Med mindre båt kan det faktisk være ønskelig at du holder deg utenfor "skipsleia")

 

Strøm, vind og bølger er, som nimbuster har nevnt, viktige faktorer som påvirker utseilt distanse over vann, fart og drivstofforbruk. Det beste rådet jeg kan gi er å lytte til dem som har gjort turen før, og der har SveinHa allerede tråkket til med et veldig nyttig bidrag.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 nautisk mil er 1852 m, men en sjømil kan du x med 4 = 7408 m

 

Dette bare for ikke å blande nautisk mil og sjømil.

1852m = 1 nautisk mil enhet M eller Nm

kallas i dagligt tal Mil eller Sjömil eller Distansminut

har varit så under större delen av 1900-talet

 

 

 

(1 'gammel sjömil' (= 4M) användes tidigare, på 1800 talet

likadant kvartmil det er oxo en gammel betäckning)

 

glöm dessa i dagligt tal, det er kuriosa!

 

skulle ni få ett haveri, o ropar på hjälp o anger att ni ligger 10 sjömil vest 'ditt eller datt'

o ni då menar 40M vest 'ditt eller datt' så kan ni vara heltövertygade om att dom börjar

o söka i fel område!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1852m = 1 nautisk mil enhet M eller Nm

kallas i dagligt tal Mil eller Sjömil eller Distansminut

har varit så under större delen av 1900-talet

(1 'gammel sjömil' (= 4M) användes tidigare, på 1800 talet

likadant kvartmil det er oxo en gammel betäckning)

 

glöm dessa i dagligt tal, det er kuriosa!

 

skulle ni få ett haveri, o ropar på hjälp o anger att ni ligger 10 sjömil vest 'ditt eller datt'

o ni då menar 40M vest 'ditt eller datt' så kan ni vara heltövertygade om att dom börjar

o söka i fel område!!!

Og dette, Hr. Gunga Din, er meget viktig. Man hører, til og med fra profesjonelle sjøfolk: "Jeg gjør 11 mil", i den betydningen at man mener knop. Fart er knop. Da jeg gikk på Fredrikstad navigasjonsskole ville rektor Zwilgmeyer flatt strøket enhver som hevdet noe annet. 1852 meter er et annet meget viktig begrep som man ikke glemmer, enheten vi fikk banket inn var "Nm". Ut over det som er nevnt i denne tråden her: I en atikvitetsforretning i Moss kom jeg over en tysk slepelogg fra krigens dager. Den var ubrukt og var datert inn til Moss en dato i 1941. Den ble etter alle kunstens regler hengt over hekken og testet i praktisk bruk. Den funka helt elendig. Men relativt like elendig hele tiden, altså feilen var konstant. Da staret jeg søket på "zeemeile", og fant at det var en eller annen metrisk greie som ikke stemte med noe av det jeg hadde lært. Jeg har glemt hva det var, men mener å huske at det var rundt 1700 meter, eller noe i den duren.

 

Man bør derfor være konskvent. Bruke enhetene som kartverket er bygget opp etter. Særlig hvis man finner det opportunt å måtte meddele et eller annet hvis man skulle befinne seg i en krise. Roper man på 16: "Jeg driver 2 mil av sør av Tristein". Vil jeg anta at man er i området 2 Nm S av Tristein. Ikke at man driver vekk fra Tristein med en fart av 2 knop pr. time, og at posisjonen kan være 20 Nm sør av Tristein ved anrop. Det er sikkert mange som kan komme opp med andre, mer kverulante ideer på hvordan ting kan gå til h*****.

Link to post
Share on other sites

Dette med de "idiotiske" 1852 meter'ne blir også mye mer forstålig hvis man tenker på årsaken til at det er slik.

 

- En nautisk mil (nm) utgjør et bueminutt på en meridian

- Jordklodens omkrets er ca 40.000.000 meter.

- Antall grader i en sirkel er 360

- Antall minutter i en grad er 60

 

Da får vi: 40.000.000 / (360*60) = 1851,851 meter

Link to post
Share on other sites

Eller helt korrekt jordens omkrets over polene som er 40.007.863 meter som gir 1.852,2158 meter på en nautisk mil.

For øvrig er det vel ikke helt rett som Gunga Din sier at sjømil eller distanseminutt er brukt om nautiske mil. Det er nok helst i Sverige. I Norge har nok betegnelse på nautisk mil vært kvartmil eller bare mil, så den missforståelsen mot sjømil tror jeg ikke er vanlig i Norge.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Joda, for så vidt er jeg enig med deg, Lasse, men det er noe med å ta vare på det gamle norske sjøsproget også. Sjømil og kvartmil er jo ikke noe vanskelig å forstå, men det krever kanskje at en er litt sær og nostalgisk som undertegnede for å gidde å holde sånt i hevd. Eller i hvert fall i det minste lære seg betydningen så ikke det gamle dør ut med foreldregenrasjonen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Heisann :)

Ja, det var i hvertfall ikke mangel på svar, selv om noen av dem var litt på siden :)

Båten er en Sea Ray 270 med en 300 HK diesel. Vi kommer til å legge opp ruten i 3 etapper med 2 overnattinger. Svigers er en dreven sjømann, men det er ikke jeg.... :) Greit å ha litt kunnskap før jeg diskuterer med han :yesnod:

Så på et av svarene hvor en tilsvarende tur var gjennomført, skal inn på den siden nå :)

Antar å bruke 15-20 timer på turen, som jeg GLEDER meg til :):):)

Noen gode råd på veien? Bunkring, veivalg????

Link to post
Share on other sites

Eller helt korrekt jordens omkrets over polene som er 40.007.863 meter som gir 1.852,2158 meter på en nautisk mil.

For øvrig er det vel ikke helt rett som Gunga Din sier at sjømil eller distanseminutt er brukt om nautiske mil. Det er nok helst i Sverige. I Norge har nok betegnelse på nautisk mil vært kvartmil eller bare mil, så den missforståelsen mot sjømil tror jeg ikke er vanlig i Norge.

 

mvh tuffff

 

Joda, for så vidt er jeg enig med deg, Lasse, men det er noe med å ta vare på det gamle norske sjøsproget også. Sjømil og kvartmil er jo ikke noe vanskelig å forstå, men det krever kanskje at en er litt sær og nostalgisk som undertegnede for å gidde å holde sånt i hevd. Eller i hvert fall i det minste lære seg betydningen så ikke det gamle dør ut med foreldregenrasjonen.

 

mvh tuffff

Nu er vi ju lite båtnerdar her, og ikke så lite heller :lol:

 

dette vi snakker om nu er nostalgi o kuriosa! vi bör(skall!) inte använda gamla enheter.

vi hade samme gamle sjömil her i Sverige som i Norge (men användningen av dessa längdmått

dog ut på 1870-talet tror jag det var! sedan dess har man använt Nautisk mil (=1852m)

som längdenhet. vilket förövrigt motsvarar det avstånd som du hinner med 1 knop på en time!

i England hade man sin sjömil, i Holland en annen o Frankrike en tredje sjömil, som alla

var olika.....

därför bestämde man i början på 1900 att börja använda Nautisk mil istället.

og denna Nautiska mil blev i dagligt tal kallad 'sjömil'

 

att nu på 2000 talet börja använda det gamla måttet igen er bare förvillande!! :crazy:

 

använd endast Nautisk mil när beskriver ett avstånd till sjöss (eller kabellängd! :smiley: )

 

 

det er bare förvillande att snacka om gamla sjömil, kvartmilar, jag tror ju ikke att

ni använder famnar, för o mäta djupet eller........................

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noen gode råd på veien? Bunkring, veivalg????

Du har to uunngåelige utaskjærs strekk som kan bli problematiske om været ikke samarbeider, Hustadvika og Stadt. Da jeg gikk Hustadvika sist reagerte jeg på at der var VELDIG mye fiskeredskaper midt i leia, vær obs på det. Rundt Stadt vet jeg ikke da det var bekmørkt....

 

Bunkring f.eks i Kr.Sund, Florø og Feste (på Feste er du jo nesten hjemme men de pleier å ha gode dieselpriser).

 

I KrSund ligger en bunkersbåt/lekter med kortautomat på nordsiden av Devoldholmen langt ute i Vågen.

 

I Florø kan du bunkre hos Solheim like vest for gjestehavnen.

 

På nettsiden min www.sveinha.com finner du flere ruter som er laget for SOB kartplotter som du kan bruke på turen din.

 

Båten er en Sea Ray 270 med en 300 HK diesel.

300hk bør bruke noe rundt 60 L/T på FULLT. I marsjfart er det ikke så lett å si da jeg ikke kjenner båttypen men kanskje noe rundt 45-50 L/T Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Var inne på siden din Svein, og den var veldig bra :) den inforn du har gitt meg, skal jeg ta videre til svigers, og plotte dem inn på kartet :)

Motoren bruker ca 34-35 liter ved 27 knop, så det er ikke så gale :) Tanken er på ca. 340 liter, så det burde holde et stykke :)

MEN turen skal planlegges godt ( jeg lover :cheers: ) og den infoen jeg har fått fra deg Svein, skal jeg ta med meg :)

 

Tusen takk for godt svar :)

Link to post
Share on other sites

Motoren bruker ca 34-35 liter ved 27 knop, så det er ikke så gale :)

Da gir den etter alle normale beregninger fra seg ca 140 - 170 HK. Hvis det sparker ifra med 300 HK så vil forbruket pr time være det doble - pass derfor godt på at du ikke går tanken tom før neste bunkringsmulighet.

 

Men det kan virkelig bli en flott tur i noenlunde lagelig vær!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da gir den etter alle normale beregninger fra seg ca 140 - 170 HK. Hvis det sparker ifra med 300 HK så vil forbruket pr time være det doble - pass derfor godt på at du ikke går tanken tom før neste bunkringsmulighet.

 

Men det kan virkelig bli en flott tur i noenlunde lagelig vær!

Synes også forbruket høres veldig optimistisk ut, grovt regnet beregner man ca 200 gram pr.hk.

 

300 x 0,2 = 60

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det kan bli en flott tur! Men hvorfor forhaste seg? Ha godt med tid så du kan NYTE turen litt også!

I følge regnearket mitt (170 Hk, 25 knop, 340 L tank og 330 Nm (= 36L/t, kr. 6,80/L )) vil du trenge 473 liter diesel og 13,2 timer, samt at turen vil koste deg ca. kr. 3220,- +++

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det kan bli en flott tur! Men hvorfor forhaste seg? Ha godt med tid så du kan NYTE turen litt også!

I følge regnearket mitt (170 Hk, 25 knop, 340 L tank og 330 Nm (= 36L/t, kr. 6,80/L )) vil du trenge 473 liter diesel og 13,2 timer, samt at turen vil koste deg ca. kr. 3220,- +++

Jeg skal være forsiktig med å bestride dette regnesykket som gir forbruk på 36 l/t v 25 knop, jeg vil ut fra beregning av dieselforbruk gjennom flere år likevel anse at forbruket på så pass stor båt (kjenner ikke vannmengden som skal fortrenges) er nærmere 1.7 l/nm (og kanskje over) enn 1.44 l/nm som i dette regnestykket. Skulle ikke forundre meg om totalt dieselforbruk kan bli 330 nm x 1.7 l/nm = 561 l for hele turen. Jeg ville i alle fall planlagt med dette i forhold til drivstoffylling

Link to post
Share on other sites

Nå var tallene 36 / 25 tatt fra et tidligere innlegg i denne strengen, IKKE mitt anslag.

Forbruket på motoren er anhengig av hvor mye Hk du tar ut av den... MANGE faktorer spiller inn, selvsagt. Enig med deg i at det bør legges inn sikkerhetsfaktorer (regne høyt forbruk i utgangspunktet) og bli "gledelig overasket" når sluttsummen kommer på bordet :-)

Sjøl ville jeg ikke ha lagt ut på en slik tur uten et par reservekanner ombord... (Safety first)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...