Jump to content

Tenker jeg rett ved utregning av knop/avstand og tid?


Hansa666

Recommended Posts

Veldig gammel tråd!! hadde vært interessant å sett faktisk forbruk i forhold til en veldig optimistisk plan!! Synd at slike poster ikke blir oppfulgt av de som starter trådene!   i Marinen gikk vi jo Tromsø Bergen i ett strekk, men kun tanking i Rørvik, men vi gikk uanstrengt i 30 knop. husker ikke helt hvor mange timer vi brukte, men var under et døgn

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mulligan: GPS kompass løser vel både deviasjon og misvisning? Forutsetter jo at teknikken virker......

 

Nå er det straks båtmesse, og GPS kompass står faktisk på årets ønskeliste, i en av de «rimeligere» utgavene. Men det er kanskje ikke mulig å komme under 10-12 båtpenger.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 4.3.2018 at 11.47:

Ett annet feilbegrep......det er vindhastighet    ´sekundmeter’    Men alle vet vad det betyder ´meter/sekund´.......

I Sverige benytter de også begrepet sjømil om nautiske mil. I Danmark sier de sømil om nautiske mil. I Norge sier vi sjømil om den gamle natuiske mil, som er lik 4 Nm. Eldre folk bruker ofte begrepet kvartmil om nautiske mil. De nordiske land har ikke samme forståelse av enheten sjømil. Det er litt viktig å være oppmdksom på.

Link to post
Share on other sites

For å bidra til ytterligere forvirring, sakset fra Sjøfartsverket:

 

Nautisk mil, distansminut (nautical mile);

 

1.852 meter. Stör ej känsliga sjömäns själsfrid genom att säga "sjömil" En sådan sägs vara identisk med en gammal tysk geografisk mil på 7.420 meter, som förr lär ha använts som mått på de svenska lotslederna. Detta har emellertid ifrågasatts, liksom lämpligheten av att använda termen distansminut. T.o.m. i yrkesnautiska kretsar finns förespråkare för sjömil i betydelsen nautisk mil.

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev On ‎05‎.‎03‎.‎2018 at 23.49:

I Sverige benytter de også begrepet sjømil om nautiske mil. I Danmark sier de sømil om nautiske mil. I Norge sier vi sjømil om den gamle natuiske mil, som er lik 4 Nm. Eldre folk bruker ofte begrepet kvartmil om nautiske mil. De nordiske land har ikke samme forståelse av enheten sjømil. Det er litt viktig å være oppmdksom på.

 

Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, England alle bruker i dag den nye sjømilen = 1852m

selv den gamle nordiske sjømilen er en modifikasjon som gjordes på slutten 1800-tallet for att vår Skandinaviske sjømil skulle anpasses til

den nye sjømilen....den opprinnelige sjømilen var lenger !!

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

For ikke mange uker siden hadde de kjøttdeig i løs vekt på tilbud i butikken. Da tenkte jeg den unge karen bak disken skulle få noe å lure på, så jeg ba om 1 mark kjøttdeig. Men han nølte ikke og veide opp 250gr. uten å blunke!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt historie.

Størrelsen av en mark varierte fra område til område og fra tid til tid. Den norske marken var fra Magnus Lagabøtes tid til cirka 1550 lik 214,3 g, og i Sverige var en mark 211 g. Kølnsk vekt stammer fra Hansatiden; den kølnske mark, mark kølnsk, ble vanlig brukt i Østersjølandene. Enhetsverdien var 233,85 g og enheten ble basis for det lybskemyntsystemet. I Norge ble den brukt som masseenhet for gull og sølv frem til innføringen av metersystemet i 1875.

Som handelsvekt (masseenhet ved kjøp og salg) fastsatte Kristian IV i 1604 en norsk bismermark til 257,2 g, en forandring som fikk liten betydning.

Ved forordning av 1683 det københavnske skålpundet innført som offisiell handelsvekt og som erstatning for de kølnske vektenhetene. En mark (københavnsk) ble da regulert til  249,9 g. Verdien ble endret til 249,055 g i 1734. Fra 1824 var en norsk mark 249,056 g. Etter innføringen av metersystemet i 1875 skulle den regnes lik 250 g. Til langt ut på 1900-tallet var mark vanlig brukt som masseenhet for landbruksvarer som smør, kjøtt og ost og for spedbarn, mens pund ble brukt for importvarer (sukker, te, kaffe).

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 3.3.2018 at 10.10:

Så kan man jo også legge til at sjømil benyttes ikke som begrep innen det profesjonelle maritime geb blant seilende sjøfolk på verdenshavene i dag. Det er nautisk mil som gjelder når man diskuterer distanser til sjøs.

 

Oftest er det folk uten profesjonell maritim, nautisk tilknytning som mikser inn begrepet sjømil når man (sporadisk) hører det benyttet i dag.

 

Det er iallefall min erfaring gennom alle årene til sjøs med sjøfolk med nautisk bakgrunn og utdanningssystem fra alle tenkelige nasjonaliteter.

 

enig,

 

dessuten; 1 sjømil = 4 nautiske mil, altså i krattet rundt 7,5 kilometer

 

sjømil brukes sjelden, noe hyppigere (dog ikke ofte) brukes kanskje termen kvartmil (= 1 nautisk mil)

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 4.3.2018 at 10.45:

De som benytter orden draft og sjømil ihht 1800-definisjoner, burde også i konskvensens navn......bruke favn om dybden og lokal tid ombord !

 

fellestid i Norge kom 1894........innen dess var det lokaltid.......Bergen lå 22 min bak Oslo

 

:giggle:

 

 

 

 

tja,

favn har ikke gått helt ut av bruk

 

fortsatt regnes kjettinglengder (ved ankring og ved innkjøp) i sjakler, der 1 sjakkel er 15 favner,

navigatører må selv i dag forholde seg til favn/sjakkel begrepene ved ankring

 

men kommer nok meter etterhvert der også, har dog akdri sett en meter-teller på et ankerspill, selv ikke på temmelig moderne skip

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev On 4.3.2018 at 10.45:

 

 

fellestid i Norge kom 1894........innen dess var det lokaltid.......Bergen lå 22 min bak Oslo

 

:giggle:

 

 

Det ble praktisk vanskelig med rutetabeller og lokaltid når jernbanen ble bygd ut. Skapte også utfordringer for Telegrafvesenet. 

 

I en periode fulgte Østbanen og Vestbanen i Oslo/Christiania ulik tid. Ikke veldig praktisk det heller. 

 

Og forslaget om normaltid i Norge møtte selvsagt stor motstand. Det kom flere forslag, blant annet om hele fem tidssoner i Norge. 

 

I Vardø måtte de skru klokka 64 minutter tilbake når normaltid ble innført i landet. 

---

Nesten litt vanskelig å forestille seg at det har vært sånn, men når man leser om det så er det litt logisk også. Å finregne på minuttene betydde ikke så mye for folk flest. Men nå landet ble knyttet i sammen av ulike teknologier så ble behovet for en felles tid større og større. 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 7 timer siden:

i de siste 70 årene har 1 sjømil vært 4 nautiske mil

 

 

bruker du den gamle norske land-milen også  11,295 km ....eller er definisjonen fra 1889 med 10 km på en mil OK ? :giggle: 

 

tur att du ikke er svensk, for da hadde du vel fortsatt å kjøre på venstre side....... 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...