Jump to content

Tenker jeg rett ved utregning av knop/avstand og tid?


Hansa666

Recommended Posts

Nå var tallene 36 / 25 tatt fra et tidligere innlegg i denne strengen, IKKE mitt anslag.

Forbruket på motoren er anhengig av hvor mye Hk du tar ut av den... MANGE faktorer spiller inn, selvsagt. Enig med deg i at det bør legges inn sikkerhetsfaktorer (regne høyt forbruk i utgangspunktet) og bli "gledelig overasket" når sluttsummen kommer på bordet :-)

Sjøl ville jeg ikke ha lagt ut på en slik tur uten et par reservekanner ombord... (Safety first)

Jeg synes det er en klok tilnærming - safety first. Jeg forstår at du kjører båten for første gang. Anbelater i tillegg å ta med ekstra diselfiltre - antar du har et forfilter og ett på motoren - slik at evt. drivstoffproblem kan håndteres under veis. Ta deg også litt tid før du starter med å gå over drivstofftilførselen. Det er vikrig å sitte gjen med gode minner etter slik tur, derfor er det bedre å planlegge med for god tidsmargin i forhold til for kort. Jeg kjenner ikke din båt, men antar den veier i området 3 - 5 tonn. Det er nok ubehagelig å kjøre særlig raskere enn 15 - 17 knopp dersom du har endel vind og sjø forfra. Misunner deg turen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vel, dette med forbruk er ikke lett å finne ut av, da det er en god del faktorer som spiller inn. Tror nok at Marwins regnestykke er i lende for hva jeg har regnet på. MEN vi skal ta med oss nok ekstra diesel slik at vi ikke går tom..... Båten veier ca. 4 tonn og forbruket er regnet ut i fra tidligere eiers estimater.

Turen skal gjenomføres ca slutten av April / begynnelsen av mai. Satser stort på å få med meg litt av landskapet og ikke bare "rese" avgårde. Vet at dette er en nydelig tur, så ja Marwin, skal love å å med meg naturen :):) :sailing:

 

Og Marwin, du møtte jo svigers i Trondheim og han er jo en ihuga seiler som får med seg alt, så jeg tror han sørger for roen på turen :):)

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Brufraat er ikke så langt unna, det er 473 NM fra Sandefjord til Ålesund.

 

Forøvrig er distansetabellen en publikasjon som alle som ferdes langs kysten bør ha ombord. Jeg har printet den ut og den ligger under glassplata på kartbordet. Både for Nord-norge og Sør-Norge.

 

Linken til fasiten er her: http://local.exxonmobil.com/Files/pa/Norden/EXXONMOBIL_KYSTHANDBOK_2004.pdf

 

 

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se på kystverkets sider, og last ned førstedelen pluss din relevante del av Norske Los og Norske Fyr. Da har du regler, avstandstabeller og det meste annet man måtte trenge. Greit på Ipaden, og kanskje første delen også på print. Utmerkede midler, og sogar god havnebok er den ene også. Og helt gratis.

 

Dette med nautisk mil og sjømil. Jeg er vel kanskje av den yngre garde her inne, men jeg opplever at forskjellen på sjømil og nautisk mil i høyeste grad lever og er relevant forskjellig i Norge i dag - dette er ikke gamle kuriositeter. I kritiske situasjoner oppgir man nautisk mil om det er det man faktisk mener.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så kan man jo også legge til at sjømil benyttes ikke som begrep innen det profesjonelle maritime geb blant seilende sjøfolk på verdenshavene i dag. Det er nautisk mil som gjelder når man diskuterer distanser til sjøs.

 

Oftest er det folk uten profesjonell maritim, nautisk tilknytning som mikser inn begrepet sjømil når man (sporadisk) hører det benyttet i dag.

 

Det er iallefall min erfaring gennom alle årene til sjøs med sjøfolk med nautisk bakgrunn og utdanningssystem fra alle tenkelige nasjonaliteter.

Link to post
Share on other sites

Greit vertøy for planlegging av turen
https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@6&key=wqsbJ{fto%40
 

Bruker du navionics som navigasjon så kan du sitte hjemme i stua og kose deg med planleggingen på egen pc ...logg inn med samme e-postadresse på alle enheter og lagrer du ruter på en av enhetene så er den automatisk på alle i neste øyeblikk

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 23 timer siden:

Så kan man jo også legge til at sjømil benyttes ikke som begrep innen det profesjonelle maritime geb blant seilende sjøfolk på verdenshavene i dag. Det er nautisk mil som gjelder når man diskuterer distanser til sjøs.

 

Oftest er det folk uten profesjonell maritim, nautisk tilknytning som mikser inn begrepet sjømil når man (sporadisk) hører det benyttet i dag.

 

Det er iallefall min erfaring gennom alle årene til sjøs med sjøfolk med nautisk bakgrunn og utdanningssystem fra alle tenkelige nasjonaliteter.

De som benytter sjømil er vel de samme som navigerer etter et draft...

Link to post
Share on other sites

jasså. Ser ikkje heilt ka som er fornuftig her. wikipedia sier iallefall dette om saken. Og det er også heilt korrekt.

Draft er et gammelt begrep som er gått ut av bruk. Statens kartverk Sjødivisjonen, Sjøkartverket, benytter aldri begrepet draft. De benytter kun sjøkart. Draft er et låneord fra engelsk, og betyr skisse. Draft er altså den skissen som, i eldre tider, ble tegnet som et foreløpig utkast til det som skulle bli den tids navigasjonskart. Man[ hører fortsatt begrepet draft benyttet av småbåt- og lystbåtførere som ikke kjenner begrepets mening

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som benytter orden draft og sjømil ihht 1800-definisjoner, burde også i konskvensens navn......bruke favn om dybden og lokal tid ombord !

 

fellestid i Norge kom 1894........innen dess var det lokaltid.......Bergen lå 22 min bak Oslo

 

:giggle:

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det blir vel det samme som at noen sier f.eks.: "Båten min går 10 mil". Med andre ord, etter 10 mil konker båten, stopper. Meningen er at den går 10 knop (pr. time). Det er en del av den generelle begrepsforvirringen. Og så er det blant noen en slags motesak å uttrykke seg med feil begreper. 

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev for 1 time siden:

De som bruker draft er de som ikke stoler på elektronikken (fornuftige folk) Tror nesten jeg kan kalle de sjøfolk :thumbsup:

De som ikke stoler på elektronikk, er de som ikke har fått med seg at det har vært utvikling på den fronten og at man slipper å ha med reserve radiorør... Tror nesten jeg kan kalle dem akterutseilt :giggle:

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Gunga Din said:

Ett annet feilbegrep......det er vindhastighet    ´sekundmeter’    Men alle vet vad det betyder ´meter/sekund´.......

 

Det gjør meg sprø, jeg blir skikkelig satt ut i flere minutter etter å ha hørt det. Det som plager meg mest er når fagfolk bruker det, du hører titt og ofte meteorologer bruke det.

 

Og så, nå skal jeg plage mange av dere; Gå over til SI-systemet rund baut!

Link to post
Share on other sites

Utdatert om man ikke stoler på elektronikken? Det er vel kanskje en bemerkning som kommer av manglende forståelse av hvordan eksisterende GPS nettverk virker, ikke virker og er sårbart. Beklager om jeg er frekk og påståelig nå, men å ha en viss forståelse av hvordan man finner frem uten GPS anser jeg som en fornuftig kunnskap å ha på sjøen. Flere burde hatt den. Nå er jeg ikke spesielt god på det selv, men lærte utrolig mye på d5l som antagelig mange andre også hadde «hatt godt av» å lære. Men nå er vel kanskje tråden avsporet ?

Link to post
Share on other sites

Før i tiden, den gangen det var hår i /¤/&%¤/, gikk det på klokke, papirkart, passer, kikkert og parallelforskyver. Og så gikk vi en fartsmil for å finne ut hvor fort båten gikk. Vi fant frem den gangen også. Hadde ikke noe mer på første turen over til Skagen. Mulig jeg hadde en reiseradio den gangen som kunne peile fyret på Skagen, Torungen og Færder, når jeg tenker etter.

 

Men nå må ikke seriøsiteten ta overhånd. 

Link to post
Share on other sites

Absolutt en viktig dings. Den gangen viste kompasset riktig også. Og vi tok hensyn til årlig endring. I Hulda slingrer kompasset 15 grader hit og dit. Noen kaller det deviasjon. Noe jeg bør foreta meg. Har det som topp prioritet hver gang vi drar på ferie. Og prioriteten sitter der når vi kommer hjem, like uløst. Men i år skal jeg divergere og lage tabell! Det verste er at dette er noe jeg faktisk kan. Men gidder ikke. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...