Jump to content

4takt vs ny totakt


monoskrog

Recommended Posts

Jeg har en Avanti 28 som skal motoriseres i løpet av året. (Avanti 28 er skrogmessig identisk med cobra 28, dvs en smal, lett båt med skarp V-bunn) Foreløpig vurderer jeg påhenger på brakett. Jeg har dette på en annen båt, og er veldig fornøyd med det. Båten skal brukes til fisking hvorav det meste dorging. I og med at den skal transporteres på henger, er vekt viktig. Som påhenger vurderer jeg er 200 hk Yamaha HPDI eller en 140-175 Suzuki 4 takt. Jeg lurer på følgende:

 

Er det noen som har erfaring med disse motorene, ev tips om hva som bør velges?

Er det noen som vet hvor sakte jeg kan anta å kunne kjøre med de respektive motorer, dvs. om jeg kan regne med å kunne dorge med motoren?

Er det noen som kan anslå bensinforbruk på lav hastighet/dorgefart?

Er det noen som har hatt problemer under kjøring på vinteren?

Er det annet jeg bør vurdere til denne bruken?

 

Alle synspunkter og erfaringer mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Har selv Suzuki 115 4-takt, dette er i utgangspunktet samme konstruksjonen som Suzuki 140 hk. Disse motorene egner seg spesielt godt til dorging da de har ekstra lav tomgangshastighet på 600 o/min. Dette gjør dorgehastighet ned til 1-2 knop mulig. Med motoren min kan jeg dorge i timesvis i denne hastigheten uten at motoren soter. Forbruket ligger da på 1.5 l/time. Itillegg er støynivå ved tomgang så lavt at det eneste du hører fra motoren er kontrollstrålen fra kjølevannet.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Sånn generelt er det vel slik at 4 takt har mindre bensinforbruk og går roligere slik at den er bedre egnet til dorging

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Som påhenger vurderer jeg er 200 hk Yamaha HPDI eller en 140-175 Suzuki 4 takt. Jeg lurer på følgende:

 

Er det noen som har erfaring med disse motorene, ev tips om hva som bør velges?

Er det noen som vet hvor sakte jeg kan anta å kunne kjøre med de respektive motorer, dvs. om jeg kan regne med å kunne dorge med motoren?

Er det noen som kan anslå bensinforbruk på lav hastighet/dorgefart?

Er det noen som har hatt problemer under kjøring på vinteren?

Er det annet jeg bør vurdere til denne bruken?

Det er alltid vanskelig å anbefale en båt/motor osv til andre dersom man har dette produktet selv, man blir farget av situasjonen. Skal prøve å være nøytral....

 

Ja jeg har erfaring fra Yamaha HPDI, jeg har fortiden en 150hk Yamaha Vmax motor som er en HPDI motor. Jeg har hatt flere forskjellige motorfabrikanter med motorstørrekser over 100hk, denne Yamaha motoren er bare fantastisk. Det er en V6 motor på 2.5 liter med innsprøytning og fuel kompressor. Motoren går fint (fin lyd) med en enorm akselerasjon. Forbruket er ikke så ille som tidligere forgasserutgaver. Den er startvillig i alle situasjoner og værforhold. Denne motoren anbefales.

 

Når det gjelder dorging så har jeg ikke prøvd den så mye i denne hastigheten over lengre tid, men jeg vil anta at du vil finne en bedre egnet motor dersom du velger en 4 takter dersom dorging prioriteres. Dette med bakgrunn i soting, men jeg trur dette var et problem med de gamle 2-takterne.

 

Jeg kjører vanligvis på tur kjøring, dvs marshastighet på 28 knop, da går min på ca 0,8 liter pr nm. Har ikke målt motoren med dorge hastighet.

 

Bruker ikke min om vinteren, men de starter også på vinterstid :-)).

 

Anbefaler at du skaffer deg en 4hk 4-taktsmotor til dorging. Best økonomi i dette.

 

Håper det var en smule tilhjelp. :flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Også suveren på servicebehov og vinterklargjøring. Men, antakeligvis litt mer støy enn en helt moderne firetakter.

Trenger ikke service de første 3 årene ved normalt bruk, kun vinterklargjøring som motoren egentlig tar seg av selv med konserveringsprogrammet. Ganske finurlige greier - bruk tomgangsgassen etter en spesiell prosedyre og motoren går til den stopper av seg selv. Om en ikke har den på land og kjører den i tønne så er det bare å koble slangen til og spyle gjennom ferskvann.

Støyen er nok ikke så lav som en firtakter på tomgang eller lave turtall. En er heller ikke forskånet fra eksoslukt.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror at med en moderne to-takter (E-Tec eller HPDI) ikke vil være noe problem med soting eller start på vinteren.

En 4-takter er nok litt mere økonomisk på dorgefart, men den veier også mere (som regel).

Men hold deg til kjente merker, og kurante motorer. De fleste av oss skal en gang selge båt og motor :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Avanti 28 som skal motoriseres i løpet av året. (Avanti 28 er skrogmessig identisk med cobra 28, dvs en smal, lett båt med skarp V-bunn) Foreløpig vurderer jeg påhenger på brakett. Jeg har dette på en annen båt, og er veldig fornøyd med det. Båten skal brukes til fisking hvorav det meste dorging. I og med at den skal transporteres på henger, er vekt viktig. Som påhenger vurderer jeg er 200 hk Yamaha HPDI eller en 140-175 Suzuki 4 takt. Jeg lurer på følgende:

 

Er det noen som har erfaring med disse motorene, ev tips om hva som bør velges?

Er det noen som vet hvor sakte jeg kan anta å kunne kjøre med de respektive motorer, dvs. om jeg kan regne med å kunne dorge med motoren?

Er det noen som kan anslå bensinforbruk på lav hastighet/dorgefart?

Er det noen som har hatt problemer under kjøring på vinteren?

Er det annet jeg bør vurdere til denne bruken?

 

Alle synspunkter og erfaringer mottas med takk

Har Suzuki DF140. Er kjempefornøyd med denne. Utmerker seg med å være fysisk liten og lett (186 kg). Går 720 omdreininger på tomgang, det medfører i underkant av 2 knop med 14x20 stålpropeller.

I denne farten går det svært lite bensin. Og den er så stille at man må tett innpå for i det hele tatt å høre motoren. Den er nå gått 4 sesonger/360 timer, uten problemer av noe slag. Motoren har også kjededrift, i stedet for den billigere løsningen med rem. Det er ikke uten grunn at Suzuki er blitt Europas og Norges mest solgte 4-taktsmotorer. Anbefales :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med hpdi motor, men da en 250 hk, men det er jo samme teknologien. Er blitt fortalt av forhandler at denne motoren ikke bør kjøres på sakte fart over lengre tid. Den soter da og dette kan føre til dårligere ytelse og i verste fall stans.

 

Så skal motoren brukes mye til dorging ville jeg nok sett på 4-takt. Utenom dette er har jeg bare positive erfaringer med motoren. Har kjørt min 120 timer uten noe problemer. At den er enkel og vinterkonservere synes jeg også er ett stort pluss. Er bare og sjekke girolje, samt kjøre den i ferskvann. Synes heller ikke at serviceutgiftene er avskrekkende.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

............ og kjører den i tønne så er det bare å koble slangen til og spyle gjennom ferskvann.

De motorene jeg har hatt i den seneste tiden har hatt dette systemet med spyling - Johnson og Yamaha. Jeg bruker å spyle motoren innvendig med ferskvann etter hver gang jeg har brukt motoren, et flott system og ikke minst enkelt. :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har brukt en Susuki 4t 90hk i lengre tid. Dette er i prinsippet en 1,6 L Ford Focus motor. Samme som Yamaha bruker i sin 100hk 4t. Har brukt denne mye til dorging, gjerne 4 - 5 timer i strekk. Den fungerer fantastisk og har ett svært lavt forbruk. Motoren står på en Mørebas 7200 og holder en fart på 24 knop ved 4000 omdreininger. Da er forbruket ca 16 L pr time.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ikke riktig, 90 hesteren til Suzuki er en 2-liter... :rolleyes:

Mener Andy har rett her: 90 og 115 Hk Suzuki = 2 liter, mens 140 Hk er ca 2,1 liter. Alle tre er bygget på den samme motorblokka. Vekt hhv 189, 189 og 186, altså med 140 hesteren som den letteste.

 

For den som skal kjøre MYE på dorgefart vil jeg ubetinget anbefale 4-takt om man skal ha bare en motor, men for alle andre er de moderne 2-takterne og kanskje særlig E-Tec stort sett like bra avhengig av hva man prioriterer.

 

Synes imidlertid man også bør vurdere sikkerhetsaspektet litt. Har du en liten hjelpemotor til å dorge med har du også denne motoren for hånden i nødsfall om hovedmotoren mot formodning skulle få problemer. Nå er det imidlertid ikke alle som vi ha en ekstra motor fast montert på hekken, men for de som synes det er ok er dette kanskje noe å også ta med i betraktningen. Her faller jeg litt mellom to stoler for min del. Jeg vil ikke ha en slik ekstramotor fast montert (stjeler plass fra badeplattform og er heller ikke så pent akkurat på min båt synes jeg) så jeg har min ekstramotor stuvet bort inne i båten til daglig.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill så langt, og kom gjerne med fler kommentarer og erfaringer.

 

Jeg har ikke bestemt meg ennå, men vil røpe hvor jeg foreløpig står;

 

Hensikten med den nye motoren vil, om mulig, er å være uavhengig av en egen dorgemotor. Jeg vil uansett ha en reservemotor, men vil kunne klare meg med en enkel liten totakter som kan plasseres i baugen, fremfor å henge bak å ta plass og tynge ned hekken. (Ref: innlegg fra Helge)

 

Det er et tema for oss at båten er lett bak da vi ofte er 3-4 mann som fisker fra den. Motoren vil henge på brakett da jeg mener det er en løsning som gir mange fordeler. P.t. har jeg en Windy 22 med 235 hk på hekken. Den gjør samme fart som en windy med 330 hk innenbords; 44 knop. Det er selvfølgelig bare en del av sannheten, da f.eks en innenbords med flere hester lettere vil bringe en tung båt i plan osv., men det gir en indikasjon på hvor effektiv denne installasjonen er. Dvs. samme fart med en motor som har 70% av effekten av en innenbords. Braketten vil sannsynligvis bygges i GRP/Divinycell, gi 100-140 kg flytekraft, ha badeplattform og feste for reservemotor

 

En typisk dag på sjøen vil kunne være 10-20Nm transportetappe og 6-10 timer dorging (etter laks og sjøørret) Derfor vil jeg måtte prioritere egenskapene på lav hastighet høyt. Jeg tror at både HPDI og E-tec (og tilsvarende) er glimrende motorer, men jeg er p.t. ikke helt overbevist om at lavhastighetsegenskapene er helt som 4takt. Noen tilbakemeldinger tyder på at de ikke er det. I tillegg må jeg innrømme at det er en psykologisk barriere for meg å tro at jeg skal kunne dorge hele dagen med en V6 2takt, men jeg forstår at jeg ikke er helt oppdatert i forhold til min 1983 Johnson V6.

 

Jeg har stor sans for de fordelene som E-tec har, og skal sjekke ut denne videre, men hvis jeg skulle vært nødt til å velge i dag, tror jeg at jeg ville havnet på 140 hk Suzuki da jeg anser det som et "sikrere" alternativ. Det er heller ingen ting som tilsier at den skal henge på i evig tid, hvis det viser seg at det er noe annet som er bedre egnet.

 

Jeg har vært litt betenkt mtp. at effekten blir litt liten, men båten er lett (halvfabrikatet veier 700 kg- med forsterking og overbygg regner jeg med ca 1000 kg skrogvekt) så jeg antar at hastigheter på 30-32 knop skal være oppnåelig, og med 85% pådrag vil marsjhastighet kunne være 25-28 knop. dette er bl.a. basert på opplysninger om at samme båt med innenbords Volvo 218 hk gjør 38-40 knop, og at brakettinstallasjon er mer effektiv.

 

Når det gjelder dorgefart etter sjøørret, så er det avhengig av vanntemperatur og hva slags sluker/wobblere man bruker. (Kaldt vann=sakte fart) Vi ligger kanskje på mellom 1,5 og 2,5 knop. Kanskje mest rundt 2,2-2,3 knop. det viktigste er hvordan agnet går. Å holde en viss hastighet for å unngå annen fisk, har vi ikke tenkt mye på, men vi har fått tips om å gi på hvis vi får for mye horngjel (i østersjøen)

 

Selv om det er litt "off topic" har jeg lyst til å nevne et tips: Bruk en Bomber wobbler med 3 treble kroker. ta av alle krokene. Fest et par ekstra ringer, eller en sluklås i den midterste ringen. Fest en litt større treblekrok i denne. Du har da en wobbler med livligere gange som tåler mer fart, og jeg innbiller meg at fisken henger bedre på en stor treblekrok som henger i flere ledd slik at den ikke gir "mothold" når fiske prøver å vri seg av. Ellers er Apex et tips. Gjerne med innslag av grønt.

 

Som nevnt, takk for alle innspill og kom gjerne med fler kommentarer

Link to post
Share on other sites

men hvis jeg skulle vært nødt til å velge i dag, tror jeg at jeg ville havnet på 140 hk Suzuki da jeg anser det som et "sikrere" alternativ. Det er heller ingen ting som tilsier at den skal henge på i evig tid, hvis det viser seg at det er noe annet som er bedre egnet.

 

Jeg har vært litt betenkt mtp. at effekten blir litt liten, men båten er lett (halvfabrikatet veier 700 kg- med forsterking og overbygg regner jeg med ca 1000 kg skrogvekt) så jeg antar at hastigheter på 30-32 knop skal være oppnåelig, og med 85% pådrag vil marsjhastighet kunne være 25-28 knop. dette er bl.a. basert på opplysninger om at samme båt med innenbords Volvo 218 hk gjør 38-40 knop, og at brakettinstallasjon er mer effektiv.

Min båt har 900 kg skrogvekt, og har et lettdrevet skrog. Med lite last får jeg 38-39 knop med Suzuki DF140. Har hatt 8 velvoksne mennesker, 1 barn og noe bagasje (totalvekt 1800 kg?), da får jeg 32 knop, målt med GPS.

Har montert Winrace stålpropeller 14x20.

 

Tror derfor Suzukien vil kunne drive din båt med bravur, med den rette propelleren :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...