Jump to content

4takt vs ny totakt


monoskrog

Recommended Posts

Kanskje feil å komme med dette her, men hva synes dere er en fornuftig dorgefart i sjøen for Ørret/laks ? Har hørt at hvis det biter sei på så går det for sakte ?

Til laks og ørret er vel anbefalt dorgefart 5 knop. Eg for min del synst at dette virker som litt for fort. Men no har eg aldri fått noko laks, verken ved 5 knop eller treigere. :fishing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Leste endel på utenlandske forum før jeg bestemte meg for e-tec motoren. Det var heller lite informasjon å finne, utenom reklamen, på norske sider. Vet ikke hvor lenge motoren har vært på dette markedet, men endel erfaringer fant jeg. Ingen negative erfaringer angående elektronikken, men jevn klaging på oljeforbruket. Skal oljeforbruket være så lite som lovet i reklamen må en oppjustere motoren til å bruke beste (dyreste) oljen til denne motoren.

Har brukt motoren i en sesong og er litt spent på hvordan sesong nr. 2 og 3 blir. Håper fortsatt på at første verkstedsbesøk blir service etter 300 timer eller 3 år.

Jeg er veldig fornøyd med motoren, men det hadde jeg helt sikkert vært med suzuki sin 4-takter også, som kostet akkurat like mye.

Link to post
Share on other sites

Honda sin 90 hk er samme som står i civic (1,4i). Fantastisk motor.

 

Ellers fasinerer E-tec til Evinrude, sinnsyk lydløs, enormt dreiemoment og vinterkonservering gjøres med nøkkelen...

Dessuten kjennetegnes E-tec med en vesentlig mer enkel og robust konstruksjon, sammenlignet med 4-takterne. Og betydelig mindre behov for service, justering av ventiler m.v. Her er alt overdimensjonert. Servicekostnader bør tas med i regnestykket, og da kommer E-tec i en klasse for seg.

Alle moderne motorer har elektronikk. Min E-tec (40hk) er godt inne i sin første vintersesong i ukentlig bruk. Starter før nøkkelen er ferdig vridd om, både i kuldegrader og i regnvær, og går meget bra - både i dorgefart og i toppfart. Bensinforbruk som på en 4-takter, og meget beskjedent oljeforbruk.

Link to post
Share on other sites

Og betydelig mindre behov for service, justering av ventiler m.v. Her er alt overdimensjonert. Servicekostnader bør tas med i regnestykket, og da kommer E-tec i en klasse for seg.

Du spøker nå, vel?

 

På en moderne 4-takter er ventilene betjent av vedlikeholdsfrie hydrauliske ventilløftere, og registerreima er erstattet av vedlikeholdsfri registerkjede. Oljefilter og tappeplugg er det eneste du skal mekke på, og derfor er dette det første du får øye på når du letter av dekselet. Og det gjør du ved sesongslutt, på under en time. Samlet sett bytter du olje på mindre tid og til mindre kostnad enn hva en 2-takter krever av tid og kostnader gjennom sesongen til sin egen sære olje.

 

Den dagen 2-takterne utklasser 4-takterne på servicekrav og driftskostnader, ser vi det først på slikt utstyr som bare forventes å skulle starte, og deretter gå billigst mulig, uansett om man driter i det de andre 364 dagene i året. Eksempelvis plenklippere og strømaggregater. Hvor er totakterne der?

 

En eier av en moderne 4-takter kan kose seg hele sommeren med lavere driftskostnader, lavere støy, lavere bensinforbruk, ingen kostnader til dyr 2-taktsolje, og minst like god akselerasjon og toppfart. (ViMenn Båt i fjor, test av 150hk hvor Honda vant.)

 

Dermed kan 4-takteieren lene seg tilbake og godmodig irritere seg over støyen og blårøyken fra de andre... Lyspunktet blir selvsagt at det stilner når de andre renser tennpluggene for oljesot. Da kan han høre det jevne suset fra sin egen kjølestråle.

 

Snart er sommern her!!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Dermed kan 4-takteieren lene seg tilbake og godmodig irritere seg over støyen og blårøyken fra de andre...

 

Samlet sett bytter du olje på mindre tid og til mindre kostnad enn hva en 2-takter krever av tid og kostnader gjennom sesongen til sin egen sære olje.

På en ny totakter (som det var spørsmål om her) er det seperat oljinnspøytning som er tilpasset turtall - derfor er den blå oljerøyken en saga blott. En gammel 4-takter vil være slitt i ventiltetninger og vil også lage blårøyk. Her må det sammenlignes på rett objekt.

 

Om kostnaden på oljebytte er minst på 4-takter som skal bytte olje+filter en gang pr år, eller om oljen en to-takter brenner opp på veien, er vel avhengig av antall timer denne går. Kan godt være at 2-takten er billigst, i allefall kan man ikke være bombastisk.

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dermed kan 4-takteieren lene seg tilbake og godmodig irritere seg over støyen og blårøyken fra de andre... Lyspunktet blir selvsagt at det stilner når de andre renser tennpluggene for oljesot. Da kan han høre det jevne suset fra sin egen kjølestråle.

Har ikke noen direkte peiling på noen av de nye utebords motorene ,men har da en mening for det .

 

Tror ikke vi skal vrake 2-takts motoren enda ,skulle ikke forundre meg om den kommer til å utklasse otto motoren :smiley: .

Mange av komponentene på 2-takt/4-takt motorene er bygge på samme måte , slik som :

Gir , trim , innsprøytning ,tenning ,lading , disse komonentene feiler like ofte/sjelden på begge motor typer .

 

Problemet til 4-takteren ligger i antall komponenter i motoren som kan feile + de gir en drastisk økning av vekta ( mere vekt = høyere drivstoff forbruk ) .

 

Problemet til 2-takts motoren har vært oljeblandinga , men med dagens automatik på området er den delen ute av verden .

Det andre problemet har vært et høyere bensinforbruk , men vil anta at det er løst med dagen direkte innsprøytning ( bensinen blir ikke sprøytet inn i sylinderen før stemplet har stengt eksos porten = ingen uforbrente bensinrester = lavere forbruk = lavere forurensning )

Den store fordelen til en 2-takts motor har vel alltid hvert vekt/effekt forholdet som kommer av en enkel konstruksjon og en effektiv konstruksjon ( hver gang stemple går ned produseres det effekt )

 

Her er en liten sammeligning div motorer ( til ære for worse ) , 50+ kg exstra på 4-takteren .

 

Skulle jeg kjøpt ny utenbords idag hadde jeg ikke tvilt :smiley: en otto motor fungerer greit på en gressklipper men....

 

Ser også at de kommer enkelte rykter på div utenlandske forumer om merker som hadde sluttet med 2-taktere , vurdere å begynne igjen med nye 2-takts modeller , dette pga folk ikke vil ha 4-takterene ( de er for tunge og treeege )

 

Tenk bare hva en kunne fått ved å lage en hybrid av begge .

Trykksmøring ala 4-takt på 2-takteren ( en 4-takters fortrinn ) + lagt til en kompressor eller turbo :yesnod:

Bilde

Bilde

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Problemet til 4-takteren ligger i antall komponenter i motoren som kan feile + de gir en drastisk økning av vekta ( mere vekt = høyere drivstoff forbruk ) .

Eg er ikkje heilt einig, men no er eg ikkje noko proff heller.

Eg vil tru at siden 2-taktaren er så "slurvete" med forbrenningen så vil den bruke betydelig meire bensin enn 4-takteren som er gjerig som berre fy.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Eg er ikkje heilt einig, men no er eg ikkje noko proff heller.

Eg vil tru at siden 2-taktaren er så "slurvete" med forbrenningen så vil den bruke betydelig meire bensin enn 4-takteren som er gjerig som berre fy.

Dette er feil dersom du samenligne dagens 2-taktere, de utnytter hver eneste dråpe bensin. :cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

På en ny totakter (som det var spørsmål om her) er det seperat oljinnspøytning som er tilpasset turtall - derfor er den blå oljerøyken en saga blott. En gammel 4-takter vil være slitt i ventiltetninger og vil også lage blårøyk. Her må det sammenlignes på rett objekt.

 

Om kostnaden på oljebytte er minst på 4-takter som skal bytte olje+filter en gang pr år, eller om oljen en to-takter brenner opp på veien, er vel avhengig av antall timer denne går. Kan godt være at 2-takten er billigst, i allefall kan man ikke være bombastisk.

Problemet er at uansett hvor mye man automatiserer, så er en 2-takter smurt av olje tilsatt bensinen, og som dermed også forbrennes. Dette kommer man ikke unna. Og forbrent olje gir blårøyk, og lukter for jævlig. Det er derfor man alltid får mindre fisk med totakter, lukta setter seg til og med i snøret...

 

Fire liter helsyntetisk olje og et filter koster 500kr. Hvor mange timer kjører du før du har brukt totaktolje og tennplugger for mer enn det...?

 

 

Problemet til 4-takteren ligger i antall komponenter i motoren som kan feile + de gir en drastisk økning av vekta ( mere vekt = høyere drivstoff forbruk ) .

 

Problemet til 2-takts motoren har vært oljeblandinga , men med dagens automatik på området er den delen ute av verden .

Det andre problemet har vært et høyere bensinforbruk , men vil anta at det er løst med dagen direkte innsprøytning ( bensinen blir ikke sprøytet inn i sylinderen før stemplet har stengt eksos porten = ingen uforbrente bensinrester = lavere forbruk = lavere forurensning )

Den store fordelen til en 2-takts motor har vel alltid hvert vekt/effekt forholdet som kommer av en enkel konstruksjon og en effektiv konstruksjon ( hver gang stemple går ned produseres det effekt )

 

Skulle jeg kjøpt ny utenbords idag hadde jeg ikke tvilt :smiley: en otto motor fungerer greit på en gressklipper men....

 

Arne Kjetil

En moderne totakter veier mer, og har mer leamikk, enn firetakteren. Det er dreieventiler i innsuget, justerbare eksosporter for å gi nok krefter i mellomregisteret, og en annen type dyser i innsprøytinga med kortere levetid grunnet SOT.

 

Sjekk enduromotorsykler, feks Honda CR (2-takt) kontra Honda CRM (4-takt). 4-takteren har montert lysramper og er godkjent for vei, og fortsatt har den noen kg tilgode på 2-takteren. Og 4-takteren går bedre... Hvorfor er det ingen som kjører Paris-Dakar på 2-takter?

 

Og hver gang stemplet går ned i en totakter har den forbrent energi og produsert støy. Det er dobbelt så ofte ofte som en firetakter...

 

Kos dere på sjøen i sommer, folkens!

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Problemet er at uansett hvor mye man automatiserer, så er en 2-takter smurt av olje tilsatt bensinen, og som dermed også forbrennes.

Hva tror du smører en 4-takter da? Olje, som legger seg som en film på sylinderveggen av oljeringen på stempelet og som blir forbrent vekk, til det kommer ny oljefilm. Poenget for både 2- og 4-takter er at denne mengden er så litenat det ikke merkes.

Og hver gang stemplet går ned i en totakter har den forbrent energi og produsert støy. Det er dobbelt så ofte ofte som en firetakter...

Som bare betyr at 4-takter må gå med dobbelt så høyt turtall som 2-takter for å gi samme effekt :wink:
Link to post
Share on other sites

Hva tror du smører en 4-takter da? Olje, som legger seg som en film på sylinderveggen av oljeringen på stempelet og som blir forbrent vekk, til det kommer ny oljefilm. Poenget for både 2- og 4-takter er at denne mengden er så litenat det ikke merkes.

En 4-takter smøres nedenfra, og oljen på syinderforingenes vegger skrapes av med den nederste stempelringen. Derav navnet oljering... Dette betyr at en 4-takter kun forbrenner en blanding av luft og bensin, og at null olje forbrennes på 4-taktere før stempelringer eller ventiltettinger er utslitt. Du kan jo se hvor langt en moderne bilmotor går før det inntreffer. Ganske mange timer på sjøen, i mine øyne.

 

En 2-takter får derimot olja inn med bensinen over stemplet, og forbrenner kontinuerlig en blanding av luft, bensin og olje. Som soter, lukter og er synlig i form av blårøyk.

 

Som bare betyr at 4-takter må gå med dobbelt så høyt turtall som 2-takter for å gi samme effekt :wink:

Alle Paris-Dakar motorsykler motbeviser din mangelfulle motorteori her nå. Om totakteren var både mer effektiv, mer miljøvennlig, mer økonomisk, mer driftsikker og vedlikeholdsfri samt velsignet av paven hver jul og påske, hvorfor er det ikke totaktsmotorer i alle biler og andre fremkomstmidler vi omgir oss med?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

ikke greier en 4T å oppnå 5oohk pr 1000ccm uten trykkmating heller....en 2T er enklere oppbygget uansett hvordan en ser på det... jeg brukte 4l 2t olje sist sesong:140 hk Suzy.ca 400 l bensin og et snittforbruk på 1L/nm 1500 kg båt på 20 fot..3 sesong m samme plugger (ikke renset)og dette er en gammeldags 2T m gassere 4stk fra 1985.

 

ikke alt kan sees svart eller hvitt...ei heller har mange 4T ruslet 20-30 år så vi vet ikke så mye om levetid ennå..det hender jo at bilmotorer takker for seg før den tid også.. :wink:

Link to post
Share on other sites

For å snu på spørsmålet.

Hvorfor finnes det ikke en eneste firetakter i dette startfeltet?

 

Bilde

 

Rett og slett fordi det ikke finnes en eneste firetakter som holder følge og varer løpet ut.

Og ingen Yamaha heller for den saks skyld.

Feil.

 

Fordi det er billigere å trimme en totakter, og den begrensede varigheten på slike løp er i tråd med totakterens påkrevde serviceintervaller. At Yamaha ikke er representert blant deltagerne er også helt i tråd med min tankegang om pris og tilgang på trimmingsdeler.

 

Den mest teknologi-banebrytende motorsporten i dag er Formel 1. Hvorfor brukes ikke totaktere der? Det er ingen restriksjoner på at kun 4-taktere skal benyttes, derimot er det forbud mot trykkmating. Og det er vel LITT i konflikt med siste talers påstander om normalaspirerte liter-effekter...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Feil.

 

Fordi det er billigere å trimme en totakter, og den begrensede varigheten på slike løp er i tråd med totakterens påkrevde serviceintervaller. At Yamaha ikke er representert blant deltagerne er også helt i tråd med min tankegang om pris og tilgang på trimmingsdeler.

Overskriften din er helt riktig.

 

Med de pengene som er i omløp i dette sirkuset, er det revnende likegyldig om det er billigere å trimme eller ikke. Hadde det vært en eneste firetakter som kunne holde følge med treliters Merc'ene, hadde den vært representert. Firetakteren blir for tung og treig. Sorry, men slik er det.

Oppl. 1. Det kjøres også distansløp med disse motorene.

Oppl. 2. Yamaha er rikt representert i de mindre klassene. Tror faktisk de har noen rekorder for 850 cc og 1300 cc. Totaktere selvfølgelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg at du ikke svarer på mitt spørsmål om Formel 1, og alle kjøretøyer fra Paris-Dakar. Sånn sett understreker du mine påstander.

 

Jeg kan også føye til at 4-taktere ikke er representert i snøscootercross, og nesten ikke å få kjøpt som registrerbare snøscootere. Sånn, der fikk du det poenget gratis.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg at du ikke svarer på mitt spørsmål om Formel 1, og alle kjøretøyer fra Paris-Dakar. Sånn sett understreker du mine påstander.

 

Jeg kan også føye til at 4-taktere ikke er representert i snøscootercross, og nesten ikke å få kjøpt som registrerbare snøscootere. Sånn, der fikk du det poenget gratis.

Jeg må ha misforstått.

Trodde dette var en båtside. Ikke F1, Paris-Dakar og snøscooter.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

når det gjelder klasse inndelinger i motorsport er det blitt slik at 2T har et handicap på slagvolum...fks så begynte de å benytte 1000ccm 4T sammen med 500 2T før de begynte å kalle det superbike... wankelmotorer har samme handicap pga at de er en foorm for 2T..norton 588ccm wankel sammen med 1000ccm 4T... selv om dette ikke ble en ubetinget suksess..hvis man ser på formel 1 så brukte man 1500ccm 4T 10cyl m turboer. men dette begynte å gå for fort(1200hk på kvalifiseringsmotorene)så siste året var max ladetrykk 4 bar...så ble det 3000ccm sugemotorer... dette ble også for gøy :yesnod: så ble det fra i år max 8cyl motorer... :rolleyes: har man en lavt belastet 4T er det klart at denne har en bedre holbarhet i fks. paris dakar men de stopper/havarerer de også...eller i rally vm...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...