Jump to content

4takt vs ny totakt


monoskrog

Recommended Posts

får jo ikke bruke hva man vil av penger i offshore heller... begrensninger på motorer og gear der også...for å holde kostnader nede så fler kan holde på...selv om det er astronomiske summer for de fleste..klart alt er et spørsmål om penger..uten økonomiske begrensninger er jo ting greit... men det var vel ikke spørsmålet...

Link to post
Share on other sites

......Problemet til 4-takteren ligger i ..... en drastisk økning av vekta ( mere vekt = høyere drivstoff forbruk ) .

 

Her er en liten sammeligning div motorer ( til ære for worse ) , 50+ kg exstra på 4-takteren .

Arne Kjetil

Ikke nødvendigvis sant. Ikke alle 4-taktere er så mye tyngre enn 2-taktere! Min 2004 modell Suzuki DF140 4-takt veier 186 kg. Se HER hva 2- og 4-takterne til Yamaha veier i forhold (115Hk, 130Hk og 150 Hk) ...og forresten 2-takt Vmax'en er tyngst av dem alle....!

 

Begge Yamahas 4-taktere veier mer, MEN OGSÅ Yamahas 150 Hk 2-takt gjør det! Kun 130 Hk 2-takteren til Yamaha veier mindre (19 kg)

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk bare hva en kunne fått ved å lage en hybrid av begge .

Trykksmøring ala 4-takt på 2-takteren ( en 4-takters fortrinn ) + lagt til en kompressor eller turbo :yesnod:

Arne Kjetil

Det har eksistert i mange, mange år, det du beskriver er en GM Detroit 2-takts diesel.

 

Eg vil tru at siden 2-taktaren er så "slurvete" med forbrenningen så vil den bruke betydelig meire bensin enn 4-takteren som er gjerig som berre fy.

For at en 4-takter skal få nok dreiemoment på lavt turtall for bruk som påhenger , bygges disse med mer "overlapp" enn vanlig på ventiltidene , sånn at litt av fordelen mtp drivstofføkonomi blir borte.

 

En moderne totakter veier mer, og har mer leamikk, enn firetakteren. Det er dreieventiler i innsuget, justerbare eksosporter for å gi nok krefter i mellomregisteret, og en annen type dyser i innsprøytinga med kortere levetid grunnet SOT.

Såvidt meg bekjent ingen crossykler med direkteinnsprøytning. Ei heller 2-takts påhengere med dreieventilinnsug eller eksosventiler

4-takt har en fordel med flatere/enklere å kontollere effektkurve , noe som er vel så viktig ved offroadbruk som ren toppeffekt.

 

Feil.

Fordi det er billigere å trimme en totakter, og den begrensede varigheten på slike løp er i tråd med totakterens påkrevde serviceintervaller.

Nå er det vel temmelig hyppige serviceintervaller på 4-takt også når trimmingsgraden øker. F.eks

stempelbytte hver 10-15. time på 450cc-crosserne.

 

Jeg kan også føye til at 4-taktere ikke er representert i snøscootercross, og nesten ikke å få kjøpt som registrerbare snøscootere. Sånn, der fikk du det poenget gratis.

Vissvass. I sverige kjøres det scootercross med en Yamaha 4-takter. Den er på 973cc og kjører i 600-klassen dersom jeg husker riktig. Den har da også et ørlite vekthandicap...

Alle snøscooterprodusentene (dvs Yamaha, Ski-Doo, Lynx, Arctic Cat, Polaris) leverer idag snøscootere med 4-taktsmotor. Og 3 av dem leverer 2-taktere med innsprøytning.

 

-Ivar

(Som kjører både 2-takt og 4-takt)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Pussig nok kom ViMenn Båt igjen i dag. E-tec er testet, og hva åpner testen med?

 

"Slik dere opplever motoren, anbefaler vi at dere bytter tennplugger.

 

Selv om bare halvparten av serviceintervallet er tilbakelagt..."

Tungstartet og stopper på tomgang etter 150 timer. Pluggene er også avbildet, og om vi ser bort fra at den ikke har merker etter pluggsveis, kunne den like gjerne kommet fra en Tempo Taifun i mine øyne. Sot, sot, sot. Viktigheten av å alltid medbringe ekstra tennplugger fremheves som alltid når det er snakk om 2-taktere.

 

Og Ivar, les hva jeg skriver. Jeg skriver at det nesten ikke er mulig å få kjøpt registrerbare scootere med 4-taktsmotor. I prosent av salg er det forsvinnende liten del av salget disse utgavene stikker av med. Jeg får nok kritikk av å trekke inn norsk scooterstatistikk om jeg ikke skal trekke inn svensk også...

 

Vissvass meg i hue og rævva.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Vel...jeg liker nå best min "slappe tunge" 4-takter når jeg koser meg med en liten dorgetur på fjorden :lol:

Synes nok at en hver mann/kvinne får kjøpe det som passer best til sitt bruk. Tror ikke det ene er så mye bedre enn det andre når alt kommer til alt.

Vi får håpe de produserer en 3 takter fort som fy, så har vi et alternativ vi kan enes om.... :discuss:

 

:wink:

Redigert av Daggad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei vel :rolleyes:http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/

Kva med Mariner opimax. Berre eit forslag altså :wink:

Mnja. Skulle likt å se den tolvsylindrede motoren i en katamaran på bensindrift i 100 knop.

 

Mariner Optimax er Merc.

 

Og alle plassene på pallen er tatt av Merc. totakter.

Ingen over, ingen ved siden. Sort motor.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Og alle plassene på pallen er tatt av Merc. totakter.

Ingen over, ingen ved siden. Sort motor.

Ikke mange som mener at Mercury totakter leder den teknologiske utviklingen og har den beste driftsøkonomien.

 

Men det er ofte de samme som sier at: "Nei, det lages ikke biler som Volvo 240 lengre..."

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Og Ivar, les hva jeg skriver. Jeg skriver at det nesten ikke er mulig å få kjøpt registrerbare scootere med 4-taktsmotor. I prosent av salg er det forsvinnende liten del av salget disse utgavene stikker av med. Jeg får nok kritikk av å trekke inn norsk scooterstatistikk om jeg ikke skal trekke inn svensk også...

 

Vissvass meg i hue og rævva.

Det du sier er fortsatt feil. Har ikke tallene foran meg nå , men faktum er at f.eks Yamaha har gått nesten helt over til 4-takt. I den grad de nesten ikke er mulig å få kjøpt så er det nok fordi de er utsolgt fra forhandler.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I den grad de nesten ikke er mulig å få kjøpt så er det nok fordi de er utsolgt fra forhandler.

Godt mulig du vet mer om salgsstatistikker for snøscooter enn meg. De siste tendensene jeg har registrert gikk hvertfall ut på at 4-takteren også i snøen er mer miljøvennlig, økonomisk og pålitelig, men at trauste skandinaver som vanlig er skeptiske til alt som er nytt...

 

Om det nå derimot er blitt håpløst å dekke etterspørselen, tyder jo det på at de hvertfall har slått an i utlandet. Og det forstår jeg godt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...