MT. Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 Så nå er det plutselig et spørsmål om kostnader likevel? Dere hadde passa på Tinget, gutter. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Krapyl Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 Hjelper ikke. Firetakterne blir brutalt frakjørt. Mye finere lyd også i denne her. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bolla Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 får jo ikke bruke hva man vil av penger i offshore heller... begrensninger på motorer og gear der også...for å holde kostnader nede så fler kan holde på...selv om det er astronomiske summer for de fleste..klart alt er et spørsmål om penger..uten økonomiske begrensninger er jo ting greit... men det var vel ikke spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 Jeg er helt enig i at totaktlyd er fint til sitt bruk. Ingen som har hørt en 300hk Johnson totakts V8 på fullt pådrag glemmer det med det første. Og da får det heller være at julekortet fra Statoil er ironisk ment... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Helge Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 (redigert) ......Problemet til 4-takteren ligger i ..... en drastisk økning av vekta ( mere vekt = høyere drivstoff forbruk ) . Her er en liten sammeligning div motorer ( til ære for worse ) , 50+ kg exstra på 4-takteren . Arne Kjetil Ikke nødvendigvis sant. Ikke alle 4-taktere er så mye tyngre enn 2-taktere! Min 2004 modell Suzuki DF140 4-takt veier 186 kg. Se HER hva 2- og 4-takterne til Yamaha veier i forhold (115Hk, 130Hk og 150 Hk) ...og forresten 2-takt Vmax'en er tyngst av dem alle....! Begge Yamahas 4-taktere veier mer, MEN OGSÅ Yamahas 150 Hk 2-takt gjør det! Kun 130 Hk 2-takteren til Yamaha veier mindre (19 kg) Redigert 13.Februar.2006 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 Tenk bare hva en kunne fått ved å lage en hybrid av begge . Trykksmøring ala 4-takt på 2-takteren ( en 4-takters fortrinn ) + lagt til en kompressor eller turbo Arne Kjetil Det har eksistert i mange, mange år, det du beskriver er en GM Detroit 2-takts diesel. Eg vil tru at siden 2-taktaren er så "slurvete" med forbrenningen så vil den bruke betydelig meire bensin enn 4-takteren som er gjerig som berre fy.For at en 4-takter skal få nok dreiemoment på lavt turtall for bruk som påhenger , bygges disse med mer "overlapp" enn vanlig på ventiltidene , sånn at litt av fordelen mtp drivstofføkonomi blir borte. En moderne totakter veier mer, og har mer leamikk, enn firetakteren. Det er dreieventiler i innsuget, justerbare eksosporter for å gi nok krefter i mellomregisteret, og en annen type dyser i innsprøytinga med kortere levetid grunnet SOT.Såvidt meg bekjent ingen crossykler med direkteinnsprøytning. Ei heller 2-takts påhengere med dreieventilinnsug eller eksosventiler4-takt har en fordel med flatere/enklere å kontollere effektkurve , noe som er vel så viktig ved offroadbruk som ren toppeffekt. Feil. Fordi det er billigere å trimme en totakter, og den begrensede varigheten på slike løp er i tråd med totakterens påkrevde serviceintervaller. Nå er det vel temmelig hyppige serviceintervaller på 4-takt også når trimmingsgraden øker. F.eks stempelbytte hver 10-15. time på 450cc-crosserne. Jeg kan også føye til at 4-taktere ikke er representert i snøscootercross, og nesten ikke å få kjøpt som registrerbare snøscootere. Sånn, der fikk du det poenget gratis.Vissvass. I sverige kjøres det scootercross med en Yamaha 4-takter. Den er på 973cc og kjører i 600-klassen dersom jeg husker riktig. Den har da også et ørlite vekthandicap... Alle snøscooterprodusentene (dvs Yamaha, Ski-Doo, Lynx, Arctic Cat, Polaris) leverer idag snøscootere med 4-taktsmotor. Og 3 av dem leverer 2-taktere med innsprøytning. -Ivar (Som kjører både 2-takt og 4-takt) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MT. Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 (redigert) Pussig nok kom ViMenn Båt igjen i dag. E-tec er testet, og hva åpner testen med? "Slik dere opplever motoren, anbefaler vi at dere bytter tennplugger. Selv om bare halvparten av serviceintervallet er tilbakelagt..." Tungstartet og stopper på tomgang etter 150 timer. Pluggene er også avbildet, og om vi ser bort fra at den ikke har merker etter pluggsveis, kunne den like gjerne kommet fra en Tempo Taifun i mine øyne. Sot, sot, sot. Viktigheten av å alltid medbringe ekstra tennplugger fremheves som alltid når det er snakk om 2-taktere. Og Ivar, les hva jeg skriver. Jeg skriver at det nesten ikke er mulig å få kjøpt registrerbare scootere med 4-taktsmotor. I prosent av salg er det forsvinnende liten del av salget disse utgavene stikker av med. Jeg får nok kritikk av å trekke inn norsk scooterstatistikk om jeg ikke skal trekke inn svensk også... Vissvass meg i hue og rævva. Redigert 13.Februar.2006 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Daggad Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 (redigert) Vel...jeg liker nå best min "slappe tunge" 4-takter når jeg koser meg med en liten dorgetur på fjorden Synes nok at en hver mann/kvinne får kjøpe det som passer best til sitt bruk. Tror ikke det ene er så mye bedre enn det andre når alt kommer til alt. Vi får håpe de produserer en 3 takter fort som fy, så har vi et alternativ vi kan enes om.... Redigert 13.Februar.2006 av Daggad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 Vi får håpe de produserer en 3 takter fort som fy, så har vi et alternativ vi kan enes om.... Godt sagt, vi får se når denne 3-taktsmotoren kommer på markedet. Jeg skal ha en slik en...... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
urabus Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 snerten to-takter: http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/ Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 kva i alle dagar skal dei med ein så stooor motor Dette var vel ein dieselmotor men berre tenk på dei tennpluggane viss det hadde vore bensinmotor Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sinten Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 Finnes ikke så store totaktere.Nei vel http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/ Men fakta står; den firetakter er ikke laget som holder følge med Merc'en.Kva med Mariner opimax. Berre eit forslag altså Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
mikael Svart 13.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2006 Til laks og ørret er vel anbefalt dorgefart 5 knop. Eg for min del synst at dette virker som litt for fort. Men no har eg aldri fått noko laks, verken ved 5 knop eller treigere. eeeeh. sindre. går båten din i 5 knop????????????? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Nei vel http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/ Kva med Mariner opimax. Berre eit forslag altså Mnja. Skulle likt å se den tolvsylindrede motoren i en katamaran på bensindrift i 100 knop. Mariner Optimax er Merc. Og alle plassene på pallen er tatt av Merc. totakter. Ingen over, ingen ved siden. Sort motor. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
MT. Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Og alle plassene på pallen er tatt av Merc. totakter. Ingen over, ingen ved siden. Sort motor. Ikke mange som mener at Mercury totakter leder den teknologiske utviklingen og har den beste driftsøkonomien. Men det er ofte de samme som sier at: "Nei, det lages ikke biler som Volvo 240 lengre..." Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Krapyl Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Hvorvidt Mercury leder den teknologiske utviklingen eller har den beste driftsøkonomien har jeg ingen formening om. Men de kommer først i mål. Hver gang. Nei, det lages ikke biler som Volvo 240 lenger. Og godt er det. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
ivar Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Og Ivar, les hva jeg skriver. Jeg skriver at det nesten ikke er mulig å få kjøpt registrerbare scootere med 4-taktsmotor. I prosent av salg er det forsvinnende liten del av salget disse utgavene stikker av med. Jeg får nok kritikk av å trekke inn norsk scooterstatistikk om jeg ikke skal trekke inn svensk også... Vissvass meg i hue og rævva. Det du sier er fortsatt feil. Har ikke tallene foran meg nå , men faktum er at f.eks Yamaha har gått nesten helt over til 4-takt. I den grad de nesten ikke er mulig å få kjøpt så er det nok fordi de er utsolgt fra forhandler. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MT. Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 I den grad de nesten ikke er mulig å få kjøpt så er det nok fordi de er utsolgt fra forhandler. Godt mulig du vet mer om salgsstatistikker for snøscooter enn meg. De siste tendensene jeg har registrert gikk hvertfall ut på at 4-takteren også i snøen er mer miljøvennlig, økonomisk og pålitelig, men at trauste skandinaver som vanlig er skeptiske til alt som er nytt... Om det nå derimot er blitt håpløst å dekke etterspørselen, tyder jo det på at de hvertfall har slått an i utlandet. Og det forstår jeg godt. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
John_Kr Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 ............. mer................pålitelig, ........... Drøy påstand, hvor kommer dette fra? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sinten Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Mariner Optimax er Merc.Ja men er det ikkje totakter/firtakter det er snakk om då? Finst det ikkje Mariner 4-takter med opimax? Eller er det eg som roter Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
John_Kr Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Optimax til Merc er 2-takter selvfølgelig. Patentert innsprøytningssystem. Bra motorer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Optimax et navnet på systemet for (direkte)bensininnsprøyning som benyttes på Mercury/Mariners 2-taktere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinten Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Ser no at 4-taktarane bruker noko som heiter EFI. Veit ikkje kva det står for, sikkert tilsvarende opimax.Eller? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
o.b.lix Svart 14.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2006 Ser no at 4-taktarane bruker noko som heiter EFI. Veit ikkje kva det står for, sikkert tilsvarende opimax.Eller? EFI=Electronic Fuel Injection --> Elektronisk bensin insprøytning. Dvs det som vi på bilmotorer kaller bare "i". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.