Jump to content

Seilbåt for første gang.


Båtdrømmeren

Recommended Posts

Det er håpløst å gi deg et råd basert på det du spør om. Det er drøssevis av båter i den prisklassen, men de er forskjellige hva angår seilegenskaper, komfort, størrelse o.l. Foreslår at du titter rundt og snakker med folk så over tid danner du deg en oppfatning av hva du liker. Du kommer sannsynligvis til å få like mange råd som det finnes båter. Personlig ville jeg sett på en HR 26 hvis du skal bruke den på tur. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hold øye med finn.no og legg vekt på å få en båt med god motor. Det er ikke lett i den prisklassen når du skal ha innenbords.

 

Det som slår meg for maks 150 000 er eldre Comfort 30, Granada 27, Alo-Mikkel 26 i topp stad, nedslitt Maxi 84 eller kanskje en Bostrøm 31 om de går såpass billig.

Link to post
Share on other sites

Motor totalrenovert i vinter.

Kjenner ikke båttypen og kan ikke si noe om den.

"Motor totalrenovert" er et definisjonsspørsmål. Jeg har hatt en sånn motor selv inntil nylig. Den var fra 1983 og var i ferd med å ta kvelden da jeg byttet den i sommer. Generelt vil jeg si at alle saltvannskjølte motorer som har passert 20 år, er på rask vei mot pensjonsalder, og jeg tror det er lurt å være skeptisk til hva det er mulig å få gjort med rust, tæring og gjengroing ved en slik "totalrenovering".

Men prisen - 79.000 - er jo relativt lav for en seilbåt på 26 fot, så kanskje det ikke er så ille selv om du eventuelt må bytte motor etter kort tid. Du må regne 40.-60.000 kroner for det, avhengig av motortype, eventuelt mer hvis du må hyre profesjonelle mekanikere.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som slår meg for maks 150 000 er eldre Comfort 30, Granada 27, Alo-Mikkel 26 i topp stad, nedslitt Maxi 84 eller kanskje en Bostrøm 31 om de går såpass billig.

Min favoritt er da Alo Mikkel som jeg selv har hatt og vært meget fornøyd med. Når det gjelder Granada 27 har jeg hørt "rykter" om at en del av båtene er belemret med osmose (uten å si at dette er representativt for båt-typen), så jeg ville i alle fall gransket denne typen grundig under vannlinjen.

 

Du kan også få en godt utstyrt Bakke 26 i denne prisklassen (men den kan virke litt trang innvendig).

 

Lykke til med valget

Link to post
Share on other sites

Er ikke så redd for å skru. har både byttet og overhalt motorer før. men det eieren sa var at alle lager var byttet foring og stempel var byttet og at hele motoren var pakket om og en ny manifoil var montert.

Det jeg er mer redd for er det som går på rigg å seil da dette er helt nyttt for meg. hva skal jeg se etter på slikt utstyr? hvordan ser jeg om er seil er utslitt?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil råde deg om å uansett satse på et kjent merke på våre breddegrader.

Det er så mye enklere når det er problemer eller spørsmål, da vet alle med en gang hvilke båt det er snakk om. Verdifullt om verftet eksisterer ennå.

Vurdering av motor er ikke lett, vi tok sjansen og satset alle kort på vår intuitivitet. Selgerene virket Ok og båten var særdeles godt holdt. Hittil er vi strålende fornøyd og har erfart at båten hva de sa den var.

 

Men jeg innrømmer at det gikk litt fort for seg.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter det jeg har funnet ut gjennom søk, er Verl 790 en anerkjent båt i England. Prisen på den i Haugesund ser hakket billigere ut enn de man finner til salgs der. Har selv eid en engelsk seilbåt fra 70-tallet og kan skrive under på at de bygger solide båter der. Men sjekk uansett båten for osmose og dekket for sprekker rundt maststøtten. Hvis den er fri for slike ting ville jeg lagt inn et bud på 60000,- og tatt det derfra. Tror nok den er verdt pengene. Ser ut til å være en båt som seiler greit også.

 

mvh

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Comfort 30 er en meget velseilende og solid båt, og ikke minst veldig populær med stor aktivitet i flere klubber. Verftet leverer fortsatt alle deler og gir ellers en superb service.

 

Under linken er det flere til salgs i forskjellige prisklasser :

(Tror det ligger noen brukererfaringer her på baatplassen også)

 

Comfort 30

At verftet fortsatt lever er en sannhet med modifikasjoner når det gjelder Comfort 30, dette fordi at alle de ca. 100 båtene som ble solgt i Norge var bygget på lisens av Sandefjord Modellverksted. Og de eksisterer ikke lengre.

Comfortbåtar AB i Arvika er topp de, men det var mye forskjellige løsninger som ble valgt på de norskbyggede Comfort 30`ene. De fleste ble levert som 3/4 eller 1/2 fabrikat.

 

Linken du viser til har dessverre vært helt død (ingen oppdateringer) i 2 år nå. Men du finner en del nyttig på: http://hem.passagen.se/comfort30/

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger en Verl 790 på finn. er det noen her som har noe info om denne typen?

Verl 790 er en anerkjent båt i Storbritannia:

 

"The Verl 790 was designed by Ed Dubois, then working for Miller & Whitworth's design office, and introduced in 1975, by Verlvale Ltd., as a small cruising yacht with a good performance. "

 

Beskrivelse, data og flere bilder

 

og her

 

og her

 

Personlig så synes jeg at spaderoret er muligens litt VEL utsatt plassert?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter det jeg har funnet ut gjennom søk, er Verl 790 en anerkjent båt i England.

skall villigt erkänna att jag ikke hört talas om Verl !

(båten behöver ikke vare dålig för det :wink: )

 

gå in på Sailguide o titta lite, Verl 790 finns ikke med,

deremot en Verl 900 !

 

Verl 790/900 er nog ganske okända her oppe i Norden, vilket gör att kundkretsen reduceras åtskilligt den dagen du skall sälja.

 

Jag skulle själv inte kjöpe en sådan båt, skulle hålla mig till ett nordiskt merke alt fransk el tysk

dessa blir betydligt enklare o sälja när den dagen kommer!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Beklager villfarende opplysninger om C30`s verft, men gode båter er det.

Vil det si at Arvika ikke vil ha noe med 30`å gjøre ved henvendelser ?

 

Comfortbåtar AB er et hyggelig verft å ha kontakt med. Til båten vår er det kjøpt veldig mye fra verftet i løpet av årene. Det siste var nye teak sittebenker og bunn i cocpit, forleden fikk jeg kopi av sveisetegningene til ny septiktank som de evt. kunne sveise sammen til meg for 3.500,-Nkr.

hvis jeg ønsket det.

Link to post
Share on other sites

Beklager villfarende opplysninger om C30`s verft, men gode båter er det.

Vil det si at Arvika ikke vil ha noe med 30`å gjøre ved henvendelser ?

Jo da de vil sikkert det. Det jeg mente er at på de norske båtene er det valgt mye forskjellige løsninger, og således er det ikke sikkert Comfortbåtar i Arvika kan hjelpe i alle tilfeller med denne spesifikke båten. Alle andre Comforter/Comfortina`er er meg bekjent produsert i Arvika.

 

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har tittet litt på nettet å funnet en båt jeg syns ser fin ut noen som har noe info om Maxi Fenix? Må jo være et br kjøp? det er en liten skade på baugen men ikke hull.

Jeg her ingen problemer med å repparere slikt selv. 150.000 kr

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...7&pos=18&tot=47

Fenixen er jo kjent, med egen klasse i regattaer osv. Dinetten er vel den som er solgt mest. Du kan vanskelig bomme totalt på denne båttypen. Som førstegangsbåt hadde jeg kanskje vurdert rulleforseil som et av kriteriene. I alle fall om det er turseiling som står på programmet. Alle skjøter og fall til cockpit ville jeg også satt høyt på lista.

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Har tittet litt på nettet å funnet en båt jeg syns ser fin ut noen som har noe info om Maxi Fenix? Må jo være et br kjøp? det er en liten skade på baugen men ikke hull.

Jeg her ingen problemer med å repparere slikt selv. 150.000 kr

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...7&pos=18&tot=47

Prisen (annonsert pris) på Maxi Fenix har ligget fra 190' til 250' de siste to årene. På bildene ser det for meg ut som båten har selvslående fokk og det gjør det enkelt å slå - en fordel spesielt i trange områder. Dette gjør at man seiler mer og går mindre for motor?

 

Ville tro at båten har original motor (25 år) og at den er saltvannskjølt :nonod: - hva koster det å sette in ny??

 

Spennende, men jeg synes (for) risikabelt prosjekt - tror jeg ville prøvd å prutte kraftig før jeg, eventuelt, slo til!

 

..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har motatt bilder av skaden i baugen å det ser ikke så pent ut. Men det ser ikke ut til at det er umulig å fikse. men jeg må komme i kontakt med en som eier en tilsvarende båt. Må få laget et gipsavstøp av baugen. Kunne vært fint om noen i oslo omegn som har en slik båt kunne gitt meg en liten titt på sin båt. er ikke lett å kunne se alt på et par bilder. noen som kjenner noen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...