Jump to content

Seilbåt for første gang.


Båtdrømmeren

Recommended Posts

Hadde tenkt å ta den sjøveien. Jeg skal nok ikke bruke mer enn et par tre dager på å få den seilbar.

Så får jeg heller gjøre jobben 100% når jeg har fått den inn på verkstedet vårt her hjemme.

Men jeg vil nok vente til litt ut i året før jeg tar den turen. manskapet er varslet så det skal nok gå bra. må også ha en følge bil som kan hjelpe om noe skulle inntreffe på turen.

Jeg tillater meg å være skeptisk til dette opplegget, å få den seilbar hva er det? At den flyter uten vind og bølger? Hva hjelper det med en bil på land? Du skal vel seile på sjøen.

 

Jeg har selv reparert glassfiberskader for 30000.- på min båt, helt kurant og greit det. Men det skal aldri jukses med hvor langt du sliper ned og tørketider. Nettopp derfor er en delvis reparasjon en håpløs løsning spør du meg.

 

mvh

 

Barsk II :nonod::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som skrevet tidligere har jeg erfaring med repp av båtskrog. Det jeg mener med seilbar er det at den skaden er utbedret slik en slik skade skal utbedres, men at jeg ikke setter fokus på finish som topcoat innvendig at jeg ikke bør slipe ned gelcoat på utsiden med vannsliping ol.

Jeg er klarover hvilke påkjenninger et skrog kan få i sjøen. Jeg har erfaring med dette. Jeg har repparert Hydrolift fritidsbåter og konkuransebåter før som får mye mer juling enn en seilebåt da disse lett passerer 70knop. Jeg venter på flere bilder av båten og det er etter at jeg har gitt utrykk for at prisen er alt for høy. skal bli spennende å høre fra de igjen.

Jeg er også klarover at en bil ikke kan kjøre på vannet, det jeg mener er det at det kan oppstå ting på en reise fra stavanger til fredrikstad å at det da er mulig å kunne få utbedret event feil i havner på veien. jeg har en bil i firmaet mitt som er satt opp med verktøy som skal kunne fikse det meste som kunne hende. Jeg har også tenkt å ta med meg gubbens zodiak på 11ft med en 15hk yamaha, i tilfelle rottefelle.

Men båten er ikke kjøpt ennå så jeg setter pris på innspill for og imot.

Mvh.

Båtdrømmeren

Redigert av Båtdrømmeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men båten er ikke kjøpt ennå så jeg setter pris på innspill for og imot.

Mvh.

Båtdrømmeren

Selgeren kan vel nesten bare kaste seg med i diskusjonen her, for dette er vel den båten som selges hos Atle på Stavanger seil? Han er jo med på forumet her han,

 

Jeg blir litt skeptisk når jeg ser skaden på roret, her har store krefter vært igang, og hvordan er resten av farkosten mht seil, rigg og kjøl? Men, det kan sikkert bli en fin båt igjen dette her, men tror ikke den blir noe billigere enn en Maxi Fenix kjøpt her på østlandet.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan få en flott båt, men er enig med deg i at prisen er for høy. Jeg hadde prøvd meg på 120", men skaden er ikke værre enn at man kan fikse det skikkelig selv hvis man er litt "handyman". Husk også at det er over vannlinjen. Hadde det vært under, hadde jeg nok vært litt mer skeptisk.

 

Regn med å måtte slipe ut ganske mye mer enn det den ser ut som. Regner med at det er kurrant å komme til fra begge sider. Du bør også ha en lakksprøyte (trenger ikke å være dyr) for sprøyting av gelcoat. Da kan du også få en fin avslutning på jobben både utvendig og innvendig. Prøv også å få tak i den orginale gelcoat-fargen. Treffer du riktig og gjør jobben ordentlig, så trenger det ikke å bli synlige merker etter reparasjon i det hele tatt.

 

Ang. midlertidig reparasjon for å få transportert den dit hvor du skal reparere den, så tror jeg du kommer langt med å fylle en plastsekk med byggskum og legge nedi akerbrønnen. Det er enkelt å få ut igjen også når du skal rengjøre for å fikse skaden ordentlig.

 

Kan være lurt å få en fagmann til å se på det i alle tilfeller. Det er ikke sikkert det er så dyrt å få fagmessig reparert som man kanskje kan få inntrykk av.

I båten min skal jeg gjøre forsterkninger rundt kjølinnnfestningen da det har forekommet noen svake tilfeller av svajkjøl på båttypen jeg har. Fikk dette taksert av bærum plast som går for å være blant de beste på plastrep, og får dette gjort skikkelig for under 10 høvdinger hvis jeg sliper rent og dekker til all innreding i båten.

Redigert av junkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...