Jump to content

Seilbåt for første gang.


Båtdrømmeren

Recommended Posts

Her er alt kommet mange gode råd,men jeg henger meg på med hva jeg ville vektlegge (subjektivt):

- Bra og ikke for gammel motor - seil av nyere dato (dette koster ved fornying)

- Helst 2. generasjon eller nyere båtkonstruksjoner (Ca 1980 og senere)

- Gode seilegenskaper

 

 

Når du har funnet noen aktuelle båter,men du er usikker, få med en erfaren seiler/båtmann for inspeksjon. Det er en mengde båter i det prisleiet du nevner og det er kjøpers marked.

Tvi, tvi og lykke til

Link to post
Share on other sites

ja det er en liten skade på roret også. men ubetydelig( ifølge selger)

Skaden i baug derimot er et lite drawback, der er det et fysisk hull i hele skuteskoget. Men hullet er over vannlinjen og kun i brønnen der man oppbevarer fortøynings tauverk.

Jeg har repparert værre vrak enn dette da jeg har jobbet på Hydrolift i en del år med prototype båter der.

Motoren er jeg ikke sikker på men har såpass gode kontakter på bade volvopenta vetus os sole at jeg skal nok klare meg med ny motor og i verste fall nytt s-drev for selgers kostpris minus moms da jeg er selstendig å kan trikse det til litt.

Er det noen der ute som vet hvor mange former denne båten har blitt støpt i? og om det er gjort noen forandringer på formen?

Link to post
Share on other sites

- Bra og ikke for gammel motor - seil av nyere dato (dette koster ved fornying)

Det er vel ikke bare datoen som betyr noe for seilene. Hvis man ønsker å få det meste ut av båten er det kanskje like greit å få muligheten til å velge selv hva slags seil man vil ha.

 

Forøvrig er Fenixen er en bra og kurant båt, hvis en er typen som har tid, ressurser og lyst til å fikse opp en skadet båt kan det jo være mulig å gjøre et "kupp". dvs. et lavt bud. Nåværende eier er åpenbart ikke interessert i å fikse det selv, og er neppe mange andre som gidder heller...

Link to post
Share on other sites

litt fornøyelig. Båt til 150 000, med en skade til 35 000. Totalt 185 000 om ikke mattekunnskapen svikter meg helt. Tilsvarende båt i " hel " stand, ligger på 220 000,- Mao, man har 35 000 for å ta på seg risikoen ved prosjektet.

 

Dette er selfølgelig alt for lite. Passe pris for prosjektet er omlag 100 000,- Da kan den som kjøper båten, og fixer den, tjene en slant, selv om usikkerheten fortsatt er den samme.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tilsvarende båt i " hel " stand, ligger på 220 000,- Mao, man har 35 000 for å ta på seg risikoen ved prosjektet.

Litt kverulantisk uenig

A. Er ikke gitt at skaden(e) koster 35000.- å reparere (Om en gjør det selv)

B. Resten av båten kan være i bra stand

C. Det er ikke risikofritt å kjøpe en "hel" båt heller. Motorhavari kan f.eks skje den beste...

D. Det kan være prutningsmonn på den oppgitte prisen

 

Selvsagt kan det være andre mangler på denne båten også, i tillegg til den åpenbare skaden.

Jeg ville ikke kjøpt den. Jeg er ikke nevenyttig nok til å påta meg et sånt prosjekt. For den som er det er det nok lettere å vurdere hva det koster, og hvor bra det blir.

 

Går også ut fra at Båtdrømmeren drømmer om seilbåt, og ikke om økonomisk gevinst ved salg...

Link to post
Share on other sites

QUOTE(pettersand @ 13.02.06 15:20)

- Bra og ikke for gammel motor - seil av nyere dato (dette koster ved fornying)

 

Nefertiti Postet I går, 19:33

Det er vel ikke bare datoen som betyr noe for seilene. Hvis man ønsker å få det meste ut av båten er det kanskje like greit å få muligheten til å velge selv hva slags seil man vil ha.

 

Nei ikke bare datoen, det er ikke vel heller ikke poenget, men eldre seil, for ikke å snakke orginalseil, er som regel utblåste og yter ikke båtens egenskaper rettferdighet. Dårlige seil vil en skifte ut kanskje etter første sesong, en kostnad som nærmer seg en ny motor.

Poenget er om salgsprisen på båten avspeiler evnt. utblåste seil, dvs en snarlig stor kostnad. Poenget er også at "seilfella" er lettes å tråkke opp i ved kjøp av seilbåt. Dette gjelder også mange som kjøper nye båter - for å holde prisen nede selges de med billige (og dårlige) seil som de fleste skifter etter to sesonger.

Link to post
Share on other sites

ja det er en liten skade på roret også. men ubetydelig( ifølge selger)

Skaden i baug derimot er et lite drawback, der er det et fysisk hull i hele skuteskoget. Men hullet er over vannlinjen og kun i brønnen der man oppbevarer fortøynings tauverk.

Jeg har repparert værre vrak enn dette da jeg har jobbet på Hydrolift i en del år med prototype båter der.

Motoren er jeg ikke sikker på men har såpass gode kontakter på bade volvopenta vetus os sole at jeg skal nok klare meg med ny motor og i verste fall nytt s-drev for selgers kostpris minus moms da jeg er selstendig å kan trikse det til litt.

Er det noen der ute som vet hvor mange former denne båten har blitt støpt i? og om det er gjort noen forandringer på formen?

Det er visstnok laget i alt 750 Maxi Fenix og av disse er 250/300 i Norge - dette ifølge Seilmagasinets oversikt så burde være meget lett å komme i kontakt med andre Fenix-eiere.

 

Følgende svakheter er påpekt om båten generelt:

 

"Svakheter: Kjølkonstruksjonen kan være sårbar overfor grunnstøtinger fordi kjølen er boltet gjennom skroget og innerseksjonen. Det er en relativt svak konstruksjon fordi innerseksjonen ikke gir tilstrekkelig bæring. Det fins eksempler på kjølbolter som har arbeidet seg ned i laminatet og gjort kjølboltene utette. Rutene kan være utette, men dette kan ofte fikses ved å etterspenne dem. Det kan være problemer med rorlagrene, og noen Fenix-eiere har skiftet til nye og bedre koniske lagre. Noen har også forsterket rorstammen med et utvendig rør. "

 

 

Ser av annonsen på Finn at båten har nytt storseil og en ny selvslående fokk koster 5000? Ny sprayhood og bomtrekk er jo bra, MEN:

 

Hvor mange kjøpere tror du selger har? Selgers pris betyr at du får hele jobben og risikoen med reperasjoner etc. og da er vel litt av poenget borte? Har en følelse av at denne båten er hardt brukt og endt opp som en "frustert" båt. Du bør definitivt få en med kunnskaper til å gå over riggen, mast, salingshorn, vant osv. Enig med Suzuki at riktig pris er max 100.000. Det at du har kontakter og kunnskaper skal være forbli din fordel og ikke selgers?

 

Lykke til og spent på å høre fortsettelsen.

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Også enig i at prisen er i overkant. Hvis jeg skulle kjøpe båten etterpå og hadde fått vite at den har hatt en skade, ville jeg sett meg om etter en uten skade til samme pris. Følgelig bør marginene være større. Gjør du dette selv, og totalkostnadene blir på under 10 000, så nærmer det seg fornuftig. Men det innebærer at man liker å drive med slikt og ikke ønsker å tjene penger på selve jobben.

 

Det bør være prutningsmonn her. Motoren? Sitter vel en VP her, og det er ikke uoverkommelig å overhale disse selv om det skulle bli problemer. Hater man å gjøre annet enn å skifte olje så blir det noe annet. Da er nok bytte det eneste fornuftige om den skulle ryke. Hvem har hatt båten tidligere? Ivrige seilere bruker ikke motor mye, den kan holde i mange år enda.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Virker som om noen prøver å prate prisen opp? Les - fortelle at dette kan være et lurt kjøp, ikke bekymre deg osv., mens andre (inkl. meg selv) prøver å prate prisen ned ved å påpeke at det er betydelig risiko involvert for markedet generelt å kjøpe en skadet båt, og dette skal så definitivt reflekteres i prisen!

 

Hvor mange reelle kjøpere er det til båten uten skade? 10-20?? Og hvor mange til en skadet båt midtvinters beliggende i Stavanger (intet galt sagt eller ment om Stavanger!) Ingen, kanskje en eller?

 

Enhver "ting" som er til salgs er verdt hva markedet er villig til å betale - hverken mer eller mindre og denne båten har kanskje en kjøper? Prisen må være meget lav for at det skal være et godt kjøp!

 

Uansett så er prisantydning for høy og det er godt begrunnet av flere på denne tråden.

 

Konklusjon: Kjøp frarådes til prisantydning eller deromkring. Kan være fornuftig til 100.000, men selv da ville jeg ha hatt en grundig gjennomgang av båten.

 

Eller kanskje jeg bare har levet av å være kremmer i (for) mange år?

 

:yesnod:

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig noen innlegg som går i å presse prisen opp?

Virker som de fleste mener at det kan være prutningsmonn?

 

Men her er det altså en mulighet for å få en båt som i utgangspunktet ligger utenfor budsjettet, men som ved en god del egeninnsats kan bli brukbar. Hvis Båtdrømmeren mener at han er kapabel til å reparere skaden selv, er vel han selv den eneste til å vurdere om dette er et "lurt" kjøp eller ikke.

 

Gitt at det ikke er ytterligere skader, og det er mulig å reparere baugskaden forstår jeg ikke hvorfor dette nødvendigvis er et helt håpløst prosjekt? Jeg har ikke sett skaden, men vurderer å ta en titt. (Her i Stavanger er det forsåvidt ikke så stor forskjell på midtvinters og midtsommers...) Kjenner heller ikke historien til båten eller skaden.

 

Og grundig gjennomgang av båten? Akkurat det er vel lurt uansett hva båt du ser på? Finnes sikkert "hele" båter som kan ha andre minst like dyre problemer.

 

Enig i at markedet er begrenset, så et skambud er på sin plass.

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Skal ta kontakt med selger i morgen for en prat ang prisen.

Om noen her på forumet bor i stavanger å har lyst til å ta en upartisk titt hadde jeg blitt glad(skal selvfølgelig betale for event. kostnader det innebærer. drivstoff bomringer ol)

takker for mange fine svar.

For meg er 150.000 masse penger å et eventuelt kjøp må være godt overveid fra min side.

Er skaden av det omfang jeg har blitt forespeilet er jeg ikke redd, men man vet jo ikke om man har fått servert hele sanheten om båten

 

MVH.

Båtdrømmeren.

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

 

Denne skaden på roret skal ha blitt av et resultat av at båten har lagt fortøyd og fått kraftig sjø inn på aktersiden å roret har stått på tvers. det er også slik skaden på baugen har oppstått. akterfortøyningen har løsnet da det var en periode med sterk pålandsvind.

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å ta den sjøveien. Jeg skal nok ikke bruke mer enn et par tre dager på å få den seilbar.

Så får jeg heller gjøre jobben 100% når jeg har fått den inn på verkstedet vårt her hjemme.

Men jeg vil nok vente til litt ut i året før jeg tar den turen. manskapet er varslet så det skal nok gå bra. må også ha en følge bil som kan hjelpe om noe skulle inntreffe på turen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt travel for tiden, så jeg tror ikke jeg kan påta meg noe besiktigelse i nærmeste fremtid. Jeg er heller på ingen måte ekspert i å vurdere glassfiberskader. Annet enn å se at det er et stort hull...men...jeg vil nå si at hullet ser ut til å være OVER vannlinjen. Ellers hadde vel båten også hatt vannskader i tillegg.

 

Kunne kanskje sagt noe om seilenes tilstand.

 

En ting som slår meg litt. Dette er vel en forsikringsskade? Hva har eieren gjort? Tatt pengene og droppet seildrømmen ;) Avkortning?

 

Fraktpoenget tatt opp er...et poeng. Hvis du ikke bor her, må vel båten repareres før den kan seiles selv. Fraktkostnaden er fort noen tusenlapper det og.

Link to post
Share on other sites

Har prislisten til Nimbus og nytt ror til Maxi Fenix koster 15.200 sv.kroner og så kommer frakt i tillegg!

 

Husk at selger kan enten selge båten med skader eller reparere skadene og så selge, men da han opplyse om skadene osv og det vil helt sikkert også gjøre andre kjøpere skeptiske. Tror ganske sikkert at det er du som sitter med de beste (forhandlings)kortene og tenk heller på at selger har et problem heller enn alt hva du kan gjøre/få til på billig vis - det er din, og kun din, fordel!

 

Lykke til! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...