Kotnes Startet 23.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2002 Noen som vet hva som er best å sage teakfinerplater med uten at det blir flisete. Kotnes Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Brumle Svart 23.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2002 Hvis du bruker en handsag skal den være fintannet. Skjær platen med finsiden opp, sett gjerne på en maskeringstape over der du skal skjære Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 Har engang sett en finersag: fintannet og - det viktigste: tennene sitter ikke på en rett kant men bøyet - vanskelig å forklare: tenk deg sagbladet som en liten bit av et STORT sirkelsagblad. Du bruker da sagen omtrend som en kniv med stållinjal og fineren liggende på bordplaten. Men hvor den finnes? Jeg så den i Tyskland. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 Hei, Tror det er vanskelig å skjære plater med et perfekt resultat. Har inredet en 32 foter og kjøpte til og med et blad til 12-1300 kr, uten at jeg var fornøyd. Sats på en elektrisk høvel, da blir det bra. Styr unna de billigste modellene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 Hei. Andreas: Har engang sett en finersag: fintannet og - det viktigste: tennene sitter ikke på en rett kant men bøyet - vanskelig å forklare: . . . .Men hvor den finnes? Jeg så den i Tyskland. En slik finnes i verktøykassen min på Skjetten ved Lillestrøm, kjøpte den i en jernvareforetning i Stavanger. Men det er en stund siden, i 1965 dersom jeg ikke husker feil!! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wick Svart 24.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2002 Hei Bruk hobbykniv og en stållineal, kutter du trefibrene eksakt langs din oppmerkning da kan du med sirkel- eller vippesag etter behag. Hvis du skjærer gjennom det øverste (synlige) lag med finer før du kutter har du dessuten ett glimrende mål , som er lett å se, for etterbearbeidningen. OBS Bruker du elektrisk verktøy bør du holde lidt avstand til streken, prøv deg frem. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 ai,ai cowboy! en fintannet hånsag passer ypperlig. husk å vær forsiktig Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
duppern fra dram Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 En fein multisag er veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Jeg har brukt en fintannet sirkelsag , beregnet for kapping av metallplater med godt resultat. Tapet oversiden med maskeringstape, så det ikke skulle bli noe avflising der. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Jon-Kåre Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Det er vel noe som heter for en japan sag som skal være glimrende til formålet. eller er opp/ned bladet til stikksagen fint hvis det ikke er så nøye med baksiden Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Kjetel Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Det funker faktisk ganske fint å sage med både sirkelsag og håndsag. For å slippe at det fliser seg skal du feste en finer plate på undersiden av der du skal sage. ( denne finerbiten blir da selvfølgelig ødelagt, så ikke bruk teakfineren )Fest den godt med tvinger eller lignende og sag igjennom begge platene hvis du bruker håndsag. Hvis du bruker sirkelsag, så la bladet gå litt nedi fineren du har lagt under. Hvis dette gjøres riktig, så får du ikke en eneste flis. Det må selvfølgelig sages forsiktig, spesielt på tvers av trefibrene. Det blir best resultat med hardt underlag. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Stålblad i stikksagen funker fint... eller en løvsag. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 (redigert) Bruk hobbykniv og en stållineal, kutter du trefibrene eksakt langs din oppmerkning da kan du med sirkel- eller vippesag etter behag. absolutt et bra tips etter hva jeg har erfart, husk å kutt dypt nok. Noen ganger kan teaken løsne av den minste fis. Skal du høvle en side du har kuttet rett, kan du klemme en eiklist på teaksiden med klemmer. Redigert 9.September.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 hva i !, det er jo "beauty of aqua" som har løftet denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Dette var vel en av de mer fornuftige trådene som ble bumpet av overnevnte... Forøvrig bruker jeg både sirkelsag og stikksag på finerplatene, med finsiden ned. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
vivvi Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Bruk sirkelsag med fintannet blad. Det grove bladet som vanligvis sitter på sagene "hogger" ned i trefibrene og gjør at det fliser seg. Har veldig god erfaring med denne type sag. Sag først og el-høvel/båndsliper etterpå... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.