Jump to content

Tiki Navigator 4.0 oppgradering


Skipper Worse

Recommended Posts

Alltid nord opp. Du kan ha tre kartbilder/zoom-nivåer samtidig.

 

Jeg har nå simulert litt med ver 4.0 -- dette er bra saker, og absolutt verd de fem minuttene det tar å laste ned og installere.

 

Automatisk loggbok som logger pos, cog, sog, distanse fra forrige loggpunkt og akkumulert, samt fri tekst. Valg mellom logging hver 5-10-15-30-60 minutter. Selvsagt også manuell innlegging av entries i loggen -- skriv inn det du vil, alle andre data kommer med automatisk. Meget bra!! :flag:

 

Nå er det bare å håpe at Tiki legger opp til en fullverdig loggbok, til å holde styr på alt forbruk, vedlikehold etc. Det hadde vært noe, det!!

 

Det er også flere valg mht. kartvisningen, med rask og enkel bytting mellom forskjellige kart (målestokker). :yesnod:

 

Nå kan sporlogger omgjøres til ruter. Meget grei funksjon. Men både for denne og loggboken er det om å gjøre å huske å slå på funksjonen når seilasen starter. Det er lett å se -- har du sporet/slepestreken bak båten, så er det på ... :cool:

 

Med unntak for at nattskjermen er litt vel i rødeste laget, har jeg fått alle mine ønsker oppfylt -- neste blir tilkobling til ekkolodd og kanskje en ny autopilot som tar NMEA ... :rolleyes:

 

 

Lagt til: Jøss, dette ble innlegg nr 3000 -- må vel ha noen flere striper, da? :wink: Var det ikke lagt ut en hel haug med striper til de som ville ha flere, ett eller annet sted? Får vel lete det opp... :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte etter dette tidligere, da ver 3.7 kom. Svaret var at AIS ligger et stykke inn i fremtiden. Men når den fullverdige loggen nå er på plass, kan vi vel ha et berettiget håp om at AIS er rundt neste sving.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fikk mail fra Tiki i dag, endelige er versjon 4.0 klar for nedlasting. :flag:

 

Denne har funksjoner for egne kartrettelser og loggbok. Nye priser også -- 490 for basic og 980 for fullversjonen.

:blush:

Beklager min uvitenhet, men hvor laster du ned TIKI fra, og hva koster kartmaterialet?

Er kartene "up to date".

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er av interesse å høre argumentene til konklusjonen "Ikkeno å ha".

Kan sies med tre ord: Smak og behag. :yesnod:

 

Noen liker kart som er elektronisk generert i et antall pixler, andre -- som Worse -- foretrekker kart som ser ut som kart og har både æ. ø og å i stedsnavnene ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Rasterkart er ikke noe annet en enn et bilde med GPS-tilkobling.

Ved valg av liten målestokk blir bildet uklart fordi det er låst til et bestemt antall pixler. Fyrsektoravgrensninger blir meterbrede.

Vektorkart er like knivskarpe uansett skala. Det er muligheter for online oppdateringer vha lodd eller annet. Hver eneste detalj i kartet er et object med opplysninger. Ikke kun piksler med en annen farge. Det kan gies alarm ved farlig farvann.

Sømløs overgang fra ei kartcelle til en annen. Det kan sjongleres med forskjellige datum etter ønske. + masse mer.

 

Til opplysning. Kartplotteren min håndterer både rasterkart og vektorkart. Samtidig. I hvor mange vinduer man måtte ønske.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Rasterkart er ikke noe annet en enn et bilde med GPS-tilkobling.

Ved valg av liten målestokk blir bildet uklart fordi det er låst til et bestemt antall pixler. Fyrsektoravgrensninger blir meterbrede.

Vektorkart er like knivskarpe uansett skala. Det er muligheter for online oppdateringer vha lodd eller annet. Hver eneste detalj i kartet er et object med opplysninger. Ikke kun piksler med en annen farge. Det kan gies alarm ved farlig farvann.

Sømløs overgang fra ei kartcelle til en annen. Det kan sjongleres med forskjellige datum etter ønske. + masse mer.

 

Til opplysning. Kartplotteren min håndterer både rasterkart og vektorkart. Samtidig. I hvor mange vinduer man måtte ønske.

Vektorkart er egentlig bare scannede kart det også, bare brukt med en annen lagringsteknikk, dvs istedet for bildet, lagrer de objekter. Derfor vil de ikke være mer detaljerte enn kilden (dvs orginalkartet), selv om man kan "late som" ved å kunne zoome masse uten at bildet blir uklart.

I tillegg er det store muligheter for feilkilder i selve digitaliseringsprosessen på et vektorkart, her er det mye data som skal omarbeides (blir vel gjort manuelt i India?).

Med tanke på at mye av kartene faktisk er over 50 år gamle, spiller altså "fordelene" med vektorkart ingen rolle, det er heller en bakdel.

 

Nå holder jo sjøkartverket med en omfattende oppdatering av kart, og når alle data er innsamlet, har vektorkart POTENSIALE til å bli bedre enn rasterkart, forutsatt at disse blir laget på basis av innsamlet data og ikke på "ferdige" kart.

 

Hilsen en som har kjørt over mange holmer - dersom man skal tro C-map... :lol:

Link to post
Share on other sites

Vektorkart er egentlig bare scannede kart det også, bare brukt med en annen lagringsteknikk, dvs istedet for bildet, lagrer de objekter. Derfor vil de ikke være mer detaljerte enn kilden (dvs orginalkartet), selv om man kan "late som" ved å kunne zoome masse uten at bildet blir uklart.

I tillegg er det store muligheter for feilkilder i selve digitaliseringsprosessen på et vektorkart, her er det mye data som skal omarbeides (blir vel gjort manuelt i India?).

Med tanke på at mye av kartene faktisk er over 50 år gamle, spiller altså "fordelene" med vektorkart ingen rolle, det er heller en bakdel.

 

Nå holder jo sjøkartverket med en omfattende oppdatering av kart, og når alle data er innsamlet, har vektorkart POTENSIALE til å bli bedre enn rasterkart, forutsatt at disse blir laget på basis av innsamlet data og ikke på "ferdige" kart.

 

Hilsen en som har kjørt over mange holmer - dersom man skal tro C-map... :lol:

 

Selve kartdatabasen - i alle fall for Norge, Sverige, Danmark og Tyskland er i utgangspunkt den samme enten fremvisningen på en skjerm er vektorbasert eller rasterkart, eksempelvis i format BSB 4 (Maptech).

 

Ved rasterkart er man i det minste helt trygg på at kartet som vises på skjermen er en tro kopi av det enkelte lands kartdatabase.

 

Ved vektoriserte kart vet man ikke hvorledes den enkelte kartbrikke/CD er vektorisert. Både Navionics, C-map og Bluechart har tidligere år hatt problemer med vektoriseringen.

 

Jeg anser at det bør utvises forsiktighet med å si at vektoriserte kart er "riktigere" enn rasterkart.

 

Uansett er det "terrenget" som er viktig, og i endel farvannsområder er det lenge siden dette er målt opp med den presisjon man kan bli forledet til å forvente av kartplotteren når man kjører båt hurtig i "uryddig" farvann.

 

Jeg har i 10 år brukt vektoriserte kart (C-map, nå C-map max), men når jeg skal forsikre meg om nye farvannsområder kontrollerer jeg alltid med Offshore Navigator og BSB4 kartene, som viser de offisielle sjøkartene i rasterversjon. Slepestrengen jeg får i offshore navigator er synlig i alle kartutsnittene, selv om det ikke er søm-løs overlapping mellom kartene. Med vektor-kart vil man også oppleve at man går fra et detaljnivå, eksempelvis i havne områder i Danmark, Norge, Sverige og Tyrskland, til utaskjærs, hvor målestokken er anderledes.

 

Når dette er sagt er vektorkartene svært verdifulle i områder med gode opplysninger i kartdatabasen. I området omkring Koster er det eksempelvis mulig å kjøre med hjelp av vektoriserte kart, mens det her kreves spesialkart, eksempelvis i målestokken 1 : 15.000 for å ferdes. Dette siste kartet inngår ikke som rasterkart.

Link to post
Share on other sites

Vektorkart er egentlig bare scannede kart det også, bare brukt med en annen lagringsteknikk, dvs istedet for bildet, lagrer de objekter. Derfor vil de ikke være mer detaljerte enn kilden (dvs orginalkartet), selv om man kan "late som" ved å kunne zoome masse uten at bildet blir uklart.

Nå ligger det i navnet at vektorkart IKKE er scannede kart. Videre "zoomer" man ikke med vektorkart. Man bytter til en annen celle med annen skala og detaljrikdom. Man "zoomer" ikke inn på en detalj, men laster inn en ny.

Og, det er faktisk en som har sittet og tegnet dette "originalkartet" man fester slik tillit til, ut fra et eller annet bakgrunnsmateriale. Disse kartene falt ikke ned fra himmelen som en slags evig fasit.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Helt sikker?

 

I innlegget mitt viste jeg til sjøfartsverkene i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

 

Jeg må bare beklage at jeg ikke gjorde dette konsekvent i alle setningene jeg brukte.

 

Håper jeg har oppklart dette nå.

 

Forøvrig siterer jeg bare opplysninger jeg har mottatt fra Maptech - som er en av de største produsentene på kartsystem i USA - og som har noen advokater som visstnok rådgir når det gjelder informasjon utad.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...