Skipper Worse Startet 7.Februar.2006 Del på Facebook Startet 7.Februar.2006 Fikk mail fra Tiki i dag, endelige er versjon 4.0 klar for nedlasting. Denne har funksjoner for egne kartrettelser og loggbok. Nye priser også -- 490 for basic og 980 for fullversjonen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Har også lurt på å anskaffe Tiki. Er det bra? Leste jeg et sted at en kunne få med delt skjermbilde, f.eks. et utzoomet og et innzoomet kartbilde sånn at man ser både detaljer og har oversikten ? Baug opp ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 7.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 (redigert) Alltid nord opp. Du kan ha tre kartbilder/zoom-nivåer samtidig. Jeg har nå simulert litt med ver 4.0 -- dette er bra saker, og absolutt verd de fem minuttene det tar å laste ned og installere. Automatisk loggbok som logger pos, cog, sog, distanse fra forrige loggpunkt og akkumulert, samt fri tekst. Valg mellom logging hver 5-10-15-30-60 minutter. Selvsagt også manuell innlegging av entries i loggen -- skriv inn det du vil, alle andre data kommer med automatisk. Meget bra!! Nå er det bare å håpe at Tiki legger opp til en fullverdig loggbok, til å holde styr på alt forbruk, vedlikehold etc. Det hadde vært noe, det!! Det er også flere valg mht. kartvisningen, med rask og enkel bytting mellom forskjellige kart (målestokker). Nå kan sporlogger omgjøres til ruter. Meget grei funksjon. Men både for denne og loggboken er det om å gjøre å huske å slå på funksjonen når seilasen starter. Det er lett å se -- har du sporet/slepestreken bak båten, så er det på ... Med unntak for at nattskjermen er litt vel i rødeste laget, har jeg fått alle mine ønsker oppfylt -- neste blir tilkobling til ekkolodd og kanskje en ny autopilot som tar NMEA ... Lagt til: Jøss, dette ble innlegg nr 3000 -- må vel ha noen flere striper, da? Var det ikke lagt ut en hel haug med striper til de som ville ha flere, ett eller annet sted? Får vel lete det opp... Redigert 7.Februar.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Caluna Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Har Tiki 4.0 fått støtte for AIS? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 7.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Jeg spurte etter dette tidligere, da ver 3.7 kom. Svaret var at AIS ligger et stykke inn i fremtiden. Men når den fullverdige loggen nå er på plass, kan vi vel ha et berettiget håp om at AIS er rundt neste sving. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Som Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Hvilke kart legges inn i Tiki, er det scannede ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Fikk mail fra Tiki i dag, endelige er versjon 4.0 klar for nedlasting. Denne har funksjoner for egne kartrettelser og loggbok. Nye priser også -- 490 for basic og 980 for fullversjonen. Beklager min uvitenhet, men hvor laster du ned TIKI fra, og hva koster kartmaterialet? Er kartene "up to date". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 7.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Yep. Maptech BSB-kart. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Demo kan lastes ned her Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Lastet ned og testet raskt TIKI. Den fungerte meget bra den. Blir litt kroner i kart da. 1750,- for svenskekysten + 950,- pr kart i Norge. Har mest lyst på en plotter, eller kanskje en slik: DENNE En Multy + skikkelig skjerm, men det blir vel for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jm Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Kunne tenkt meg Tiki, men... BSB kartene dekker bare til Ålesund, så da så. Hørte med Nautisk forlag (som er forhandler av BSB) når det kom videre nordover: Kanskje før sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Hvilke kart legges inn i Tiki, er det scannede ? Ja, kun skannede kart. Ingen mulighet for vektoriserte. Ikkeno å ha. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Vil det si det samme som "Det levende sjøkart" eller hva det heter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Ja, kun skannede kart. Ingen mulighet for vektoriserte. Ikkeno å ha. Det er av interesse å høre argumentene til konklusjonen "Ikkeno å ha". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 8.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Det er av interesse å høre argumentene til konklusjonen "Ikkeno å ha". Kan sies med tre ord: Smak og behag. Noen liker kart som er elektronisk generert i et antall pixler, andre -- som Worse -- foretrekker kart som ser ut som kart og har både æ. ø og å i stedsnavnene ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Ja, kun skannede kart. Ingen mulighet for vektoriserte. Ikkeno å ha. Det er kanskje muligheten for ikke å kunne "velge bort" detaljer i kartet som gjør at du mener dette ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Marø Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 foretrekker kart som ser ut som kart og har både æ. ø og å i stedsnavnene ... Har netopp innstallert nye C-Map Max for bruk i SOBvMax. Der er det også æøå. Veeeeldig bra kart. Synes de ser ut som kart ogå jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 (redigert) Har netopp innstallert nye C-Map Max for bruk i SOBvMax. Der er det også æøå. Veeeeldig bra kart. Synes de ser ut som kart ogå jeg. Er det noen demo versjon på MAX? Hvor lastes den ned fra? OBS! C-MAP MAX er vel kartbrikker til plotter det ?? Redigert 8.Februar.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Rasterkart er ikke noe annet en enn et bilde med GPS-tilkobling. Ved valg av liten målestokk blir bildet uklart fordi det er låst til et bestemt antall pixler. Fyrsektoravgrensninger blir meterbrede. Vektorkart er like knivskarpe uansett skala. Det er muligheter for online oppdateringer vha lodd eller annet. Hver eneste detalj i kartet er et object med opplysninger. Ikke kun piksler med en annen farge. Det kan gies alarm ved farlig farvann. Sømløs overgang fra ei kartcelle til en annen. Det kan sjongleres med forskjellige datum etter ønske. + masse mer. Til opplysning. Kartplotteren min håndterer både rasterkart og vektorkart. Samtidig. I hvor mange vinduer man måtte ønske. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Rasterkart er ikke noe annet en enn et bilde med GPS-tilkobling. Ved valg av liten målestokk blir bildet uklart fordi det er låst til et bestemt antall pixler. Fyrsektoravgrensninger blir meterbrede. Vektorkart er like knivskarpe uansett skala. Det er muligheter for online oppdateringer vha lodd eller annet. Hver eneste detalj i kartet er et object med opplysninger. Ikke kun piksler med en annen farge. Det kan gies alarm ved farlig farvann. Sømløs overgang fra ei kartcelle til en annen. Det kan sjongleres med forskjellige datum etter ønske. + masse mer. Til opplysning. Kartplotteren min håndterer både rasterkart og vektorkart. Samtidig. I hvor mange vinduer man måtte ønske. Vektorkart er egentlig bare scannede kart det også, bare brukt med en annen lagringsteknikk, dvs istedet for bildet, lagrer de objekter. Derfor vil de ikke være mer detaljerte enn kilden (dvs orginalkartet), selv om man kan "late som" ved å kunne zoome masse uten at bildet blir uklart.I tillegg er det store muligheter for feilkilder i selve digitaliseringsprosessen på et vektorkart, her er det mye data som skal omarbeides (blir vel gjort manuelt i India?). Med tanke på at mye av kartene faktisk er over 50 år gamle, spiller altså "fordelene" med vektorkart ingen rolle, det er heller en bakdel. Nå holder jo sjøkartverket med en omfattende oppdatering av kart, og når alle data er innsamlet, har vektorkart POTENSIALE til å bli bedre enn rasterkart, forutsatt at disse blir laget på basis av innsamlet data og ikke på "ferdige" kart. Hilsen en som har kjørt over mange holmer - dersom man skal tro C-map... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Vektorkart er egentlig bare scannede kart det også, bare brukt med en annen lagringsteknikk, dvs istedet for bildet, lagrer de objekter. Derfor vil de ikke være mer detaljerte enn kilden (dvs orginalkartet), selv om man kan "late som" ved å kunne zoome masse uten at bildet blir uklart. I tillegg er det store muligheter for feilkilder i selve digitaliseringsprosessen på et vektorkart, her er det mye data som skal omarbeides (blir vel gjort manuelt i India?). Med tanke på at mye av kartene faktisk er over 50 år gamle, spiller altså "fordelene" med vektorkart ingen rolle, det er heller en bakdel. Nå holder jo sjøkartverket med en omfattende oppdatering av kart, og når alle data er innsamlet, har vektorkart POTENSIALE til å bli bedre enn rasterkart, forutsatt at disse blir laget på basis av innsamlet data og ikke på "ferdige" kart. Hilsen en som har kjørt over mange holmer - dersom man skal tro C-map... Selve kartdatabasen - i alle fall for Norge, Sverige, Danmark og Tyskland er i utgangspunkt den samme enten fremvisningen på en skjerm er vektorbasert eller rasterkart, eksempelvis i format BSB 4 (Maptech). Ved rasterkart er man i det minste helt trygg på at kartet som vises på skjermen er en tro kopi av det enkelte lands kartdatabase. Ved vektoriserte kart vet man ikke hvorledes den enkelte kartbrikke/CD er vektorisert. Både Navionics, C-map og Bluechart har tidligere år hatt problemer med vektoriseringen. Jeg anser at det bør utvises forsiktighet med å si at vektoriserte kart er "riktigere" enn rasterkart. Uansett er det "terrenget" som er viktig, og i endel farvannsområder er det lenge siden dette er målt opp med den presisjon man kan bli forledet til å forvente av kartplotteren når man kjører båt hurtig i "uryddig" farvann. Jeg har i 10 år brukt vektoriserte kart (C-map, nå C-map max), men når jeg skal forsikre meg om nye farvannsområder kontrollerer jeg alltid med Offshore Navigator og BSB4 kartene, som viser de offisielle sjøkartene i rasterversjon. Slepestrengen jeg får i offshore navigator er synlig i alle kartutsnittene, selv om det ikke er søm-løs overlapping mellom kartene. Med vektor-kart vil man også oppleve at man går fra et detaljnivå, eksempelvis i havne områder i Danmark, Norge, Sverige og Tyrskland, til utaskjærs, hvor målestokken er anderledes. Når dette er sagt er vektorkartene svært verdifulle i områder med gode opplysninger i kartdatabasen. I området omkring Koster er det eksempelvis mulig å kjøre med hjelp av vektoriserte kart, mens det her kreves spesialkart, eksempelvis i målestokken 1 : 15.000 for å ferdes. Dette siste kartet inngår ikke som rasterkart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Vektorkart er egentlig bare scannede kart det også, bare brukt med en annen lagringsteknikk, dvs istedet for bildet, lagrer de objekter. Derfor vil de ikke være mer detaljerte enn kilden (dvs orginalkartet), selv om man kan "late som" ved å kunne zoome masse uten at bildet blir uklart. Nå ligger det i navnet at vektorkart IKKE er scannede kart. Videre "zoomer" man ikke med vektorkart. Man bytter til en annen celle med annen skala og detaljrikdom. Man "zoomer" ikke inn på en detalj, men laster inn en ny. Og, det er faktisk en som har sittet og tegnet dette "originalkartet" man fester slik tillit til, ut fra et eller annet bakgrunnsmateriale. Disse kartene falt ikke ned fra himmelen som en slags evig fasit. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Ved rasterkart er man i det minste helt trygg på at kartet som vises på skjermen er en tro kopi av det enkelte lands kartdatabase. Helt sikker? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Helt sikker? I innlegget mitt viste jeg til sjøfartsverkene i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Jeg må bare beklage at jeg ikke gjorde dette konsekvent i alle setningene jeg brukte. Håper jeg har oppklart dette nå. Forøvrig siterer jeg bare opplysninger jeg har mottatt fra Maptech - som er en av de største produsentene på kartsystem i USA - og som har noen advokater som visstnok rådgir når det gjelder informasjon utad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Joda, jeg spissformulerte. Kan til tider være en alvorlig eksersis. Hadde jeg gått et nivå ned, hadde det sett slik ut. Men å tro at papirkartet er en fasit, vel, det er det ikke. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.