Jump to content

Alkoholinntak underveis


The Gannet

Recommended Posts

Lurer litt på holdningene til dette med å drikke alkohol underveis. Min erfaring er at det finnes et ganske klart skille mellom motor- og seilbåter der. Legg merke til at jeg skriver underveis :smiley: I havn er vi nesten alle i samme båt! Det virker som om at det er mere akseptert å sitte på flybridgen med GT eller en duggfrisk øl. Eller tar jeg feil? Jeg hadde en Scand 29 og tok meg gjerne en øl underveis, men etter at jeg byttet til seilbåt (og fikk flere "seilbåtvenner") så forandret holdningen seg. Nå venter vi med alkohol til vi er fortøyd. Det gjelder mannskapet også.

 

Noen flere som vil synse litt?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gjerne synse.

 

Jeg deler dette i to:

 

Med familie på tur er det null alkohol før fortøyningene er vel surret, men alene på tusletur, så er det godt med en iskald øl eller to mens jeg putrer i 2-3 knop mellom holmer og skjær. Sterker drikke derimot blir ikke nytt før landligge.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er å seile, men kan det ha noe med å holde styr på alle tau, vinsjer, bommer, seil etc? Skulle ikke hatt mer enn en øl eller to før jeg hadde mistet kontrrollen der. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noen flere som vil synse litt?

Jeg synser om det meste, varierende basert på kløkt, erfaring, uvett eller skjær dumhet.

 

Med seilbåten hender det at jeg tar meg en pils eller to underveis. Kan ikke se at det kan skade på et 7-8 timers strekk.

Med motorbåten tør jeg ikke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler ombordværende personer i to grupper.

 

Rene passasjerer, som skal holde seg unna alt som har med føring og fortøyning av fartøyet å gjøre: Inntak av alkoholholdig drikke tillatt. Fyll og spetakkel forbudt. Førstemann som søler blir forvist til en fast-tjoret tilværelse på akterdekket.

 

Skipper og mannskap: Forbud. Unntak: 1 -- en -- kald lettøl kan etter særskilt søknad til QB nytes av skipperen på CBC-dekket i finvær, forutsatt moderat fart i godt kjent farvann.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Drikker aldri underveis, hverken med bil eller båt. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det skal være mindre farlig å drikke i båt enn i bil. Man har tross ansvar for liv og sikkerhet for både passasjerer og andre båtfarende, og det skal ikke alltid så mye alkohol til før det går ut over dømmekraften. Så jeg foretrekker tampen i land før korken går av. Men det er nok mange som er uengie med meg da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kan gjerne synse.

 

Jeg deler dette i to:

 

Med familie på tur er det null alkohol før fortøyningene er vel surret, men alene på tusletur, så er det godt med en iskald øl eller to mens jeg putrer i 2-3 knop mellom holmer og skjær. Sterker drikke derimot blir ikke nytt før landligge.

Siden du ikke drikker noe hvis familien er med, må det være fordi du mener at det EGENTLIG ikke er så bra (Du kan skade deg, falle overbord, krasje med noen/noe osv) Er det ikke da litt rart at du tar en øl når du ferdes alene? Da er det ingen andre der som kan hjelpe deg!

 

Jeg skjønner at du ikke drikker deg sanseløs, og faren for å skade seg eller falle overbord er vel liten i 2-3 knop. Jeg syns allikevel at det var en rar måte å gjøre det på. Jeg tror jeg ville ha gjort det omvendt; Bare tatt en pils når jeg ikke er alene i båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker ikke når minstejenta er ombord, fordi jeg svømmer bedre enn henne, om hun faller overbord - og jeg svømmer forsåvidt greit med en pils eller to også om jeg skulle falle når jeg er alene, men for barnas del er det greit å la være å drikke når de er i båten. Men i alle tilfeller så er det i meget små mengder - frem til dregg og fortøyninger er på plass - da kan det hende det blir vått noen ganger.

 

Det er det samme hjemme :). Jeg drikker ikke noen ting før etter at barna har lagt seg, så jeg er vel kanskje en hykler.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden jeg har en snekke og rusler rundt i 6 knop har jeg ikke dårlig samvittighet for å kose meg med en øl eller fem i godværet. Hvis en vil se på lovligheten har jeg lest at en gjennomsnittmenneske med kroppsvekt på 75 kg vil få en promille på ca 0,23 av en flaske pils(0,33). Gjennomsnittlig forbrenning ligger på 0,15 pr time. Vi kan da raskt ta et overslag på hvor mange pils du kan ta fra lunsj ved 11-tiden og frem til du legger fortøyning feks ved 18-tiden og samtidig holde seg innenfor loven.

Link to post
Share on other sites

Dette dreier seg vel ikke bare om hva som er lov og ikke. Da 0,5 grensa fremdeles gjaldt på veien, unnlot jeg å drikke noe likevel. Dette gjorde jeg på grunn av at hvis jeg en gang kom til å kjøre over en 3 år gammel unge etter å ha drukket en halvliter, kom jeg resten av livet til å tenke på de tiendelene jeg kanskje hadde reagert raskere hvis jeg hadde droppet pilsen.

 

Men èn flaske (0,33) på sjøen som kos er greit synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg "ser an situasjonen", men har følgende faste kjøreregler:

 

* Aldri alkohol før 12.00 :nono:

* Aldri sterkere saker enn pils, før dreggen er kastet. :nono:

* Aldri alkohol i ukjent farvann, eller i dårlig vær. :nono:

 

I praksis blir dette en kald pils eller to på godværsdager, kanskje en halvliter på "Skjærhallen", når jeg tutler rundt med kona på dagsturer, eller områder jeg husker godt fra tidligere besøk. Holder meg da til moderate hastigheter; poenget med tilværelsen er da TRIVSEL på sjøen og ikke fortest mulig hjem. :drink:

 

Skal jeg til ukjent havn er jeg mer forsiktig, enn om jegt skal hjem til egen brygge.

Er jeg på langtur er jeg mer forsiktig, enn på dagsturer.

Sjelden, ( aldri ?), promille over 0,5.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Dette dreier seg i all enkelhet om å bruke sunn fornuft og å vise moderasjon. Alkohol og båt under fart (seil eller motor) helst ikke, og uansett kun i meget små mengder.

I havn - med moderasjon! Man blir ikke så veeeeeldig mye morsommere når man har drukket, man bare tror det! Ikke like sikkert at naboen deler dette synspunktet.

 

Hvor mye er mye og hvor lite er lite? Tja - si det?

 

Husk uansett at de fleste drukningsulykker skjer voksne mannfolk med alkohol i blodet og ikke sjelden med åpen buksesmekk! :nonod:

 

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter ett par heller skremmende episoder i ungomen har jeg lært.

 

Jeg nyter IKKE alkohol undeveis. Untaket kan være hvis vi er innom en havn og handler/spiser lunch. Da er det mulig at det blir ei pils til maten.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette dreier seg vel ikke bare om hva som er lov og ikke.

Helt enig. Jeg har veldig enkle regler i min båt. Underveis serveres det som regel alkoholfritt, men gjester og mannskap har unntaksvis fått lov til å drikke lettøl. Skipper og styrmann må holde seg til regelen og får ikke glede av unntakene. :yesnod: Når det er sagt bør jeg kanskje opplyse om at dette dreier seg om en seilbåt med det som hører med av krengning og tungt utstyr som beveger seg. Med egnet båt hadde jeg ikke hatt noe problem med gjester som fester.

 

Når båten ligger trygt og godt i havn kan folket drikke hva de vil. :cool: (Drikker de mer enn skipperen vil blir de satt på land til de er sjødyktige igjen.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til de som sier at de venter med alkoholen til de er godt fortøyd. Du er ikke sikker da heller. Jeg har selv dratt opp en erfaren båtmann som hadde ligget over en time i 10 grader varmt vann mellom sin egen båt og brygga. Dette var om kvelden, og ikke søren om han hadde overlevd natta. I en annen båthavn vi var i hadde det dagen før blitt funnet en mann i vannet, omkommet. Han hadde vært på puben, og skulle bare ned å legge seg i båten. Så langt kom han ikke!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Til de som sier at de venter med alkoholen til de er godt fortøyd. Du er ikke sikker da heller. Jeg har selv dratt opp en erfaren båtmann som hadde ligget over en time i 10 grader varmt vann mellom sin egen båt og brygga. Dette var om kvelden, og ikke søren om han hadde overlevd natta. I en annen båthavn vi var i hadde det dagen før blitt funnet en mann i vannet, omkommet. Han hadde vært på puben, og skulle bare ned å legge seg i båten. Så langt kom han ikke!

 

Men dere,

 

La nå rett, være rett. Disse episodene har ingenting med båt å gjøre. :nonod:

Dette er fyll i ordets rette forstand - uavhengig av båt, eller ikke. Pubbene rundt om kysten i vårt ganske land kan fortelle de samme historier som deg her Lars, så dette har mer med generell drikkekultur, enn alkoholinntak i båt å gjøre.

 

Sanseløs i båt, eller andre steder er og blir uansvarlig - både for deg selv og menneskene rundt deg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

CBC dekk :confused::crazy:

Cognac Bar Class dekk :confused:

Cognac Blondiner Cigar :rolleyes:

 

Denslags forekommer ikke i min båt, for der er det røykeforbud. :lol:

 

Til de som sier at de venter med alkoholen til de er godt fortøyd. Du er ikke sikker da heller. Jeg har selv dratt opp en erfaren båtmann som hadde ligget over en time i 10 grader varmt vann mellom sin egen båt og brygga. ...

Nå vel, jeg har opplevd at mer eller erfarne, men akk så fulle båtfolk har tippet over bryggekansten uten at det har vært noen båt i nærheten. Her er jeg nok enig med vikers, dette har egentlig ikke noe med båt å gjøre.
Link to post
Share on other sites

Tror det kan være farlig å generalisere hvem type båtfolk som inntar mest alkohol.

 

Selv liker jeg ikke å nyte alkohol mens båten er i fart. En kald pils i rolig gange, OK! Men der er det stopp også.

 

Men når fortøynngene er satt og motoren avslått er jeg heller ikek sen med å få tatt ankerdrammen. Det å kunne ta en "tynn en" under landligge er noe av det herlige med båtlivet. Det sosiale felleskaper er godt og broderlig blant båtfolket.

 

Egentlig litt synd at motorfolket og seilfolket ikke er mer sammen. Det er en kløft her som tydelig er blitt enda mer utbredt de siste årene.

 

Alkohol underveis bør bare inntas i små mengder. Godt at vi har regler for hva en båtfører skal kunne innta.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men vikers da, bruker du ikke vest?

:confused: Men ...jeg må da svømme selv om jeg bruker vest!!! :headbang:

Har jo for fa#¤ ikke påhenger i flyte-elementa! :smash::smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...