Jump to content

Alkoholinntak underveis


The Gannet

Recommended Posts

Det er farligt på sjøen. Alle som drikker og alle som ikke "kan" kjøre båt. Så derfor må jeg drikke før jeg går på sjøen. Blir modigere da. :wink:

Har en kamerat som har kjørt mye båt, uten å alltid være avhold. Det har endatil hendt at han har vært godt full, mens han kjørte båt (men dog ikke i raske båter). Men merkelig nok: Han har aldri vært borti ulykker, sammenstøt eller nestenuhell! Så en dag i sommer skulle jeg sitte på med han og da var han edru; hva skjedde, jo selvfølgelig gikk han på land! (og eg slo meg sånn at eg trudde vi sakk, men det var bare et lite sår i baugen - sakte fart vet du...)

 

Så moralen er: Eg tør ikkje sitje på med han om han kjører edru :lol::crazy:

Link to post
Share on other sites

Je syn je kæn ane ørlitt sarkasme i non ta innlegga her. Slik som hæn som sku prøve å ta seg en øl ombord før å sjå om hæn koste seg mer da... Je bære spør : Hå gjør følk flest når dom skar kose seg litt ækstra om sommarn... i sola... heme i hagan... Joda, dom tæk seg en øl. I ælle fæll er je slik... når jeg koser meg så tæk je meg en øl, og itte nødvendigvis ændre vægen - at je må ha meg en øl før å kose meg. Så som dekk sikkert har skjønt, je tæk meg en øl når je tøffer ut på fjorden en varm sommardag, uten noen spår ta dårlig samvittighet, men je drekk meg ældri full i båt.

 

:cheers: Skål'a kara :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

.....vanskelig å finne et engelsk båtblad so ikke hadde en artikkel om en ferdig oppusset GMIV

Og her er et av dem......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten tro at alkoholen er det viktikste med sjølivet,hvorfor er det toal forbud på norske skip?Kan hende det er en GRUNN.

 

Jada. Grunnen heter Exxon Valdez. Det var etter at Exxon Valdez grunnstøtte at Drug & Alchohol Policy ble innført. Men total forbud eller ei,det er opp til hvert eneste rederi/manager å bestemme.

Reglene er ganske klare for hva som kan nytes av alkohol ombord i handelsskip.

Link to post
Share on other sites

Jada. Grunnen heter Exxon Valdez. Det var etter at Exxon Valdez grunnstøtte at Drug & Alchohol Policy ble innført. Men total forbud eller ei,det er opp til hvert eneste rederi/manager å bestemme.

Reglene er ganske klare for hva som kan nytes av alkohol ombord i handelsskip.

Nja, i utenriksfart utenfor Nordsjøen er det nok ingen regler som forbyr alkohol på handlesskip, utenom passasjerbåter! I Nordsjøen er det et selvpålagt forbud!

 

Ellers så¨er vel IMO`s grense 1.5 promille for fører av fartøy, men nasjonale regler går foran så vidt jeg vet.

 

Det blir konsumert en god del alkohol på Norske fartøyer (eiet av Norske interesser, ikke nødvendigvis registrert i NIS/NOR) i utenriksfart, dette er noe jeg vet med stor sikkerhet..........!!!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvilken tanke i rormannens hode det var som fikk ham til å tørne babord? :confused:

Akutt hekksjøallergi? :diving:

 

Ser du nøye på filmen er det noe som foregår i cockpiten, og førstemann gjør seg klar til å hoppe med en gang roret er lagt over. Forklarer selvsagt ingenting. En mulig forklaring kan være at båten styrer på autopilot, og fluxgaten får seg en snurr i det den passerer en sjøkabel. :crazy: Et mer sannsynlig hendelsesforløp er at det tørner for styrmann, som gir roret en tørn før han sier takk for seg og hopper. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ja, men snodig nok blir rormannen stående like til han forsvinner ut av bildet og kanskje enda lengre. Det ser ut som en tredje person også hopper. Og bikkja blir sittende på fordekket ... jeg undres alvorlig å hvordan dette gikk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, men snodig nok blir rormannen stående like til han forsvinner ut av bildet og kanskje enda lengre.

Egentlig ikke så snodig sett fra personen som står klar til å hoppe fra "den lille båten" ettersom rorutslaget først bringer ham/henne lenger ut fra det store fartøyet. Det er faktisk smart å vente litt, om nå vedkommende er i stand til å tenke smarte tanker.

 

Det ser ut som en tredje person også hopper.

Enten det eller så gripes det forgjeves etter roret. Det som er mest urovekkende er en tredje person som sitter rolig (eller lammet av skrekk) i cockpiten og tilsynelatende bare ser opp mot det store fartøyet. Det er ikke noe pent syn. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada. Grunnen heter Exxon Valdez. Det var etter at Exxon Valdez grunnstøtte at Drug & Alchohol Policy ble innført. Men total forbud eller ei,det er opp til hvert eneste rederi/manager å bestemme.

Reglene er ganske klare for hva som kan nytes av alkohol ombord i handelsskip.

Takk for rettelsen.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...