Jump to content

Alkoholinntak underveis


The Gannet

Recommended Posts

Sånn gjør enkelte det da...

Jada jada jada, men nå falt ikke jeg i den jæ%¤% gryta! Og ikke har jeg innebygde potonger heller, så her må det på med vest, og svømmes for egen motorkraft!

 

Derfor drikker jeg max et par pils, slik at jeg har noe å svømme på. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en 30 fots vabåt i mange år og det hente jo at vi fyllte opp med gubb og reiste ut for å dorge litt å ta en fest. Så når det var fest så ble det gjordt ordentlig. Båten har gått i fjorden her siden den ble satt på vannet og var godt kjent i farvannet så vi er overbevist at den fant veien hjem for oss noen ganger. Nå er desverre båten borte så det blir ikke så mange fler sjøslag av dette kaliberet mer. Dette var jo en trygg båt med relativt høye bordinger og på alle disse åra har det gått uten ulykker av noe slag.

Link to post
Share on other sites

Bruker båt hele året. Likte å ta en ankerdram eller to inntil jeg måtte opp 3 ganger i løpet av en sommer og forhale båten alene midt på natten pga. halvfull (1stk) og uerfaren (2stk) båteiere som kom inn midt på natten og slapp dregg oppå vår og klasket i skutesiden uten noe form for fender ute. Fortøyningene stod som en felestreng, da de ikke hadde tenkt å ha hverken tau i land eller dregg ute........ Ene klarte sågar å kutte dreggtauet vårt med propellen.

Da fant jeg ut at nei her må man være klar i hodet, iskald Clausthaler går til nød enten det er underveis eller ved landligge når familien er på tur.

Link to post
Share on other sites

Bruker båt hele året. Likte å ta en ankerdram eller to inntil jeg måtte opp 3 ganger i løpet av en sommer og forhale båten alene midt på natten pga. halvfull (1stk) og uerfaren (2stk) båteiere som kom inn midt på natten og slapp dregg oppå vår og klasket i skutesiden uten noe form for fender ute. Fortøyningene stod som en felestreng, da de ikke hadde tenkt å ha hverken tau i land eller dregg ute........ Ene klarte sågar å kutte dreggtauet vårt med propellen.

Da fant jeg ut at nei her må man være klar i hodet, iskald Clausthaler går til nød enten det er underveis eller ved landligge når familien er på tur.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar ikke dette med en alkohol så tungt jeg da... er jeg tørst og har lyst på en øl så fisker jeg opp en... vil jeg har brus så tar det.... Siden jeg ikke drikker det som er "brent" så er ikke det noen aktuell problemstilling med sterke saker...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Salige Sir Francis Chichetster utalte følgende - " Å seile godt når en er edru, det kan enhver idiot, men å seile godt når en er full, det er kunst :drink: Jeg er på ingen måte kunstner nok til å dele dette synspunktet, en pils for tørsten underveis holder lenge for meg.

Men litt om Sir Francis - han seilt (singel) Gipsy Moth IV med rekordfart rundt planeten i 1966-67. og er en av Englands stor sjøhelter i nyere tid. Gipsy MothIV står sammen med Cutty Sark i tørrdokk i Greenwich London. Nå er skal gammle GM IV pusses opp for 1000 000 pund! og ut på sjøen igjen. Jeg har til gode en en tur med Ryanair og en titt ned i dokken i Greenwich :wink:

Link to post
Share on other sites

Salige Sir Francis Chichetster utalte følgende - " Å seile godt når en er edru, det kan enhver idiot, men å seile godt når en er full, det er kunst :drink: Jeg er på ingen måte kunstner nok til å dele dette synspunktet, en pils for tørsten underveis holder lenge for meg.

Men litt om Sir Francis - han seilt (singel) Gipsy Moth IV med rekordfart rundt planeten i 1966-67. og er en av Englands stor sjøhelter i nyere tid. Gipsy MothIV står sammen med Cutty Sark i tørrdokk i Greenwich London. Nå er skal gammle GM IV pusses opp for 1000 000 pund! og ut på sjøen igjen. Jeg har til gode en en tur med Ryanair og en titt ned i dokken i Greenwich :wink:

Den var ny! Har ellers lest boken hans om jordomseilingen og merket meg at han begynte for alvor å bli bekymret da han sjekket gin-beholdningen på et av strekkene! Uvær var en ting, men å renne tom for styrkedråper er noe helt annet! Og joda, båten ligger pent ved siden av Cutty Sark. Vel verdt en tur. Og når du er i Greenwich: En tur på observatoriet for å kikke på Harrisons Chronometer er et must. Hele historien om problemet med å finne ut hvilken lengdegrad man er på er godt dokumentert i en utstilling.

Link to post
Share on other sites

Jeg "ser an situasjonen", men har følgende faste kjøreregler:

 

* Aldri alkohol før 12.00 :nono:

* Aldri sterkere saker enn pils, før dreggen er kastet. :nono:

* Aldri alkohol i ukjent farvann, eller i dårlig vær. :nono:

 

I praksis blir dette en kald pils eller to på godværsdager, kanskje en halvliter på "Skjærhallen", når jeg tutler rundt med kona på dagsturer, eller områder jeg husker godt fra tidligere besøk. Holder meg da til moderate hastigheter; poenget med tilværelsen er da TRIVSEL på sjøen og ikke fortest mulig hjem. :drink:

 

Skal jeg til ukjent havn er jeg mer forsiktig, enn om jegt skal hjem til egen brygge.

Er jeg på langtur er jeg mer forsiktig, enn på dagsturer.

Sjelden, ( aldri ?), promille over 0,5.

 

Morty

Jeg likte kjørereglene dine :smiley:

 

Kan i tillegg legge til:

* Alltid redningsvest på ved pils

* Kompenser pilsen med lav fart

 

Dette med synet på alkoholbruk er svært individuelt. De fleste av oss definerer alkoholmisbruk som alle som drikker mer enn en selv. :wink:

 

Jeg må også nevne en tidligere kollega, som i fullt alvor uttalte: 'Den som ikke klarer å kjøre bil etter å tatt 3-4 pils, skulle pinadø aldri hatt lappen' :eek:

Link to post
Share on other sites

Et par kalde er ok det når du tøffer der i 6 knop i sola . var en politimester på Tjøme som sa for mange år sia ,uten en kald pils i snekka så er litt av sjarmen borte .

Ser ikke det store problemet med et par i snekka jeg heller , men det er jo dem som ikke klarer og telle da :nonod:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tar meg gjerne en pilsnerøl i solsteika på vei til øya. Av og til to, men aldri mer enn det. Det handler litt om livskvalitet, og risikoen for meg og andre ved å gjøre dette der jeg putler rundt i 4-5 knop anser jeg som minimal.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

tssss--t sier det idet vi runder moloen i havna på vei ut.da åpner jeg en øl og koser meg med den .men fyll er ikke lurt,da mister vi vel mye av dømmekraften,og det er farlig.jeg skal jo i land med tau e.t.c så jeg må ha tunga rett i munnen.men en ankers er koselig,og må deles ut dersom det er noen som hjelper med fortøyningene.dette er nå min mening,hei :cheers:

Link to post
Share on other sites

Alkohol og båtkjøring har aldri vært i tankene mine. Kanskje fordi jeg er en fersking på sjøen og ikke er oppvokst med båtkultur og alt det bærer med seg.

Synes egentlig det er litt rart at så mange synes pilsen hører med på en kosetur.

Hmmm... får prøve en flaske eller to neste tur og se om jeg koser meg enda mer :-)

 

Ellers er det veldig mange som tydeligvis er veldig mye flinkere enn meg til å stå for sine drikkeprinsipper selv etter at alkoholinntaket har begynt :-)

Link to post
Share on other sites

Gipsy MothIV står sammen med Cutty Sark i tørrdokk i Greenwich London. Nå er skal gammle GM IV pusses opp for 1000 000 pund! og ut på sjøen igjen. Jeg har til gode en en tur med Ryanair og en titt ned i dokken i Greenwich :wink:

Er du sikker på at du er oppdatert her? :confused: På slutten av året i fjor var det vel vanskelig å finne et engelsk båtblad so ikke hadde en artikkel om en ferdig oppusset GMIV som ble tatt i bruk som skolebåt. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er farligt på sjøen. Alle som drikker og alle som ikke "kan" kjøre båt. Så derfor må jeg drikke før jeg går på sjøen. Blir modigere da. :wink:

 

 

 

 

 

(Tuller såklart. Drikker underveis ) :cheers:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...