Jump to content

Bærbar pc, kart og gps


Jon-Kåre

Recommended Posts

HVilket krav stilles til en bærbarmaskin for at den skal kunne fungere med kart og gps. Ser da bort fra skjærmen. Finnes jo endel billige brukte bærbare nå. på en 4-5-6år

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt bærbare på 90 og 233 MHz "nesten uten RAM" med WinXP i mange år, ikkeno problem med kartprogram. Klart en nyere og kjappere PC er en fordel men kartprogrammet i seg selv krever ikke noe særlig. Jeg ville fokusert mest på skjerm...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

HVilket krav stilles til en bærbarmaskin for at den skal kunne fungere med kart og gps.

Det kommer helt an på hvilket kartprogram du benytter. Det finnes noen programmer som krever både minne og prosessorkraft, og det finnes programmer som fungerer fint på ganske enkle maskiner.

 

Det kan være en fordel om maskinen bruker Windows 2000 i stedet for Windows XP, for da bruker den mindre ressurser til ting som ikke er kartprogram.

Link to post
Share on other sites

Det kan være en fordel om maskinen bruker Windows 2000 i stedet for Windows XP, for da bruker den mindre ressurser til ting som ikke er kartprogram.

Tenkte egentlig på å fjerne alt som ikke har med kartprogrammet og gps og gjøre. Eller kan man koble ekkolod til pc?. Ser jo for meg at hvis jeg kan bruke en gammel maskin kan vel denne gjemmes i en egnet boks på et egnet sted for så å heller legge litt penger i en bra skjerm, vet ikke hvor mye man har bruk for tastaturet på en slik løsning. "Det meste styres vel av og med musen slik som ellers her i livet"

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

"Det meste styres vel av og med musen slik som ellers her i livet"

Åhh, - er det slik det er i Sandnessjøen? :wink:

 

Ombord i båt bør en vel også ha noe spesielt, - "ballpoint mouse" et eller annet? Eller bare ødelegger det all "moroa"!

 

Spøk til side, - er også opptatt av bedre skjerm og da også bedre monteringsmuligheter for selve skjermen.

 

Var inne på hjemmesiden til SveinHa og så der bilder av hans nymonterte skjerm, meget flott forandring forresten.

 

Er det for frekt å spørre om type o.l. - Svein?

 

Regner bare med at du har sjekket og testet ut dette på forhånd. :wink::yesnod::seeya:

Link to post
Share on other sites

Tenkte egentlig på å fjerne alt som ikke har med kartprogrammet og gps og gjøre. Eller kan man koble ekkolod til pc?. Ser jo for meg at hvis jeg kan bruke en gammel maskin kan vel denne gjemmes i en egnet boks på et egnet sted for så å heller legge litt penger i en bra skjerm, vet ikke hvor mye man har bruk for tastaturet på en slik løsning. "Det meste styres vel av og med musen slik som ellers her i livet"

Jeg bruker en bærbar, men har tenkt på og skru sammen en vanlig pc som kan stå i benken.

Man kan jo bygge seg en Micro atx, den tar nesten ikke plass.

 

Flatskjerm kan henges med foten i taket.

Tastatur bør/må du ha i tilfelle det skjer noe med maskinen

Link to post
Share on other sites

Flatskjerm kan henges med foten i taket.

Tastatur bør/må du ha i tilfelle det skjer noe med maskinen

Angående tastaur så er det jo bare å åpne boken med den bærbare i så har du jo det da.

 

Henge skjermen i taket: OK men da får jeg bare btrukt den på gråværs dager og ikke når solen skinne og preseningen er nedslått :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Angående tastaur så er det jo bare å åpne boken med den bærbare i så har du jo det da.

 

Henge skjermen i taket: OK men da får jeg bare btrukt den på gråværs dager og ikke når solen skinne og preseningen er nedslått :drink:

Tror jeg missforstod innlegget ditt litt lenger opp, du skal "gjemme" den bærbare og bruke en ekstern skjerm ikke sant.

 

Ser jo at du ikke har fast tak over styreposisjon på avataren din, da ble det litt værre.

Jeg var innom en side med masse rare innfestninger for flatskjerm o.l men finner den ikke igjen for øyeblikket. Det var der jeg fant en fot som passet til flatsjerm, da kan også foten stå på veggen/skottet f.eks da skjermen kan roteres på foten

Link to post
Share on other sites

Eller kan man koble ekkolod til pc?

Med litt tilleggsutstyr kan du koble ekkolodd, radar, AIS, logg, vindmåler, barometer og hva det skal være til enkelte navigasjonsprogram for PC. De mest teknotrendy skippere har brille med innegygget skjerm og trådløs overføring, så kan de klatre i masta mens de styrer båten. :cool:
Link to post
Share on other sites

Halloen.

Jeg bruker en slik kontroller, sammen med en 600 mHz mini ATX maskin som ikke trenger kjølevifte.. Så lenge programmet har "keyboard-shortcuts" så kan kontrolleren i utgangspunktet styre hva som helst av funksjoner. Jeg for min del bruker SOB, og bruker kontrolleren til zooming og panning av kart.

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Det meste styres vel av og med musen slik som ellers her i livet"

:lol: :lol: :lol:

 

Er det for frekt å spørre om type o.l. - Svein?

 

Regner bare med at du har sjekket og testet ut dette på forhånd. :wink::yesnod::seeya:

Skjermen er en Dell E172FP. Utgått modell men E176FP er nok etterfølgeren. Originalfeste (fot) er fjernet og erstattet med et par vinkeljern og stag.

 

Sjekking og testing består i å ta med skjermen utendørs, er den lesbar på en lys og klar dag er den OK.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Går den på 12 v direkte eller må du bruke inverter?

Jeg bruker inverter. Husker ikke helt om den har ekstern strømorsyning...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

finns några tips på SXK-forum o spare ström, viktigt för oss seglare

 

någon som har testet dette???

Nei har ikke prøvt det slikt.

Og ser heller ikke vitsen med det. Da setter du jo kartplotteren ut av funksjon.

Kan liksågodt bruke en liten håndholdt gps på batterier, hvis du bare skal hente posisjonen hver time f.eks. Da sparer du mye strøm.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke prøvt det slikt.

Og ser heller ikke vitsen med det. Da setter du jo kartplotteren ut av funksjon.

Kan liksågodt bruke en liten håndholdt gps på batterier, hvis du bare skal hente posisjonen hver time f.eks. Da sparer du mye strøm.

du setter ju ikke kartplottern ur funksjon bare lagringen av 'track'

ett alternativ er ju oxo o bruke ett USB-minne (minnepinne) istellet för harddisken. dessa finns ju

på opp till 2GB idag

 

det jag egentligen er mest intresserad er om någon har prövet o sette ned processorn till 1/2 speed

för att minske värmen (att viften på Laptoppen) går minst möjligt.

 

vektoriserade kart kräver ju lite processor-kraft!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt bærbare på 90 og 233 MHz "nesten uten RAM" med WinXP i mange år, ikkeno problem med kartprogram.

For å presisere litt, som også Sjøtummel og Ingar nevnte, så gjelder mitt svar vektorkart i 2D. Det er MANGE år siden jeg brukte rasterkart og det er nok en litt annen og mer krevende verden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For å presisere litt, som også Sjøtummel og Ingar nevnte, så gjelder mitt svar vektorkart i 2D. Det er MANGE år siden jeg brukte rasterkart og det er nok en litt annen og mer krevende verden...

Du må nok presisere enda litt mere, SveinHa. :wink:

 

Du får nå ikke WinXP til å gå noe særlig fornuftig på en 90MHz maskin og med "nesten uten RAM". Det går jo knapt brukbart på en 233 MHz maskin med 128 Mb Ram.

 

Og OS'et må jo fungere bra før et kartprogram kan yte det beste!

 

Holder på å lete etter brukt på QXL,- så hva anbefaler dere som en minimum maskinkinfigurasjon idag på en laptop som skal kjøre WinXP?

Link to post
Share on other sites

Du får nå ikke WinXP til å gå noe særlig fornuftig på en 90MHz maskin og med "nesten uten RAM". Det går jo knapt brukbart på en 233 MHz maskin med 128 Mb Ram.

WinXP sviver på 90MHz/32MB RAM men tar jo halvannen dag på å starte. Når den først er oppegående funker kartprogram greit...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har/skal kjøpe en laptop med knust skjerm av en kompis. Laptoppen er 3 uker gammel, 1,6GHz, 1024mb ram og 80gb harddisk, er det greit å gi 3500kr for den, eller blir det dyrt???.

 

Tenker da og bruke den til kartplotter/cd/mp3/dvd, kobler den bare på en forsterker og så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en 19" tv/skjerm til den og det ville vell funka bra eller? Har kart også så

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har/skal kjøpe en laptop med knust skjerm av en kompis. Laptoppen er 3 uker gammel, 1,6GHz, 1024mb ram og 80gb harddisk, er det greit å gi 3500kr for den, eller blir det dyrt???.

 

Tenker da og bruke den til kartplotter/cd/mp3/dvd, kobler den bare på en forsterker og så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en 19" tv/skjerm til den og det ville vell funka bra eller? Har kart også så

Burde funke bra det ja, men skaff deg en dc/dc omformer istedet for å bruke inverter og medfølgende lader, det har de sikkert på Clas Ohlson eller lignede.
Link to post
Share on other sites

Burde funke bra det ja, men skaff deg en dc/dc omformer istedet for å bruke inverter og medfølgende lader, det har de sikkert på Clas Ohlson eller lignede.

 

Jeg får med 12volt lader til pc og så er tv'en på 12 volt så da er det vell klart til å monteres når yachten blir ferdig i mai en gang. Må bare kjøpe meg batteri nå, solgte det gamle :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...