Jump to content

Bærbar pc, kart og gps


Jon-Kåre

Recommended Posts

Jeg har store problemer med å se hva dette har med bærbar PC, kart og GPS å gjøre.

Nei, du har rett.

 

Når det er sagt, så var trådstarters spørsmål slik:

HVilket krav stilles til en bærbarmaskin for at den skal kunne fungere med kart og gps. Ser da bort fra skjærmen. Finnes jo endel billige brukte bærbare nå. på en 4-5-6år

Når en ser på dette spørsmålet, så har mange av innleggene sporet av, også de som ønsker seg skjerm til la oss si 13000, for her var spørsmålet billige løsninger.

 

Men på den annen side, så er det nettopp dette som er poenget med et slikt forum, det blir en debatt/diskusjon som beveger seg frem og tilbake. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Du må nok presisere enda litt mere, SveinHa. :wink:

 

Du får nå ikke WinXP til å gå noe særlig fornuftig på en 90MHz maskin og med "nesten uten RAM". Det går jo knapt brukbart på en 233 MHz maskin med 128 Mb Ram.

 

Og OS'et må jo fungere bra før et kartprogram kan yte det beste!

 

Holder på å lete etter brukt på QXL,- så hva anbefaler dere som en minimum maskinkinfigurasjon idag på en laptop som skal kjøre WinXP?

Hei igjen!

 

Ser at det ikke har kommet noen direkte svar på hva som er anbefalt minimums-konfigurasjon på en "billig" laptop/kartmaskin fra bruktmarkedet.

 

Min vurdering etter å ha snoket litt rundt, og under forutsetning av at jeg synes det er en fordel å basere seg på likt OS (WinXP) på "alle maskiner i heimen" p.g.a. at det er mest up to date, fleksibelt med oppdateringer og lettere å lære seg skikkelig for konfigureringer/feilsøking:

A)

Helt nye maskiner er jo kommet ned i pris, i siste elkjøpavis er det en modell for ca. 4900,-, og den kan du se DVD'er på også, samt at det var DVD-brenner!

B)

Er selv villig til å gi maks ca.2000,- for en brukt maskin, og den må da ha prossessor på minimum 700 - 1000 MHz og bør helst også være Intel Pentium3 basert.

Når det gjelder RAM-minne, så er mitt minstekrav 256Mb, men helst ikke mindre enn 512Mb.

 

Av egenerfaring fungerer dette meget bra til formålet, - og den kan også fint brukes til det mest vanlige i arbeids- og Internett sammenheng idag!

 

Redigert/tilføyelser:

Fikk nettopp tilslaget gjennom en kamerat :wink::smiley: på et par slike maskiner (Dell Inspiron 8000, med bl.a. DVD-spiller, CD-brenner og 12v lader m.m.), i et leasingselskap for kr.3000,- totalt.

(Det er samme maskin som jeg har fra før, og som jeg kjenner ut og inn, og fordel med at utstyret/drivere/programvare går om hverandre er det jo også!

Disse to er det mine to yngste (studenter) som skal bruke.

 

Ser at det er mange tilsvarende konfigurerte maskiner av ulike fabrikat, ute på de forskjellige auksjoner!

 

Lykke til! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Til dere som bruker bærbar i båten .Bruker dere kun en vanlig omformer , ikke noe spesielle greier ? Hørt så mye greier om detta så er litt usikker ,har nå fått kjøpt meg en bærbar som skal brukes i båten . Den er ny så hadde vært kjekt at det ikke går på dunken på første forsøk.Har en 300w omformer .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en 12V til LapTop omformer

Du plugger den i 12 uttak (sigaretttenner type) og andre enden i LapTop'en.

Det er med plugger som passer de fleste bærbare PC'ene.

Spenningen ut av omformeren kan stilles slik at den gir det LapTop'en skal ha.

 

Bruker du 12VDC til 230VAC inverter får du en støykilde og en unødig strømtyv.

Omformeren ovenfor er derfor å foretrekke.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II

 

Jeg vil ikke utgi meg for å være ekspert, men har dog hatt PC i båt siden 1995. Den første var en svart-hvit Compac bærbar PC med OZI-explorer koblet til en Garmin GPS. Den var 12 volt og koblet direkte på sigarettlighteruttaket.

 

Den andre var en Dell Lattitude fra 1999. Også 12 volt og koblet direkte.

 

Den tredje var en IBM, husker ikke helt, men tror det var 570. Den var 16 volt, så vi brukte en liten omformer fra Elkjøp. Den kostet masse, omtrent 1200 kr.

 

Den fjerde var en IBM T31.den er også 16 volt og jeg her prøvd den på den foran nevnte omformeren fra Elkjøp. Det er OK. Jeg har også nå en 300W invertor som også virker fint sammen med den originale 220 til 16 volt omformeren til IBM.

 

Den fjerde og foreløpig siste er og en IBM. Den har jeg og testet med de foran nevnte løsningene. Virker fint. Men denne kom med en egen omformer fra 12 ELLER 220 v TIL 16 VOLT, så denne blir selvsagt brukt.

 

Ragnar

Redigert av rag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...