Jump to content

Bærbar pc, kart og gps


Jon-Kåre

Recommended Posts

Kanskje et slikt tastatur kan være greit ombord? http://www.dinside.no/php/art.php?id=32780

Rulles sammen og stikkes vekk i en fei og tar liten plass. Tåler en støyt også.

Kom i skade for å kjøpe et slikt på jobb. Ekte drit å taste på men det er jo vanntett og kan rulles sammen så for rent nødbruk kan det jo være greit nok...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

laptopen bruker nokk noe mindre strøm og er mye lettere, den kan tas med hjem og andre steder der den kunne være til nytte. Har ikke no særlig lyst til å ha noe der hele tiden da jeg veit hvor enkelt det er å bryte seg inn i båten og jeg vet også at mange er dumme nokk... Det er heller ikke no særlig plass til en stasjonær marskin og det er ivertfall ikke tørt der inne, foreløpig

Link to post
Share on other sites

Hvorfor laptop??

 

Så en annonse i en avis her om dagen. DELL splitter ny stasjonær PC med 2,8 GhZ prosessor, 160 GB disk, dvd brenner etc. Uten skjerm. Alt for 2500,-

 

Har en plass og tørr båt er vel dette kanskje noe å kikke på?

 

Har du en hurtig gående båt er ikke stasjonærPC no å satse på. Det har jeg prøvd og harddisken tåler ikke slag og maskinen låser seg når båten får slag. Det kan hjelpe å legge maskinen slik at harddisken står loddrett. Nå har jeg jeg en eldre IBM 600 bærbar ombord, og den er helt konge, aldrig feil på den. Å bedre plottere en pc får du ikke.

Disse dyre kartplotterne har jeg prøvd og det er no sirrup, "jeg har har pasert (kjørt over) skjæret før disse har byttet kart". :eek::wink: OK`y det var vel å ta litt i.

 

Enjoy

Link to post
Share on other sites

Å bedre plottere en pc får du ikke.

Disse dyre kartplotterne har jeg prøvd og det er no sirrup, "jeg har har pasert (kjørt over) skjæret før disse har byttet kart". :eek::wink: OK`y det var vel å ta litt i.

 

Enjoy

Hva er grunnen til at folk kjøper disse dyre plotterne da?? Plassen, utsseende. En grunn må det jo være kanskje vi kunne fått noen komentarer fra noen som synes at kartplottere er tingen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at folk kjøper disse dyre plotterne da??

Kan jo være mange grunner men det mest åpenbare er nok at det er en kompakt, robust og vanntett enhet. Sammenlignet med PC er jo både ytelse og fleksibelitet nokså dårlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har både i pose og sekk som de sier kartplotter og bærbar Pc ..kjekt å ha sier Øystein Sunde :lol:

 

kartplotteren er blitt reserveløsning etter at jeg brukte bærbar pc første gang i båten

En ny verden åpnet seg nå ser en hvor en seiler uten å måtte "myse" etter alle de små grunnende

17 ´skjerm er adskillig bedre å se på en de små plotterskjermene :yesnod:

 

Tar pc med frem og tilbake til båten og bruker den som Pc 2 i heimen

 

Brukte kartplotter i flere år og har bare positive erfaringer så langt og er tilhenger av C-map som kartsystem på plotter og Pc

 

det var min versjon av bruk av de forskjellige mediaduppedingsene til navigering i båt :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at folk kjøper disse dyre plotterne da?? Plassen, utsseende. En grunn må det jo være kanskje vi kunne fått noen komentarer fra noen som synes at kartplottere er tingen.

Jeg brukte tidligere bærbar PC men gikk over til kartplotter. Syens ikke bærbar PC var spesielt praktisk i en seilbåt. Ubrukelig i cockpit, men grei nok "innendørs". Mye løping opp og ned mellom kartbord og cockpit. Dessuten brukte PC'en mye mer strøm enn en plotteren, og så er det alle disse hersens ledingene ... Bærbar PC som navigator er grei nok, men upraktisk til mitt bruk.
Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en vifteløs industri pc med 4 stk comporter og mulighet for compact flash harddisk for 1000 kr på bruktmarked.no. Denne har en via prosessor på ca 600 mhz og tar nesten ingen plass.

 

Foreløpig bruker jeg en vanlig 2.5 harddisk.

 

Denne går rett på 12 volt.

 

Har et Biltema tastatur i miniformat og en trådløs trackball til å styre med. Problemet foreløpig er skjerm. Regner med at 12 volt lcd tv blir en slager blandt båtfolket i år og at prisene går ned. Hvis ikke handler jeg den Maritim selger for kr. 2500. Denne kan man koble til pc i tillegg til at det funker som TV. Eneste minus er at den trekker 40w så jeg satser på å kun slå den på når jeg er under dekk for å sjekke kartet.

 

Tipper prisen på 8 tommers lcd skjermer som tåler litt vann snart faller. Da blir det pc skjerm i cockpit også.

Link to post
Share on other sites

Hallo

Ja her var det mye nyttigt stoff, har som sagt en simrad kartplotter i båten min . Men har tenkt å bruke den bare til radar sjerm. Har fått kjøpt en bærbar pc som eg hadde tenkt å legge inn telechart på .

Så kommer spørsmålet er det noe her på forumet som vet om telechart går inn på alle gamle bærbare maskiner ??

Mvh Hardanger

Link to post
Share on other sites

[/quote name=Hardanger Lars' date='11.02.06 16:29' post='211420]

Hallo

Ja her var det mye nyttigt stoff, har som sagt en simrad kartplotter i båten min . Men har tenkt å bruke den bare til radar sjerm. Har fått kjøpt en bærbar pc som eg hadde tenkt å legge inn telechart på .

Så kommer spørsmålet er det noe her på forumet som vet om telechart går inn på alle gamle bærbare maskiner ??

Mvh Hardanger

 

 

Det skal bli spennende å se hvilke svar du får.

 

Jeg vil klart anbefale å anskaffe Maptechs Offshore Navigator og BSB 4 kart fra området du seiler i. Ekstern GPS kan du kjøpe fra Clas Ohlsen.

 

Nautisk forlag, http://www.nautisk.com/mf, har dessuten et tilbud med TIKI, et program som er konstrukert av en nordmann.

 

Maptech har egne diskusjonslenker hvor du får huritg svar.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte tidligere bærbar PC men gikk over til kartplotter. Syens ikke bærbar PC var spesielt praktisk i en seilbåt. Ubrukelig i cockpit, men grei nok "innendørs". Mye løping opp og ned mellom kartbord og cockpit. Dessuten brukte PC'en mye mer strøm enn en plotteren, og så er det alle disse hersens ledingene ...

Har samme konklusjon som deg Lasse. Har hatt LapTop på kartbordet..

Kunne til sine tider bli mye ut/inn for å sjekke kursen. Tittet på diverse ekstra skjermer,

med touch control men fant aldri en som var god nok - dvs. vanntett, lyssterk og billig nok.

Ble masse ledninger, omformere å holde orden på...

 

På nye båten er det 10.4 tommer kartplotter med C-MAP MegaWide kart og AIS mottaker.

Gleder meg til å prøve det ut.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

<sikle> Pris??

Lurer på hvem som har kledd seg ut som Worse... :wink:

 

Det var det da Worse.

Jeg har aldri fått noen fast pris på den, men hint om ca. 13000.-.

Hva med å bygge inn en vanlig lcd monitor, det kommer på 2000,- pluss en liten strømforsyning til noen hundre lapper....
Link to post
Share on other sites

Lurer på hvem som har kledd seg ut som Worse

Det likner på m**** k*****

 

 

Edit: Anonymisert slik at vi ikke risikerer at noen blir støtt eller føler seg krenket eller forhånet.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det likner på m**** k*****

Ikke så veldig da - m**** k***** har gått smilekurs og "gliser" støtt. Katt-og-mus-leken er jo en morsom lek!

 

Han som "utgir seg for å være deg" derimot er så alvorlig. Tynget av alvoren stund, liksom...... :lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Yama-akbar Bilde

 

:nono: Det er bare om fredagen, det!! Dessuten skal tilbederen være på andre siden av Y'en. Den skal ikke vise ræven til Y'en, vet du. En gang til det der, så blir det demonstrasjoner hjemme i hagen din, med nedbrenning av hundehus og bosspann. :yesnod::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:nono: Det er bare om fredagen, det!! Dessuten skal tilbederen være på andre siden av Y'en. Den skal ikke vise ræven til Y'en, vet du. En gang til det der, så blir det demonstrasjoner hjemme i hagen din, med nedbrenning av hundehus og bosspann. :yesnod::lol:

Nei, nei, jeg skal skjerpe meg! Og ikke ta bosspannet, det trenger jeg til morgenbønnen!

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...