Jump to content

Teakdørk i lugar


Gudrun

Recommended Posts

Lakket mine dørkplater med 3 stjernes gulvlakk i 96-97, har ennu ikke hatt behov for annet vedlikhold enn vanlig rengjøring....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Tror nok heller at jeg ville ha brukt lakk på disse. Jeg har brukt Benar UVR på dører og lanternemast ombord, samt på utvendige dører hjemme. Men den får ikke noen hard overflate, så på dørkeplater vil den nok fort bli ripete og slitt. Så lakk er nok beste løsning etter mitt hode i alle fall!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Benar UVR olje

Benar olje er o.k. på loddrette flater, men på dørkplater må du nesten satse på en hard lakk som motstår slitasjen. Jotun sin Ravilakk er slitesterk og gir en gylden lød, men "vanlig" 3-stjerners gulvlakk har jeg med hell brukt på båt. Utrolig slitesterk lakk.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Brukte en kombinasjon på mine to siste båter.Brukte benar uvr i to fortynnede lag og to lag til uten fortynning.Så la jeg 4-5 lag med tre stjeners på toppen.Mattet i mellom alle lag.Fikk da den gløden og beskyttelsen benar uvr har og fikk hardheten til tre-stjernersen.Det var flere fargehandler som sa dette ikke gikk men det holder den dag i dag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Så er pussingen av dørkplatene (teakfiner) i gang, og jeg ser at i dette forum anbefales mye.

 

Fra Nidelv har jeg fått opplyst at de lakkerer hele innredningen sin med 2 komponent DD lakk (som er ustbil dersom man lakker oppå 1 komponent lakk), 3 stjerners er anbefalt i denne tråden, er det andre gode råd før vi henter frem kosten?

 

Hilsen Petter-B

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Har i vinter laget ny dørk, og benyttet 5 lag med 3 stjerners lakk.

Ser ikke så ille ut?, og satser på at det holder noen år.

Geir

Dette ble jo riktig så lekkert !

Hvilken glans bruker du, halvblank, blank?

Er det noe med rekkefølgen også, har hørt noe om matte lag først og så blanke på toppen?

 

Petter-B

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Har i vinter laget ny dørk, og benyttet 5 lag med 3 stjerners lakk.

Ser ikke så ille ut?, og satser på at det holder noen år.

Har selv laget meg ny dørk i år med mahogny og furu. Vurderte selv å benytte 3 stjernes lakk, men fikk høre at den ikke var noe bra da den mangler UV filter. Ble heller anbefalt å benytte Hempel Dura Satin halvblank i stedet da dette var en maritim lakk.

 

Dørken ser virkelig flott ut. Har du noe lyd dempene i den?

Link to post
Share on other sites

Hvilken glans bruker du, halvblank, blank?

Har faktisk brukt silkematt lakk.

 

, men fikk høre at den ikke var noe bra da den mangler UV filter.

 

Dørken ser virkelig flott ut. Har du noe lyd dempene i den?

Det er ukjent for meg at det ikke er UV filter i denne lakken. Det må jeg sjekke opp. Mulig jeg da må ha ett lag til med en UV beskyttende lakk.

Har "vanlig" Porolon på baksiden, men denne har jeg tenkt å bytte med en annen type. ("Blymattene som Maritim og Biltema selger)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...