Jump to content

Vinsj og truster på startbatteri


h2o

Recommended Posts

Vurderer å koble både baugpropell og ankervinsj på startbatteriet. Trusteren er vel ikke problematisk, da den kun blir brukt med motoren i gang. Er den imidlertid noen erfaringer med hvor mye strøm som blir brukt på ankervinsjen til justeringer i løpet av ei helg, og om det har noe praktisk betydning om den er koblet til startkurs.

 

Spørsmål 2, dersom hovedstrømmen til truster og vinsj er koblet direkte til startbatteri, og styrestrøm via rele, kommer fra forbrukskurs. Finnes det noen mulighet for å tappe strøm fra start til forbruk, eller er releet 100% uten forbindelse mellom styrestrøm og forbrukssttrøm?

Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig og riktig å koble ankervinsj og thruster til startbatteri. Til vinsj kan det imidlertid være lurt å ha en egen bryter som du slår av under landligge eller i uthavn. Har hørt flere som har hatt problem med at det har "lekket" strøm mot vinsj slik at startbatteri har blitt tappet.

Måtte senest i sommer gi strøm til en som det hadde skjedd på for at han skulle få start. Han hadde også tappet ned forbruk så mya at det ikke hjalp å laske over til forbuksbatteriene. Det var greit at en tredje person hadde lange startkabler da.

I teorien kan det selvfølgelig lekke til thruster når noe er feil også, men det har jeg ikke hørt eksepmler på.

Når alt er i orden er det ikke noe problem, men å ha brytere for å slå av er en ekstra sikkerhet på flere måter.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......Trusteren er vel ikke problematisk, da den kun blir brukt med motoren i gang......

Helt greit det, men mange tømmer omtrent ett stakkars lite startbatteri med thruster-bruk når de legger til. Så blir ladinga kutta rett etterpå. I tillegg kjører de litt ankervinch i ny og ne når de ligger stille.

Jeg har begge deler kobla til forbruksbank. Startbatteriet er alltid fullt. Aller best er Lotus sitt oppsett mener jeg, hadde det sånn i forrige båt; EN forbruksbank til absolutt alt, og ETT enkelt back-up batteri som bare står der topplada og utilkobla. God garanti for alltid å få start. Enklere kan det ikke gjøres. Dess mindre "dill og dall", dess mindre bekymringer.

Link to post
Share on other sites

Helt greit det, men mange tømmer omtrent ett stakkars lite startbatteri med thruster-bruk når de legger til. Så blir ladinga kutta rett etterpå. I tillegg kjører de litt ankervinch i ny og ne når de ligger stille.

Jeg har begge deler kobla til forbruksbank. Startbatteriet er alltid fullt. Aller best er Lotus sitt oppsett mener jeg, hadde det sånn i forrige båt; EN forbruksbank til absolutt alt, og ETT enkelt back-up batteri som bare står der topplada og utilkobla. God garanti for alltid å få start. Enklere kan det ikke gjøres. Dess mindre "dill og dall", dess mindre bekymringer.

Lotus sitt opplegg med en bank er helt grei synes jeg også. Jeg synes imidlertid også at det er ok å koble vinsj og thruster mot startbatteri, men man bør ha visse regler. Første punkt gjelder egentlig også om man kobler alt til en batteribank.

 

1. Hvis jeg bruker thruster ved tillegging lar jeg alltid motor gå en god stund etterpå. Det gjør jeg også når jeg legger til i havna, der thruster også av og til brukes. Det er veldig trangt der, og båten reagerer litt dårlig på roret.

 

2. Har med starthjelp. Den hjelper godt hvis man mangler litt for å få start, men ikke nok til å starte motor alene vil jeg tro uten at jeg har forsøkt det.

 

3. Skru av tilførsel til vinsj, thruster og motor ved landligge.

 

I tillegg:

Stramme/slakke ankertau gjør jeg ofte ved å manuelt frikoble med hånden og dra inn/slippe ut tau. Ingen strømforbruk.

Link to post
Share on other sites

I tillegg:

Stramme/slakke ankertau gjør jeg ofte ved å manuelt frikoble med hånden og dra inn/slippe ut tau. Ingen strømforbruk.

Dette er vel ikke helt lett med Engbo's sitt utstyr. På tidligere modeller var det ihvertfall slik at man frikoplet kabularet om dette ble beveget i innadgående retning for hånd. Dermed måtte man uansett aktivisere vinsjen ved å "slippe ut" for så å "kjøre inn" for dermed igjen å få låst kabularet. På min nåværende modell, sidemontert med taukassa innvendig, er det et deksel som umuliggjør noen form for manuell stamming.

 

Strømforbruket ved å etterstramme noen få meter i løpet av en helg kan neppe være av betydning. Om det er nok til at man får startproblemer, er nok uansett startbatteriet ganske underdimmensjonert. (etterstramming av 5m tau med en vinsj som har hastighet på 30m/min tilsvarer 10 sekunders kjøring ==> mindre enn 1ah forbrukt)

 

Ellers støtter jeg tanken om å kople vinsj/thruster på startbatteriet. Et ordentlig startbatteri er konstruert for å gi masse power over kort tid. Spesielt thrusteren har glede av det mhp. virkningsgrad.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

 

Neida, det er ikke mye strøm man som oftest bruker på strammin/slakkin av ankertau/kjetting.

 

Nå er det imidlertid veldig enkelt å flytte frikoblingsplaten på Power IL vinsjer og stramme/slakke tauet/kjetting. Det er raskere for meg enn å gå inn å trykke eller bruke fjrenkontroll, og jeg bruker ingen strøm. Jeg står også og ser hvor mye jeg skal stramme/slakke.

Link to post
Share on other sites

Moderne ankervinsjer leveres med trådløs fjernstyring for kontroll av ankertau/kjetting fra land. Da må en finne seg i å bruke litt batteristrøm.

 

Jeg har ellers vanskelig for å forstå hvordan ankervinsjen "lekker strøm" fra startbatteriet når den ikke er i bruk. Skulle gjerne hatt en god forklaring på hva som skjer og hvordan en eventuelt garderer seg mot det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Engbo vinsjen er avhengig av god spenning (min 12V) Kjøres vinsjen på lavere spenning kan reléet inni vinsjen bli stående å "klappre", med fastbrente kontakter som resultat.

 

Har opplevd dette selv, og vinsjen måtte inn til Engbo for relébytte. Fikk da vite at vinsjen normalt skal monteres på startbatteriet for å sikre god spenning. På min båt er vinsjen tilkoblet forbruksbanken og vinsjkjøring dagen etter en overnatting i uthavn på lav spenning var det som tok knekken på mitt relé.

 

Etter denne opplevelsen kjører jeg aldri vinsjen uten at hovedmotorer er startet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ellers vanskelig for å forstå hvordan ankervinsjen "lekker strøm" fra startbatteriet når den ikke er i bruk. Skulle gjerne hatt en god forklaring på hva som skjer og hvordan en eventuelt garderer seg mot det.

Det er en realitet selv om det kan virke vanskelig å forstå. Jeg har personlig kjennskap til flere tilfeller.

 

Synes det også er litt rart, men jeg antar det kommer av at rele`og koblinger ofte står i fuktig miljø som forårsaker krypstrømmer. Hvis man i tillegg ikke har gjort en god jobb ved montering så er vel kanskje sjansen større for det?

 

Siste tilfelle var på en Årø 28 med Power IL vinsj.

 

Apropos brente relè som nevnes på ankervisnj ved lav spenning: Det skjer også på kontaktor til thruster ved lav spenning. Å kjøre thruster fra mye nedttappede forbruksbatterier er derfor ingen god løsning, selv når motor blir går.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å bidra med min løsning så var det å kjøpe et ekstra batteri til to elektriske vinsjer. Det eneste jeg kobler til startbatteriet annet enn i nødstilfeller er startmotor. :wink:

 

I utgangspunktet er det ekstra batteriet en del av forbruksbanken, men dersom det viser seg at spenningen i forbruksbanken til statighet er for lav når det skal vinsjen så hekter jeg nok av et forbruksbatteri som reserve til vinsj. Jeg tror ikke at det blir nødvendig, for forbruksbanken er veldig godt dimensjonert i utgangspunktet. Om det blir aktuelt så er det en enkel operasjon.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har brukt løsningen med Winsj og Baugpropell på startbatteriet.

Det fungerte meget bra.

Men det er noen forutsetninger som bør være til stede..

 

1. Startbatteriet må være stort nok.

 

2. Hvis du bruker winsj og baugpropellen som underholdning for ungene, så vil du nok bli fri for strøm.

 

3. Hvis du legger enn kabel mellom forbruksbatteriet og startbatteriet med en hovedstrømsbryter mellom, så kan du låne strøm hvis det blir lite til start.

 

4. Winsj og b.propell bør sikres med en bryter når den ikke er i bruk. Dette forde at det er mye strøm som går til disse motorene. Det er også en erfaring som flere enn meg har et rele'ne kan brenne seg fast. Da må du kunne kutte strømmen på en rask måte :headbang: .

De brente seg fast for meg da jeg holdt på med å kjøre nytt tau inn på winsjen. Det var minst 10 tommeltotter som da holdt på å havne i taukassa til ankerwinsjen. Skremmende..

 

Har et lite tips til dere som er glad i strøm :eek:

Kjøpte to solonoider som jeg brukte som hovedstrømsbryter på winsjen og baupropellen.

Hadde to trykkbrytere ved førerplassen, sånn at det kun var strøm når jeg hadde bruk for det.

Barnesikkert for store og små.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Ankervinsj og baugpropell skal normalt kobles til startbatteriet. Dette bør ha en kapasitet på minst 100Ah.

 

Dagens vinsjer og til dels baugpropeller er utstyrt med en del elektronikk som for eksempel fjernstyring. Dette vil selvfølgelig trekke strøm selv når det ikke kjøres men strømtilførselen er på. Det er riktig nok snakk om mA, men over tid kan dette være av betydning.

 

Eneste måte å være sikker på at utstyret ikke trekker strøm er full frakobling (med egen bryter (type hovedbryter)) når utstyret ikke er i drift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...