Jump to content

Marex 350 CC / Marex 350 Scandinavia


Guest Medusa

Recommended Posts

330CC/350 CC har samme skrog som 330 Scandinavia som Båtmagasinet har testet - se her

 

Det er et medlem her som har 350CC - lurer på om det er Puffen.

 

Vi vurderte 330CC da vi kjøpte vår Nidelv 300 for et par år siden. Jeg syntes det var en fin båt. 330CC har for liten badeplatform etter vår smak. Trearbeidene synes jeg kanskje heller ikke holder helt toppkvalitet (som Nidelv/Windy)- men det er også en smaksak.

 

Med D6 350 tror jeg båten fungerer bra. KAD 300 er for lite har jeg hørt fra en eier med en 330 Scandinavia med KAD 300

Link to post
Share on other sites

330CC/350 CC har samme skrog som 330 Scandinavia

Båten har fått ny badeplattform, men er det eneste endring? Den har gått opp nesten 300 000.- i pris siden den ble kåret til Messens beste båt på Lillestrøm for 2 år siden...?

Var en tur i leangbukta i dag å kikket litt, utrolig volum i CC versjonen, men som du sier: litt rufsete finish her & der.

Link to post
Share on other sites

Da jeg snakket med Thomas Aalrud før da lanserte 350 sa han at eneste endring var at badeplatformen er lengre. Jeg har ikke hørt noe om at de har endret selve skrogformen.

 

At prisene har økt tror jeg man kan lese ut av regnskapene til Marex - de trengte det :rolleyes: Jeg reagerte også på at båten hadde gått opp så mye i pris på mindre enn 1 år etter at jeg fikk tilbud på rundt 1,8 med D6 310. Men merk at D6 350 i stedet for D6 310 øker prisen med nesten 100'

 

Puffen kan sikkert supplere med praktiske erfaringer med kallesje, cockpit etc. En av tankene jeg har hatt er hvordan det kjempestore cockpitbordet fungerer i praksis

Link to post
Share on other sites

Kikket også litt på en Windy Khamsin 34, men jeg synes prisen ble noe drøy. Windy har flotte båter (det er nok Bitteliten enig i), men for meg blir det mange penger for Windy navnet. Skal se litt mer på Marex til helgen, så får vi se om jeg leter videre, eller ber om et spesifisert tilbud. Så at det sto en Mercedes ML 420 utenfor med Marex merke på døren, så det er klart de trenger litt inntekter for å "fore" den bilen :wink:

Link to post
Share on other sites

Kikket også litt på en Windy Khamsin 34, men jeg synes prisen ble noe drøy.

For å si det mildt så er jo jeg inhabil her. Men om jeg skulle velge mellom å betale 2,1-2,2 mill for en ny Marex eller 2,4 mill for en pent brukt Windy ville jeg valgt Windyen. Jeg vil tro at verdien holder seg bedre, kvaliteten er definitiv høyere og sjøegenskapene er bedre, også gjør båten minst 10 knop mer max. :yesnod:

 

Ulempen med W34 er at om du skal bruke den som langturbåt så er den for trang under dekk etter min mening.

 

Jeg skulle gjerne hatt en W35 med 2xD6 350. Men det får bli når ungene ikke gidder å være med oss på tur mer.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at verdien holder seg bedre, kvaliteten er definitiv høyere og sjøegenskapene er bedre, også gjør båten minst 10 knop mer max.

Jeg skulle gjerne hatt en W35 med 2xD6 350. Men det får bli når ungene ikke gidder å være med oss på tur mer.

Du har sikkert rett når du hevder dette, men vil jeg ikke få betydelig høyere driftskostnader med to motorer både under drift, og service? Vet du hva prisen er for en W35?

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett når du hevder dette, men vil jeg ikke få betydelig høyere driftskostnader med to motorer både under drift, og service? Vet du hva prisen er for en W35?

Drivstofforbruket blir høyere - men ikke dobbelt så høyt vil jeg tro. Service blir jo dobbelt

 

W 35 med 2xD6 350 koster rundt 2,8 mill ny.

Link to post
Share on other sites

betydelig høyere driftskostnader med to motorer både under drift, og service

Ikke nødvendigvis drift. For en gitt hastighet bruker du jo uansett et gitt antall hk. Med to maskiner kan du ta ut dette på et turtall hvor forbruket er mer komfortabelt. Det ligger en tråd om dette ett eller annet sted, mener det var jma001 som startet den.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...den tråden handlet stort sett om forbruk og høy fart såvidt jeg husker. For de fleste blir vel bildet nokså annerledes enn tråden gav inntrykk av ettersom snittfarten ofte er godt under 10 knop på turbåter som vi her snakker om.

 

 

Dessuten er det vel en heller semmer virkningsgrad på en dieselmotor og det blir vel ikke bedre av å ha to motorer med dårlig virkningsgrad.

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen her på Båtplassen som har erfaring med disse båtene? Hvordan er kvaliteten i forhold til andre Norske båter? Sjøegenskaper?

Takknemlig for alle tilbakemeldinger :smiley:

Ja, jeg har vært eier av en 350 CC i ca. 4 mnd. nå. Det har vært for få turer enda til at jeg kan gi noen grundige vurderinger på sjøegenskaper etc. Praktiske detaljer kan jeg vel synse litt om etterhvert. Som Bitteliten nevner så var båten kjent som 330 fram til i fjor sommer. Da hadde båten alt for liten badeplattform etter min smak. Som 350 har den derimot fått en kjempestor og praktisk badeplattform. Av de beste vil jeg påstå. Bl.a. med 2 små taurom. Av øvrige endringer som er gjort i forhold til 330, så er disse noe mer usynlige. Men det er en god del detaljer som har blitt "fikset" på basert på 5 års erfaring med 330. Her bør du konsultere Marex for en komplett gjennomgang. Det går på alt fra flere håndtak til større omlegging av det elektriske.

Ellers så har jeg hørt rykter om at båten skal testes i mars-utgaven av Båtmagasinet.

Prisen har øket mye, men så langt jeg kan se er den noenlunde "korrekt" priset i forhold til sammenlignbare konkurenter.

Når det gjelder finish, er Marex ikke på nivå med f.eks. Windy. Ser du derimot på en båt som Bavaria 35 vil jeg påstå at Windy er foran. Uten at prisen er vesentlig høyere. Bavaria har jeg hatt så dette vet jeg.

I forhold til båter som Bavaria, har Windy mye bedre løsninger for Norske forhold. Mer solid og gjennomtenkt. Minuset er at det blir litt mer traust.

Det jeg liker best på Marex 350 er størrelse på badeplattform, baugspyd og tilkomsten til fordekket gjennom vindskjermen. Dette gjør båten veldig anvendelig til standhogg ved svaberg etc. Dette er viktig for meg, men det kommer an på hvordan du bruker båt.

Sjøegenskapene virker bra så langt, men her har jeg foreløpig for lite brukstid i forskjellige forhold. Motormessig har jeg en D6 350. Denne gir en maks fart på ca. 32 knop. Akselrasjon og planing går fint. Du bør imidlertid være skeptisk til å vurdere mindre motor. Dette må du i så fall prøvekjøre med fulle tanker.

Ellers kunne jeg ideelt tenkt meg at det var kombisalong i fremre kabin. Det er her ungene oppholder seg, men de ligger jo som regel å ser på TV uansett.

Kalesjen er spesiell, og ser lovende ut. Dette koseptet er Marex alene om, og en slipper mye pakking og stuving. Endelig erfaring kan jeg ikke komme med før en gang ut på sommeren.

Jeg har Helly Hansen stoff. Dette er jeg ikke sikker på om jeg liker. Det virker sårbart, men som sagt; for lite erfaring enda.

Link to post
Share on other sites

For å si det mildt så er jo jeg inhabil her. Men om jeg skulle velge mellom å betale 2,1-2,2 mill for en ny Marex eller 2,4 mill for en pent brukt Windy ville jeg valgt Windyen. Jeg vil tro at verdien holder seg bedre, kvaliteten er definitiv høyere og sjøegenskapene er bedre, også gjør båten minst 10 knop mer max. :yesnod:

Å fleske til med 300 000,- ekstra for å få en brukt Windy istedet for en ny Marex? Nei den blir for drøy. Her er dømmekraften ute av kurs.

Link to post
Share on other sites

Å fleske til med 300 000,- ekstra for å få en brukt Windy istedet for en ny Marex? Nei den blir for drøy. Her er dømmekraften ute av kurs.

Det er jeg grunnleggende og prinsippielt uenig med deg i, for det avhenger helt av hvilke kriterier man legger til grunn. Om man legger til grunn mest plass/kroner er jeg ikke uenig - men for meg er det en mengde andre kriterier som teller inn ved båtkjøp. Noen er objektivt rasjonelle, noen er subjektivt rasjonelle og noen er fullstendig ulogiske og mer emosjonelle. Mitt inntrykk er at jeg ikke er helt alene i verden om det.

 

Men for meg er det sjelden at kjøpsbeslutninger - og kanskje i særdeleshet når det gjelder båt - er utelukkende rasjonelle.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se dette som annet enn et forsøk på å "hype" bruktmarkedet for Windy.

:lol: absolutt helt riktig. Jeg har faktisk ennå ikke tenkt tanken på å selge - men man skal aldri si aldri, så vi starter tidlig for å være på den sikre siden :wink:

 

For å være litt alvorlig: forhandlerne av Windy har vært flinke til å holde bruktprisene høye, og båtene har vist seg å forsvare bruktprisene så langt. Markedet bestemmer - også her :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Den har gått opp nesten 300 000.- i pris siden den ble kåret til Messens beste båt på Lillestrøm for 2 år siden...?

Helt enig. Prisen er vel det viktigste motargumentet mot en ellers meget vellykket båt etter mitt syn. Ingen har nevnt den vannvittige uteplassen. Dette er i seg selv grunn nok til å velge denne båten. Det jo rene storkjøkkenet! En drøm for selv Trond Moy! Også kalesjeløsningen har jo også fått mange godord.

 

Å fleske til med 300 000,- ekstra for å få en brukt Windy istedet for en ny Marex? Nei den blir for drøy. Her er dømmekraften ute av kurs.

:yesnod: Bare enig. Ingen er uenig i at Windy er lekre, velbyde og gode sjøbåter. At de holder seg bedre på bruktmarkedet vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Alle sier det, men det er nå jaggu mye båt som kan være god handel for tida.

Og hvem som helst kan jo låne seg til "noen siklende blikk i leia", men det blir jo menigsløst å betale så mye mer for naboens hakeslepp! :wink: Egen fornøydhet må da være viktigere. Men dette henger jo selvsagt sammen for noen.

 

Marexen er en kjempebåt! Bare synd at den fikk et sånn prishopp. Sammenlignet med f.eks. Nor Star 350 (som også er blitt uforholdsmessig dyr) ville jeg valgt Marexen. En annen båt jeg synes gir mye for pengene er Scand 360 DC. Litt trangere og annerledes på mange måter, men utvilsomt mye båt for pengene - og ganske mye billigere en Marexen.

 

Lykke til med valget.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen båt jeg synes gir mye for pengene er Scand 360 DC. Litt trangere og annerledes på mange måter, men utvilsomt mye båt for pengene - og ganske mye billigere en Marexen.

Jeg ville i det minste ha lest Båtmagasinets test av Scand 360 før jeg i det hele tatt vurderte å prøvekjøre den båten.

 

 

De små sleivsparekene om at Windy eiere er mer opptatt av hva andre synes enn Windys superiore qualitet overser jeg som ren uvitenhet :wink:

 

Ellers har vi vel konkludert her med at smaken er som baken. Noe for enhver smak er det i hvertfall å kjøpe :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Marexen er en kjempebåt! Bare synd at den fikk et sånn prishopp. Sammenlignet med f.eks. Nor Star 350 (som også er blitt uforholdsmessig dyr) ville jeg valgt Marexen. En annen båt jeg synes gir mye for pengene er Scand 360 DC. Litt trangere og annerledes på mange måter, men utvilsomt mye båt for pengene - og ganske mye billigere en Marexen.

 

Lykke til med valget.

Dette kan diskuteres i det uendelige uten at en kan komme frem til en felles konklusjon. Synes likevel at det må bemerkes at det finnes mange båter med tilsvarende størrelse og innhold som er dyrere. Du nevner Nor Star, så har vi unevnelige Windy, også Targa, Nidelv 320, Minor, Forbina, Elan, Nimbus mm. Det må også bemerkes at Marex har veldig mye utstyr som standard. Teakdekk, kalesje, baugpropell mm. I forhold til Bavaria som jeg hadde tidligere, regnet jeg ut at prisen på Bavaria måtte justeres med ca. 150 000,00 for å kunne sammnelignes med Marex. Når det gjelder Scand som du nevner, er det litt av det samme. Scand koster i utgangspunktet ca. 150 000,00 mindre. Så må du justere for baugpropell, kjøle/fryseboks, dieselvarmer/defroster, landstrøm, ++. Da blir det ikke så stor forskjell på disse heller.

Dyrt er det uansett. Det blir etterhvert et spørsmål om graden av galskap.

Windy holder seg nok godt i pris, men det gjør også Marex. I likehet med de fleste skandinaviske båtene.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var en tur i Leangbukta i dag, men det var heller en nedtur... Windy folket hos Einar Aaby var overhodet ikke interessert i kunder, de bare satt og snakket seg i mellom, og tok en telefon i ny og ne. Jeg fikk imidlertid tatt en ganske nøye titt på denne, som virker veldig strøken. Det eneste som ser litt underlig ut er de blankpolerte "trekassene" på hekken. Hadde noen av selgerne giddet å bry seg om kunden (meg), så kunne jeg kanskje spurt om hva poenget er... Litt malplassert med store "trekasser" på hekken på en båt som virker veldig "plastikk" hvit ellers. Virker nesten som de ønsker å fremstille Khamsin'en som en slags retromix av Windy-plastikk og Riva.... :nonod:

Stort bedre var det ikke over veien hos Marex, der satt det 3 mann på kontoret og kranglet høylydt om noen "bokser" som enten var sånn eller sånn. De nærmest skrek til hverandre og beskyldte hverandre for løgn osv. Ikke veldig koselig stemning kan man si... Men båtene til Marex har jeg stooor sans for, særlig 350 CC. Fantastisk stor cockpit som få andre båter under 40 fot kan matche.

Knall plassering av Simrad C44 plotteren i justerbar "kassett" for å endre vinkelen (stå / sitte)

Kikket også innom Lunde båt for å se på den "nye" Bavaria 37 foteren (seilbåt!!!), og ble møtt av verdens hyggeligste selger som med glede viste frem båten, selv om jeg sa at jeg bare var nysgjerrig. Ingenting å si på kvaliteten på interiøret, bortsett på småplukk som man også finner på andre båter. Utrolig volum i 37 foteren!

Så var det det med priser da:

37 fots Bavaria koster 26500.- pr. fot

35 fots Marex koster 57150.- pr. fot

34 fots Windy koster 82350.- pr. fot

Hvis båtglede kan måles i kroner pr. fot og service, blir det seilbåt :yesnod:

 

I diskusjonen om prisfall hadde dinside.no følgende oversikt i november 2000: (det har sikkert ikke endret seg mye)

 

Disse faller minst i pris (daycruisere/cabincruisere)

1 Windy

2 Nidelv

3 Scand

4 Nimbus

5 Joda, Marex, Polar

 

Disse faller minst i pris (Sportscruisere/flybridgebåter)

1 Princess

2 Fairline

3 Windy

4 Sunseeker

5 Cranchi

 

Fortsatt usikker på hva jeg skal kikke på videre....

Redigert av Medusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Scand som du nevner, er det litt av det samme. Scand koster i utgangspunktet ca. 150 000,00 mindre. Så må du justere for baugpropell, kjøle/fryseboks, dieselvarmer/defroster, landstrøm, ++. Da blir det ikke så stor forskjell på disse heller.

Husk at det er en del prisforskjell på 360 DC og 360 CC, SE og HT. Min smak liker best DC`en uten de spes. vinduene som de andre har. At den er rimeligere gjør heller ingenting.
Link to post
Share on other sites

Hva gjelder Windy, er det ikke mer å tilføye. Når det gjelder Marex i Leangbukta, så kjenner jeg lite til de. Jeg handlet hos andre, og har forøvrig stort sett vært i kontakt med verftet. Eneste kontakt jeg har hatt med de i Leangbukta, var da jeg reiste rund for å se på div. båter. Jeg ba om å få treffe de på en lørdag, men da hadde de stengt. De forsøkte å få en selger til å møte opp, men det skar seg. Virket likevel som de gjorde et hederlig forsøk. Det de imidlertid gjorde, var å låse opp alle dørene i båten, slik at jeg og kona fikk ta en en komplett kikk på egen hånd. Vi avtalte også et tlf.nr. jeg skulle ringe hvis det ble noe problem. Ikke så helt borte vekk egentlig.

De på verftet er veldig serviceinnstilt. De er litt typisk sørlendinger, med at det blir ikke før "i morra" men det blir hver gang.

Bruktpris rangering fra 2000 kan virke litt gammelt. Marex 330/350 ble ikke lansert før 2000, og dette er en båt som er litt atypisk tidligere modeller fra Marex. Forøvrig har jeg lite oversikt over dette. Det kan godt være riktig uansett.

Å sammenligene pris pr. fot for seilbåt og motorbåt, er vel litt eple og pære?

 

Forøvrig så er det riktig at Bavaria er mer innholdsrik under dekk. Hvis du derimot er som meg, der du først og fremst er på sjøen i godvær og gjerne sammen med mange andre er Marex et opplagt valg.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Å sammenligene pris pr. fot for seilbåt og motorbåt, er vel litt eple og pære?

Ja, det er helt korrekt, var ment som en fleip...Pinnebåt er ikke noe for meg, bare morsomt å kikke på den "utskjellte" Bavarian.

 

Forøvrig så er det riktig at Bavaria er mer innholdsrik under dekk. Hvis du derimot er som meg, der du først og fremst er på sjøen i godvær og gjerne sammen med mange andre er Marex et opplagt valg.

Vi er nok ganske like der :cheers: , jeg har imidlertid også et halvt ønske om å fiske litt sent på høsten/tidlig vår, noe jeg ser for meg som litt vanskelig med 350CC. 350 Scandinavia er også en flott båt, men uteplassen i 350 CC er har sterk tiltrekningskraft :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...