Jump to content

kutterstag


EspenH

Recommended Posts

har forsøkt å bli klok på dette med kutterstag, men har fortsatt en spørsmål...

 

så vidt jeg kan forstå er det hovedsaklig to måter å lage kutterstag:

 

1. et stag som er plassert rett bak forstaget, og som går nesten helt opp i toppen av masta

 

2. et stag som er plassert vesentlig lenger bak, i båten og som går opp til omtrent ved salingshornet (har bare ett sett på båten min).

 

Det jeg lurer på er:

 

1. hvordan påvirker de ulike løsningene balansen i båten?

2. dersom man ser bort i fra checkstag/lensetakler-problematikken, er det vesentlig bedre å seile med en stormfokk på løsning nr 2?

3. hvordan kan jeg effektivt forsterke bakre del av ankerboksen? jeg har garnering i forpiggen og vil nødig fjerne denne, kan jeg plaste fast en forsterkning i selve ankerboksen? legger jeg da et tynt lag med finér og plaster over?

4. bør jeg plaste røstjernet fast, eller holder det at bruker gjennomgående bolter?

5. er det noen som vet om "oppskrifter" på dette på nett, med bilder og forklaring?

 

håper på svar fra noen med riggerfaring!

Link to post
Share on other sites

1. Dette svarer du forsåvidt på selv. Balansen i båten med stormfokk blir bedre med alternativ 2. Selv har jeg en mellomløsning. Staget er festet i dekk ved akterkant av ankerbrønnen, men går nesten til tops. På denne måten slipper jeg checkstag, samtidig som jeg kan slå med genuaen selv om kutterstaget står oppe. Noen ganger må jeg imidlertid rulle genuaen litt inn i fordi skøteknuten henger seg opp.

 

2. Ja, fordi du da kan slå selv om kutterstaget er montert. Hvis staget står rett bak forstaget, vil seilet gnage mot dette på en av halsene. Jeg ser også for meg muligheter for krøll når rullegenoa skal ut eller inn, men jeg har ikke forsøkt dette i praksis.

 

3. Trenger du å forsterke skottet? Du må uansett ha et skikkelig røstjern som fordeler kreftene utover skottet. Men det er klart, består skottet av 3 mm finer bør det vel forsterkes.

 

4. Jeg kan ikke se at det vil hjelpe noe særlig å plaste det fast, med mindre du lager noen klumper i stålet som plasten kan gripe tak i. Uansett holder det helt greit med bolter. Jeg tror jeg har 4 bolter gfjennom skottet, og 3 bolter mellom dekksbeslag og røstjern (Røstjernet ser ut som en L på hodet)

 

5. Tja, hvis du venter til våren, kan du få se på mitt, eventuelt kan du måke dekket mitt og kikke med en gang...

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

supert, jeg tror jeg skjønner hvordan du har ditt.

 

L-jernet var lurt, da fordeler man jo kreftene ut over et ganske stort område. Og å la kutterstaget gå nesten til toppen av masta, fra akterkant av ankerbrønnen gjør jo monteringen vesentlig enklere, enn å bruke lensetakler. Takk for hjelpen, jeg tror jeg vet hva som skal gjøres da.

 

Fikk du laget L-jernet med kroken i, eller finnes disse ferdigprodusert?

Link to post
Share on other sites

Fikk du laget L-jernet med kroken i, eller finnes disse ferdigprodusert?

Det finnes nok få ferdigproduserte deler som passer rett inn i en båt fra 1977...

 

Hele røstjernet står under dekk, inne i ankerbrønnen. I dekk har jeg en slik bøyle fra Wichard (kjøpt hos Watski)

Bilde

Under denne ligger det en 2-3 mm plate for at sikaen skal ha litt anleggsflate. Så er alt sammen boltet gjennom dekk, ned igjennom toppen på røstjernet. Utfordringen er å montere det sammen, uten å kline for mye med sika. Ikke lett å bore hull på riktig sted fra innsiden av ankerbrønnen heller.

 

Den vannrette delen av røstjernet er ikke lenger enn at den dekker bøylen. Det er forresten sveist på noen biter for å forsterke knekken i røstjernet.

 

Jeg sier ikke at dette er den eneste måten å gjøre det på, men det har iallefall fungert greit så langt, og det har da fått kjørt seg i både mye bølger og mye vind over lengre tid uten å gi seg. Han som sveiset røstjernet mente at boltene som forbandt bøylen med røstjernet var det svakeste punktet i konstruksjonen. Jeg har 10 mm bolter.

 

EDIT: Jeg glemte at jeg har et flatjern på forpiggsiden som mothold for boltene som går gjennom skottet. Enkle skiver blir for små, og spiser seg inn i fineren, med potensielt katastrofalt resultat. Så lenge mutterne står inn i brønnen, og platen i forpiggen er polert er det ikke generende eller stygt med denne plata i forpiggen. tror faktisk ikke den er polert engang.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...