Jump to content

Vurderer seriøst å skulle flytte til sjøs!


bluesea

Recommended Posts

Har ikke inntrykk av at det er så mye å spare på å handle på høsten, folk er på jakt etter båt året rundt. Og de fleste selgere er bevisst på verdien på båten, og venter heller hvis de ikke får den prisen de ønsker.Men mitt inntrykk er at utvalget er mye større på våren og tidlig på høsten enn vinterstid. Og det kan jo være en fordel for kjøper da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tok vel litt i vedr. boligpris-stigning. Sjekket på statistikkbanken i SSB og der sier indeksen 171,9 i 2005 da er indeksen satt til 100 i 2000. Selveier, blokkleilighet, sone Stavanger, Bergen og Trondheim. Dvs. 1 mill inn i 2000 gir 1,71 mill ut i 2005 i gjennomsnitt i eiendomsmarkedet i nevnte område. Pen avkastning!

Link to post
Share on other sites

På spørsmålene, og du sier det vel selv også, så virker det som om du starter omtrent på 0 når det gjelder båt. I alle fall i denne størrelsen. Det i seg selv betyr ikke at drømmen er uopnåelig, men det betyr at du må ta noen ekstra runder med deg selv. Men personer er så forskjellige, og lykkeligvis er det slik, så om du er typen som ikke bekymrer deg så mye og lever i nuet er det bare å hoppe i det.

Tråden begynner å bli lang så det er lett å overse noe, men har du nevnt noe omtrentelig hvor du ønsker å bo?

Lykke til med drømmen! Selv er jeg av den typen som vil ha trygghet, men ser med tårevåte øyne på dem som virkelig får realisert sine egne (ego)drømmer.

Link to post
Share on other sites

Men mitt inntrykk er at utvalget er mye større på våren og tidlig på høsten enn vinterstid. Og det kan jo være en fordel for kjøper da...

Det er jo noen klassikere da. Om høsten finner du nå og da dem som har brukt båten kun en sesong og vil bli kvitt den så fort som mulig. :rolleyes: Litt trist når det er årets modell, men det er gjerne motiverte selgere. Mer trist er det om våren når noen oppdager at de likevel ikke har råd til den nye båten de bestilte høsten før. :cryin:

 

Tok vel litt i vedr. boligpris-stigning. Sjekket på statistikkbanken i SSB og der sier indeksen 171,9 i 2005 da er indeksen satt til 100 i 2000. Selveier, blokkleilighet, sone Stavanger, Bergen og Trondheim. Dvs. 1 mill inn i 2000 gir 1,71 mill ut i 2005 i gjennomsnitt i eiendomsmarkedet i nevnte område. Pen avkastning!

Jepp, markedet har vært veldig bra de siste årene. Litt verre om du ser på perioden fra 1988 til 1993 (eller var det 87 til 92?). Uansett, avkastningen er kanskje bare papirverdi dersom du har behov for ny bolig når du selger den gamle. :wink:

 

Det er en høyst personlig greie når man vil inn på boligmarkedet som eier. Selv om verdistigningen er formidabel for tiden finnes det andre ting å investere pengene sine i mens man venter på å gjøre et godt boligkjøp. Om ikke annet kan det være like greit å kjøpe aksjer i et eiendomsselskap i stedet for å kjøpe en hel bolig. Det jeg ikke ville gjort er å bruke for stor del av formuen på en bobåt, uansett hvor praktisk og komfortabel en så dyr båt ville vært.

Link to post
Share on other sites

Eller ... man kan investere i personlig velvære, sjelefred og ro. det er neppe noen bedre måte å gjøre det på, enn å bo i båt. :yesnod: Avkastningen, sa du? Den får du HELE tiden ... kan neppe måles i penger.

 

Amen!

 

 

Til admin: Ment i en båtreligiøs forstand!!!!! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har kommet over en passende båt til formålet. Er det noen som kjenner til om det er mulig å få båtplass til en 50 foter i Bergen?

Tja. Leste du Bermens Tidige forleden? Det er tydeligvis ikke plass å oppdrive noe sted. MEN: Hvor i området ønsker du å fortøye? Det er i alle fall et sted å begynne. Så får man se hvad der kan gjøres.

 

Hvilken båt, forresten?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har lest tråden med stor interesse siden jeg har tenkt på dette selv en god stund.

 

Har kommet over en passende båt til formålet. Er det noen som kjenner til om det er mulig å få båtplass til en 50 foter i Bergen?

 

Alle tips mottaes med takk.

Du kan jo legge til ønske om plass HER, det er jo ganske mange som sjekker denne siden, og da igjen noen som kjenner noen osv.

 

Selv så snakket jeg med en som kunne tilby plass til en 40" båt (maks lengde) på Askøy for ca 5000-7500.- i året, da med egen strømmåler, vann og mulighet for telefon/bredbånd.

 

Tror veldig mye avhenger av hvor sentralt du ønsker å ligge, prisene varierer mye ut ifra dette. Ble selv rådet om jeg skulle gjøre dette til å skaffe meg en plass i form av båtfeste, men i stille vann slik at strøm og vann kunne legges ut til båt. Det er flere som har private kaier med vann/strøm like i nærheten som er villige til å leie ut.

 

Fra dem jeg har snakket med er det enkelte ting som avgjør hvor man kan legge seg, dette er spesielt for dem som ønsker vann, og telefon tilknytning i båten. Det skal taes hensyn til at vannet fryser om vinteren om dette ikke legges ned i vannet.

 

Personlig har jeg kommet til at jeg sikkert kommer til å gjøre dette, men kommer til å vente ca ett års tid eller noe slikt. Nettopp for å kunne sørge for at jeg skaffer meg en plass å ligge som ikke er værutsatt, forhåpentlig lite eller ingen is på vinterstid, strøm (da gjerne noe mer enn enkelte havner tilbyr), og telefon eller bredbånd. Har til og med tenkt tanken på å skulle kjøpe en nøstetomt (med nøst) for så å ha en plass å lagre eiendeler, og i tillegg få en plass hvor jeg kan ligge uten å betale leie. Selv er jeg ikke så opptatt av denne sentrale beliggenheten som veldig mange båtboere er ute etter, så derfor kan man også tenke tanken på å skulle kjøpe noe.

 

Det er ikke mye informasjon på DENNE siden enda, men det står jo noen linker som er artige å lese.

Link to post
Share on other sites

Jeg driver jo for tida og bygger opp saken min på 50 fot for å kunne starte å bo i den...

 

Jeg har gjort det enkelt - kjøpt en billig hybel som faktisk er ganske OK å bo i. Så gikk resten av pengene til en billig båt som jeg kan bruke tid på å få i stand.

 

Så langt har det jo selvsagt dreid seg om mye nødreparasjoner, hehe! Men snart legger jeg nok ny dørk - og starter med å bruke den som hytte og feststed... 17 kvadrat med firkanta plass i kabinen frister virkelig til å bo i!

 

Det er godt mulig at jeg flytter inn til høsten, dersom jeg bare får gjort det aller viktigste i sommer. Eventuelt bruker jeg den som hytte og sommerbolig.

 

Jeg har delt det opp på denne måten fordi jeg VET hvor mye som kan skjære seg - og hvor mye som HAR skjært seg for andre. Holdt på å kjøpe en skøyte for rundt 200.000,-, men da jeg kom for å avtale håndpenger viste det seg at giret var kaputt... Heldigvis for meg, for senere røk rekka i en vinterstorm før flygemaur kom opp fra under BETONGEN i båten... Dermed må hytta av for gir (og motor) -overhaling, inventaret må ut - og man må pigge opp betongen for å bytte spanter... Båten gikk altså fra å være verdt ca 200 til kanskje 30-40-50 i løpet av ETT år!

 

Dette er jo treskøyter - noe jeg uansett har slått fra meg som ide for bobåt på grunn av at de blir trange, mørke og fuktige med lekk dekk og slikt...

 

Jeg havna på båten min KUN fordi den var billig, har stor plass - og at skroget kan nås og repareres fra både utsiden og innsiden. 95% av skroget kan nås - og inspiseres...

 

En stålbåt eller annen båt med problemfritt skrog er jo sikkert en veldig god ide sammenliknet med mye annet. MEN, jeg ville gått ned i pris for å ha en forseglet reservekonto for de STORE jobbene som KAN måtte gjøres... Hva koster for eksempel en motoroverhaling dersom det umulige skulle skje og den skjærer seg? Eller hva koster ny aksling og girboks?

 

Så er det forsikring og dekning - hva om båten skulle gå ned? Ofte står man igjen med mindre enn man skulle hatt - og mer jobb enn man kan tenke seg... Eller brann?

 

Dette er ikke for å skremme - jeg selv har altså ikke blitt skremt helt enda... Det vil si, panikken kommer jo med et smell flere ganger, men så lenge det finnes en løsning så roer det seg jo ned...

 

Jeg ville vurdert seriøst å beholde den millionen du har i form av bolig - for så å finne en relativt rimelig båt å bo i en periode. Dersom du feks. låner for ca 200.000,- på boligen og kjøper en mindre krevende båt, så dekker forskjellene i utgifter både rentene og et lite lager for ting du vil ha rask tilgang til. Leier du så ut boligen, så har du faktisk penger til å vedlikeholde båten!!! Dersom jeg flyt(t)er ut i båten til høsten, så blir det med et par tusenlapper i overskudd fra hybelen som kan gå til kaiplass.

 

På denne måten får du også lært mye om hvordan det faktisk ER å ha stor båt - OG du får garantert flytta mer rundt på deg med feks. en eldre 30 fots motor eller seilbåt. Forrige båten min var på 33 fot, og jeg bodde i perioder i den. Var ofte ute på småturer, også midtvinters! Med den jeg har nå, krever det planlegging og ekstra tid for å kunne ta den ut - noe som vil være tilfellet selv om jeg skulle få litt mer skikk på maskineriet... Det er ikke SÅ mange steder man kan søke nødhavn med stor båt, for å ta et eksempel.

 

Selv så tror jeg nok denne sommeren avgjør det hele - om jeg får jobba litt på båten og brukt den til noen skikkelige badeturer og fester, så kan det være at følelsen av å ha et lite skip å bo i tar overhånd.... Men spare penger på det nekter jeg å tro er særlig realisisk - i utgangspunktet vil jeg heller tenke på at alt jeg legger inn av arbeid og penger må være noe jeg kan tåle å tape skulle det verste skje...

 

Synes du skal ta deg en tur ned der andre båtboere holder til - det er sjelden man får et nei hvis man spør om å få en tur ombord for en lang prat.

 

Ellers lykke til, håper du får til båt å bo i! Forskjellen er stor på bobåt og båt å bo i, hehe!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Takker for tilbakemeldinger.

 

Syns fortsatt dette er spennende.

Finnes det noe bobåt miljø i Bergen? Noen som kjenner til dette?

 

Jeg har sett på endel båter og har konkludert med at jeg vil ha en båt med stål eller alu skrog.

Vi snakker da om en båt i prisklassen 1.000.000.- til 1.500.000.-

Etter å ha sjekket litt på diverse forum ser det ut til at finansieringen kan bli en "show stopper".

Har ca 500.000.- på bok til formålet men trenger fortsatt opp til en mill i finansiering. Etter det jeg har forstått låner ikke bankene ut kroner til dette formålet med løpetid over ti år. Skal sjekke litt med benkene vedrørende dette. Andre som har erfaringer her?

 

Ønsker de som er igang lykke til videre :)

Link to post
Share on other sites

Med et sånt budsjett - hva med å kjøpe en båt du kan drive litt charter med på sommeren? Med innleid skipper og godkjent båt er det sikkert lettere med finansiering...

 

Men det er klart at de fleste charterbåter dekker såvidt driftsutgiftene... Selv med endel trafikk...

 

Alternativt kan du få en mindre, sertifisert båt - og ta D5L selv. Da har du lov til å ta 8 betalende passasjerer... Båten må da være under 50 fot.

 

Fritidsbåtskipperen får du faktisk uten praksis nå - må bare avlegge praktisk prøve.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Spennende tråd!

 

Her fikk jeg også mange svar på ting jeg lurte på. Vurderer noe lignende om 2-3 år, om enn ikke den prisklassen bluesea tenker på, ihvertfall ikke slik ting er nå.

 

Jeg lurer fortsatt på hvor konkrete tall noen av dere kan komme opp med på faste vedlikeholdsutgifter (som jo aldri er helt like for noen). Men hovedsaklig: trebåt kontra glassfiber,stål osv.

Hvor mye MÅ gjøres på en trebåt på rundt 30 fot vert år?

Kontra eksempelvis de hollandske stålbåtene eller glassfiber?

Forøvrig et veldig vitt spm som alltid vil gi forskjelige svar.

(jeg har ingen erfaring med så store båter, så jeg er også helt grønn der)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Bluesea.

Jag har sett din förfrågan och läst alla svar - jag förstår att du inte är riktigt nöjd. Jag har bott i en 50 fots motorseglare (stål) i snart 8 år vid Östersjön i Sverige. Jag gav 1000000Sek för båten då-den hade massor av fel-det luktade septik, det läckte in, Fuktskador av det som läckt in samt att den varit uthyrd som bobåt i 5 år, efter att förra ägaren hade dött. Nuvarande ägare blev trött då de som hyrde inte brydde sig om båten och klagade till honom om pannan exvis lade av -han sände dit hantverkare som kostade mer än hyresintäckterna- då kom jag och tyckte att detta kan jag nog fixa? Köpte och började renovera-nu 8 år senare är det i princip klart. Vi är 5 bobåtar som köpte en pråm 20x6 meter och inredde denna som brygga (Efter ok från kommunen) Pråmen kostade os 15000SEK var, sedan höll vi 5 båtägare på 1 ett år att inreda pråmen med duschrum, tvättstuga, verkstad med el o gassvets mm, + att alla fick varsitt förråd.(detta kostade inte så mycket eftersom arbetstiden var gratis) Sedan kunde vi börja med våra båtar. Idag betalar vi hyra för "bryggan" till kommunen, vattan, el till pråmen, städning,mm för 1400SEK per båt o månad. Ström till egna båtar kanske 500 i februari och 0 i juli då vi alla är ute. 15x5 m båt att bo i + lika stor yta på däck är underbart.Sjötomt har vi för jämnan och jag har 5 min till tunnelbanan., mina barn började att segla ok-jolle, nu har de egna båtar som ligger bredvid oss.gratis! I princip så bor vi nästan mitt i stan för kanske 1700 SEK per månad inkl el - Så ge inte upp dina planer. Tyvärr kan man inte skriva sig i båt i sverige, men om någon frågar så är vi i båten väldigt ofta -vad ska de göra åt det? Vill du veta mer så bör du kanske ringa mig om ytterligare info- tyvärr så vill jag inte ge ut telnummer o mailadress på nätet men du kanske kan lösa detta om du tycker att det är intressant. Lycka till.

Link to post
Share on other sites

Prøvde å legge til svar her i går men ser ut som innlegget ikke kom inn. :confused:

 

Planen om å bli båtboer er lagt på is en stund pga planer om å skaffe seg en tomt ved sjøen som har strøm og vann tilgjengelig. Skal jeg først bo billig i båt, ja da skal jeg virkelig bo billig i båt. Så om noen her inne vet om eller selv skal selge en tomt ved sjøen i Bergen Omegn som ikke er fantasi priset så ta kontakt.

 

En venn av meg i Nederland fant for litt siden en båt som for mitt vedkommende hadde vært veldig aktuell som bobåt. En verftsbygget 50 foter som ikke var mindre enn 5,55 bred, noe som selvfølgelig gir enorm inneplass. Veldig smarte løsninger og god takhøyde i hele båten. Bare for å nevne det så hadde den maskinrom med takhøyde på 180 cm, og herfra videre til rom med verktøysbenk, vaskemaskin, tørketrommel ++. 3 cabiner hvor to av dem med dusj og toalett, og hele båten var gjennomgått for 3 år siden. Flott båt med enorm uteplass bak og ikke denne for mitt vedkommende unødvendige flybridge`en.

 

Dette hadde vært noe og ikke upris in n til Norge heller, den ville kostet ca millionen ferdig inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...