Jump to content

Vurderer seriøst å skulle flytte til sjøs!


bluesea

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Trenger litt tips og råd her, eller kanskje noen som kan fortelle meg at dette er en "veldig" dum idè. Tanken min er nemlig at jeg gjennom studie årene skal kjøpe meg en båt, og da ha denne som bolig, og da med tidsperspektiv på ca 4-5år.

 

Jeg har allerede "googlet" litt på nettet og funnet noen sider om emnet, men det står forunderlig lite om dette. Spørsmålene mine er selvfølgelig mange, hvilke problemer kan man regne med, hva bør tenkes på, hvilken type båt og hvor stor, osv.

 

Mine tanker rundt båt for dette formål:

Jeg har allerede sett for meg at det må være en båt med stål eller aluminium skrog, dette pga vedlikeholds momenter, isoleringsevne, mulighet for å kunne ligge hele året uten å suge vann osv. Har av denne grunn sett en del på noen Hollandske stålbåter som i mange tilfeller virker svært fonuftig priset sammenlignet med mange andre båter. Ikke har jeg noe kystskippersertifikat og må derfor holde meg under de berømte 15 meterene. Jeg ønsker meg en båt som er plassmessig godt utnyttet, må være mulig å kunne bruke både vask og tørkemaskin. Den bør å tre seperate lugarer, dette da det ene skal brukes som kontor/studieplass (regner med å måtte bygge om noe), et annet for gjester, og selvfølgelig må båten ha master bedroom for "the Captain", trenger ikke å kunne cruise med mer enn ca 7-10 knuter.

 

Høres kanskje voldsomt ut dette her, men har snakket med en kar fra Trondheim ved noen annledninger som bor eller bodde i båt der oppe (tror han er flyttet tilbake til Tyskland nå), og har fått blod på tann etter hva han har sendt av bilder og fortalt meg. Han bodde i en 49" med alt hva man behøver og noe mer, på mange måter bedre enn hva en liten overpriset hybel kan tilby. Tusen kroners spørsmålet er som vanlig hva skal et hele koste? Jeg er i den heldige situasjon at jeg har en mulighet for å kunne betale opp til ca 1 000 000, men da må det være en skipsregistrert båt (om jeg har forstått dette riktig, flott om noen kan fortelle meg hva dette betyr i praksis)

 

Tar noen spørsmål nå mens jeg husker dem!

Hva må man regne med av årlige vedlikeholdutgifter for å kunne holde en eventuel båt i god stand om man tar utgangspunkt i en båt på ca 45" med enkel innstallasjon (diesel), båten blir vel ikke altfor mye brukt, men regner med noen helge turer pluss en ferie tur om sommeren?

 

Hva bør man regne med av forsikring på en slik båt som dette som skal brukes som bolig (helårs)?

 

Hvor ofte må en stål/aluminiums båt opp eller på slipp for skrog behandling, og hva koster dette?

 

Hvilket utstyr BØR være om bord for boliglivets gleder, tenker på strøm, varmekilder, vannbehandling (bereder), osv?

 

Da dette blir en båt som også vil bli brukt til ferie og lignende hvert år (tror jeg da) så må jeg spørre hvilket utstyr som eventuelt BØR finnes ombord også?

 

Lønner det seg å eventuelt importere båt selv (brukt selvfølgelig) fra Holland, GB eller andre steder?

 

Hvordan gjøres det med tømming av septik osv når man ligger i havn?

 

Kan gjerne høres ut som jeg er helt grønn, og jeg er nok det i denne sammenheng da jeg ALDRI har hatt en båt av denne størrelse, eller har hatt planer om å skulle flytte inn i båt. Jeg har kjørt endel båt både mindre og større, og jeg har en gang hatt gleden av å ha opplevd ca 10 dager i en tilsvarende båt. Dette var i november en gang like syd for Bergen. Denne gangen ble jeg helt overrasket over hvor godt isolert og lun båten var, ikke var det kaldt og veldig koselig med sjøen like i nærheten.

 

Når det så kommer til selve havnen er det sikkert tusenvis av forslag, men jeg ønsker å bo så billig som mulig. Har også vært inne på tanken å bare kjøpe meg en nøstetomt som har vann og strøm i nærheten, bygge en brygge og så vips så har jeg en fast egen plass å ligge, (dette da jeg kan få en billig nøstetomt) slipper jo unna alle leie utgifter på denne måten. Eiendom ved sjøen er jo noe som ikke forringer seg i verdi ville jeg tro. Skulle ikke dette ordne seg, så lurer jeg på hvilke priser man må regne med å betale pr mnd, for leie av plass, om det er egne strøm målere med eget abonnement (noe jeg ønsker), muligheter for bredbånd (trenger dette). Pr i dag har jeg en bil som jeg gjerne vil beholde, så jeg trenger ikke å skulle benytte meg av Solheimsviken eller andre veldig sentrale steder hvor gjerne prisen er unødvendig dyr.

 

Jeg hadde så mange spørsmål da jeg begynte på denne, men har glemt mange av dem underveis her, men tar imot all den informasjon dere måtte kunne komme med. Vet med sikkerthet at det er masse jeg har glemt, men det må da være mange erfaringer dere som bruker båten ukevis om sommeren, dere som bor i båt, og ellers alle båtvante kan komme med (håper jeg).

 

På forhånd takk for hjelpen

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg har besøkt studenter som har bodd i trebåt i Trondheim midtvinters, og det var godt og varmt nok i massevis. Dette var en skøyte, og en nyttig greie var en presenning som dekket så godt som hele dekket. Det isolerte, og ga rikelig plass til å parkere sykler og annet som kunne stå på dekket. Dog, trebåt betyr en del vedlikehold.

 

"Skipsregisrert" båt betyr antagelig at båten er registrert i skipsregisteret. Da er den et panteobjekt og kan brukes som sikkerhet for lån. Merk deg at enkelte banker ikke er så begeistret for pant som kan synke, men med en god forsikring blir de kanskje lettere å overtale. Dersom båten ikke allerede er i skipsregisteret så lar det seg gjøre å få registrert båter med mer enn 10 meter skroglengde, men det er en del formalia og krav om dokumentasjon. Vær obs på at noen tror det holder at båten har fått målebrev/identitetsbevis, så du må sjekke at den faktisk er registrert. (Kjøper du båten i utlandet blir det enda mer papirarbeid.)

 

Det som fristet meg mest da jeg var student var tanken på å kunne reise av gårde med hele hybelen og alt pikk og pakk når ferien kom, men det ble med tanken. Når jeg fakstisk skal flytte inn i båt i løpet av dette året kommer jeg til å leie et lager og ha minst mulig i båten jeg bor i. Man lærer da litt i løpet av livet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville vurdert å gått litt ned på størrelsen, og heller basert meg på en "moderne" seilbåt i plast av kurant merke. Da får du ikke alt det du ønsker deg ombord, men må basere deg på å ligge i en havn med tilgang til diverse servicefaciliteter. Kjenner noen som bodde i en 36 foter et år, og det virket ikke som de led noen nød.

 

Det er flere her på baatplassen som bor i seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen som bodde i en 36 foter et år, og det virket ikke som de led noen nød.

Betviles ikke, selv om jeg flytter inn i noe som er et lite nummer større. Plastbåt, men jeg tar høyde for at det kan bli behov for å legge en isolasjonsmatte på fordekket når vinteren kommer.

 

Som studenthybel gjennom noen år kan det kanskje bli behov for noe mer plass, men det kommer selvsagt an på egne ønsker, behov og ordenssans. Det kan likevel være lurt å regne på prisen for ekstra stueplass. Større båt betyr gjerne dyrere havneleie, slippsetting eller kranleie og andre utgifter. Det blir fort billigere å leie et lite lager som i tillegg er tørrere og mer tyverisikkert.

Link to post
Share on other sites

Spennende tanker!

 

Selvfølgelig er det ikke noe problem å bo ombord i en passende båt, det er bare et spørsmål om å kunne "henrette seg på rette måten" som en gammel grandtante pleide å si.

 

Når det gjelder størrelse så mener jeg absolutt at du skal glemme 15 meters grensen, det er kun snakk om et kurs på 120 timer for å oppnå D5L-sertifikat - og det er en helt ny verden som åpner seg når du kommer over 15 meter. Da tenker jeg ikke bare på størrelse, men like meget på utvalg og enda mer på kost/nytte - nettopp fordi så mange er redde båter som er over 14,99 meter.

 

Søk på nettet, tyske og nederlandske meglere har godt utvalg, det finnes også en del i England - om ikke annet så har du det veldig moro mens du holder på med planleggingen.

 

Lykke til med prosektet, la oss få følge med hvordan deg går!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Greit nok at det kun er snakk om et 120 timers kurs, men kreves det ikke praksis også da? Jeg så faktisk en båt på nettet for noen uker siden (Tyskland) som absolutt hadde vært av interesse.

 

Tenker jo litt på at man skal kunne finne en plass å legge båten også, dette blir jo verre og verre jo større den er :headbang: . Skulle derimot så gjerne hatt mest mulig plass, så kanskje jeg skal vurdere det skikkelig om det er en løsning.

Link to post
Share on other sites

Som båtboer føler jeg at jeg kanskje kan komme med noen nyttige innspill her.

 

Først.. Selv om det koster ekstra ville jeg valgt en sentralt beliggende havn der det er et miljø med båtboere, dette vil du ganske sikkert sette pris på.

 

Båtboerne der jeg bor er utrolig hjelpsomme og hyggelige mennesker, vi har et sosialt opplegg rundt det med treff på ei lokal kro hver mandag, osv..

 

Vaskemaskin og tørketrommel ombord høres ikke ut som noe for meg ihvertfall, tenk på at du skal fylle vann til den vaskemaskinen, og alt annet forbruk du har.

 

Tips:

Kjøp en seilbåt/motorbåt som ikke er større enn du trenger, selv bor jeg i en Guyline 95, en båt på 9,47m lengde og 3m bredde, jeg har ikke dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin og sånt.

 

For å gjøre ymse dataarbeid (en bijobb) drar jeg bare med meg alt nødvendig ut på bordet i salongen, når jeg er ferdig rydder jeg, det er fordelen med en liten båt, du MÅ ha det ryddig!

 

Og som andre her sier, lei heller et lager til alt du ikke trenger så ofte, og ha en liten båt, økonomisk vil det være langt mer gunstig enn å ha en større og dyrere båt enn nødvendig.

 

På Herbern er det båtboere i alt fra 20 fots seilbåt til motorbåter på over 60 fot.. Enkelte har ALT i båten, men de fleste gjør ting som klesvask i vaskeriet vi har der..

 

Hvis det er mer du lurer på, så spør, vi er en del båtboere her som kan komme med forskjellige tips.

 

Forøvrig vil jeg ikke være redd for å bo i en plastbåt heller, det er jo akkurat det jeg og mange andre gjør, en del av de er også bra isolert.

Link to post
Share on other sites

Greit nok at det kun er snakk om et 120 timers kurs, men kreves det ikke praksis også da? Jeg så faktisk en båt på nettet for noen uker siden (Tyskland) som absolutt hadde vært av interesse.

Hei igjen,

 

i utgangspunktet skal man ha "disponert og brukt regelmessig", som det så vakkert heter, en båt over 8 meter. Men nå har man i tillegg fått muligheten med "praktisk utsjekk". Vi er noen båtskoler som er godkjent til å foreta en slik utsjekk ihht gitte retningslinjer. På denne måten får kandidatene vist at de har nødvendige ferdigheter til å håndtere en slik båt som det dreier seg om.

 

Se gjerne på: Baatskolen POSEIDON; praktisk utsjekk. Der finner du også link til flere detaljer fra Sjøfartsdirektoratet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Leste på siden din, og utifra dette skulle vel det kunne la seg gjøre tenker jeg. Har sett helt bortifra denne mulighet ettersom jeg ikke så for meg hvordanjeg skulle få gjort unna nødvendig "fartstid" for å kunne løse ut sertifikat.

 

Du som sikkert har god "peiling" på båter rundt 15 meter og pluss, har du ellers noen tanker om årlig forsikring, hva man skal se etter på eventuelle båter av utstyr og tekniske greier, vedlikeholds budsjett (bare sånn ca utifra lite bruk årlig).

 

Trenger all den informasjon jeg kan få om dette, og det er klart at det åpner seg HELT nye områder om man kan gå litt opp i størrelse også. Derimot så blir jo selvfølgelig alt av service, vedlikehold, slipp osv MYE dyrere tenker jeg.

 

Takk for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Må jeg spandere en runde med :cheers: for at jeg skal få tips og råd her, eller finnes det så lite kompetanse på dette området? Hadde håpet at jeg gjerne ville treffe på noen som eventuelt bor i båt fast eller deler av sesongen som kunne fortelle meg litt hva jeg bør tenke på.

 

Har undersøkt en del selv, og har jo fått noen tips i fra denne tråden allerede (takker og bukker), men er redd det er en del fallgruver å treffe på i tillegg til at man som landkrabbe ikke tenker på alt som gjerne burde tenkes på før man eventuelt handler. Så med dette :fishing: jeg etter litt mer informasjon.

Link to post
Share on other sites

Må jeg spandere en runde med :cheers: for at jeg skal få tips og råd her, eller finnes det så lite kompetanse på dette området? Hadde håpet at jeg gjerne ville treffe på noen som eventuelt bor i båt fast eller deler av sesongen som kunne fortelle meg litt hva jeg bør tenke på.

Joda, det finnes da litt kunnskap, det er bare det at du la inn innlegget ditt i går kveld. Litt tid må vi jo få på oss...

 

Det første jeg tenker på er at du må flytte inn i båten før sommeren. På den måten kan du bruke tid mens det enda er varmt, og forhåpentligvis tørt, til å finne lekkasjer, tenke ut lure løsninger osv. Det er ikke så trivelig å drive med slikt i november, når regnet bøtter ned gjennom en lekk dekksgjennomføring som du ikke får tettet før til våren. Been there - done that...

 

Det neste er at du må tenke nøye gjennom hvordan du vil gjøre det med vann, strøm og varmekilder. Dette er det også greit å ha litt tid til å tenke gjennom før du flytter inn i båten. Det er ikke så trivelig å måtte bo i en byggeplass.

 

Vit også at A/S Norge ser på båtboere som hår i suppa. Den eneste legale måten å bo i båt på, er i dag å være folkeregistrert som Uten Fast Bopel. Du kan ikke melde flytting til båten, og du kan ikke bo fast på et annet sted enn din folkregistrerte adresse. Catch 22. UFBer betyr i fleste offisielles øyne narkoman konemisshandlende uteligger med HIV. Det skjønner du når du prøver å få lån i banken f.eks. Eller har et spørsmål til folkeregisteret eller skattedirektoratet. Løsningen er selvfølgelig å melde flytting til noen du kjenner, selv om det altså ikke er lov. Hvis du ikke vil at noen skal snoke i posten din, er det faktisk helt ukomplisert å ha postadresse et annet sted enn der du bor. F.eks i en postboks.

 

Som Anonym skriver, vaskemaskin i båten høres flott ut, men husk at den bruker mye vann. Tomt for vann når du har forsovet deg en morgen i januar er ikke gøy, og vannfylling er uansett et hatprosjekt som utsettes i det lengste (til det er tomt og litt til).

 

septik kommer litt an på hvor du ligger. Hvis du ligger langt fra det meste, ville jeg bare latt det stå til. Ingen som bader om vinteren uansett. Ihvertfall ikke inni havner. Hvis du ligger mer sentralt er det kanskje litt anderledes. Enten bør du da bruke septiktank som tømmes jevnlig, eller så må du ha tilgang til do på land. Det siste er nok det enkleste.

 

Mye avhenger av hvordan båt du kjøper. Det er ikke så lett å gi konkrete råd uten vite hvordan båt du har. Jeg ville kjøpt en ikke for stor båt. Båter er ikke vedlikeholdsfrie, og vedlikeholdet øker med kvadratet av båtlengden eller mer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Leste på siden din, og utifra dette skulle vel det kunne la seg gjøre tenker jeg. Har sett helt bortifra denne mulighet ettersom jeg ikke så for meg hvordanjeg skulle få gjort unna nødvendig "fartstid" for å kunne løse ut sertifikat.

Kjekt at du har vært innom! Det er også mitt inntrykk: at mange ser på Fritidsbåtskippersertifikatet som noe bortimot uoppnåelig, hvilket er fullstendig feil. Sertifikatet er absolutt innen rekkevidde for båtfolk som har litt interesse for det som de holder på med. Jeg har kjørt mine kurs med en kveld pr uke, fra oktober til april, og noen helgeturer innimellom. Vi har hatt det kjekt hver eneste gang - og på forsommeren stiller de med høytidelige D5L-sertifikater fra Sjøfartsdirektoratet.

 

Du som sikkert har god "peiling" på båter rundt 15 meter og pluss, har du ellers noen tanker om årlig forsikring, hva man skal se etter på eventuelle båter av utstyr og tekniske greier, vedlikeholds budsjett (bare sånn ca utifra lite bruk årlig).

De tallene du spør om vil nok variere en hel del. For min del betaler jeg ca 14.000 i forsikring, men dette styres som du sikkert vet av egen erfaring av bl.a forsikringsverdi, båtstørrelse og ikke minst motorstørrelse.

 

Vedlikeholdsbudsjett er vanskelig å svare på. Hos meg går det i rykk og napp, ordentlig skippertaksmentalitet og omkostningene svinger i samme takten. Men ett er sikkert; man må være istand til å fuske i de fleste fag - for skal man bruke innleide folk til det meste, da sprekker alle budsjett. Det er vanskelig å gi tall, men jeg bruker nok mindre på POSEIDON enn det som mange andre bruker på tobakk.

 

Trenger all den informasjon jeg kan få om dette, og det er klart at det åpner seg HELT nye områder om man kan gå litt opp i størrelse også. Derimot så blir jo selvfølgelig alt av service, vedlikehold, slipp osv MYE dyrere tenker jeg.

 

Takk for alle svar.

Slipping pleier å koste 3-4-5.000, litt avhengig av om jeg kanskje må stå en dag ekstra for å gjøre noe utenom den vanlige rengjøring og stoffing. Noen ganger har jeg måttet demontere f.eks ror og/eller propell og aksling - og da blir det straks mer slit, mer arbeid og mer penger . . . . . .

 

Må jeg spandere en runde med :cheers: for at jeg skal få tips og råd her, eller finnes det så lite kompetanse på dette området?

Jeg beklager hvis det var meg du ventet på, men jeg har vært på jobb hele dagen, og kunne vanskelig svare før. Forøvrig er jeg fullstendig ubestikkelig med slike som du antyder :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en ikke for stor båt. Båter er ikke vedlikeholdsfrie, og vedlikeholdet øker med kvadratet av båtlengden eller mer.

:yesnod:

Men på den annen side er det bedre PLASS til å bedrive vedlikehold, når båten er stor og god. Dette maskinrommet, f. eks., er jo en våt drøm i så måte.

 

Bilde

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg bor også i båt, og anbefaler det på det sterkeste.

 

Sett fra mitt sted, så synes jeg du legger vekt på feil ting. Om båten er bygget i stål, tre eller plast er ikke av betydning. Om den er isolert eller ikke er heller ikke noe problem, da de fleste båter har sandwich i laminatet. Det holder i massevis. Båten min har kun enkeltlaminat i skroget, og jeg har ikke dekket til båten i det hele tatt. Har ingen problemer med å holde 25 grader inne når jeg bruker ca. 2 kw strøm til oppvarming, uansett utetemperatur.

 

Vaskemaskin ombord vil foruten de ulempene med vann, også bråke mye og bruke mye strøm. Jeg har aldri savnet vaskemaskin eller tørketrommel ombord.

 

Det jeg hadde lagt vekt på hvis jeg skulle valgt bobåt igjen hadde først og fremst vært å få tak i en båt som jeg treives med, enten motor båt eller seilbåt som jeg har da jeg mener at noe av poenget med å bo i båt også er å kunne kaste loss og dra avgårde dit man vil uten å måtte pakke masse greier først. Det er fint å kunne sitte i salongen og ha flott sjøutsikt. Et velfungerende bad er også viktig (dusj er ikke noe must så lenge det finne på land, dessuten blir det fort rått i båten når andusjer) og få et velfungerende pantry, med komfyr, kjøleboks og skikkelig vask(er)

 

Elektrisk og oppvarming er ikke noe problem. Jeg har kun brukt strøm denne vinteren og det har holdt i massevis. I en så stor båt som du er ute etter kan det være greit med en diesel/parafinov. Fordelen med en slik løsning er at du også har varme når du er andre steder, dessuten er det ikke alle havner som har 16a kurser.

Link to post
Share on other sites

 

Hei Lars_Herman,

 

Jeg kan være enig i mye av det du skriver, men jeg må allikevel få lov til å si meg uenig i to punkt:

 

Jeg ville kjøpt en ikke for stor båt.

Tvert imot; jo større jo bedre. Både fordi man får bedre plass ombord og fordi man også kan bruke båten til noe annet enn bare et bosted.

 

Båter er ikke vedlikeholdsfrie, og vedlikeholdet øker med kvadratet av båtlengden eller mer.

Nei, selvfølgelig er ikke båter vedlikeholdsfrie - men det er da heller ikke hus?

.... og at der skulle være noen "kvadratisk" sammenheng er meg fullstendig ukjent. Vedlikeholdsutgiftene kan like gjerne henge sammen med fargen på motoren :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Det er vel heller omvendt ... QB som har problemer med Worse! :lol: Hele tiden!! konstant!! Uavlatelig!! Uten stans eller pause!!

 

... så jeg lurer på å kjøpe en bobåt å plassere henne i, for å venne henne av med knuragtigheten. :yesnod::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Si meg.. Har du i det hele tatt lest svarene?

Selv bor jeg forøvrig i båt, og har gjort det siden Oktober.. At det ikke er min siste vinter i båt er ganske sikkert!

Kan jo ikke annet enn å beklage om DU skulle føle deg støtt, men om du hadde tatt deg tid til å lese igjennom mine spørsmål så hadde du "kanskje sett at jeg ikke har fått så mange svar i forhold til hva jeg spurte om. Derimot er jeg svært fornøyd med de svar jeg har fått og setter stor pris på alle sammen.

 

Jeg mener ikke å være uhøflig når jeg skriver slik, men hadde vel kanskje regnet med at det var flere som hadde litt erfaring innen dette på disse sidene. Jeg forventer heller ikke å få en masse svar over natten, derimot så regnet jeg med at de som sitter inne mer erfaringer på dette området kanskje ville dele dem med andre som kunne ha behov for dem.

 

Så igjen må jeg si at jeg beklager om jeg har støtt dem på noe vis, dette var ikke meningen. Jeg prøver bare å innhente informasjon da jeg selv føler at jeg er iferd med å skulle ta et stort skritt i en retning som er tildels ukjent.

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager hvis det var meg du ventet på, men jeg har vært på jobb hele dagen, og kunne vanskelig svare før. Forøvrig er jeg fullstendig ubestikkelig med slike som du antyder :wink::wink:

Nei jeg ventet ikke på deg ene og alene, men så ivrig som jeg er i forhold til dette så syntes jeg kanskje at det var lite respons på mine spørsmål. Dette er nok meg som er litt for ivrig, men blir glad når jeg leser dine svar, jeg hadde egentlig trodd at det skulle være vanskeligere og dyrere på mange måter.

 

Kommer nok til å ta dette sertifikatet uansett, men spørsmålet er om teorien kan taes pr Internett eller brev eller lignende, for så å ta den praktiske delen hos dere eller slikt. Blir ganske tungvint å skulle reise til Stavanger hver helg om du skjønner. (hva koster det ca)

 

Takker ellers for god informasjon om utgifter og slikt, det har gitt meg en god pekepinn på hva jeg bør gjøre, hittill er jeg absolutt ikke skremt bort fra tanken på å flytte inn i bår, men heller giret på dette.

 

Takk for hjelpen

Link to post
Share on other sites

Dette er nok meg som er litt for ivrig, ...

Verre er det ikke. Jeg tviler på at noen har tatt dine innlegg for noe annet enn at du er ivrig. :wink:

 

Du startet med et langt innlegg og mange spørsmål. Da er det naturlig å starte fra toppen md de mest generelle og vente litt med detaljene til det framstår litt klarere hva slags båt det dreier seg om. For øvrig kan du finne en god del informasjon ferdig sortert i emneoversikten. Søkemekanismen til båtplassen er dessverre ikke sørlig hjelpsom dersom du vil søke på "bo i båt", men prøv med "bobåt" så kommer det også opp en del. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...