Jump to content

Vurderer seriøst å skulle flytte til sjøs!


bluesea

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Trenger litt tips og råd her, eller kanskje noen som kan fortelle meg at dette er en "veldig" dum idè. Tanken min er nemlig at jeg gjennom studie årene skal kjøpe meg en båt, og da ha denne som bolig, og da med tidsperspektiv på ca 4-5år.

 

Høres kanskje voldsomt ut dette her, men har snakket med en kar fra Trondheim ved noen annledninger som bor eller bodde i båt der oppe (tror han er flyttet tilbake til Tyskland nå), og har fått blod på tann etter hva han har sendt av bilder og fortalt meg. Han bodde i en 49" med alt hva man behøver og noe mer, på mange måter bedre enn hva en liten overpriset hybel kan tilby. Tusen kroners spørsmålet er som vanlig hva skal et hele koste? Jeg er i den heldige situasjon at jeg har en mulighet for å kunne betale opp til ca 1 000 000, men da må det være en skipsregistrert båt (om jeg har forstått dette riktig, flott om noen kan fortelle meg hva dette betyr i praksis)

Med et så langt tidsperspektiv, en mill i bakhånd samt pengesparing og overprisingsredsel for en hybel, ville jeg snarest mulig ha forkastet ideen. Vet du ikke at første regel i denne båtverdenen er at alt koster? Koster i 3-ganger'n. At båt er reinspikka luksus? At vi som driver med båt alldeles ikke gjør det for pengenes skyld? Med 1 mill i bakhånd og 5 års tidshorisont er kjøp av en leilighet noe som kan gi deg 50% overskudd - skattefritt overskudd når du om 5 år selger leiligheten. Kanskje det bare blir 30% avkastning, men i så fall har du uansett bodd gratis i 5 år når strøm, renovasjon og andre faste utgifter er fratrukket. Ta en titt på kurven for historisk avkastning på boligmarkedet i byen din. Spekuler litt om fremtiden. Er det noe som indikerer en lav eller negativ prisutvikling på fast eiendom? Historisk avkastning er ingen garanti, men båtprosjektet ditt har nå i alle fall en stor risiko for kullseiling slik jeg ser det.

 

Hva tror du egentlig dette båtprosjektet vil koste deg etter 5 år? Kanskje det hvite ut av øyet? Kanskje du har til salt i grøten? Kanskje har du hatt litt fritid - hvis du er heldig. Du vet at jobbingen med båten i denne perioden ikke er en fritidssyssel, men en nødvendighet?

 

Å spørre en gjeng båtentusiaster om råd er kanskje ikke det riktige? Spør heller alle de som har hatt ideen før deg og forkastet den.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Siden det diskuteres litt større båter her for å bo ombord i benytter jeg anledningen: Med en slik større og tyngre motor man gjerne finner i større båter, hva er ca. forbruk pr hk? Tenker da på at en vanlig lettbygd sak i lystbåt med turtall på 3000-4000 omdr. bruker ca. 200-230 gram pr. hk pr.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med et så langt tidsperspektiv, en mill i bakhånd samt pengesparing og overprisingsredsel for en hybel, ville jeg snarest mulig ha forkastet ideen. Vet du ikke at første regel i denne båtverdenen er at alt koster? Koster i 3-ganger'n. At båt er reinspikka luksus? At vi som driver med båt alldeles ikke gjør det for pengenes skyld? Med 1 mill i bakhånd og 5 års tidshorisont er kjøp av en leilighet noe som kan gi deg 50% overskudd - skattefritt overskudd når du om 5 år selger leiligheten. Kanskje det bare blir 30% avkastning, men i så fall har du uansett bodd gratis i 5 år når strøm, renovasjon og andre faste utgifter er fratrukket. Ta en titt på kurven for historisk avkastning på boligmarkedet i byen din. Spekuler litt om fremtiden. Er det noe som indikerer en lav eller negativ prisutvikling på fast eiendom? Historisk avkastning er ingen garanti, men båtprosjektet ditt har nå i alle fall en stor risiko for kullseiling slik jeg ser det.

 

Hva tror du egentlig dette båtprosjektet vil koste deg etter 5 år? Kanskje det hvite ut av øyet? Kanskje du har til salt i grøten? Kanskje har du hatt litt fritid - hvis du er heldig. Du vet at jobbingen med båten i denne perioden ikke er en fritidssyssel, men en nødvendighet?

 

Å spørre en gjeng båtentusiaster om råd er kanskje ikke det riktige? Spør heller alle de som har hatt ideen før deg og forkastet den.

 

Lotus

Du har sikkert rett, VELDIG RETT i mye av det du skriver i ditt innlegg. Jeg kan ikke annet enn å støtte meg til erfaringene andre har gjort på dette området, da jeg med å skulle flytte til sjøs beveger meg inn på totalt ukjent område eller vann. derfor har jeg også etterspurt de som både har tenkt denne tanken og forkastet den, og dem som faktisk bor i båt :diving:

 

Jeg har hatt denne tanken i noen år nå, og har egentlig slått det fra meg tidligere pga useriøse tilbakemeldinger. Har de siste månedene snakket med to forskjellige personer som begge har bodd i båt over lengre perioder (den ene gjør det enda, tror jeg). I forhold til regnestykket jeg satt opp med leilighet kontra båt så kom jeg noe bedre ut med båt i forhold til utgifter. Det er her da ikke tatt hensyn til verdiavkasting frem i tid.

 

Mine regnestykker er gjort som et snitt fra mine venner (bekjente), den ene bodde i en gammel skøyte (trebåt), den andre i en hollandsk stålbåt. Regnestykket blir selvsagt veldig skjevt i og med at det har vært behov for vidt forskjellige reperasjoner på disse båtene, men det gir en form for peiling. Den ene hadde sin ligge i en relativt dyr havn, den andre lå til havn for ca 4000.- pr år.

 

Snittet som jeg kom frem til med begge disse båtene var ikke kjempebra sett i forhold til hva det koster å bo i en leilighet, men det som spares på det ene området gir igjen utgifter på den andre siden. Det betales ingen form for kommunale avgifter i båt, dette kan være årlige utgifter på 5-10 000.- (betaler over 8000.- i dag) avhengig av leilighet osv. Strøm på en liten leilighet er jo veldig varierende, men over 10 000- må vel regnes som normalt. Jeg har pr i dag ikke husleie eller fellesutgifter av noe slag, heldigvis. Derimot kommer det jo også utgifter for å holde en leilighet i orden.

 

Forskjellen som er STOR er selvfølgelig inngangsbilletten (prisen på taket man får over hodet), og hvor mye man må betale pr.mnd. Skal jeg selge her så går det mye vekk til meglerprovisjon, noe som er kjipt som FA.., men liker ikke tanken på å skulle selge det selv.

 

Har jeg skjønt det rett, så taper jo ikke båter seg så mye i verdi heller, og skulle man gå for en klassisk Hollandsk stålbåt er jo ikke prisene avskrekkende heller. Noe leiligheter absolutt er for tiden. Personlig så tror jeg at jeg kunne solgt min med en ørliten fortjeneste i dag, kjøpt båt i morgen og håpet på at bolig markedet gikk rett i dass i fremtiden og da handlet igjen! Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, men hvem vet?

 

Siden jeg ikke er båt kyndig overhodet når det gjelder båter større en noen og tyve føtter så trenger jeg derfor den hjelp jeg kan få her inne om ca priser på ligge (plassleie), vedlikehold av stålbåt (hva må jeg regne med må gjøres årlig osv, og ca priser), forsikring og ellers det som kunne være kjekt å vite.

 

Spør sikkert mange dumme spørsmål her, men den som ikke spør får som kjent ikke svar.

 

Takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri bodd i båt, vil sikkert ikke gjøre det heller da jeg har kone og 2 barn, men hadde jeg vært alene ville jeg nok blitt fristet på samme måte som deg.

 

Mye av forskjellen på å bo i "grei nok" leilighet og på å bo i "stor" båt er at utgangspunktene blir så forskjellige. Det som er vanlig i leiligeheter er luksus i båt, noe som gjør at følelsen blir anderledes.

 

At kostnadene for å bo i båt (altså reelle bokostnader) er mindre enn å bo i leilighet vil jeg nok tro, men på den annen side vil jeg nok ikke tro at du kan ha samme verdistigning i båt, om du da ikke selv kan utbedre og forbedre standarden.

 

Samtidig er jeg av den oppfatning at man tross alt skal betale litt for å bo på den måte man har lyst til - har du lyst til å bo noen år i båt, og ha små månedlige utgifter, så anbefaler jeg deg å gjøre dette - om ikke for annet enn at du gjør det du vil, og for opplevelsens skyld. Husleie, faste kostnader, strøm etc. vil jo være mindre, og samtidig har du huset (hytta) klar i helger og ferie.

 

Du får en "strøken" båt for de penger du kan få en "grei nok" liten leilighet, og en hel haug med frihet på kjøpet!.

 

Carpe diem!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

... At båt er reinspikka luksus? At vi som driver med båt alldeles ikke gjør det for pengenes skyld? Med 1 mill i bakhånd og 5 års tidshorisont er kjøp av en leilighet noe som kan gi deg 50% overskudd - skattefritt overskudd når du om 5 år selger leiligheten. Kanskje det bare blir 30% avkastning, men i så fall har du uansett bodd gratis i 5 år når strøm, renovasjon og andre faste utgifter er fratrukket.

Det er fornuftig tale, Lotus. Første konsekvensen av å bo i båt er at formueskatten øker dramatisk. Det er like ille som å ha penger i banken, mens en bolig vanligvis gir stor rabatt på formueskatt. Det andre er forrentingen av pengene du investerer, men her er det flere forhold som spiller inn. Mange nevedyktige båtfolk har kjøpt slitne, gamle båter og pusset dem opp med fortjeneste. De jeg kjenner har dog hatt dette som sitt viktigste mål, og ikke å bo i båten samtidig. De har heller ikke kunnet skryte av noen overvettes av timebetaling for jobben. De har alle sammen vært båtfrelste.

 

En liten hake med boligmarkedet er at det går både opp og ned, og ikke alle har råd eller anledning til å vente til nedturene er overstått. Dermed kan du like gjerne tape 50 prosent som du kan sitte med 50 prosent i overskudd.

 

Jeg er en av dem som skal flytte inn i båt, i allefall for en periode, men da dreier det seg om båten jeg uansett ville hatt som feriebåt som blir litt bedre utstyrt. Jeg selger boligen min, forhåpentligvis med god fortjeneste, men det meste av de pengene blir investert i andre ting. Sannsynligheten er høy for at jeg kjøper en leilighet og leier den ut så lenge jeg trives med å bo i båt. (Jeg kan også påberope meg fast adresse, selv om alt bortsett fra postkassa er leid ut, og dermed er jeg kvitt ulempen med å være UFB. :lol: )

 

Fra en økonomisk synsvinkel er dermed rådet at du gjerne kan kjøpe deg bobåt, men siden det på lang sikt er mye dyrere enn å kjøpe en bolig på land så kan det det lønne seg å ikke bruke så mye av sine totale aktiva på båten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Personlig så tror jeg at jeg kunne solgt min med en ørliten fortjeneste i dag, kjøpt båt i morgen og håpet på at bolig markedet gikk rett i dass i fremtiden og da handlet igjen! Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, men hvem vet?

Går bolig markedet i dass ligger nok båtmerkedet der allerede.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kjære båtvenn.

 

Som "gammel" megler vil jeg råde deg til EN ting: :nono:

 

Bruk all energi og tid for å få foten inn i eiendomsmarkedet som boligEIER. Det vil bli starten på ditt liv. Uten å ha din egen bolig vil du tilhøre de kasteløse i dette samfunnet. Jo lenger du venter, jo verre blir det.

 

Historisk vet vi hvordan priser på fast eiendom var, er og vil bli. Opp og ned over tid.

 

Du må jo bo et sted, og hvis du kjøper og selger i samme marked, betyr jo det ingenting når du en gang skal bytte bolig. Flytter du midlertidig, leier du ut boligen din. Forutsetter selvfølgelig betalingsevne.

 

Det å bo i båt er jo plagsomt fascinerende og må være en spesiellt minnerik begivenhet. Men som bl.a. Lotus sier det, så er det en luksus.

 

Den dagen du står der med nøkkelen til din første bolig, så tenk på hvor heldig du er i livet ditt. Så kan du sette deg ned og ta opp igjen den gamle drømmen om å bo i båt. Og har du energi igjen, så finner du en løsning. Men da med navnet ditt i pantregistret under rubrikken hjemmelshaver. :yesnod:

 

Men det er ikke sikkert du vil bli lykkeligere. Det avhenger av hvilken erkjennelse du kommer til når livets timeglass er i ferd med renne ut. Slik er det med livets skole, er at fasiten får du til slutt. Ære være de som tar andre valg.

 

En liten appropos til dyre meglere: Når boligselgere etterspør pallesalg for meglertjenester, så får kunden det han spør om; En palleselger. :cool:

 

Det ble litt filosofisk på en flott søndags morgen.

 

Ha fortsatt en fortreffelig søndag. :flag:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Uten å ha din egen bolig vil du tilhøre de kasteløse i dette samfunnet. Jo lenger du venter, jo verre blir det.

Siden "eiendomsmeglervransjen" har uttalt seg så får jeg vel trå til på vegne av "bolighaiene" som lever av at folk leier i stedet for å eie. Det er ondsinnet snakk for å mele sin egen kake når meglere omtaler dem som ikke eier egen bolig som "kasteløse" og det er ganske respektløst overfor en stor gruppe mennesker. :nono:

 

Når det er sagt vil jeg selvsagt understreke det jeg har skrevet tidligere: På lang sikt er bolig et langt bedre investeringsobjekt enn båt. :yesnod: (Ulempen er at bolig er noe du trenger og dermed forblir den gjerne en ren papirformue det aller meste av livet, og kan skape betydelige problemer dersom formue må deles ved skilsmisse.)

 

Du kan selvsagt pusse opp en gammel båt og selge den for betydelig høyere pris, men da må du nok regne mesteparten av fortjenesten som lønn for utført arbeid. :smash:

Link to post
Share on other sites

Siden "eiendomsmeglervransjen" har uttalt seg så får jeg vel trå til på vegne av "bolighaiene" som lever av at folk leier i stedet for å eie. Det er ondsinnet snakk for å mele sin egen kake når meglere omtaler dem som ikke eier egen bolig som "kasteløse" og det er ganske respektløst overfor en stor gruppe mennesker. :nono:

Litt krass, Sjøtommel? Jeg skjønner ikke helt at du mener at jeg meler min egen kake når jeg mener at det er politisk korrekt å eie sin bolig. Jeg kan megle utleieboliger også jeg. :smiley:

 

Jeg er ikke imot at folk leier bolig, istedenfor å eie. Mener faktisk at utleieandelen skulle ha vært enda høyere. Det gjør f.eks. at bo-biten blir mer fleksibel. Andelen i Norge er ca. 80% eiere og 20% leiere. I England er det motsatt, men trenden der er også i favør av å eie.

 

Utover om man eier eller leier, så er jo verdiøkningen interessant. Det gjelder for alle eiere; sikkert også for Sjøtummel som lever av det :wink: .

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Litt krass, Sjøtommel? ...

 

Utover om man eier eller leier, så er jo verdiøkningen interessant. Det gjelder for alle eiere; sikkert også for Sjøtummel som lever av det :wink:

Hvor krass jeg er komme an på hvordan den enkelte leser det. i dette tilfellet antar jeg at du kke tar det mer alvorlig enn ditt eget utsagn. :wink:

 

Vi er uansett enig i boliger som langsiktig investeringsobjekt. For øvrig lever jeg slett ikke av boligutleie, men det har vært en kjekk ekstrainntekt. :smiley: De romslige beløpene kommer bare dersom man klarer å selge dyrt og kjøpe billig, og det er førstnevnte transaksjoner som kan slite en del på forholdet mellom leietagere og huseiere. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tvert imot; jo større jo bedre. Både fordi man får bedre plass ombord og fordi man også kan bruke båten til noe annet enn bare et bosted.

Det er jeg enig i, Men båter blir sjelden større enn at man fyller opp det det er plass til, og litt til. Bedre plass er derfor et relativt begrep. Du må huske på at det er noe ganske annet å ha båt som man bruker til ferie og helgeturer, og det å faktisk lagre alt man eier og har i den båten man bor i. Men selvfølgelig, kan man lagre mye hos f.eks. sine foreldre og de ikke bor så langt unna, blir det bedre plass ombord.

 

Nei, selvfølgelig er ikke båter vedlikeholdsfrie - men det er da heller ikke hus?

Et hus kan man på en helt annen måte holde vedlike uten de store omkostningene. Det krever bare at man ikke kjøper en sveitservilla med 5 mål tomt og privat kloakk...

.... og at der skulle være noen "kvadratisk" sammenheng er meg fullstendig ukjent. Vedlikeholdsutgiftene kan like gjerne henge sammen med fargen på motoren :wink:

Litt av motivasjonen til bluesea med å bosette seg i en båt er av økonomisk art. En stor båt har ofte flere og mer kompliserte systemer som må vedlikeholdes og repareres. Jeg sier ikke at de MÅ ha det, men tidligere eier har ofte installert det. En del er også nødvendige på grunn av båtens størrelse. Kanskje motoren har turbo og intercooler? Kanskje det er både kjøleskap og fryser. Kanskje det er både dusj, og to toaletter. Fortøyningsgods er kraftigere og flere. Fenderene er større og flere. Jolla og påhengeren er større. Slippsetting koster mer. Havneleien øker. Det ers tørre volum som skal varmes opp. For en seilbåt vil seilene være større, riggen kraftigere (både stående og løpende rigg) Dessuten er det rett og slett større flate som skal lakkes, slipes, primes, stoffes, poleres, sparkles osv osv. Alt dette skal vedlikeholdes. Det går istykker, blir stjålet, mistes på sjøen osv. Dette er bare de eksemplene jeg kom på i farten. Langturseilere bruker båten mye mer enn andre i løpet av et år, og forfallet og slitasjen synes derfor mye bedre. Hvis man leser regnskapet for slike båter, og sammenligner med båtstørrelse vil man se en klar trend. Man kan selvfølgelig la være å holde båten vedlike, og bare la forfallet råde, men da blir det økonomiske regnestykket ganske anderledes. Jeg har sett mange "fanteskøyter", som har blitt stemoderlig behandlet, fordi det koster for mye å holde den iorden.

 

Min skepsis til å bo i båt er kanskje farget av at jeg i disse dager flytter på land etter 5 års båtboerliv. :flag: Båten beholdes, men nå slipper jeg å lagre 2 sett dykkerutstyr, seilgarderobe, seilklær, vinterklær, sommerklær personlige papirer og skattepapirer, alle seilbladene, osv osv i båten til enhver tid. Det blir ikke mange ettermiddagsturer av å måtte rydde båten i timesvis hver gang man skal ut av havna. Nå skal det meste av dette lagres på land, oog jeg gleder meg til endelig å kunne benytte båten som BÅT igjen.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfatter Bluesea så er det primært av økonomiske motiver han ønsker å flytte i båt. Jeg tror fokuset or Bluesea må være at en sammenligner epler med epler. En kan ikke sammenligne en leid leilighet med kjøpt båt etc. Hvis en tar utgangspunkt i kapitalisering av 1 mill over 5 år så ser det etter mine excel begreper slik ut.

 

År Akumulert verdi ved 15% avkastning

0 kr 1 000 000,00

1 kr 1 150 000,00

2 kr 1 322 500,00

3 kr 1 520 875,00

4 kr 1 749 006,25

5 kr 2 011 357,19

 

 

 

Dette er beregnet på en nøktern prisstigning på 15% i året. Som Dere ser så er sluttverdi etter år 5 på ca. 2 mill. Med en båt så vil du i beste fall kunne få igjen kronesummen du har gitt, altså 1 mill. Hvis vi sier at du har et fornuftig vedlikehold på båten din slik at kommunale utgifter, forsikring, strøm etc = drifts/bokostnader på båt. så er det ikke tvil om hva som økonomisk lønner seg.

 

men...

 

For oss båteiere er det ikke snakk om økonomi og avkastning men glede og adspredelse.

Link to post
Share on other sites

Verdien av opplevelsen ville måtte regnes inn i dette regnskapet for min del. Det synes jeg også er noe Bluesea bør gjøre.

 

Alt bør ikke regnes i kroner og øre, samt avkastning - til det lever vi alle for kort.

 

Jeg kan herved garantere at mine barn ikke vil arve en krone etter meg - jeg lever og skal leve i mange år enda. :wink:

 

 

1 Mill. for en leilighet i et pressområde, vil jo strengt tatt ikke være mer enn et kott i en bygård - at dette kottet skal naturlig kunne selges for 2 mill. om 5 år tror jeg ikke noe på. Kanskje 1,3 mill. - noe som gir avkastning på 300 000,-, og de 300 000,- ville jeg kunne regne inn som tap, om jeg da heller bodde i en flott båt i disse årene.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei, løp og kjøp båt hvis du selv ønsker det. Kjøp en båt som du synes er passende. Hvis du ikke har hatt båt før så ville jeg ha lagt meg på noe rundt 35-40 fot. MEN du skal være klar over at vedlikeholdskostnadene øker dramatisk med størrelsen. Så man skulle helst ha hatt en 50 foter i land, 15 fot når man skulle vedlikeholde og 30 når man skal seile (eller "gå" om det er motorbåt).

 

Jeg har selv bodd ett drøyt år i båt. Hadde vinterhavn på Aker Brygge og det var fantastisk, helt til våren kom og brygga "vår" var full av andre folk. Da rømte mange ut av havna. Selv bodde jeg på bøye to somre og det fungerte greit. Ingen tilgang på strøm men det løser seg på ett vis. Man trenger ikke allverden når det er varmt.

 

Mitt hjem var en Ansö 39, stålbåt. Ett greit hjem som var isolert. Eller som jeg selv sa det, jeg har en flytende tre-roms kåk. Jeg har selv vært inne i leilighetsmarkedet og det var jo økonomisk en grei investering. I opplevelser er det ingen ting som kan betale en tilværelse som båtboer. Ihvertfall hvis du setter frihet til å bevege deg høyt oppe på lista over viktige ting. Du har en bolig som du tar med deg som en hytte og ankrer opp når og hvor du vil. Skulle livet endre seg så er det bare å ta med boligen dit du flytter, og over 80 % av norges befolkning bor jo mindre enn 20 km fra kysten. Så du trenger ikke å føle deg alene. Du blir også tatt veldig godt i mot i de fleste havner selv om det ikke er fastboende der fra før.

 

Når det gjelder innflytting så har jeg bare ett råd. Kvitt deg med ALT du eier som er overflødig. Å lagre ting som du kan kjøpe senere i livet når du har bruk for det er unødvendig ballast i båten.

 

Angående bokomfort så var det faktisk så tørt den vinteren jeg bodde i båten at innredningen min sprakk flere steder. Alle forståsegpåere sa at det ble fuktig ombord i en båt. JA, når du ikke holder den varm hele tiden men bare bruker den en helg i ny og ne når det er kjølig ute så renner fukten nedover skottene. Når du bor der er det ingen problem – forutsatt at båten er isolert.

 

Så min anbefalning er å kjøpe deg en båt i stål eller aluminium som er isolert. Ta en titt på f.eks. Saxe 38. En av de mest komplette bobåtene etter mitt skjønn.

 

Lykke til og stå på for din idé! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg må legge til at jeg i studietiden bodde tre år i Campingvogn, det kostet det samme som en hybel, men det var mye bedre å ha sitt eget hjem enn å dele fasiliteter med mange andre. Sånn blir det med båt også. Det krypinnet du får for en mill på land er ingen ting i forhold til den båten du kan kjøpe for 3-800.000. Den gir deg garantert mye mer hvis du liker å være på sjøen.

 

Så jeg vil si til disse "meglerne og økonomifantastene": Alt kan ikke måles i prosenter og prisen på en båt i god stand har ikke fallt de siste 15 årene. Så for mange så er det å eie en båt en positiv økonomisk greie med hensyn til kjøpet og salget. At det er løpende utgifter underveis er ikke noe å stikke under stolen, og de er høyere enn en leilighet, men det er prisen man betaler for å ha en kombibolig.

 

Igjen, Lykke til og gjør din vurdering.

 

Tipper du havner på sjøen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har du lyst så løp å kjøp .Folk sier jeg bor i båten også , men er jo ikke helt riktig det selv om kansje jeg har flere timer omord i uka enn hjemme . Hadde det vært opp til meg , eller at jeg hadde vært aleine hadde valget vært lett . Det må jo være helt knall og bo i båten , enda bedre er det kansje vis du ikke jobber . Du må se etter en båt som passer og er i god stand , det er vel et bra og ikke minst et viktig utgangspunkt . Ta med deg en eller flere når du skal handle , di andre ser feila lettere enn deg . Lykke til håper du finner drømmebåten og får et flott båtliv ombord .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Artig at det er så mange som har villet komme med sine synspunkter og ideer til denne tråden. Jeg forstår ut ifra engasjementet at dette er noe som sikkert flere egentlig kunne tenkt seg å gjøre :rolleyes: , men at flere ikke har muligheten eller tørr pga forpliktelser man har eller lignende. :headbang:

 

Jeg har vel egentlig ikke vært så sikker jeg heller, men etter informasjon og gode undersøkelser fra enkelte som bor i båt, og selvfølgelig alle dere her inne på forumet.

 

Så jeg tror at denne formen for bolig ville passet meg utmerket, derimot så ønsker jeg å kunne ha mulighet for vask av klær og en skikkelig dusj ombord. Har sett og blitt forklart en del løsninger som ”båt boere” har gjort, og ser at dette skulle kunne fungere godt for min del også. Har ikke noen interesse av å skulle måtte forlate båten for å gå på ramma, vaske klær eller dusje. Når det gjelder vann, må det jo være mulig å legge en vannslange ombord i båten så lenge det ikke er frost?

 

Fikk forresten tips fra en eldre kar om å se etter en båt som er bred og med god kjøl. Dette da (ganske naturlig nok) det gir mye mer plass innvendig og er mye mer stabil. Han sa at så lenge jeg ikke skulle ligge i en vanlig bås ville dette være et godt alternativ.

 

Han husket ikke hvilken båt type det var, men husket at en kar som han hadde hatt en slik. Disse var dobbel sveiset og meget solid og proft bygget, samtidig som de hadde utrolig god plass innvendig og en egen liten bod for vaskemaskin, høytrykkspyler og annet utstyr. Den hadde vært meget tung og hadde en motor på litt over 200 hk, men klarte å cruise med 9 knuter. Han husket dessverre ikke navnet på denne båten, men kunne fortelle at den var bygget i NL. Så om noen vet hva jeg snakker om her eller har tips, kom med dem.

 

Så en annen viktig sak, ble tipset om at man (eventuelt) kan spare store penger på å kjøpe båt på sen sommeren eller på høsten, om man er heldig. Nå er det jo slik at sesongen er like rundt hjørnet og mange er helt ville i forhold til hva de er villige til å betale. Hva er deres oppfatning av dette og hvilke tips har dere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...