Jump to content

VHF med DSC, AIS og kompisoppkall


Astor

Recommended Posts

Ikke lett å skaffe seg oversikt over alle VHF-apparatene som er i handelen.

 

Har fallt for Navman 7200, men de finneser den har.

Prisen er overkommelig.

 

En morsom finess er kompisoppkall hvor man kan se hvor den andre er på kartplotteren. Hva med AIS kan den plotte dette også?

Etter hva jeg forstår må de andre båtene også ha Navman hvis man skal se disse på plotteren?

 

Noen som vet mer om dette?

 

Eller andre merker som har noe tilsvarende av finesser?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Standard Horizon VHF har også DSC position polling. Om de forskjellige merkene snakker med hverandre, eller hvilke som snakker med hverandre er jeg ikke sikker på. Jeg har heller ikke noen oversokt over hvilke plottere eller kartprogram som kan vise posisjonene, men jeg har en mistanke om at radioene bruker omtrfent samme NMEA-meldingene for dette som de bruker for å sende posisjon på nødmeldinger.

 

DSC position polling er noe helt annet enn AIS, men i prinsippet har AIS muligheten for å vise DSC-meldinger (om jeg ikke husker helt feil, jeg sitter på toget å skriver dette og har begrensete muligheter til å slå opp i spesifikasjonene). Jeg tviler likevel på om de billigste AIS-mottagerne som i utgangspunktet ikke følger spesifikasjonen gjor slike ting.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ais kan ikke lese dsc meldinger.

Hvorfor ikke? Om jeg ikke husker spesifikasjonen feil så ble ikke alle land enige om hvilke VHF-kanaler som skal brukes for AIS og K70 (DSC) brukes til å styre hvilke kanaler AISen skal bruke. (Alt dette tatt etter husken, og med forbehold om at jeg blander sammen gjeldende standard og en framtidig versjon.) Merk også at jeg skriver "i prinsippet". Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, den lytter til kanal 70, men ikke etter annet enn for å bytte ais frekvenser (aca). Består av 3 mottakere, 2 ais og en dsc. Men du kan ikke hente dsc informasjon fra aisen til plotter el. Det har iallefall ikke jeg sett til nå.

(så gjennom listen over brukte nmea setninger på en ais nå)

Link to post
Share on other sites

Joda, den lytter til kanal 70, men ikke etter annet enn for å bytte ais frekvenser (aca).

Da er vi jo egentlig enige da. En AIS dekoder noen DSC-meldinger, og det betyr at det skal ikke så mye til for at den dekoder mer. (For øvrig er en del billige mottagere som f.eks NASA Marine underspesifisert, så det er ingen grunn til å tro at disse klarer slikt.) :wink:
Link to post
Share on other sites

Det benyttes nmea til kartplotteren så dette bør være standard.

 

Ais kan ikke lese dsc meldinger.

Slik jeg har forstått AIS-systemet,

 

jfr http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/default.htm

 

kan båter med AIS mottagere registrere endel informasjon fra andre båter som er pålagt å ha AIS-sendere (over 300 GRT). Denne informasjonen er bl.a. båtens navn, MMSI, kurs, fart, CPA og TCPA. Denne informasjonen kan bl.a. leses av NASAs A.I.S. radar. Det er også mulig å kjøpe "svarte bokser" som via VHF-antenne mottar signaler og kan sende disse til kartplotter, dersom kartplotteren har slike opsjoner. Offshore Navigator Professional har bl.a. slik opsjon (men ikke Offshore Navigator - den kommer ifølge web-siden til Maptech). Jeg har forstått at egen AIS sender er en kostbar affære som ligger over NOK 30.000.

 

VHF med GMDSS/DSC klasse D har jeg forstått er multikanalmottak som gjør at man alltid har kontakt med "digital" nød og oppkallssignal 70.

 

se http://www.maritimradio.no/generelt/3g-val..._komm.htm#gmdss

 

Grunnen til at jeg har anskaffet slik er at barna kan trykke på "distress"knappen om noe skjer med meg og dermed sende ut nødsignal som inneholder min GPS-posisjon. Jeg har videre forstått det slik at min posisjon kan vises på kartplottrersystem til andre småbåter under tre betingelser:

 

1) mottageren må ha kartplottersystem som støtter for DSC

2) mottageren må kjenne min identitet (MMSI) eller forbinde mitt båtnavn med person

3) min sender må være aktiv

 

Formoder at jeg ikke har fått med meg korrekte detaljer - greit å bli korrigert

Link to post
Share on other sites

Har fallt for Navman 7200, men de finneser den har.

Prisen er overkommelig.

Jeg er også på jakt i markedet etter en VHF, har kikket på samme som deg og finner deg særdeles interessant... Om flere vurdere samme sak så kan vi jo forsøke oss på samkjøp fra en forhandler... Seatronic eller andre.. Kan jo spare noen skarve hundrelapper på slikt.

 

Har snakket med Seatronic angående 7110 med dobbelt håndsett for de som ønsker denne... Skal være rett om hjørnet sier de... forventet pris 4500,-

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, den lytter til kanal 70, men ikke etter annet enn for å bytte ais frekvenser (aca). Består av 3 mottakere, 2 ais og en dsc. Men du kan ikke hente dsc informasjon fra aisen til plotter el. Det har iallefall ikke jeg sett til nå.

(så gjennom listen over brukte nmea setninger på en ais nå)

I UK bruker MCA (Kystvakten) et system som heter Euronav VTS2000 som sender ut DSC oppkall for å finne ut posisjon til båter i dekningsområdet. Det er et system som ble satt opp for 10 år siden, lenge før AIS ble påtenkt, og brukes idag sammen med AIS systemet. AIS'er har innebygget DSC mottaker/sender og svarer på oppkallene via dette systemet med posisjon på skipet (Via DSC, K70).

 

Men en AIS mottaker vil jo selvfølgelig ikke kunne svare på et slikt anrop, siden den ikke har noen sender.

Link to post
Share on other sites

1) mottageren må ha kartplottersystem som støtter for DSC

2) mottageren må kjenne min identitet (MMSI) eller forbinde mitt båtnavn med person

3) min sender må være aktiv

Omtrent. Det viktigste er at mottager må ha en VHF med DSC. Denne viser nødmeldingen og posisjon uansett. Dersom mottagerens VHF er koblet til plotter vil mange plottere vise posisjonen til den som sender nødmeldingen, og noen av dem lager et waypoint for å gjøre det raskt og enkelt å finne distanse og seilingstid til havaristen.

 

Det er ikke nødvendig at mottageren kjenner din identitet. Nødmeldinger vises også for MMSIer du aldri har sett før. :wink:

 

Det som er viktig er at din sender har programmert inn MMSI. Har du ikke det virker ikke nødknappen. Dersom du ikke har GPS tilkoblet, eller GPSen er ødelagt så skal en DSC-radio godta at du legger inn posisjonen manuelt. Med jevne mellomrom vil den mase om at du legger inn oppdatert posisjon.

Link to post
Share on other sites

Da fallt valget på Navman 7200.

 

Vil herved oppfordre alle på BP om å legge ut MMSI-nummeret slik at vi i fremtiden slipper oppkall på K16.

Har i kveld testet ut dette med TINE II i Horten og funnet ut hvordam en DSC-oppkall fungerer i praksis. Det er ganske lett. :blush: (Vi brukte vel et par timer før vi fant den rette prosedyren. Ikke fortell dette til noen) :blush:

 

Men du verden hvor genialt dette er.

 

 

Dermed oppfordrer vi til BP medlemmene om å legge ut MMSI-nummeret i signaturen, slik at man kan plotte inn dette nummeret i Buddy-listen i apparatet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trudde det var meg du testa ut dette på jeg ? Tok ca 1 minutt fra jeg la inn nr ditt til du svarte , skal ikke si hvem som ikke fikk dette til . Men du klarte det til slutt da , hehe .

Nei var jo litt frem og tilbake , ikke lett altid med nye ting uten og se i manualen . Manualer er itno gøy , litt feigt det vel .

 

Neida spøk til astor , det hadde jo vært knall om flere legger ut mmsi nr sitt her . Så slipper vi jo masse unødig oppkall på K 16 . Dette var og er helt genialt , så oppfordringa er klar . Legg inn nr ditt her ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Da fallt valget på Navman 7200.

 

Vil herved oppfordre alle på BP om å legge ut MMSI-nummeret slik at vi i fremtiden slipper oppkall på K16.

Har i kveld testet ut dette med TINE II i Horten og funnet ut hvordam en DSC-oppkall fungerer i praksis. Det er ganske lett. :blush: (Vi brukte vel et par timer før vi fant den rette prosedyren. Ikke fortell dette til noen) :blush:

 

Men du verden hvor genialt dette er.

Dermed oppfordrer vi til BP medlemmene om å legge ut MMSI-nummeret i signaturen, slik at man kan plotte inn dette nummeret i Buddy-listen i apparatet.

Jeg synes forslaget ditt er svært bra.

 

Ønsker du i første omgang at vi setter inn MMSI i avantaren?

 

Ser du også for deg at det skal være mulig å ha en form for register som vi kan laste ned som en fil, eksempelvis i exel el. annet.?

Link to post
Share on other sites

Nå vil trolig de felste kun legge inn MMSI-nummeret til sine båtvenner. Dvs de båter/båtfolk de har mest kontakt med.

 

Men en liste ombord med BP-medlemmer med MMSI hadde jo vært greit når man er på langtur.

En lokal telefonliste for oss her på BP.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det også slik at båter med NAVMAN VHF med DSC kan sende forespørsel om det er andre tilsvarende apparater med DCS i nærheten, uten at de andre tregner å sette sin VHF på sending?

Nå er det ikke slik at du kan be alle apparater med denne funksjonen i området melde seg, du må velge ett mmsi nummer og be om dette apparatets posisjon, mottager kan bekrefte manuellt, automatisk (forhåndsinnstillt) eller ikke svare.
Link to post
Share on other sites

Men en liste ombord med BP-medlemmer med MMSI hadde jo vært greit når man er på langtur.

En lokal telefonliste for oss her på BP.

En dobbel liste, først sortert på nummer og deretter sortert på båtnavn er en kjekk sak. De som kan bruke regneark eller enkle databaser ser nok en stor fordel i muligheten for å flette sammen flere lister for å lage en enkelt radiobok til båten.

 

Ellers har Sjøassistanse lagt til rette et enkelt søk i konsesjonsregisteret.

Link to post
Share on other sites

Dermed oppfordrer vi til BP medlemmene om å legge ut MMSI-nummeret i signaturen, slik at man kan plotte inn dette nummeret i Buddy-listen i apparatet.

Hei.

 

Kanskje greit med VHF kallesignal også for alle oss som ikke har DSC? Det er jo ikke alltid nick'et her er det samme som båtnavnet. Mitt MMSI nummer 257713920 er ikke til særlig nytte for noen. Jeg har analogt selcall nummer, 22170, men det er det bare kystradion som kan bruke når de vil ha tak i meg. (dersom du ikke er flink til å plystre rett tonefrekvens in i mic'en.) Og PS, - skal du ha tak i Trudelutt, LA4608, så bruk K16 dersom vi ikke har avtalt noe annet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En dobbel liste, først sortert på nummer og deretter sortert på båtnavn er en kjekk sak. De som kan bruke regneark eller enkle databaser ser nok en stor fordel i muligheten for å flette sammen flere lister for å lage en enkelt radiobok til båten.

 

Ellers har Sjøassistanse lagt til rette et enkelt søk i konsesjonsregisteret.

 

Listen fra Sjøassistanse er jo helt topp, så lenge man er på nett.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kanskje greit med VHF kallesignal også for alle oss som ikke har DSC? Det er jo ikke alltid nick'et her er det samme som båtnavnet. Mitt MMSI nummer 257713920 er ikke til særlig nytte for noen. Jeg har analogt selcall nummer, 22170, men det er det bare kystradion som kan bruke når de vil ha tak i meg. (dersom du ikke er flink til å plystre rett tonefrekvens in i mic'en.) Og PS, - skal du ha tak i Trudelutt, LA4608, så bruk K16 dersom vi ikke har avtalt noe annet.

 

Lars H.

For oss som ikke kan plystre særlig bra,

 

hvordan skal 22170 kunne nåes selektivt?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er vel ikke bare pga. at det ikke lenger var flere tonekombinasjoner tilgjengelig at det gamle analoge selcall systemet nå er blitt utkonkurrert av et digitalt system. Det hadde ikke særlig mange muligheter. Det eneste var/er faktisk at kyststasjonen i stedet for å kalle meg opp på K16 (og jeg kanskje ikke hørte det pga. nedskrudd volum på mottakeren), kunne sende ut min kode. Og da skrek alarmen i VHF'n min noe infernalsk, uansett volumkontrollen. Men tungvint var/er det. Jeg måtte selv vurdere hvilken kystradiostasjon som kunne ha alarmert meg for så å kalle opp og spørre om det var trafikk til meg. Så dette var ikke noe skip til skip system. Jeg kunne også få et fellesoppkall til alle båter med selcal i forbindelse med sikkerhetsmeldinger. Samme alarmen skrek, men displayet viste at det ikke kun var til meg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...