Jump to content

VHF med DSC, AIS og kompisoppkall


Astor

Recommended Posts

Skal høre med Ingar om det finnes en mulighet for lokal-database.

GOD IDE :yesnod:

 

 

Nå vil trolig de felste kun legge inn MMSI-nummeret til sine båtvenner. Dvs de båter/båtfolk de har mest kontakt med.

 

Men en liste ombord med BP-medlemmer med MMSI hadde jo vært greit når man er på langtur.

En lokal telefonliste for oss her på BP.

 

Enig :yesnod:

så hvis vi får en database her på baatplassen så kan vi skrive den ut og laminere den

her er mine data som også finnes i min profil :seeya:

LALUNA

callsign / mmsi

LJ3032 / 257568870

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er vel ikke bare pga. at det ikke lenger var flere tonekombinasjoner tilgjengelig at det gamle analoge selcall systemet nå er blitt utkonkurrert av et digitalt system. ...

Det er ikkje tvil om at det er DSC som er "framtida", men analogt selcall har absolutt ein viktig funkjon fortsatt, kanskje ikkje som "selectiv call", men som "all ships call".

"All ships call" blir fortsatt alltid brukt av kystradio ved utsending av meldingar med distress- og urgency-prioritet, og eg har inntrykk av at dette er meget effektivt. Det menneske som ikkje våknar opp av ein slik alarm søv veldig tungt :lol:

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Enig med det om "all ships call", men enten har min VHF sluttet å detektere dette, eller så har kystradiostasjonene sluttet å bruke dette. Det er i hvert fall maaange år siden alarmen har gått ombord på Trudelutt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Då har eg ein mistanke om at det er feil på din VHF, kystradio brukar i alle fall denne alarmen ofte. Men sjølv om alarmen på din VHF skulle være defekt, så er jo sjølve lydbilde som blir sendt ut på k16 "fryktinngytande", og det er nok ofte det som får folk til å våkne opp....

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

kystradio brukar i alle fall denne alarmen ofte.

Eller kanskje ikke akkurat så ofte om sommeren i Oslofjorden? Og egentlig er det vel heller ikke så mange sikringsmeldinger som sendes i dette området heller bortsett fra noen ganger om drivende tømmer. Og det sendes gjerne i forbindelse med trafikklister og værmelding. Men når jeg kommer meg på sjøen igjen til påsken, skal jeg i hvert fall be Tjøme Radio sende meg et selcall så jeg vet om selve alarmgiveren virker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kun ved nød- og haster-prioritet "all ships call" blir brukt (i tillegg til DSC), men ofte er det slik at situasjonen får ei avklaring før det blir nødvendig å sende ut slike meldingar.

Men skulle tru at det nettopp i Oslofjorden sommarstid oppstod ein del slike situasjonar der ASC burde være naturlig å bruke.

Men det er mulig Tjøme har ei restriktiv linje med bruken? Veit at utsending av ASC i alle fall tidlegare medførte ein heil del ekstra-arbeid (i ein elles stressa situasjon) med å svare båtar som litt søvndrukne kom opp på arbeidskanal for å spørre om det var trafikk til dei ... :headbang:

 

Uansett, ta kontakt med Tjøme for å få sjekka om alarmen fungerer.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Da fallt valget på Navman 7200.

 

Vil herved oppfordre alle på BP om å legge ut MMSI-nummeret slik at vi i fremtiden slipper oppkall på K16.

Har i kveld testet ut dette med TINE II i Horten og funnet ut hvordam en DSC-oppkall fungerer i praksis. Det er ganske lett. :blush: (Vi brukte vel et par timer før vi fant den rette prosedyren. Ikke fortell dette til noen) :blush:

 

Men du verden hvor genialt dette er.

Dermed oppfordrer vi til BP medlemmene om å legge ut MMSI-nummeret i signaturen, slik at man kan plotte inn dette nummeret i Buddy-listen i apparatet.

 

Apparatet er på plass ombord. Nå gjenstår kun en oppkobling mot en GPS.

Den USB-saken jeg har mot laptopen har ingen GPS pluss og minus-kabel. Dety er det jeg nå trenger.

Hvilken GPS, til en rimelig penge har en slik ledning, slik at Navman spiller opp mot kartverket på laptopen?

 

Regner med at jeg må kjøpe en GPS med holder og ledning mot PC?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har i flere år benyttet GPS'er bl.a. forhandlet av Clas Ohlon,

se:

 

GPS-mottaker med 12-kanalers mottager og innebygd antenne samt støtte for WAAS/EGNOS for økt presisjon/nøyaktighet.

 

Med datamaskin og kartprogram (medflg. ikke) kan du enkelt navigere. Kommuniserer med NMEA-0183-protokoll.

 

Med magnet for enkel fastsetting.

 

Egnet til f.eks. bil, båt, fly etc. Vanntett. USB-tilkobling. Krever Windows 98SE eller senere. Størr. 58x42x21 mm. 38-2001 USB-tilkobl. (for Win. 98SE, eller senere).

695,00

 

Du kan i tillegg laste nye drivere dersom du trenger det fra nettet.

 

Jeg har testet GPS'en over flere uker og den fungerer helt greit.

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du har koblet opp ditt anlegg, men endel PC-navigasjonsprogram har utganger fra serieporten hvor de kan styre autopilot og også sende NMEA til VHF.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Holux med kabel tiligere. Dette er greit.

 

Nå som jeg har fått en VHF med DSC og skal ha prototoll ffra GPS, må denne kobles med disse to nevnte ledninger. Utenom kartprogrammet. Altså direkte fra GPS til VHF.

 

Derfor GPS-pluss og GPS-minus.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mulig at dette er helt utidig i denne tråden, men jeg frister sjebnen:

 

Hva slags bruk av båt er det de fleste i denne tråden har med båtene sine? Det er hele tiden snakk om VHF`er som om dette brukes til enhver tid og på alle turer, men hva bruker dere dette for?

 

Er det kun for å kalle opp båtvenner for møte, og den slags, eller er det andre muligheter som jeg ikke er klar over her?

 

Å ha en VHF i båten slik at man kan kalle opp ved krise, eller motta oppkall fra båter i krise ser jeg jo nytten av, men utover dette? :confused:

 

Jeg selv har kun en full sesong bak meg og da hele tiden i nærliggende skjærgård, klarer ikke helt å se hvorfor jeg skal investere i en DSC, MMSI avansert og dyr VHF - har anskaffet en billig en som kan sende og motta, men da bare en håndhold liten sak uten de store muligheter. Lisens for denne skal anskaffes før årets sesong.

 

Mobil fungerer jo helt flott i de fleste områder nær kysten, men dere har kanskje helt andre behov enn det jeg har?

 

Noen som har lyst til å forklare behovet for meg - muligens bør jeg kjøpe meg en noe mer avansert VHF???

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noen som har lyst til å forklare behovet for meg - muligens bør jeg kjøpe meg en noe mer avansert VHF???

VHF=sikkerhet

Med vhf får du alltid tak i andre båter på fjorden, spesiellt de større, det er ikke meningen en skal tyte i den hele tiden, den skal brukes når behovet er der. Og dukker behovet opp ville iallefall jeg angre på at jeg ikke la to lapper på bordet. Stopper motoren din er det helt sikkert en i nærheten som tar seg bryet med å hjelpe deg i havn. Noen ganger er det også andre som vil ha tak i deg av forskjellige grunner. Går du gjennom trange sund vil du ikke møte på katamaranen rundt neste "hjørne", vhf er :yesnod:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der skjønner jeg, men får jeg ikke til alt det der med min lille håndholdte?

 

Med en VHF som står lyttende på K16 + mulighet for L-kanalene, så dekker jeg jo dette.

Hva mer er det?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Å ha en håndholdt VHF ombord som eneste VHF er en falsk trygghet. Det vesle håndapparatet yder kun 5 watt og har en sterk begrenset rekkevidde.

 

En fastmontert VHF yder 25 watt og har med sin utvendig fastmontert antenne en adskillig lenger rekkevidde en det håndholdte med antenne montert på apparatet.

 

Et håndholdt apparat er et suplement til det fastmonterte.

 

Vi har ulike behøv når det gjelder VHF ombord.

 

Det alle baserer seg på er å kunne gjøre nytte av radioen i en nødsituasjon. Her kan du bidra til å redde eget liv og kanskje bidra til at andre kan få en hjelpende hånd når behovet er der.

 

Et annet behov er å kompisbruke radioen når man kjører i følge eller vil ha kontakt med andre båter i nærheten. Her har de fastmonterte apparatene med sine 25 watt en mulighet til å redusere wattsyrken til 1 watt, slik at man holder sin kommunikasjon innenfor et begrenset område. Dermed blir det plass til flere samtaler på samme kanalen.

 

 

Med DSC slipper man å lete opp kanalen kompisen/det andre fartøyet lytter på.

Hvis man vet MMSI-nummeret til mottageren får vedkommenede et signal, uansett hvilken kanal denne lytter på. I tillegg slipper andre å høre på at du i tide og utide kaller på andre båter.

Det hele foregår på en kanal ingen lytter på. (K-70)

 

Håper dette var noe mer oppklarende.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk Astor. Da skjønner jeg det hele noe mer. :)

 

Kompiskjøring samt rekkevidde er altså hovedgrunnene til fastmontert, og en erstatning for mobiltelefon.

At en håndholdt gir mindre trygghet vil jo da komme litt an på i hvilke farvann man ferdes i? I de farvann jeg ferdes vil jeg tro at 1 w er mer enn nok for å treffe på/få signal fra plenty av båter, men jeg ser jo klart nytten av sterkere saker om man ferdes lengre bort fra den populære skjærgård.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

At en håndholdt gir mindre trygghet vil jo da komme litt an på i hvilke farvann man ferdes i?

Ja og nei. Det er stor forskjell på håndholdte. Noen av dem kan brukes med ekstern antenne og båtens batterier. Har du en båt uten mast og holder deg nær kysten så burde det holde med 5 Watt, men ekstern antenne er så absolutt å anbefale. Likevel, selv om det holder gir DSC litt bedre trygghet fordi den sender posisjon, og den repeterer automatisk til den får kvittering. 25 Watt gir større sannsynlighet for at en nødmelding fra din båt fanges opp av en kystradiostasjon. Sjekk kanalplanen, basestasjonene ligger ikke så tett langs kysten at 5 Watt holder over alt.

 

Også for mobiltelefon kan du ha stor glede av at antennen kommer litt høyere opp. Det krever selvsagt at du har et mobiltelefonapparat som kan ha ekstern antenne.

Link to post
Share on other sites

Også for mobiltelefon kan du ha stor glede av at antennen kommer litt høyere opp. Det krever selvsagt at du har et mobiltelefonapparat som kan ha ekstern antenne.

Selv om det finnes sikkert ulike antennekvaliteter ved mobiltelefoner så mener jeg at det ikke spiller så stor rolle. Mobiltelefoner funker bare til en viss fast avstand til basestasjonen (38km tror jeg - et signal fra mobilen må besvares innen en viss tid fra basestasjonen og/eller omvendt). Og på 38km krummer jordoverflaten ikke så voldtsomt i forhold til høyden på en antennemast - og forutsatt at du ikke legger deg på dørken nederst i båten når du bruker mobilen.

 

Sendeeffekten blir mobilen og basestasjonen enig om seg imellom uten at du behøver og skru på noen knapper.

Link to post
Share on other sites

Takk Astor. Da skjønner jeg det hele noe mer. :)

 

Kompiskjøring samt rekkevidde er altså hovedgrunnene til fastmontert, og en erstatning for mobiltelefon.

At en håndholdt gir mindre trygghet vil jo da komme litt an på i hvilke farvann man ferdes i? I de farvann jeg ferdes vil jeg tro at 1 w er mer enn nok for å treffe på/få signal fra plenty av båter, men jeg ser jo klart nytten av sterkere saker om man ferdes lengre bort fra den populære skjærgård.

Til vikers:

 

Når man leser denne tråden kan man lett få intrykk av at alle fastmonterte har DSC, men slik er det ikke. Mange har eldre modeller fastmonterte VHF'er uten DSC. Selv har jeg både bærbar som sender på max 5W og en fastmontert uten DSC som sender på 25 watt.

 

Jeg ser heller ikke noe behov for å anskaffe VHF med DSC før dette med lytting på K16 opphører.

Håper det blir lenge til. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser heller ikke noe behov for å anskaffe VHF med DSC før dette med lytting på K16 opphører.

Ja, men Lasse da, har ikke du allerede avsluttet lytteplikten? (i hvertfall i indre Oslofjord med mye "gnål" på K16?) :confused: :nono:

 

Lars H. :sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det med sikkerhet og VHF kan vel ikke nevnes for mye kontra mobiltlf .Det finnes mange eksempler på at VHF'n har redda liv og kunne redda liv , som noen sier så er VHF helt klart det beste på sjøen vis du får motorstopp ellerno og roper opp nærmaste kystradio er det som regel en eller flere båter som hører deg og hjelper til . Ringer du etter hjelp er det jo kun den du ringer som hører og veit . På Tv aksjonen sist da det var innsammlig til redningskøytene hørte vi skrekk eksempel , mange båter lå utpå fiske den ene gikk lekk med to mann ombord . Han ene sto og vinka å ropte til andre båter , men ingen reagerte . Det tragiske sjedde ,den gikk ned med far og sønn den ene døde. Vis dem hadde hatt VHF så hadde vel mest sannsynlig dette gått bra , da dem så båter rundt hele fiske feltet . Det er mange historier rundt sikkerhet og VHF , det som er sikkert er at det er en billig forsikkring og ha ombord du må jo ikke ha ny moderne dyr sak , bare du har en VHF . Så til dere som trur dere er trygge på sjøen for at dere har med dere mobiltlf vis noe skulle oppstå , skaff dere en VHF først som sist .

 

Litt på siden av tråden kansje men det går vel bra tipper jeg ................

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Selv om det finnes sikkert ulike antennekvaliteter ved mobiltelefoner så mener jeg at det ikke spiller så stor rolle. Mobiltelefoner funker bare til en viss fast avstand til basestasjonen (38km tror jeg - et signal fra mobilen må besvares innen en viss tid fra basestasjonen og/eller omvendt). Og på 38km krummer jordoverflaten ikke så voldtsomt i forhold til høyden på en antennemast - og forutsatt at du ikke legger deg på dørken nederst i båten når du bruker mobilen.

Det er nok ikke alle antennemaster for mobilnettene som er så høye, og er det noen øyer mellom deg og mobilmasten kan det være en fordel om antennen din står litt høyere enn dekkshøyde. (Enkelte steder er antennemastene med hensikt lavere for å begrense rekkevidden slik at forskjellige basestasjoner ikke forstyrrer hverandre.)

 

Med hensyn til GSM stemmer det at mobiltelefonen ikke kan være mer enn noen og tredve kilometer fra basestasjonen på grunn av tidsforsinkelsen på signalet fram og tilbake, men for mobilselskapene er det mulig å fordoble rekkevidden ved å ofre en del av kapasiteten. Dette gjøres i områder med lite folk slik at man klarer seg med færre antennemaster.

 

For nye NMT er rekkevidden mye større, og da blir det i hvert fall fornftig med høyere antenne.

Link to post
Share on other sites

Det heter selvsagt ikke fiskeribølge lenger, det var et uttrykk jeg brakte med meg fra fordums dager. Jeg mener selvsagt F-1, F-2 og F-3. Disse tre kanalene er beregnet for de som driver yrkesfiske. Ingen med lystbåt har noe på disse tre kanalene å gjøre. Derfor hadde jeg heller foretrukket å få L-3 i stedet. Noe mitt apparat ikke hadde ved levering.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...