Jump to content

VHF med DSC, AIS og kompisoppkall


Astor

Recommended Posts

Dette er nok en smal sak å fikse vil jeg tro, det er vel bare snakk om å programere inn de rette kanalene... Det skal jo Seatronic gjøre for deg, eller komme med en kokebokoppskrift på dette.... Om ikke så kan jo Pronav søreg for dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Snakket med to til som har handlet Navman på samme sted. De sitter også med fiskeribølgen på settet.

Jeg begynte å lure litt ja. OK vi snakker om F1, F2 og F3. Men er de to fiskere?

 

De som solgte deg Navman'en må jo selvfølgelig innmontere L1, L2, L3 til deg. Skulle bare mangle. Hva er de driver med? Som proffe forhandlere skulle jo de informeret deg om dette og ikke sende hjem kunden som et spørsmålstegn. :nono:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

De som solgte deg Navman'en må jo selvfølgelig innmontere L1, L2, L3 til deg. Skulle bare mangle. Hva er de driver med? Som proffe forhandlere skulle jo de informeret deg om dette og ikke sende hjem kunden som et spørsmålstegn. :nono:

Samme med min Navman som hos Astor , kjøpt min på Seatronic jeg også .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kanskje VHF'en ble kjøpt i utlandet hvor L1, L2 og L3 ikke benyttes?

Dersom apparatene ble levert med L1 og L2, men ikke L3 er de satt opp for Danmark. Sjekk brukerhåndboka til Navman 7200, siste tabellen i Appendix C (Special Channels). :wink: (OK, jeg ser at roaldbj sjekket håndboka mens jeg skrev dette innlegget.)

 

Dersom den norske selgeren ikke følger opp med å aktivere L3 så kan dere følge opp med å spørre om disse apparatene har de endringene som ble pålagt da Navman 7200 ble testet hos Post- og teletilsynet, eller om de importerer noe annet enn det som er godkjent.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom den norske selgeren ikke følger opp med å aktivere L3 så kan dere følge opp med å spørre om disse apparatene har de endringene som ble pålagt da Navman 7200 ble testet hos Post- og teletilsynet, eller om de importerer noe annet enn det som er godkjent.

Astor dette er vel noe som du kan sjekke opp du som har skolane :wink: Tenkte kansje du kunne sjekke det når/vis du er innom Seatronic en dag . Har jo samme som deg jeg ang kanaler L1 L2 og F1 F2 F3 . Noe som ikke stemmer her ja ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg skjøner det fremdeles ikke. Jeg trodde man måtte ha en registrert fiskebåt (eller hvordan det enn nå er) for å ha tillatelse til å kjøpe og bruke F-kanalene?

 

Kan man hos Seatronic bare plukke ut forskjelige kanaler og dytte dette i VHF'en, betale, å gå? :confused::confused::confused:

Redigert av Ingar (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kan man hos Seatronic bare plukke ut forskjelige kanaler og dytte dette i VHF'en, betale, å gå? :confused::confused::confused:

Det kan virke slik ja..... men jeg regner med at Seatronic ordner opp i dette... Jeg regner med å bestille en VHF derfra i løpet av et par uker.... om jeg ikke venter til innlandsmessen på Lillestrøm i mars og se om jeg kan få et tilbud eller tre der..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ifølge manualen til NAVMAN, viser her til den svenske:

 

http://www.navman.com/assets/marine/Swedis...0VHF_Screen.pdf

 

er det henvisning til L1, L2 og L3 på side 50.

 

Jeg hadde ingen vansker med å finne disse kanalene. Det er mulig du finner kanalene lettere ved å bruke CH +/- tasten?

Selvfølgelig har vi skjekket dette. Kanalene er ikke innprogrammert i radioen.

 

Dersom apparatene ble levert med L1 og L2, men ikke L3 er de satt opp for Danmark. Sjekk brukerhåndboka til Navman 7200, siste tabellen i Appendix C (Special Channels). :wink: (OK, jeg ser at roaldbj sjekket håndboka mens jeg skrev dette innlegget.)

 

Dersom den norske selgeren ikke følger opp med å aktivere L3 så kan dere følge opp med å spørre om disse apparatene har de endringene som ble pålagt da Navman 7200 ble testet hos Post- og teletilsynet, eller om de importerer noe annet enn det som er godkjent.

En god ide!

 

Astor dette er vel noe som du kan sjekke opp du som har skolane :wink: Tenkte kansje du kunne sjekke det når/vis du er innom Seatronic en dag . Har jo samme som deg jeg ang kanaler L1 L2 og F1 F2 F3 . Noe som ikke stemmer her ja ......

 

Tine II

Dette tar jeg opp mandag.

 

Jeg skjøner det fremdeles ikke. Jeg trodde man måtte ha en registrert fiskebåt (eller hvordan det enn nå er) for å ha tillatelse til å kjøpe og bruke F-kanalene?

 

Kan man hos Seatronic bare plukke ut forskjelige kanaler og dytte dette i VHF'en, betale, å gå? :confused::confused::confused:

 

Det er riktig det. Jeg skal i flg. reglene ikke ha tilgang til "Fiskeribølgen".


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vil bare nevne at jeg kjøpte Navman 7200e hos Seatronic før jul. Den har både L1, L2, L3 og F1, F2, F3.

 

Masse problemer med å få den til å samarbeide med Gps, men det løste seg etter en "Reaset". Har fortsatt problemer med å få den til å snakke til min Garmin 3010c slik at jeg kan se posisjon til kameratbåter osv.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en hyggelig passiar med båtvenner i Astor i dag. Med fastelavensboller, kaffe og hyggelig prat.

 

Vi kom inn på dette med DSC og det å kunne ringe direkte fra båten.

 

Hva er prosedyren for dette?

 

Kan Navman 7200 benyttes til dette?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Restarte (gå tilbake til fabrikk oppsett ) vhf'n gjør du selv Astor vis det er det dere mener ,gjør det når du går inn i meny og under radio setup vis jeg it husker feil da . Har gjort det mange ganger jeg , og MMSI nr blir der men har ikke hjælpa på det jeg prøver å få til . Nemlig og få den til og sammarbeide (snakke) med min Navman plotter . Har prøvd alt og litt til , har etter noen timer ombord idag mer eller mindre gitt opp foreløpig .

PS: smått utrulig at Navman ikke kjører samme farver (kabel)på VHF og PLOTTER ,den som gir seg har tapt men......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Maritim radio har lagt ut unformasjon om Ring direkte.

 

Navman 7200 står nok ikke på lista, men det går sikkert an å sende en e-post og spørre om lista er oppdatert.

Listen er oppdatert pr april 2004, så den er vel neppe helt oppdatert

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Restarte (gå tilbake til fabrikk oppsett ) vhf'n gjør du selv Astor vis det er det dere mener ,gjør det når du går inn i meny og under radio setup vis jeg it husker feil da . Har gjort det mange ganger jeg , og MMSI nr blir der men har ikke hjælpa på det jeg prøver å få til . Nemlig og få den til og sammarbeide (snakke) med min Navman plotter . Har prøvd alt og litt til , har etter noen timer ombord idag mer eller mindre gitt opp foreløpig .

PS: smått utrulig at Navman ikke kjører samme farver (kabel)på VHF og PLOTTER ,den som gir seg har tapt men......

 

Tine II

Hvilken NAVMAN-plotter har du?

 

Har du sjekket at GPSen/plotteren sender ut NMEA-signaler?

 

Dette kan du sjekke f.eks. med Laptop og hyperterminal-tilkobling.

Link to post
Share on other sites

Det virker ut fra bl.a. s. 62 og s. 68 at du må sette NAVBUS 'på'.

Har du sjekket om plotteren sender ut NMEA-signaler?

Hakke sjekka det nei , er helt sikkert en microbaggis som jeg overser . Men et forslag der da ang Navbus . Når jeg setter plotter på NMEA så stopper lissom plotter'n helt opp , da ser jeg ikke båten på skjermen og da heller ikke streken . Så den skal ikke stå på nmea men kansje navbus . Godt vi har Baatplassen .

 

PS:hva er galt med pc'n min nå da ,går inn på navamn siden (manualen) da er sia blank kun en liten rød/blå firkant oppi venstre hjørne .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har i kveld, søndag!, fått mail fra Seatronic at de hjelper meg med L-kanalene i Moss. Dette kaller jeg raskt svar!

 

:yesnod:

Dette var jo godt nytt, og selvsagt forventet.... Værre er det at de ikke sjekket dette før aparaturen ble solgt... kvlitetskontroll kalles det...eller mangel på sådan

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...