Jump to content

Hvem har lov til å  føre splitt flagg


Harald-

Recommended Posts

Av vanlige "dødelige" er det kun medlemer av KNS som kan føre splittflagget på sine fartøyer (både seil- og motorfartøy)

For å føre splittflagg må båten være registrert i foreningen og eies av medlem som er norsk statsborger,  båten må videre være under kommando av eieren eller hans representant, som også må være medlem. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister   Videre kan flagget føres i land på foreningens klubbhus, eller der foreningen måtte ha offisielt tilhold.  (Fritt etter KNS sitt flaggreglement)

 

Ellers føres splittflagg av marinens fartøyer (orlogsflagg)  Videre benyttes splittflagget på statens offentlige bygninger, og bygninger benyttet av statsinstitusjoner.  Post- og tollfartøyer benytter splittflagg, men her skal flagget ha merke med "Post" eller "Toll" i midten.  Postførende fartøyer skal kun føre flagget på ruter i forbindelse med føring av post.  Kystverket sine fartøyer fører også splittflagg.

 

Trur eg.....

Link to post
Share on other sites

 ........Postførende fartøyer skal kun føre flagget på ruter i forbindelse med føring av post.  ........

 

Trur eg.....

Det kan nevnes at da vi i 1989 kjøpte hjem igjen det tidligere kysthurtigruteskipet "Gamle Rogaland" (nå bare "Rogaland") sendte jeg brev til Postdirektoratet med søknad om å få benytte postflagg.

 

Jeg fikk nokså snart et hyggelig brev tilbake, hvor man skrev noe i retning av: "..... det anses dokumentert at skipet i sin tid var postførende, og vi tillater derfor at skipet også fører postflagg i sin tjeneste som veteranskip...."

 

Altså en meget hyggelig respons, og forøvrig kan nevnes at skipets postkontor er nitid restaurert i henhold til originale tegninger og utstyr med mest mulig autentisk interiør og utstyr.

 

mvh

Poseidon

(Som førte splittflagg i en uke som jeg hadde den med på Sjøheimevernsøvelse).

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvem har lov å bruke splittflagg i forbindelse med lystbåt?

Har hørt at de med utdanning inne sjøkrigsskolen har lov å bruke dette, er dette tilfelle?

Heisan Celina  :seeya:

Svaret fra sumo er helt korrekt. Jeg kunne ikke svart bedre selv. Marineoffiserer har ingen andre rettigheter enn hvilken som helst annen fører av et sivilt fartøy, heller ikke når det gjelder retten til å føre spilittflagg. Som Poseidon sier, vil sivile fartøyer som leies inn av Sjøforsvaret føre splittflagg så lenge de er i tjeneste for Sjøforsvaret.

Nå vet jeg at det arbeides for at medlemmer av Redningsselskapets Kystpatrulje skal få tillatelse til å føre splittflagg med Redningsselskapets logo i flagget, men jeg vet ikke hvor langt saken er kommet. Det kunne jo vært artig å høre hva Baatplassfolket mener om dette?  :smiley:  :smiley:

Hilsen Syvert  :eek:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Som Poseidon sier, vil sivile fartøyer som leies inn av Sjøforsvaret føre splittflagg så lenge de er i tjeneste for Sjøforsvaret.

Hvis man skal følge regelverket til punkt og prikke, skal fartøyet i slike tilfeller "være under kommando av statstjenestemann" for å kunne føre orlogsflagg.

 

Nå vet jeg at det arbeides for at medlemmer av Redningsselskapets Kystpatrulje skal få tillatelse til å føre splittflagg med Redningsselskapets logo i flagget, men jeg vet ikke hvor langt saken er kommet. Det kunne jo vært artig å høre hva Baatplassfolket mener om dette?  

Nå terger jeg vel på meg en del mennesker, men prinsipielt mener jeg at KNS skulle vært fratatt retten til å bruke splittflagget, slik at føring av dette klart indikerer et statlig fartøy, eller fartøy i statlig tjeneste.  Nå er det høyst usannsynlig at det kommer til å skje, men at man skal gi flere "private" tilatelse til å føre splittflagget, kan jeg vanskelig se fornuften i. Jeg har imidlertid intrykk av at man innenfor enkelte kretser tar dette med splittflagg ganske alvorlig. :smiley: så det kan jo bli en frisk debatt! :discuss

 

Når det gjelder privat bruk av det vanlige norske flagget (handelsflagget), er man stort sett ikke underlagt noen lover, men regler. Fartøyer som skal føre splittflagg, er underlagt "Det Kongelige Salutt- og Honnørereglement" Som lystbåteier har man rett til å føre flagg, men ingen plikt innenlands.  Dersom man skal utenlands, kan det imidlertid lønne seg å sette seg inn i de enkelte lands flaggregler/lover, her kan man nemlig få seg overraskelser i form av bøter dersom man ikke holder tunga beint munnen.

 

Omtrent det eneste straffbare forhold i Norge i forbindelse med flagg, er dersom et norsk skip "Urettmessig fører andre nasjoners nasjonalflagg"; en forseelse med strafferamme bøter eller fengsel inntil 1 år :smiley:  

 

Ser at jeg har skrevet alt for mye på siden av saken, får skylde på at det kun er to dager til jeg skal hjem fra Nordsjøen på "bare" tre ukers friperiode.  God ferie til alle, og pass på at godværet holder seg

Link to post
Share on other sites

Henger meg på denne jeg  :smiley:

 

"Nå terger jeg vel på meg en del mennesker, men prinsipielt mener jeg at KNS skulle vært fratatt retten til å bruke splittflagget, slik at føring av dette klart indikerer et statlig fartøy, eller fartøy i statlig tjeneste.  Nå er det høyst usannsynlig at det kommer til å skje, men at man skal gi flere "private" tilatelse til å føre splittflagget, kan jeg vanskelig se fornuften i. Jeg har imidlertid intrykk av at man innenfor "

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Omtrent det eneste straffbare forhold i forbindelse med flagg, er dersom et norsk skip "Urettmessig fører andre nasjoners nasjonalflagg"; en forseelse med strafferamme bøter eller fengsel inntil 1 år :smiley:

Vi var fire stykker som chartret en seilbåt ut fra Rodney Bay på St. Lucia. Båten var registrert på Martinique, og hadde derfor et fransk flagg på heggen da vi kom ombord. Typisk *ola dunk* strøk vi det franske flagget og sløret for norsk flagg sydover i passaten til St. Vincent og langt ned i Grenadinene.

 

Retur Rodney Bay to uker senere, hele tiden med norsk flagg på hekken. Sjefen for den lokale utleie-basen, en engelskmann, ser oss komme inn med norsk flagg på hekken. Han sier med et flir at han skjønner at vi ikke har vært nordover til Martinique, for vi kunne ha blitt beskyldt for å ha stjålet båten og fått et svare leven med fransk politi.....

 

Ikke vet jeg, men kan vel være at det ikke hadde gått helt knirkefritt, slik jeg har lært franskmennene å kjenne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Fikk idag en riktig morsom opplevelse av en splittflaggvariant på lystbåt. I Kebalviken i Strömstad så jeg en Phantom 43 med en hjemmelaget splittflagg. Båten har tidligere ligget dag og natt med et falmet KNS splittflagg. Nå var dette byttet ut med en splittflagg som brukes på statens bygnionger. Med andre ord ingen KNS logo eller annet.

 

Jeg blir ikke lenger forundret over nordmenns mangel på kunnskaper om flaggregler og -lover.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50345/bilde.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke uvanlig at relativt nye og små nasjoner har en slags form "flaggomani" i form av flaggsermonier og andre rariteter. Nå må vi bli voksene og oppføre oss andre nasjoner. Dvs kutt ut dette KNS tullet og ha flagget oppe hele døgnet når en er ombord, slik at båtens nasjonalitet er tydelig. (nå blir det vel vågor;-))

Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke uvanlig at relativt nye og små nasjoner har en slags form "flaggomani" i form av flaggsermonier og andre rariteter. Nå må vi bli voksene og oppføre oss andre nasjoner. Dvs kutt ut dette KNS tullet og ha flagget oppe hele døgnet når en er ombord, slik at båtens nasjonalitet er tydelig. (nå blir det vel vågor;-))

 

Hehe, det kom en fjott kjørende forbi meg der jeg lå fortøyd en kveld i sommer etter 21:00 på Hvaler og ba meg ta ned flagget. Dessverre var åndsnærværelsen litt på avveie så jeg fikk bare grynta tilbake istedenfor å spørre hvorfor i all verden han var under fart uten flagget oppe ... nei, noen folk har bare litt for lite annet å tenke på, og da må de gjerne seile rundt med dette splittflagget sitt også for min del, selv om det er helt inkonsistent.

 

Hvis jeg ligger i havn hvor det er å forvente trompetfanfare og bærtbært kl. 21:00 tar jeg ned flagget kvart på da jeg antar det er maksimalt irriterende. Ellers får det stort sett henge oppe.

Link to post
Share on other sites

Hvis det gikk an å trykke liker på Pettersands sitt innlegg ville jeggjort det... da jeg var i Marinen var det flott å se splittflagget på hekken, og synkron flaggheis og flaghal på 6 MTB' er samtidig.. Kunne aldrig tenkt meg å ført splittflagg på min egen båt.. Det synes jeg rett og slett er fjollete... Det bør være forbeholt statens fartøyer og de som fører post kan føre postflagget! Vi vanlige lystbåtfører syns jeg kan ha et vanlig norsk flagg, uansett om vi kjører en PIoner 15 eller en Princess 60.. Flagreglene bør ihvertfal følges uansett om du er en vanlig mann i gata eller føler at du er en av kongelig adel...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke uvanlig at relativt nye og små nasjoner har en slags form "flaggomani" i form av flaggsermonier og andre rariteter. Nå må vi bli voksene og oppføre oss andre nasjoner. Dvs kutt ut dette KNS tullet og ha flagget oppe hele døgnet når en er ombord, slik at båtens nasjonalitet er tydelig. (nå blir det vel vågor;-))

:thumbsup: Bra Pettersand, kunne ikke sakt det bedre selv. Dette selvhøytidelige fjolleriet hvor enkelte mener de er hevet over oss vanlig dødelige blir bare mer og mer harry. Det finnes ingen lovbestemmelser som regulerer vanlige lystbåters flaggbruk. Flagg som du synes passer best. Sjøl følger vi stort sett Pettersands forslag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

?..kutt ut dette KNS tullet og ha flagget oppe hele døgnet når en er ombord, slik at båtens nasjonalitet er tydelig. (nå blir det vel vågor;-))

Tiltredes!

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

 

Offisiell protokoll[rediger]

  • Et flagg er et ærestegn for en nasjon, og skal derfor ikke henge ute om natten. Det skal derfor også heises ved soloppgang og fires ved solnedgang. Kun når et lands flagg blir belyst av lyskastere på begge sider, kan dette bli hengende etter solnedgang. En enkel huskeregel er at flagget skal fires når forskjellen mellom de ulike fargene ikke lengre er synlig.

Et flagg skal ikke røre bakken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kunne se, stod det ikke et ord om fritidsbåter på den siden det var linket til. Det stod imidlertid "For flagging på private flaggstenger er det ikke utferdiget egne regler, men det er vanlig at man følger de offisielle flaggreglene." Altså ingen regler, og hver og en bestemmer selv hvordan man vil flagge.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal følge regelverket til punkt og prikke, skal fartøyet i slike tilfeller "være under kommando av statstjenestemann" for å kunne føre orlogsflagg.

 

Nå terger jeg vel på meg en del mennesker, men prinsipielt mener jeg at KNS skulle vært fratatt retten til å bruke splittflagget, slik at føring av dette klart indikerer et statlig fartøy, eller fartøy i statlig tjeneste. Nå er det høyst usannsynlig at det kommer til å skje, men at man skal gi flere "private" tilatelse til å føre splittflagget, kan jeg vanskelig se fornuften i. Jeg har imidlertid intrykk av at man innenfor enkelte kretser tar dette med splittflagg ganske alvorlig. :smiley: så det kan jo bli en frisk debatt! :discuss

 

Dette er veldig godt sagt ,Sumo :thumbsup: . Det er utvatning av splittflagget og gjer at signaleffekten forsvinn. Skriv gjerne under på innlegget ditt "Sumo"

 

Det er slett ikke uvanlig at relativt nye og små nasjoner har en slags form "flaggomani" i form av flaggsermonier og andre rariteter. Nå må vi bli voksene og oppføre oss andre nasjoner. Dvs kutt ut dette KNS tullet og ha flagget oppe hele døgnet når en er ombord, slik at båtens nasjonalitet er tydelig. (nå blir det vel vågor;-))

 

:thumbsup: Bra Pettersand, kunne ikke sakt det bedre selv. Dette selvhøytidelige fjolleriet hvor enkelte mener de er hevet over oss vanlig dødelige blir bare mer og mer harry. Det finnes ingen lovbestemmelser som regulerer vanlige lystbåters flaggbruk. Flagg som du synes passer best. Sjøl følger vi stort sett Pettersands forslag.

 

:thumbsup: Skriv under med gaffel, på desse innlegga også. :flag::seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

ha flagget oppe hele døgnet når en er ombord, slik at båtens nasjonalitet er tydelig. (nå blir det vel vågor;-))

Dette er slik vi etterhvert har begynt å praktisere det. Ser at veldig mange Dansker og Svensker gjør det samme og det var derfor vi også begynte med det :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt litt forbauset att såpass mange var enig i det det som jeg trodde var et kontroversiell innspill her på BPen ut fra tidligere flaggdiskusjoner.

Det var hyggelig.

Jeg er selvfølgelig enig i at alle nasjonalflagg skal behandles med respekt og se ordentlig ut. Vi kom hjem i sommer etter ca 6 års langtur i Middelhavet hvor en treffer båter fra all verdens nasjoner, hvor alle har flagget oppe så lenge båten er bemannet. Dette gjaldt også danske, svenske og de få norske båtene vi traff der nede. Men da vi på hjemturen kom opp til Danmark i sommer begynte flaggbestyret igjen.

 

Flagget oppe har som tidligere nevnt også den praktiske fordelen att en ser nasjonaliteten til båten døgnet rundt. Myndigheten i mange land forlanger også at en skal vise nasjonaliteten til båten til en hver tid, dvs flagget er ikke bare til pynt. Og som sagt, flagget skal ser ordentlig ut. Dette gjelder i høy grad også det gjesteflagget en fører. Ett fillet gjesteflagg kan oppfattes som mangel på respekt for vertslandet og kan til tider være ekstremt upopulært.

 

Men siden jeg vel er litt over protestalderen følger jeg praksisen i de havner jeg ligger her hjemme, men alltid med ett håp om å slippe svulstige flaggseremonier.

Link to post
Share on other sites

Svenskene og Danskene, skal helst ha flagg bakpå hekken som går ned til sjøen,

Hvorfor er det så viktig ? Syns det er stygt av flagget blir fort slitt og skittent.

 

Danske seilf, har også mye bruk av Spiltflagg.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har i alle år tatt ned flagget om kvelden og opp om morgenen.

 

01 april 2012 hengte vi det opp og det har ikke vært nede igjen siden dengang, ikke en eneste natt bortsett fra nå i helgen når noen tok seg til rette på Aker brygge og tok ned flagget vårt om natten.

I utlandet forventes det at man viser hvilken nasjon man tilhører og jeg mener det må være rent ut uhøflig og feil å ta det ned og her hjemme eksisterer det vel ikke noen regel som sier at en fristidsbåt skal fire flagget. Kanskje er det noe ala "ordet på gata" "kotyme for de som få" som sier at det skal ned.

Overbevis meg gjerne men jeg ser ikke lenger noen voldsomt god grunn til å fire det

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...