Jump to content

Hvem har lov til å  føre splitt flagg


Harald-

Recommended Posts

Hehe, satser på at de fleste som evt lurer på det, kan regne med at jeg er norsk, og ikke svensk, så lenge jeg er i norsk farvann uten flagg.

Men jeg er så vant til å ikke tenke på å finne fram flagget, så i fjor da vi var en uke på svenskekysten, gikk vi også uten flagg. Så der røyk det argumentet mitt ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes man skal holde seg til flaggreglene og ta flagget kl 21. Evt når solen går ned senere på sesongen. Har noe med respekt for det Norske flagg å gjøre tenker jeg. Hvis ikke du vil følge disse reglene og la flagget stå ute hele tiden kan man like gjerne la være å flagge..

 

Lover og regler for splittflagg her http://www.kns.no/nor/Forsiden/Om_KNS/Medlemsskap/Splittflagg/

Redigert av Panax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo har helt rett. Det finnes ikke flaggregler for fritidsbåter. KNS har sine regler for de som har splittflagg. Ser det syndes mye her også, hvis man skal kalle det synd og ikke følge KNS sine interne regler. Så får hver enkelt av oss gjøre hva man føler er rett.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Iflg. refererte artikkel kan man altså bli "straffet" for å ikke overholde flaggreglene...

Jasså? Av hvem? Noen som kjenner til sak hvor fritidsbåteier er blitt straffeforfulgt for urettmessig å ha ført splittflagget?

Hva med alle de som heiser "Jolly Roger" i masta da?

Eller "sildesalaten"?

(Eneste "filla" JEG kan tenke meg straff for å føre, er vel swastika?) Synspunkter?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

For orlogsfartøy, handelsfartøy, offentlige bygg og lignende er det lover og regler for hva som skal brukes av flagg, når det skal opp og ned etc.

 

Men, er det egentlig noen lover for hva fritidsbåter kan eller ikke kan føre av flagg?

 

Med lov mener jeg enten en lov vedtatt av Stortinget eller en forskrift laget av et departement med hjemmel i norsk lov.

 

Alt jeg ser linket til av "regler" gjelder enten bare offentlige bygg, millitære, handelsfartøy og lignende eller så er de jo vedtatt av private foreninger (KNS f.eks) og er helt frivillig om man vil følge eller ikke. Hvis man ikke er medlem av KNS betyr det da ikke en døyt hva de måtte ha vedtatt på sine møter?

 

Så vidt jeg kan se er alt av flaggbruk på fritidsbåter bare fundert i tradisjoner og uskrevne regler, egentlig kan man flagge med nesten hva man vil (Svastika og andre hatsymboler finnes det vel andre lover som stopper).

 

Personlig mener jeg man skal ha respekt for både flagg og tradisjoner men det blir litt tullete diskusjoner når flertallet ser ut til å tro dette er nedfelt i Norges lover.

Link to post
Share on other sites

Med mindre noen kan vise til bestemte paragrafer i Lovdata, får man bare konkludere med at kreativ flaggføring er fritt frem for fritidsflåten. Men det kommer alltids en viktigper og irettesetter deg om du ikke tar ned flagget innen kl 21.00.00. :wink:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, i artikkelen fra NRK henvises det till Straffelovens §423 der det står:

 

«§ 423. Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke,

eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.»

 

Men hva som menes med "å ikke være berettiget til", står det ikke noe om. Så når Kjelsrud i samme artikkel sier:

 

Om du fører et annet lands nasjonalflagg på et norsk fartøy er det direkte straffbart.

– Om du på spøk heiser et svensk flagg på en norsk båt, er det straffbart etter norsk straffelov.

 

Må han enten ha tolket teksten selv, eller ha det fra et annet sted.

 

Lars H.

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lovbestemmelsen om å føre annet lands flagg gjelder "Skip". Det vil i første omgang si handelsfartøy. I fritidsbåpter kan en flagge med hva men vil, når man vil. Så kan den kongelige talspersonen og hans våpendragere mene hva de vil sjøl om de har vært i speideren aldrig så mye.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.sailingissues.com%2Fflags-etiquette.html&h=gAQFO7AqmNational flags or ensigns

The vessel's national flag - not necessarily the same nationality as the skipper or owner - should be displayed at the stern of the yacht; however on traditional yachts, placement on the main leech or gaff is historically more correct.
If the crew's nationality differs from that of the yacht, the crew's national flag can be flown under the courtesy flag at the starboard spreader. Likewise the nationality of an important guest on board is displayed this way.
Note that the European flag should not be used, since it doesn't refer to a nation.
Flag and ensign are synonymous. The name ensign is derived from the French enseigne and Latin plural insignia.
Courtesy flags
When in foreign waters the courtesy ensign, often the national flag of that country, is hoisted under the starboard spreader of the most forward mast. On a mastless powerboat, the courtesy flag replaces any flag that is normally flown at the bow.
Like the national flags or ensigns, the courtesy flag is hoisted at 08:00 local time and lowered at sunset. Yet, when manoeuvring - for example entering or leaving port - the national flags should be flown even at night until your ship is out of sight or safely at dock.
Q flag
The yellow Q flag should be flown instead of the courtesy ensign until the yacht is properly cleared by customs and immigration, after which the Q flag is replaced by the courtesy flag.
Burgee
The - often triangular - burgee from the skipper's yacht club or sailing organisation is also hoisted at the starboard spreader, but below the courtesy flag. International yacht club burgees are often hoisted above the nationality flags of crew or guests. Yet, purists will say that also crew national flags should be hoisted above any burgee. Too avoid possible insult it is therefore best to fly your burgee below all national flags!
The burgee may be flown day and night.

International code of signals
First drafted in 1855, this visual system was first published internationally in 1857 and gradually adopted by most seafaring nations. The 1932 modernisation allowed for new situations like a medical distress call involving radiation casualties (AN 2). Some other interesting examples: (IT): I am on fire; (US 4): Nothing can be done until weather moderates; (GM): I cannot save my vessel; (NC No and Yes) is used as a distress signal.
Alphabet

Link to post
Share on other sites

"Dersom man ikke bruker flagg, kan man feiloppfattes som båtfører.– Det gir meg signaler på at en ikke er stolt av å være ute i båt, og ikke har den nødvendige holdningen. sier Reidar Kjelsrud"

 

Hehe, enten så er dette en aprilspøk, eller så er det Norges nye hoffnarr.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser den koblingen, egentlig, og tror nok at endel tenker sånn. Det er så mange grunner til å føre flagg, vise nasjonal tilhørighet og stolthet, og rett og slett som pynt, båten blir jo betraktelig penere å se på med det norske flagget på hekken, i min mening et av de vakreste flaggene i verden. Finnes det gode grunner for å ikke ha flagg? Båter uten flagg ser jo litt rart ut.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ser den koblingen, egentlig, og tror nok at endel tenker sånn. Det er så mange grunner til å føre flagg, vise nasjonal tilhørighet og stolthet, og rett og slett som pynt, båten blir jo betraktelig penere å se på med det norske flagget på hekken, i min mening et av de vakreste flaggene i verden. Finnes det gode grunner for å ikke ha flagg? Båter uten flagg ser jo litt rart ut.

 

En av de beste grunnene er at jeg ofte glemmer det. På forrige båten var foten til flagget rett ovenfor badestigen så hver gang det ble badet fra båten måtte flagget ned, og ble glemt. Syns forøvrig ikke det ser rart ut med en lystbåt uten flagg.

 

Går fortsatt ofte med med badestigen nede, men fenderne har jeg etterhvert begynt å huske.

 

Og om noen føler veldig sterkt rundt det så driter jeg i det. Men når det er sagt så har vel de fleste glede av å holde skuta respektabel. Så gjerne flagg for min del men jeg bryr meg lite.

Link to post
Share on other sites

Båten ser ikke rar ut uten flagg, den ser bare mye penere ut MED flagget;)

 

Noen som bretter flagget korrekt da? Er det ikke sånn at det skal kunn vises rødt når flagget er brettet riktig? Noe nyttig lærte jeg da på båtførerprøven!!!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Noen som bretter flagget korrekt da? Er det ikke sånn at det skal kunn vises rødt når flagget er brettet riktig? Noe nyttig lærte jeg da på båtførerprøven!!!

Riktig.

Da lærte du vel dette også.

Dersom flagget sitter på løs flaggstang ruller man flagget pent rundt flaggstangen og

oppbevarer dette på et rent og tørt sted.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kunne se, stod det ikke et ord om fritidsbåter på den siden det var linket til. men det er vanlig at man følger de offisielle flaggreglene." Altså ingen regler, og hver og en bestemmer selv hvordan man vil flagge.

 

 

Hva med denne?

http://www.lovdata.no/for/sf/ud/xd-19271021-9733.html#2

 

§ 6. Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid.

 

I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500.

 

Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

 

ER ikke lystbåter et FARTØY??

Litt mer her.

 

http://www.flaggregler.no/flaggregler_norge.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...