Jump to content

Hvem har lov til å  føre splitt flagg


Harald-

Recommended Posts

Morsom tråd, jeg var ikke oppmerksom på den, men har gjort en del research og skrevet en båtwiki-artikkel om flagg.

 

At man ikke skulle bruke flagg under regatta ante jeg ikke - men det må jo stride mot nasjonale og internasjonale lover dersom man seiler i et annet land enn båten er hjemmehørende?

 

Er det den noen som skjønner den noe kryptiske "Forbud paa Vimpel-Føring" fra 1741? (Norges eldste bevarte lov, så vidt jeg kan se). Forbyr den bruk av splittflagg? Jeg regner med at det er vimpel i nasjonalfargene som forbys, og ikke vimpel med båtforeningslogo, rederilogo, BP-logo eller annet? Flaggforskriften - https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733- paragraf 3 regulerer også retten til bruk av splittflag, MEN det står ikke noe eksplisitt der om at privatpersoner ikke fritt kan bruke splittflagget.

 

Såvidt jeg har skjønt har Kongen skriftlig, gjennom kongelig resolusjon av 6. desember 1884, tillatt bruk av splittflagget i KNS - men er disse resolusjonene tilgjengelig gjennom internett noe sted? Hvor ellers kan man spore dem opp? Visstnok har resolusjonen blitt fornyet ved hvert kongebytte.

 

http://www.nrk.no/kultur/_-respekter-flaggbruk-i-bater-1.7712111fikk meg til å smile - det var da en veldig tendensiøs artikkel :-) Det er ikke riktig at det er god kotyme å brenne et oppbrukt flagg, det skal først splittes opp i sømmene - og såvidt jeg har skjønt, straffeloven regulerer kun at båter skal benytte riktig nasjonalflagg, selv om lovteksten i seg selv ikke er særlig eksplisitt på dette.

 

Jeg og fruen har småkranglet litt i sommerferien. Jeg kjøpte nytt flagg, men det mente fruen var alt for lite for en så stor båt. På retur kjøpte hun nytt norsk flagg i Strömstad(!). Så vidt jeg kan se finnes det ingen autorative regler (selv om flaggregler.no later til å tro det) om hvor stort flagget skal være. Jeg tenker som så at det er bedre med et lite flagg enn et stort flagg, flagget bør helst kunne gå klar av hindringer i hekken (slik som jolle i daviter, targabøyle, radar, redningsflåte, fendere, m.m.) uansett vindretning, og å vifte med for stort flagg i utlandet regnes som vulgært ihht en annen tråd. Flaggtider og, jeg prøver å følge flaggtidene mens vi er i havn eller for anker Norge (fruen var ikke så nøye på det i fjor), men i utlandet tenker jeg at det ikke er så viktig - det er like gode grunner for å ha det oppe som å ta det ned. Fruen var ganske klar på at på et norsk flagg må norske regler gjelde ;-) (men disse reglene er jo ikke autorativt nedfelt noe sted, flaggforskriften sier bare at ... de allminnelige reglene for flagging til sjøs skal følges, uten å spesifisere.

 

Jeg har vært med i speideren, og prøver så godt jeg kan å vise respekt for flagget - men har ikke noe religiøst forhold til det. Verden går ikke under dersom jeg har glemt å ta ned flagget til riktig tid, forsovet meg til flaggheisingstiden eller dersom andre lar flagget stå oppe døgnet rundt :-)

Link to post
Share on other sites

Når Mette leier båt i utlandet kan vel Håkon plante et norsk splittflagg i hekken?

Ikke ihht internasjonale avtaler, som igjen er nedfelt i det meste av nasjonale lover. Nasjonalflagg i hekk skal indikere hvilket land båten er registrert i. Kongens private splittflag kan han evt henge opp i masta, på babord side.

 

I norske lover står det imidlertid ikke eksplisitt, "uberettiget" flaggbruk er ulovlig, men det er ikke forklart hva som menes med "uberettiget".

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

§ 423. Fører av skip som uberettiget driver fraktfart mellom steder på den norske kyst, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Link to post
Share on other sites

Jeg og fruen har småkranglet litt i sommerferien. Jeg kjøpte nytt flagg, men det mente fruen var alt for lite for en så stor båt. På retur kjøpte hun nytt norsk flagg i Strömstad(!). Så vidt jeg kan se finnes det ingen autorative regler (selv om flaggregler.no later til å tro det) om hvor stort flagget skal være. Jeg tenker som så at det er bedre med et lite flagg enn et stort flagg, flagget bør helst kunne gå klar av hindringer i hekken (slik som jolle i daviter, targabøyle, radar, redningsflåte, fendere, m.m.) uansett vindretning, og å vifte med for stort flagg i utlandet regnes som vulgært ihht en annen tråd. Flaggtider og, jeg prøver å følge flaggtidene mens vi er i havn eller for anker Norge (fruen var ikke så nøye på det i fjor), men i utlandet tenker jeg at det ikke er så viktig - det er like gode grunner for å ha det oppe som å ta det ned. Fruen var ganske klar på at på et norsk flagg må norske regler gjelde ;-) (men disse reglene er jo ikke autorativt nedfelt noe sted, flaggforskriften sier bare at ... de allminnelige reglene for flagging til sjøs skal følges, uten å spesifisere.

 

)

50 cm flagg passer til 15 fot båt Stang 0,8m

65 cm flagg passer til 20 fot båt Stang 0,8m

75 cm flagg passer til 25 fot båt stant 1 m

85 cm flagg passer til 30 fot båt Stang 1,2m

100 cm flagg passer til 35 fot båt stang 1,5 m 

125 cm flagg passer til 40 fot båt

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

50 cm flagg passer til 15 fot båt Stang 0,8m

65 cm flagg passer til 20 fot båt Stang 0,8m

75 cm flagg passer til 25 fot båt stant 1 m

85 cm flagg passer til 30 fot båt Stang 1,2m

100 cm flagg passer til 35 fot båt stang 1,5 m

125 cm flagg passer til 40 fot båt

... og hvor kommer det egentlig fra? Jeg tror ikke dette er annet enn anbefalinger fra en ledende flaggprodusent, anbefalinger som sikkert er blitt kopiert, men likefremt mer en anbefaling enn en regel.

Link to post
Share on other sites

Så velsignet vi er, vi som bor og oppholder oss utenfor de områdene hvor det er "regler" for flagging, håndtering av fendere, oppførsel når noen skal legge til og Gud vet hva...

 

Her flagger jeg om jeg husker det og tar ned flagget om jeg husker det.

Her kan vi knuter som holder fendere på plass om vi ikke skulle ta dem opp/inn når vi har forlatt kaia.

Og ikke minst, her legger vi til selv uten å forvente hjelp av alle slag. Kommer noen å tar en tamp blir det godt mottatt uansett om en kunne gjort alt selv eller ikke.

 

Mye pamperi på BP. Tror mange av dere egentlig kommer fra Vinke Lanke slekta oppi en "sentral" ås :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...