Jump to content

Hvordan sjekke en VHF antenne?

Harald-

Recommended Posts

Høyfrekvente greier er ikke det samme som +12V likestrøm  :lol:

Hvis du kjenner til en radioamatør så kan du spørre vedkommende om han/hun har lyst å komme ombord med sin SW-meter (tror jeg det het - kommer fra Standing Wave). Dette er vel det mest normale - etter prøve-metoden - å teste/måle en antenne.

Det er riktig (såvidt jeg vet) som forrige innlegg antyder, nemlig at man må måle det med et SWR meter. Det som er vanlig er at etter noen år oppstår det stående bølger i antennekabelen. Dette henger delvis sammen med fuktighet.

Et godt tips, dersom du har litt ekstra kabel å gå på er å kappe kabelen ca 5- 10 cm i hver ende og så montere pluggene på nytt. Da er muligheten STOR for å kvitte seg med det meste av de uønskede stående bølgene.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Et godt tips, dersom du har litt ekstra kabel å gå på er å kappe kabelen ca 5- 10 cm i hver ende og så montere pluggene på nytt. Da er muligheten STOR for å kvitte seg med det meste av de uønskede stående bølgene.

Anabelle

Det er veldig viktig å holde fuktigheten ute, men det er nok ikke alltid snakk om så lite som 5-10 cm  :cheers:

Den gangen jeg var aktiv som radioamatør fikk jeg engang en vannpytt under bordet inne i rommet hvor jeg hadde utstyret. Ved nærmere sjekk viste det seg at vannet hadde vandret innvendig i coaxen 6 meter ned langs antennemasten på skorsteinen, ca 8 meter nedover taket, noen meter ned langs veggen og inn i rommet  -  og gjennom en kabelkveil under bordet som også var adskillige meter lang.

Den beste løsningen jeg har funnet frem til er å bruke silikonfett ved sammenskruing, og deretter forsegle ordentlig godt med selvvulkaniserende tape.

Ett annet praktisk tips er at når kabelen er montert "nedenfra" altså at kontakten er skrudd oppover, da kan det være lurt å legge kabelen litt oppover etter kontakten før den igjen føres ned  -  slik at den får et "høyeste punkt" som blir en slags omvendt vannlås.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vannintrengning i kabler er et velkjent problem, spesielt i nedgravde høyspenningskabler. Vann som kommer inn i den ene enden av kabelen vil trekke/renne langs etter hele kabelen. Selve kabelen er heller ikke vantett, vannet trekker gjennom plastkappen som omgir kabelen, men selve endene er selvfølgelig mest utsatt. Når vann kommer inn i kabelen vil dette lett medføre irrdannelse på lederene, samtidig vil nok også plastisolasjonen i kabelen endre egenskaper når den blir mettet med vann. Dette vil føre til endringer i bølgeimpedansen i kabelen, soe som igjen vil kunne gi uønskede refleksjoner i kabelen. Med andre ord, en kabel som har vært fylt med vann en stund bør trolig byttes.  :cheers:

Hei,

Måling av antenner kan vera litt problematisk viss ein ikkje har utstyr som er spesielt berekna for dette. Viss ein måler motstanden med eit multimeter mellom senterleder og skjerm inne ved radioen vil ein i dei fleste tilfeller måle full kortslutning (tilnærme null Ohm), men ein kan også måle uendeleg motstand, og begge deler kan vera like riktig.

Dei fleste VHF antenner som vert produsert i dag er det ein kaller DC-jorda (DC=Direct current=likestrøm). Det vil sei at senterleder og skjerm er kopla saman via ein spole ute i antenne. Denne spolen vil ha stor motstand for radiobølgene på VHF (ca 150-160 MHz) slik at desse ikkje ser nokon forbindelse til jord, medan likestrøm vil "sjå" at det er full kortslutning mellom senterleder og skjerm. Grunnen til å bruka ein slik DC-jording er å unngå at det vert indusert overspenningar i antenna (av td. tordenvær eller snødrev) som i sin tur kan ødlegge radioen.  

Viss ein måler uendeleg motstand trenger det heller ikkje vera noko galt, da kan det hende at antenna er laget uten DC-jording. (Sjølv vil eg påstå at det er tryggast antenner som er DC- jording).

Den enklaste måten  å måle antenner er å bruka eit såkalla reflektometer eller VSWR måleinstrument. VSWR betyr Voltage Standig Wave Ratio (på norsk kallar ein det vanlegvis for standbølgeforholdet) og dette fortel noko om kor mykje av effekten som radioen sender ut som vert reflektert frå antennesystemet.

Instrumentet er enkelt fortalt eit retningsbestemt wattmeter, som fortel kor mange watt senderen sender ut mot antenna og kor mange watt som kjem attende frå antenna. Ved full tilpassing har ein eit standbølgeforhold på 1:1 (ein til ein), det vil sei at all effekten som radioen sender ut blir forbrukt ved antenne og ingen ting blir kjem attende. Normalt kan ein sei at antenneinstallasjonen er "grei nok" ved eit standbølgeforhold på 1:2 (ein til to).

Radioen vil funger ved høgre standbølgeforhold også, men rekkevidden går jo ned sidan så mykje av effekten vert reflektert. Ved for høgt standbølgeforhold så risikerer ein å skade sendaren, men dei fleste sendere tåler ein del før dei ryker. Det er viktig at instrumentet ein brukar er laga for det frekvensområdet ein skal bruke det på, så eit instrument berekna for td. PR-radio (27 MHz) vil ikkje gi pålitelege resultat for VHF.

Kor får ein tak i ein standbølgemålar då? -Vel, viss du kjener nokon som er radioamatør så er det eit godt tips. Ellers vil eg tru at ein muligens kan låne eit slikt instrument hjå nokon som selger og/eller reparerer VHF utstyr (jaktradio, drosjeradio, maritim VHF osv).

Kva kan ein så teste utan standbølgemålar?

Ein kan td. teste om det er "heil ved" i antennekabelen, så er veit ein at det er kontakt ut til antenna. Ta av kabelen ved antenne (viss mogleg). Mål frå radio-enden av kabelen: Viss ein då kan måle uendeleg motstand ved åpen plugg og tilnærma 0 ohm ved kortslutta plugg så er kanskje kabelen i orden. (kanskje fordi den kan vera full av vatn). Rens pluggane før du skrur det saman att.

Antenna er litt verre å sjekke, enklaste er å teste mot ein anna båt eit stykke unna (10-15 km) Viss denne båten høyrer deg bra, og minst like sterkt som nabobåten så burde alt vera i orden. Men dersom den høyrer nabobåten og ikkje deg så er det noko muffens. På samme måte kan ein få ein indikasjon dersom du og nabobåten lyttar på kanal 16 og nabobåten høyrer trafikk som ikkje du høyrer, da bør ein også sjekke antennesystemet.

(Men det er naturleg med forskjell dersom nabobåten har antenna i mastetoppen og du har den på pushpiten). Vidare går det an å samanlikne med "reserveantenna" som eg vil anbefale å ha ombord. Dersom denne virkar betre en hovedantenna er nok dette og eit hint om å sjekke hovedantenna grundig...

Som tidlegar nemt så kan vatn i kabelen vera eit problem, og dette er ein av dei litt "kinkige" feilkjeldene som kan vera vanskeleg å avsløre. Dersom det kjem vatn inn i ein koaksialkabel så oksyderer skjermen og senterleder. Dette fører til at dempningen i kablen øker voldsomt. Sjølv om ein måler med standbølgemålar ved sendaren så kan det sjå ut til at alt er i orden, all effekten går ut ved sender og ingenting kjem attende.... Einaste haken er at nesten ingenting av effekten når antenne, alt blir brukt opp til å "varme" kabelen.

For å finna ut om det er kome vatn i kabelen må ein sjå etter om det er oksydering (irr) i pluggen ute ved antenna og inne ved radioen. Ein kan måle effekten ut frå sendaren, og deretter kople måleinstrumentet mellom kabel og antenna og sjå kor mykje som forsvinner i kabelen. Evt kan ein klippe av pluggen og sette på ny. Då vil ein sjå om det er oksydbelegg på skjermen i kabelen når ein avisolerer. Typiske indikasjonen på vatn i kabelen er redusert følsomheit på mottaker (kan av og til virke "stokk døv"), medan det ser ut til at sendaren fugerer greit og standbølgeforholdet er bra.

Koakskabel det har kome vatn i må skiftast i hele sin lengde, det er ingen vits å prøve å tørke den eller skifte bitar av den, det vil berre utsette problemene litt...

Med ynskje om god sommar utan sambandsproblem

Rossicus

• 1 måned senere...

Flyttet selv rundt på VHF og antenne i båten og lurte etterpå om det funket. Kalte opp Rogaland radio og testet mot de, de spurte hvor jeg befant meg og vurderte det til OK.

Ikke noen HItec måling dette men jeg ble beroliget om at det hele funket.

Vi gjorde det samme med en kamerats båt (fra samme plass) og Rog Radio ba oss sjekke denne VHF da det "virket" dårlig og svak for de, renset/sprayet plugger og antennekoblinger og kalte opp rog radio igjen med langt bedre resultat.

Rog radio var MEGET behjelpelig- takk til de.

Flyttet selv rundt på VHF og antenne i båten og lurte etterpå om det funket. Kalte opp Rogaland radio og testet mot de, de spurte hvor jeg befant meg og vurderte det til OK.

Ikke noen HItec måling dette men jeg ble beroliget om at det hele funket.

Vi gjorde det samme med en kamerats båt (fra samme plass) og Rog Radio ba oss sjekke denne VHF da det "virket" dårlig og svak for de, renset/sprayet plugger og antennekoblinger og kalte opp rog radio igjen med langt bedre resultat.

Rog radio var MEGET behjelpelig- takk til de.

Rogaland Radio er alltid meget behjelpelige, vi er fantastisk heldige som har en slik serviceinnstilt kystradio i vårt område.

For sjekking av antenne kan det ofte være en fordel å sjekke via en av de fjernere stasjonene. Med en titt på VHF-kartet velger man en stasjon/kanal som ligger lengre borte og prøver å kalle på den ARBEIDSkanalen  -  og får man ikke svar der, så forsøker man på en mer nærliggende.

Ligger man nær nok så vil nemlig rapporten bli bra uansett, ligger man så fjernt at det er i grenseland for rekkevidden da skilles de gode fort fra de dårlige antennene/stasjonene. Selv har jeg ofte brukt den stasjonen som Bergen Radio har på Kattanakken på Stord til å teste imot når jeg ligger i Stavangerområdet  -  får jeg svar der så er alt OK. Får jeg ikke svar der, så forsøker jeg Rogaland Radio sin stasjons på Steinsfjellet ved Haugesund. Får jeg ikke svar der heller så er stasjonen på Boknafjellet siste mulighet før røksignaler og tam-tam-trommer :smiley:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvordan sjekke en VHF antenne, kan dette måles med et multimeter?

Har prøvd å måle motstanden mellom jord og senter i pligg, men får ikke forbindelse.

Koble fra antennekabel i begge ender. Det skal da ikke være forbindelse mellom skjerm og senterleder. Mål så fra plugg til plugg - det skal være kortslutning (0 ohm) mellom senterlederne og mellom skjermene (ytre del av plugg).

Det er også viktig at antennekabelen ikke bøyes for mye og at plugger er rene og tørre, da dette kan forårsake mistilpasning - og dermed stående bølger. Som du sikkert har forstått ut fra tidligere innlegg, er stående bølger noe vi prøver å unngå fordi det reduserer radiosignalet.

Mistilpasning vil si at impedansen (motstanden et høyfrekvent signal ser) er forskjellig mellom sender og kabel, eller mellom kabel og antenne.

Husk også at hvis du benytter elektrotape over le, så sitter den der. Bruker du silikon (gummitype), er det enkelt å fjerne igjen. Men, det viktigste er at du bruker en av delene slik at det ikke trenger fuktighet inn i pluggen.

Forresten, antennen din er en enkelt leder som er pakket inn i plast, så det er helt riktig det du måler.

mvh

Trond M.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...