function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Raymarine C og E Serie får AIS og Navtex støtte


Mix

Recommended Posts

Hei,

Ser at Raymarine C og E serien får AIS støtte nå i vår.

Er det noen som har mer info om dette ?

Er det kun en sw oppdatering og en AIS-engine black-box som skal til ?

 

Dette begynner å bli skikkelig bra.

Med NavPlanner, AIS, DSC meldinger, Navtex og nye gratis kartoppdateringer til våren, blir det mye å se frem til neste sesong. Gleder meg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Med NavPlanner, AIS, DSC meldinger, Navtex og nye gratis kartoppdateringer til våren, blir det mye å se frem til neste sesong.

Jeg håper folk husker på å se på sjøen også. :eek: Når jeg ser en båt komme mot meg, og alt jeg ser på styreplassen er baksiden av en stor dataskjerm blir jeg litt betenkt. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du er inne på et svært viktig poeng.

 

Det er nok noen - iberegnet meg selv - som tror at når vi setter radar og kartplotter opp

med advarsel om radarekko og lav kartdybde, så vil autopiloten ta oss trygt frem.

 

Jeg har jobbet mye med å få til god styring med autopilot (har nå en konstantgående pumpe) og synes at aktiv bruk av planlegging med veipunktstyring av autopiloten har gitt meg rikere anledning til å studere landskapet under veis. Før brukte jeg mye tid på å finne posisjoner på kartet, mens jeg nå mener å kunne bruke mer tid til å observere forholdene omkring meg.

 

Den økte opplevelsen av større "frihet" må selvfølgelig ikke brukes til å fjerne oppmerksomheten fra navigasjonen.

 

Utkikk er blant de viktigste reglene.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser at Raymarine C og E serien får AIS støtte nå i vår.

Er det noen som har mer info om dette ?

Er det kun en sw oppdatering og en AIS-engine black-box som skal til ?

 

Gleder meg.

Ser at du enda ikke har fått noen seriøse svar på spørsmålet ditt:

 

Jeg var i kontakt med Belamarin sist fredag:

 

NavPlanner har ikke blitt frigitt for Norge. Svaret er "kommer snart" - det er visst standardsvaret fra Italia. Pressemelding fra medi februar viser at Navplanner er frigitt.

 

Navionics Platinum er heller ikke frigitt for vårt område (sør-øst Norge). Det skal bli spennende å se hvor mange luftfoto de har fra Norge som har "overlay" med kart.

 

Når det gjelder AIS har jeg fått beskjed om at det dreier seg om en liten mottager-boks som kobles til Seatalken. Jeg har spurt om man kan benytte standard VHF-antenne. Svaret er noe uklart. Jeg ser for meg at man må - som hos NASAs A.I.S Radar - montere ekstra VHF-antenne.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder AIS har jeg fått beskjed om at det dreier seg om en liten mottager-boks som kobles til Seatalken. Jeg har spurt om man kan benytte standard VHF-antenne. Svaret er noe uklart. Jeg ser for meg at man må - som hos NASAs A.I.S Radar - montere ekstra VHF-antenne.

Ser de har et nytt produkt kallt easy-ais til ca. 3000.-

Om det er nmea eller sjøsnakk sies det ingenting om.

Hva koster Nasa sin ais-engine ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at man må - som hos NASAs A.I.S Radar - montere ekstra VHF-antenne.

Du må ikke montere ekstra antenne, boksene til NASA Marine fungerer fint med splitter de også. På den annen side vil du ved et lite søk finne ut at det er ikke alle på båtplassen som har like stor tiltro til at VHF-splittere virker som de skal hver gang du trykker inn sendeknappen. :wink: Det er vel i stor grad et spørsmål om pris og kvalitet. Jeg ville nok ikke satset på å kjøpe den billigste splitteren jeg kan finne. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser de har et nytt produkt kallt easy-ais til ca. 3000.-

Om det er nmea eller sjøsnakk sies det ingenting om.

Hva koster Nasa sin ais-engine ?

Hei

Etter hva jeg har fotstått bruker Raymarin "sjøsnakk" internt

på sine produkter. Hvis de skal "snakke" med produkter fra

andre leverandører må dette "snakke" NMEA.

"Sjøsnakk" er vel et Raymarin "språk"?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hva koster Nasa sin ais-engine ?

 

Har klippet litt fra Seatronic:

 

NASA A.I.S Radar

Automatic Identification System (AIS) er den største nyvinningen siden radaren. Alle fartøy over 300GRT har nå installert en AIS som sender ut følgende data: Navn, posisjon, fart, kurs, MMSI nummer, IMO nummer osv. Teknisk data: Skala 1-32nm, Bruker standard VHF antenne. NMEA inn, 12-15V 50mA +50mA med belysning. Mål (BxHxD) 150x112x42mm.

Krever egen VHF antenne.

Kun kr: 2 990.-

 

 

NASA leverer visstnok en "black" boks med NMEA utgang som er noe billigere enn den med skjerm.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder AIS har jeg fått beskjed om at det dreier seg om en liten mottager-boks som kobles til Seatalken.

Er du sikker på at det er seatalk som brukes ?

 

Easy-ais er ikke et Raymarine produkt, og snakker sannsynligvis bare nmea.

Nasa sin ais-engine er en black-box sak, nmea.

Nasa sin ais-radar med skjerm er vel ikke særlig aktuell, vitsen er jo å få ais data display'et på plotteren.

 

 

Link to post
Share on other sites

I samtalen med Belamarin traff jeg ikke de personene som er mest oppdatert på Raymarine-produktene.

 

Jeg skal forsøke å sjekke litt mer.

 

Det er nmea-ut fra Easy-ais.

 

NASA med skjerm har ikke NMEA-ut, derimot NASA "black" boks.

 

Forøvrig vet jeg ikke hvor verdifull AIS er nå, når det utelukkende er båter over 300 GRT som er pålagt å ha senderen.

 

Synspunkter på verdien av AIS nå?

Link to post
Share on other sites

Uansett blir det ikke noen erstatning for radaren.

Radaren er og blir nok mitt viktigste navigasjons hjelpemiddel fremdeles. :smash:

Jeg deler fullt ut denne vurderingen.

 

Jeg har tillatt meg å skrive at det virker som om enkelte båteiere utstyrt med radar ikke har så mye mer kunnskap om bruk av radaren enn "av/på"-knappen.

 

Når brukerne knapt kjenner effektene av gain-instillinger - en mulighet jeg mener å ha sett på de fleste radarer beregnet for småbåtfolk - blir ikke radar det hjelpemiddel som avhjelper vanskelig seilas i tåke/mørket under ulike værforhold (kraftige regnbøyer) og urolig sjø.

 

Dersom radar skal være et viktig navigasjonshjelpemiddel bør den brukes så ofte som mulig slik at brukeren blir fortrolig med innstillingsmulighetene.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig vet jeg ikke hvor verdifull AIS er nå, når det utelukkende er båter over 300 GRT som er pålagt å ha senderen.

Nå er det vel noen flere som er pålagt å ha AIS, men det har blitt diskutert sønder og sammen i minst en annen tråd. (Litt vanskelig å søke på disse trebokstaversordene.) Nå følger jeg bare med på dette med et alvt øye, men jeg tror pålegget om AIS gjelder alle passasjerskip i utenriks fart, passasjerskip med bruttotonnasje på 300 og derover i innenriks fart, hurtiggående passasjerfartøy med bruttotonnasje på 150 og derover, lasteskip med bruttotonnasje på 300 og derover, samt fiskefartøy med bruttotonnasje på 300 og derover/45 meter lengde.

 

Det betyr fremdeles at det er plenty med relativt store fartøy som ikke ar krav til AIS, men det er et nyttig redskap - og etter min mening mest nyttig i kombinasjon med radar. Til en viss grad er AIS "kjekt å ha" på kartplotteren også, men det kan fort bli litt for mye informasjon på skjermen. I dårlig sikt kan AIS uten radar og radarreflektor gi en falsk trygghetsfølelse.

 

Etter min mening gir AIS bedre sikkerhet, men den kan overvurderes.

Link to post
Share on other sites

Belamarin opplyser i dag at de er i kontakt med Easy AIS /Tyskland om justering av kommunikasjonshastighet med selve mottageren.

 

Software for justering av E- og C- seriewn slik at de kan motta signalene kommer visstnok i mars.

 

Justering av Raytech-planner (Raymarines egen navigasjonsplanlegger) kommer visstnok også i mars. Ved å betale et beløp (visstnok kr. 5750 + moms) kan egen PC/laptop benyttes for å lese samme skjermbilder som kan leses på 120E el. 80E skjermene. (Husker ikke om dette også gjaldt for C-serien).

 

Kartgrunnlaget for Norge i Navionics Platinum har visstnok dårlige flyfoto som overlegg på kartene.

 

Det skal bli flyfoto av et antall (hvor mange?) havneanløp.

 

Jeg vet ikke om det blir mulig å redigere inn egne bilder i Navionics Platinum.

 

Selv kunne jeg ønske å legge inn bilder fra den svanske SXK over utehavnene - dette er etter mitt skjønn noen av de beste flyfoto som er tatt av uthavner.

 

For de som er interessert i elektronisk oppdatering blir det visst mye å forholde seg til.

 

Antar det er tilsvarende utvikling for Furuno, Garmin og alle de andre......

 

Fikk opplyst at Navionics og Bluechart benytter samme S57 kartdatabase fra Sjøfartsverket, mens C-map visstnok bruker papirkartdatabase?

 

Dette bør vel verifiseres?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...