Jump to content

Baugpropell prosjekt (Elwaro 9000)


jan

Recommended Posts

Heisan,har kjøpt meg baugpropell(sleipner sp40)begynte på jobben i går,brukte en del av dagen til måling og atter måling i henhold til sleipners beskrivelser,fikk laga hullet..Spm.nå er båten har dobbel bunn med divinycell kjernemateriale,hvordan skal jeg forholde meg til støpinga da?må jeg for eks.ta vekk litt av kjernematrialet og forsterke?,eller kan jeg bare støpe på innsiden og utsiden som vanlig enkeltskrog? legger ved noen bilder lettere å se da. :smiley: ps.har også skrapa mesteparten av alt bunnstoff,skal prime opp nytt..kommer vel med fler spm.om det senere :yesnod:

 

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av jan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.........må jeg for eks.ta vekk litt av kjernematrialet og forsterke?,eller kan jeg bare støpe på innsiden og utsiden som vanlig enkeltskrog?

Jeg ville vuredere å forsterke rundt hullet. Men det avhenger av tykkelsen på inner- og ytterhuden der du har tatt hull. Det er jo ikke urimelig at det er forsterket hud allerede i dette området. Skulle gjerne vite hva slags båt og hvor tykk hud (snakker om båten, ja) du har.

 

Ellers er det ikke uvanlig å profilere ved hullet for å minske bremsing ved stor fart. Det er imidlertid mindre viktig dersom baugen reiser seg såpass at hullet kommer fri av vannet i fart (men det ser jo veldig profft ut likevel).

 

Fin profilering kan du se her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Synes ikke 5 og 7 mm er veldig tynt. Til sammenligning vil tykkelsen for enkeltlaminat være min. ca 10-12 mm i bunnen av en båt på denne størrelsen. Forsterkning langs kjølen kommer i tillegg til dette.

 

Jeg ville grave ut litt av kjernematerialet og støpe igjen før jeg monterte tunnellen. Det er viktig at dette blir 100% vanntett. Da kan du også lage god avrunding av hjørnet i bakkant. Spoiler i forkant høres bra ut.

 

Lykke til!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tunnellen støpes fast hovedsaklig innvendig i båten.Det er veldig begrenset hvor mye plasting det går å gjøre utvendig før det blir for trangt innvendig i røret. Jeg ville ha fjernet det innerste plastlaget (5 millimeters laget),pluss divinysellen, i en avstand av ca. 10 cm.rundt røret.Så ville jeg ha lagt på 5-6 lag med 450 grams matte mellom skrog og rør.Deretter ville jeg ha fyllt opp med glassfibersparkel eller polyester med mikroballonger til jevnt med innvendig skrog,for så å avslutte med 4-5 lag matte ca.10 cm. innover innerskroget. Sleipner sier at det er unødvendig å plaste utvendig,sparkling er nokk.På de tunellene jeg har montert har jeg allikevel lagt på 2-3 lag matte.Lykke til.

Link to post
Share on other sites

For å hindre at båten jager i lav fart bør du også bygge ut en liten leppe i forkant og ta av litt i bakkant av tunnellen slik at vanstrømmen ikke kaviterer i tunnellen. Du bør også døyve kantene mellom tunnell og skrog slik at kavitasjonsstøy når sidepropellen er i drift blir minimal. (står endel om dette i manualen fra Sleipner. Det viktigste er at det blir tett og det gjør du enklest ved å støpe 3-4 lag i orbandt på innsiden av skroget mot tunnellen. på utsiden må du være forsiktig slk at det ikke blir for tykt. Bor gjerne hullene til selve drivenheten slik at området der drivenheten skal stå kan maskeres mot gris fra støpingen. Styrken i skroget er kraftig forbedret i og med at tunnellen er satt inn.

Link to post
Share on other sites

Takker så meget for svar til alle sammen,blir vel kanskje til at jeg gjør som gunped sa..tar vekk ca 10cm av innerhuden og kjernematriale for å få støpt ytterhuden på innsiden ,synspunkter?vil være på den sikre siden,men uansett blir ei stund til støping da tempraturen for tiden ikke er optimal :nonod: Slipe inn i bakkant av tunell har jeg ikke lyst til,blir nok bare med spoileren foran,skulle holde det etter sleipners sine beskrivelser,viktig med avrundinger står det.

Link to post
Share on other sites

Ville gjort omtrent som gunped sier.

Tunnelen støpes fast fra innsiden av båten. Ingen matter på utsiden. Med korrekt utført arbeide, skal du ikke behøve å sparkle i det hele tatt på utsiden. Ingen gelcoat ødelegges og ingen matte brukes. Med andre ord sparer du betydelig mengde jobb.

 

Start med å kutte tunnelrøret kant i kant med ytterlaminatet. Merk med en tusj og kutt i vei.

 

Fjern innerlaminat og kjernemateriale. Alt ned til kjølen. I forkant og over tunnelen fjernes 10 cm. I bakkant like mye som tunneldiameteren. La det smales inn på enden. Skråskjær kjernematerialet 45 grader i overgangen.

 

Avfett og puss ned innsiden av ytterlaminatet samt 5-7 cm av topcoaten på innsiden av innerlaminatet.

 

Legg på et par tre remser med matte på innsiden av de siste cm med ytterlaminat og dekk over kjernematerialet og kanten på innerlaminatet, men ikke brett det rundt kanten av innerlaminatet.

 

Rund av kanten på innerlaminatet når det er herdet.

 

Legg på mer matte. 5 lag matte der du før hadde kjernemateriale. Mattene skal gå fra hullet og til der kjernematerialet begynner for så å brettes rundt kanten og festes med noen cm overlapp mot innsiden av innerlaminatet. Første matte 7 cm inn på innsiden av innerlaminatet. Neste 6 cm. Neste 5 cm osv.

 

Nå kan du stikke inn røret og plassere det korrekt. Deretter skal røret festes. Matter brettes til mellom rør og skrog. Smale biter først, deretter bredere. Rundt hele røret. bredere remser for hver gang. Ta det i flere runder og la ting herde litt etter 5 runder. Legg så enda noen ekstra runder på tunnell/skrog i bakkant av tunnelen. Her trenger du tykkelsen for selv om det akkurat nå er nesten 2 cm massiv glassfibertykkelse i overygangen, skal det snart bli tynnere.

 

Ta en båndsliper med 40 korning papir og rund tunnelåpningen. Når du sliper ned, kommer du inn til de nye mattene som du har lagt på fra innsiden og sprekken mellom tunnel og skrog er plutselig borte vekk uten behov for sparkel. Radius på åpningen skal være en tidel av tunneldiameteren.

 

Nå har du en fastmontert tunnell med avrundet åpning og alle sprekker er borte. På tide å lage vannavviser i bakkant. Du har gods tilsvarende tykkelsen på ytterlaminatet, de 5 lag med matte du la på etter fjerning av kjernemateriale, tykkelsen av mattene du la på for å feste tunnelen til skroget og tykkelsen av de ekstra mattebitene du la på til slutt i overgangen mellom skrog og tunnel.

 

Bruk båndsliperen med hard hånd. Lag en ellipseformet vannavviser i bakkant ved å slipe til et søkk i ytterskroget. Først like bred som tunneldiameteren, dernest skrånende til en spiss som flukter med ytterlaminatet. Et buet søkk som blir smalere og grunnere jo lenger bakover du kommer. Nærmere tunnelen er det betydelig dypere. Her er det originale ytterlaminatet er borte og de ekstra lagene med matte som du forsterket ytterlaminatet med samt mattene som tunnelen er festet med gjør nå nytten som ytterlaminalt. En ny skikkelig avrunding av tunnelåpningen er nødvendig der du nå har laget vannavviseren.

 

Mal bar glassfiberarmert polyester med epoxyprimer. Mange strøk. Deretter bunnstoff. Du har nå en fiks ferdig montert tunnell, ferdig med en vannavviser i bakkant og avrundet tunnelåpning. Akkutart slik som beskrevet i Sleipners monteringsmanual. Ingen sparkling, ingen nypåført gelcoat, ingen sprekker, ingen synlig skjøt.

 

Neste kapittel i manualen er montering av motor og undervannshus og hulltakingen til undervannshuset. Masse jobb det også, men nøyaktig fremgangsmåte står i Sleipners monteringsanvisning.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bør ikke hullet til proppellen vært kraftig avrunnet for å ungå støy, og bedre vanngjennomstrømningen?

Det ser ut som om hullet er trangere i enden enn det er lenger inne i tunnellen.

Innsnevringer av denne typen som er på Skorgnes båten øker vannhastigheten, og dermed også støyen.

Link to post
Share on other sites

Takker for veldig bra utfyllende svar Lotus..Skal se nærmere på det :smiley: Støpejobben blir påbegynt så fort tempraturen er der,men gjør alt klart til da sliping kapping osv..får en til å hjelpe meg som er flink på støpearbeid,tar ingen sjanser der..kommer tilbake med oppdatering når tiden er inne....

Redigert av jan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bør ikke hullet til proppellen vært kraftig avrunnet for å ungå støy, og bedre vanngjennomstrømningen?

Det ser ut som om hullet er trangere i enden enn det er lenger inne i tunnellen.

Innsnevringer av denne typen som er på Skorgnes båten øker vannhastigheten, og dermed også støyen.

Ja den så ikke bra ut!..se på linken til Nils Pils,det er finish :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da var jeg i havn med dette prosjektet,endte opp med å lage spoiler foran slipte ikke inn i bakkant som foreslått,hadde gjort alt klart til å støpe men feiga litt ut og fikk en "proff"til å komme å se på jobben min,han hadde ett par timer til rådighet laga ei blanding med polyester,glassfiber og noe tykningsgreier,ble ei velling som han satt tunellen fast for meg,og deretter noen velsignende ord om at dette blir bra + en kjapp teoretisk gjennomgang :smiley:Da var jeg i gang igjen på egenhånd med resten av jobben,la også på 3 lag med matte utenpå etter jeg hadde slipt ned avrundinger osv,Når jeg var ferdig med baugpropelljobben fullførte jeg skraping av bunnstoff ned til "skinnet"prima opp og la på bunnstoff(aaldri mer bunnstoffskraping trur eg he he)Fikk prøvd skipet i dag,merka med en gang at hun oppførte seg som en ungfole i den grønne enga :eek: kommer kanskje av glatt hud og lite bagasje :yesnod: Størst spenning var å trykke på selveste trøsterknappeduppedingsen..å jøje meg en fin følelse baugen heiv på seg virka som det var skikkelig trøkk,tross "bare"en sp40 sleipner.legger ved noen bilder

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1606/mobilkamerabilder.div_037.jpg

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...