function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Manøvering ved møtende båt


Båtfareren

Recommended Posts

Jeg synes også at bølgene tas best noe på skrå - dette fordi du da får en "lengre" bølge å gå over. Du slipper den veldig bråe stampingen.

 

Hvilken hastiget som er best er nok forskjellig fra båt til båt - personlig liker jeg best å ha 12-13 knop når det er større bølger. (Det er selvsagt ikke alltid mulig ved møtende båter...)

 

Her lønner det seg nok å prøve seg frem.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg tar også bølgene ca.45 grader på. Og er det f.eks bølgene fra danskebåten, slår jeg farten ned fra min maxfart på 7-8 knop til rund 5 knop med min Saga 27. Da sklir jeg pent og rolig over.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med Dorry`n så har jeg kommet frem til at det beste er å ta store bølger 90 grader på. Dette fordi båten ruller kraftig ved sideveisbølger, og fordi båten er såpass tung at den bryter bølgene forfra godt - uten den store stampingen.

 

Ellers er vel en delvis forfra/sideveis hva som fungerer best for mange.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hva med fart , skal den økes eller reduseres ?

Pleier å holde samme fart da skroget tar de fleste bølger uten problemer...

 

Jeg synes også at bølgene tas best noe på skrå - dette fordi du da får en "lengre" bølge å gå over. Du slipper den veldig bråe stampingen.

 

Samme her..

 

Hvilken hastiget som er best er nok forskjellig fra båt til båt - personlig liker jeg best å ha 12-13 knop når det er større bølger. (Det er selvsagt ikke alltid mulig ved møtende båter...)

 

:yesnod::yesnod:

Her lønner det seg nok å prøve seg frem.

:yesnod::yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Når jeg møter fiskebåter med Dracoen pleier jeg å roe helt ned gå rett mot bølgene. Det hender at baugen går ned i sjøen i neste bølge, så det kommer sjøvann opp på vindskjermen. Men de bølgene er ganske krappe, så jeg tør ikke ta de sideveis.. selv om det kansje hadde vert bedre.

Er litt pysete sånn.

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere det er den mest hensiktmessig manøveringen ved møtende stor båt , med store sideveis bølger?

Har jeg satt kursen med bølgene fra siden så går jeg nesten helt sikkert for seil, og da avhenger manøvreringen i utgangspunktet av om den store båten har vikeplikt eller ikke. :smiley:

 

Fra spøk til alvor, for jeg antar det er "hekksjøen" du tenker på, så avhenger min manøvrering fremdeles av om jeg går for seil eller ikke. Avhengig av bølgenes størrelse så vil jeg nok forsøke å ta ta store bølger mer eller mindre på skrå. Går jeg for full maskin senker jeg nok turtallet. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vil man ikke få en ubehagelig slingring , ved å ta bølgene ved 45 grader ?

Joda, noe slingring blir det jo. men erfaringsmessing er det snakk om 2-3 bølger en slik stor båt drar opp.

-Går du rett mot bølgene vil du, avhengig av størrelsen på egen båt (ser du kan legge 2 mill i båt, da blir problemet mindre...) oppleve at 1. bølge løfter baugen volsomt, så faller baugen brått ned i den dype bølgedalen, 2. bølge kan da slå over baugen. Det samme gjentar seg ved 3. bølge. Dette kan oppleves veldig ubehagelig for de ombord og tildels skremmende for lite båtvante folk.

 

-Går du 45 grader på blir bevegelsene gjennom bølgene mykere men du vil få litt sideveis slingring.

 

-Får du bølgene rett fra siden blir det kraftig sideveis slingring som varer en stund etter at du er passert bølgene.

 

Om du skal gå rett på eller litt på skrå finner du ut etterhvert. Kommer an på hvor krappe og lange de møtende bølgene er samt størrelse/fart/egenskaper på egen båt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...